Apistogrammet (side 32)

Helt enig Lachris! Apistogramma rositae er virkelig nydelige. Regner med det går noen ganger til før de virkelig lykkes Tom. Matfar må nok fjerne noen rivaler oppi der, skal det bli noe. Jeg har strengt tatt ikke lagt så tilrette for yngling i karene heller enda. Første gang jeg har begynt å bruke avskallede artemia egg er nå. Er heller ikke igang med artemiaklekking f.eks... Men jeg har heller ikke stresset dette nevneverdig da jeg har brukt tiden til å bygge reoler, utvide osv... Men når jeg har fått slike fantastiske arter, har jeg jo et ansvar med å videreføre dem. Så dette er noe som absolutt kommer...

Ellers har det blitt vannbytte i 7 kar idag. Så blir det å fylle tanken for å klargjøre vann til de andre karene også... Har en liten haug med små-prosjekter jeg skulle ordnet med; starta opp powerheads med filterklosser, re-silikonert et yngel-kar, flytta om et kar og en reol, snekra en ny reol og fått igang to kar til. Det får bli vinterens inne-prosjekt. Vi går jo tross alt en lang og herlig mørketid i møte. Ingen grunn å deppe!!! Vi kan akvarere, måke, kose oss med neglsprekk og kakao... fantastisk! Bare husk å sylt ned eikebladene i tide
Du har kommet utrolig langt på kort tid, med masse fine Apistoer og mange nydelige bilder.


RHD
Var nede for å fòre Apistoene når et kaldt gufs gikk ned over ryggen på meg... Mine siste tilskudd Apistogramma sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu) kom ikke fram i karet for å stirre meg i øynene som de pleier. Jeg gikk runda med sorte mygglarver/avskallede artemia-egg, og regnet med de ville titte fram. Men ingen å se. Prøvde ei runde med lommelykt, men heller ikke det gav meg noen apistoer i sikte. Jeg sjekka med gru over gulvet og det jeg kunne se bak akvariet... heldigvis ingen apisto. Like før jeg gikk opp, kom den flotte herremann fram. Phu! Maten ble spist, men ingen hue i sikte... hmmm.

Bilde fra igår... ikke rart de er vanskelige å se

Hehe, det er ikke alltid fiskene er som ungene... en roper og dem kommer. Til tider kan også fisk her være vekk et par dager selv om jeg ikke har den mengden av innhold i mine kar som du har i dine. Men gleden er desto større når dem dukker opp.

Går av og til et gufts nedover ryggen når en ikke ser alle fiskene, men har blitt en vane
Har sittet en stund innimellom og telt fisk her også ja. Selvom jeg har klart og gjennomsiktig vann så har jeg mye røtter og veldig tett med planter i mine kar så fisk kan lett gjemme seg helt bort i lang tid. Har kjent bekymringen i magen mang en gang. Heldigvis dukker de som oftest opp igjen
Bilde 1;
Ahhhh... my lovely Mrs. Apistogramma sp. "Papagei". You look amazing tonight! Ikke nok med at hun dukka opp, hu hadde jaggu meg pønta seg også. I flott gul leksdrakt, med stolt finnepryd. Moro og kunne fange slike øyeblikk også...

Bilde 2;
For dere som ikke har sett hannen før (tatt før)

Gosh, hu var rett og slett vakker ja. Hvordan ser hun ut uten den pene drakten på?
Nederste bilde på innlegg 611... ere mulig he he he! Jeg måtte inn å sjekke sjøl. Feil å sammenlikne de positurene, men dægern.
Hua, Apistogramma cf. huascar (Rio Galvez, Paujil), vokter ynglene godt sammen med hannen. Hun godtar at han sirkulerer rundt og/eller overtar vakta rundt ynglene. 160liter med romantikk! På bilde sirkulerer det noen yngler i form av noen dosete dotter bak hua...
Ganske stor forskjell egentlig. Vakker er hun uansett sett
Ja det er mildt sagt Cathy. Ble desto mer gledelig å få denne frua servert i tanken! Nå blir de fleste Apistogramma-huene flotte i leksdrakt (har ikke sett alle), mens enkelte er pinadumeg flotte (eller går i leksdrakta) hele tia. De kan jo forandre farger bare etter sinnstemninger også, så dette er virkelig en art som iallefall dekker mine daglige thriller-/action-/komedie-/drama-/romantikk- & musical (blopp blopp) behov

Synes bildet av hua ble så flott at jeg rett og slett måtte oppdaterte akvarie-profilen til mine Ap. sp. "Papagei" på rappen... Små barn, store gleder
Endelig fikk jeg somla meg til å fylle en striesekk med eikeblad. Plutselig faller snøen, og da er det kjørt... Utrolig greit å ha, og utrolig greit med prisen he he he.

De siste ukene har bestått av foring og ettersyn av teknisk utstyr, det mest nødvendige. Ellers har det vært luking, vannbytter og litt mer observasjon idag. Slutter aldri å bli fascinert av disse skapningene. Nye yngler i Ap. panduro-karet har vært en milepæl, fortsatt noen yngler i Ap. cf. "Huascar"-karet, lekstendenser i flere andre kar... så tv'n skal nok få kamp om tiden
Koselig å se deg tilbake igjen

Beste med å se på akvariumet og ikke tv'n er at man slipper den ***** reklamen
Nå ramler det fnugg ned her også, og jeg som håpet på en ny sommer.....
Du får finne veien ut av hula litt oftere så vi vet det er liv i deg....

Reklamefritt er delicious, og hula også forresten he he he. Ligger litt etter mitt ønskeskjema når det gjelder vedlikehold, så bildene... ja, ikke akkurat linseglass.

I går ble to stk filterklosser utstyrt med powerheads, og i dag ble nytt vann satt til torvfiltrering. Målet er å ha en 160liter til opp å gå i løpet av kort tid. Jeg tar da 70 % av vannet fra de andre akvariene og 30 % nytt torvfiltrert vann. Deretter blir det å kickstarte det med filterguffe... Røtter og dekkglass har bare å stille!

Ellers så har den ene Apistogramma rositae-hunnen bestemt seg for å slutte å snuse - til hannens store glede. Apistogramma allpahuayo-hannen lurer på når vindusvaskeren kommer. Tålmodig nå, tålmodig...

S

Som vanlig utrolig flotte bilder Simen. Noe mer egg eller yngler på gang siden sist?
Det mest spennende nå er hos Apistogramma rositae (Rio Santiago-vassdraget). Her har to smellvakre og gule huer vokte-tendenser, mens hannen vokter midten og patruljerer rundt. Det skal bli rå-gøy å følge.

Ellers så er det mange første-eggs-leggere som ikke har klart første runde... tre-fire yngler igjen i Ap. cf. "Huascar"-karet.
Ap. panduro-karet har jeg ikke sett nøye på idag, og der lurer det to ungdom rundt... Så om det kommer noe ut av denne runden er jeg usikker på.
Er usikker på om Ap. sp. "Papagei" hadde en "runde" tidligere. De har ikke fått yngler før så langt jeg vet.

Har heller ikke kommet i mål med yngelkarene som jeg påbegynte, så har en vei å gå... Skal egentlig bli godt å komme skikkelig igang igjen!

For en stund tilbake mistet jeg min Apistogramma baenschi-hue til stor frustrasjon. Kort tid etter byttet jeg til meg noen flere fra Leif, og etter noen mnd har de vokst seg til. Herren virker rimelig fornøyd med dette!

Det begynner å gro seg til i karet til mine Apistogramma cf. "Huascar" (Rio Galvez, Paujil). Legger med et bilde herfra også...

For en stund tilbake mistet jeg min Apistogramma baenschi-hue til stor frustrasjon. Kort tid etter byttet jeg til meg noen flere fra Leif, og etter noen mnd har de vokst seg til. Herren virker rimelig fornøyd med dette!

Det begynner å gro seg til i karet til mine Apistogramma cf. "Huascar" (Rio Galvez, Paujil). Legger med et bilde herfra også...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap