Sølvi sine coryer og litt til :) (side 32)

Takk skal du ha Elin .

Har nettopp kilt roten fast mellom sidene , men den skal ikke stå slik ,må få den til å synke så den kan plasseres litt finere. Synes ikke det var noen mulighet til å feste sugekopp på den og det blir også vanskelig mht. bakgrunnen .Så får bare være litt tålmodig .Skal legge ut bilder når så langt kommer .Synes den var stilig i allefall med mange forgreininger på.
Håper du har hatt en fin dag

Redmoor må være de fineste røttene jeg vet om. Ingenting slår de flotte greinene!
Grattis med dagen, Sølvi. Du har bursdag på samme dag som bikkja mi og det yngste tantebarnet mitt, så dette burde jeg huske. Kaisa er 3 år i dag, og skal liksom da være voksen. Hah! Voksen, Kaisa? Det er to ord som ikke hører sammen.
Jeg håper du har hatt en strålende dag.
ElinH
Håper du har hatt en fin dag :) Redmoor må være de fineste røttene jeg vet om. Ingenting slår de flotte greinene!

Har hatt en stille og rolig dag ,hatt fri fra jobb og bare tuslet rundt .Barn og barnebarn kommer på lørdag så burtsdagsfeiring blir da.

Synes også redmoor røttene er utrolig flotte ,som du sier så er de så fasinerende med alle de vridde greinene. Har de i 3 kar nå ,bare så synd at de er så vanskelig å få tak i her.
Inger Anne
Grattis med dagen, Sølvi. Du har bursdag på samme dag som bikkja mi og det yngste tantebarnet mitt, så dette burde jeg huske. ;-) Kaisa er 3 år i dag, og skal liksom da være voksen. Hah! Voksen, Kaisa? Det er to ord som ikke hører sammen. Jeg håper du har hatt en strålende dag. :-D

Takk,takk ,vet ikke helt om jeg liker disse dagene da ,blir jo ikke yngre med årene
Hehe 3 år for en hund ,hva er vel det ? Har en på snart 2 år i huset her og tenker ikke på henne som snart voksen ennå .
Men de er jo bare så herlige at man finner seg i det meste

Som jeg skrev i forrige innlegg så har dagen vært fin ,stille og rolig og det er noe jeg trenger om dagen .Men har hatt god middag og servert kaffe og kake til gubben og sønnen i huset .Selv må jeg være uten dette pga. diabetes II ,men snek meg til en bit (1x1cm)med lefse
Sterbaiene har riktig fått det for seg å legge egg de etterat de kom i 180 literne .Det kommer nye egg nesten hver dag og nå har de holdt på en stund.Men som sagt tidligere så er det en tålmodighetsprøve å plukke de så har latt de være i karet .Dvs. i kveld tok jeg meg sammen og plukket 10 stk. tror jeg . De er nå litt rare disse coryene da Først prøver så godt de kan å finne gode gjemmesteder til eggene sine og når de finner eggene sine igjen etter en ny runde med leting for å legge egg igjen ,så spiser de først disse og så legges det nye. Så de er ikke alltid så glupe ,men de får jo næringsrik mat til å fortsette da

Har fremdeles 22 stk. yngel på vel en uke og disse går fremdeles i BBT, men har et ledig 19liters kar som de snart skal få komme over i .Tror forresten de eggene som ble plukket i kveld skal puttes oppi der med en gang. Det begynner å bli rimelig varmt inne nå så vannet i disse små boksene blir veldig fort varmt. Kunne jo selvfølgelig satt de et annet sted, men det blir så tungvindt i lengden.19 literen står på pc-rommet og der er det mer behagelig temperatur.
Hvilken temperatur og PH pleier du å ha i isboksene (om du bruker det) til Cory-yngel?
Legger til ett spørsmål til jeg, nysgjerrig som jeg er I de karene hvor du har yngel og hvor du bl.a. legger eggene som ikke er klekt enda i håp om at de vil klare seg selv, har du reker der?
Røtter
hei sølvi .har ei rot som ikke synker ned til bunnen ,de andre som har kjøpt har synket ned ,etter et par dager..det er ei ganske stor rot har ligget i 2 uker i toppen av karet .kom på å huske du hadde ei einer rot hva gjorde du for å få den ti å synke .syntes det er litt rart .for den er blitt brukt i et kar tidligere,
Ikke alltid så lett å få de til å synke nei.Men hvis det er en stund siden du har brukt den ,så må den trutne igjen og det kan ta litt tid. Den store eineroten du tenker på ble festet med fiske-sene(gøtt) til en flat skiferstein vi hadde .Denne ble laget flere hull i som gøtten ble tredd gjennom .Steinen ble ikke synbar da den kom under sanden så denne var på hele tiden.
Du har ikke mulighet for å kile den fast i karet da ? En annen mulighet er å borre hull i roten og feste en sugepropp i denne med syrefast skrue og dermed feste roten til bunn eller bakvegg.
Tørrfisk
Hvilken temperatur og PH pleier du å ha i isboksene (om du bruker det) til Cory-yngel?

Det er litt forskjellig alt etter hvilken corytype det er snakk om .Denne gangen til Sterbaiene bruker jeg bare utluftet kranvann som da holder 7,5 i ph .Denne kunne godt vært litt lavere men det er nå så.Ellers bruker jeg av og til å ta vann fra foreldrekaret ved vannbytte og det holder som regel en ph mellom 5,8-6,5 alt ettersom.

Temperaturen variere etter årstidene ,bruker aldri varmekolbefor vi har det så varmt i huset .Så om vinteren ligger den gjerne på 20 grader om morgenen og 23-24 om kvelden. Nå om sommeren blir den vel gjerne 24 om morgene og varmere 26-27 om kvelden. Det hender den blir enda høyere så derfor liker jeg ikke disse små boksene på denne tiden ,det blir altfor fort varmt og det er jo ikke så bra for disse små.

Men nå er jo ikke jeg av de som måler alt i hytt og pine .Det blir stort sett hvis jeg ser at ting ikke er som de skal . Men tror det viktigste er å holde samme temperatur og ph ved vannbytte .Det bør ikke variere noe særlig når de er bitte små ihvertfall.

Sitat" Legger til ett spørsmål til jeg, nysgjerrig som jeg er I de karene hvor du har yngel og hvor du bl.a. legger eggene som ikke er klekt enda i håp om at de vil klare seg selv, har du reker der? "

Har ikke reker der hvor jeg håper eggene skal klekke nei,de har en tendens til å plukke på de.Om de spiser de vet jeg ikke men tar ikke sjansen på det .

Så da gjør det faktisk ingen ting om temperaturen blir så lav som 20 Jeg har tenkt mye på dette og lurt på hvordan jeg ev skal klare å holde en høy temperatur, men da trenger jeg ikke å tenke på det lenger
Det bør kunne gå bra ja ,lykke til
Går å leker med tanken på å flytte sp. black over i 180 literen. Ser jo hvor Sterbaiene koser seg der og de sorte er jo blitt ganske så store etterhvert så litt mer boltringsplass tror jeg de vil sette pris på. Jo mer jeg tenker på det jo mer frister det ,synes jeg ser de for meg mellom røtter og planter og med god plass.

Men har bestilt noen planter av en på forumet her som jeg håper kommer i morgen og noen av disse skal i dette karet .Det blir jo alltid litt styr da så får vente til de er ferdig .Trenger jo ikke stresse de unødig heller.
Plantene kom i dag men ser det er pestsnegler i posen så de skal først få en omgang med sneglekverk før de plantes.

Ellers fikk jeg en hyggelig overraskese i dag .Har jo prøvd en stund å trigge Red/Gold laserne og Corydoras melanistius til å leke og i dag omsider var det egg på glasset .Hvam som har lagt de vet jeg ikke .Håper de legger noen flere så jeg får sett hvem av de som har vært flinke
Tror jeg har funnet ut av det. Gikk igjennom noen gamle tråder jeg har skrevet og fant et sted at red laserne lå store og veldig klebrige egg. Dette passet veldig bra mht. eggene som ble lagt i dag.Fant også et bilde av egg fra tidliger og det var også likt .Det var mange i hver klynge og tett sammen på samme stedet.Så det er nok CW010 som har vært flinke i dag .Det er forresten 10 mnd .siden de la egg sist så det skjer ikke for ofte. Problemet er jo sommer og ferie, men hovedferien er ike før i begynnelsen av august og den uken jeg har neste uke skal jeg være hjemme (tror jeg Så det går nok greit .Har jo også disse Sterbaibabyene også som skal ha pass og stell
Fant noen egg under blader også men tok kun ut 1 blad med 8 egg på,resten lot jeg bli .Har god erfaring fra forrige gang de la egg at de ikke spiste egg og yngel så håper det går bra denne gangen også .De har ihvertfall ikke rørt eggene til nå .Har plukket ca. 40 egg og så langt ser de fine ut .De er store og har en sånn fin gylden farge i motsetning til egg fra Sterbai som er hvite og små.
Spent på om de ser like fin ut i morgen.
Så artig at det er egg og yngel rundt omkruing. Her ser det ut til at alle coryene har gått i streik - alle svirrer, men ingen av dem gidder å faktisk gjøre jobben

Hold oss oppdatert!
Det er ikke et helt ukjent fenomen blant Corydoras-akvarister at de aller fleste Corydoras aktivt gjør bruk av begrepet "fellesferie"! Mange, mange Corydoras dabber veldig av med eggleggingen i sommerhalvåret, noen legger ikke et eneste egg, mens andre kan kline til med et ferieutbrudd av egg kanskje et par ganger, men så er det stille og rolig resten.

Mange av mine Coryer har startet fellesferien sin Men det er hyggelig å se at favorittarter som C. adolfoi og C. reynoldsi lar ferie være ferie og fremdeles holder koken
Trillene og duplicareusene mine er tydeligvis også blant de som ikke tar ferie. I hvert fall har de ikke gjort det ennå. De er serielekere - de leker hele tiden. Akkurat nå på sommeren ser det ut til at de ikke leker fullt så mye (altså ikke hver dag), men jeg tviler på at de slutter å leke. Jeg begriper ikke hvorfor triller har ordet på seg for å være vanskelige å få til avl på. Trillene mine er de som er lettest drettet av alle jeg har. Jeg fatter ikke hvordan de greier å holde seg fine og runde, når de klemmer ut egg hver dag, men de ser altså like sunne og friske ut for det. Og yngelen er heller ikke all verdens vanskelig å få til. Sterbai, derimot, kan jeg bare glemme å få lek på om sommeren. Der knipes det fullstendig igjen. Jeg er spent på hva som skjer hos atroene. Jeg ser nemlig at damene er smekkfulle av egg igjen, så jeg blir ikke forbauset om de skulle la sommer være sommer, og klemme ut litt av det som trykker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap