Revestrekenes akvarieverden (side 33)

fantastiske bilder igjen.
Fikk til slutt kontakt med din kjære, men for seint...
Var på jobb og trening, og når ukjent nr ringer når jeg slapper av da tar jeg ikke mobilen. hehe, men hyggelig samtale ble det. Mye spennende coryer dere har.

Satser på at det ordner seg neste gang.
Har lagret nr nå.

Har du flere biler av Hastatusene og cw 32?

Skal til London i neste uke og håper jeg finner en dyrebutikk og se om de har noe spennende.

Espen
Ja det var dumt Atle ikke fikk tak i deg i går, men han reiste jo et døgn tidligere enn planlagt også da. Satser på at det klaffer neste gang

Jeg prøvde å knipse noen bilder av hastatusene i går, skal se igjennom dem og legge ut det som er brukbart (hvis det er noen)
Atle har lest endel om tetraoppdrett i det siste og den dagen vi reiste til Danmark (torsdag) måtte han bare prøve å sette opp ett slikt oppdrettskar. Rekekaret på kjøkkenbordet ble tømt og skylt, kun eikeblader på bunnen, en plexiramme ble skjært ut og åpningen dekket med myggnetting. Og så var det forsøkskaninene da, Nannostomus eques (blyantene) viste seg å være enklest å fiske ut av karret så da ble det dem To hanner og to hunner flyttet inn i rekekaret og et håndkle ble lagt over for å få det helt mørkt, og så reiste vi til DK...

Da vi kom hjem sent lørdag natt var vi spent på resultatet, håndkleet ble fjernet og der var det egg gitt, haugevis med bittesmå egg men mange så ubefruktede ut. Vi flyttet "blyantene" tilbake til 240l og så var det bare å krysse fingrene for at det kunne være noen befruktede egg i karet også. I dagene etterpå har vi kikket, og kikket, og kikket i håp om å se yngel... og i går kveld så jeg en som hang på bakveggen. Den er bare ca 4mm lang målt med målbånd på utsiden av glasset men man ser tydelig at det er en miniatyrblyant ) Nå blir det spennende å se om vi klarer å få den til å leve opp i det lille karet som nok ikke er optimalt for stabile vannverdier. Neste prosjekt blir nok en 50-60l satt opp til samme formål

[External Image]
Et kjempedårlig bilde av den lille 4 mm'ers blyanten
Så gøy at dere fikk det til da

Har selv hatt oppdrett på rødmunnstetra og syntes at det var kjempegøy å følge med på. Litt artig å prøve andre ting enn maller også.
Ja jeg syns det er kjempeartig, forandring fryder. Vi oppdaget yngel av kerritetra bak en innvendig bakgrunn i 2009 men det blir jo ikke det samme som å bevisst prøve å drette dem Jeg sitter forresten ved siden av forsøkskaret nå og ser "hele" tre yngel, og den ene svømmer faktisk på skrå allerede ))

Jeg fikk svar fra en på corydorasworld i går ang de hvite parasittene, han skriver at det er Flukes, og søker man på Flukes finner man dette: "The term flukes are used for a number of different about 1 mm long flat worms that all can be treated and diagnosed in the same way".
Greit å vite ,la denne siden til som favoritt da det synes å være en grei side å lese om sykdommer på.
Åh så kult med oppdrett på "blyantene"

Jeg er bare sååå fornøyd om dagen for att fiskene mine overlever jeg dag. hehe små gleder vet dere. Heldigvis har jeg bare mistet 2 cory i den store fiskedøden som pågikk her, men det gikk med maller og levendefødere over en lav sko, så nå driver jeg ett nitidig arbeid med og bygge opp igjen stammer av det jeg engang hadde. Men det er vel dette som er sjarmen med og ha fisk? Har fått starte meg en egen tråd her og.. etter litt om og men hehe
Åh, så gøy med mini-blyanter! Gratulerer
Så morsomt med blyantene. De er jo så fine også! Hvor mange liter er det rekekaret på?
Takk sissimor og Lisbeth Karet er bare 12 liter men med et bittelite innkjørt innvendig filter og muligens bare 3 bittesmå yngel håper jeg det går bra. Jeg har sett en av dem i dag og nå er den frittsvømmende, i går hang de mer "på stedet hvil" på veggene.
Lena Jansberg
Åh så kult med oppdrett på "blyantene" :) Jeg er bare sååå fornøyd om dagen for att fiskene mine overlever jeg dag. hehe små gleder vet dere. Heldigvis har jeg bare mistet 2 cory i den store fiskedøden som pågikk her, men det gikk med maller og levendefødere over en lav sko, så nå driver jeg ett nitidig arbeid med og bygge opp igjen stammer av det jeg engang hadde. Men det er vel dette som er sjarmen med og ha fisk? Har fått starte meg en egen tråd her og.. etter litt om og men hehe


Jeg leste i tråden din akkurat, så dumt at det er noe galt med vannet da, håper det hjelper med uv og kullfilter. Man er jo veldig avhengig av dette vannet da, når man skal drive med akvarium Krysser fingrene for oppbygging av fiskestammene
Ser heldigvis ut som om det er på vei til og snu nå. Har fått unger på noen flotte spydhaler i dag.
Et nytt bilde av 4mm'ern

I går fanget jeg inn diverse yngel fra karet på kjøkkenbenken (og det var jammen på tide når jeg så antallet): 21 Hypancistrus contradens, 22 Pecoltia compta, 24 Corydoras caudimaculatus, 5 C. venezuelanus og en grønning... og enda er det flere mindre yngel igjen i karet. Jeg har 3 x breeding box hengende på karet og når yngelen er store nok slipper jeg dem bare løs i karet, ikke rart det blir overbefolket etter en stund

Breeding box'ene inneholder nå (fra venstre): C134, CW032 + oiapoquensis og den siste huser C121. Det er liv i alle boksene men jeg vet ikke hvor mange da de gjemmer seg i mosedotter og bunnslam
I dag oppdaget jeg yngel i 200l og sverddragerhunnen har krympet betraktelig i brystomfanget )) Xiphophorus hellerii (med lokasjon; Rio Seco II, Oaxaca, Mexico) er en utrolig flott fisk, hannen viser litt av en fargeprakt men den kommer ikke helt frem på bildene.

I går så jeg egg på bakveggen i atropersonatus-karet men de var ubefruktet alle sammen. Det er første gang jeg ser egg hos dem så jeg krysser fingrene for bedre kvalitet neste gang

Mini-blyantene lever fortsatt, jeg har ihvertfall sett to stk i dag

I morgen er det auksjon i Lillestrøm så da er det tidlig opp for å pakke fisk og planter.

[External Image]
Jeg må si jeg liker den naturlige varianten av sverdrager best, de er virkelig vakre med sine naturlige farger.
Rita Revestrek
Breeding box'ene inneholder nå (fra venstre): C134, CW032 + oiapoquensis og den siste huser C121. Det er liv i alle boksene men jeg vet ikke hvor mange da de gjemmer seg i mosedotter og bunnslam :)

Hyggelig lesning - ser at det ble yngel av C121 eggene som ble fraktet til Dokka! Kult!
Helt enig Galemor, naturvariantene er flotte Mona, jeg må enda en gang si mange takk for eikeblader med "tilbehør", kjempeartig at noen av eggene klekket

[External Image]
Og så må jeg bare legge ut et bilde av en N. eques-yngel, det er fire dager siden klekking og den har nok ikke vokst så forferdelig mye på disse dagene... andematen er jo gedigen i forhold ))
Stoooorkoser meg med tilvenning jeg nå! Så mye vakkert det var i posene. Tusen takk til dere begge for en hyggelig handel, selv om det ble langt på natt før herlighetene endelig var i hus

Er med et par reker hos ancistrusene og hos endlersene; er dette bleke små kirsebær?
Så flott sissimor, bra du er fornøyd med natthandelen Det ble litt hektisk her når vi skulle fange inn fisken så da har det nok sneket seg med noen kirsebærreker (muligens hanner hvis de er nesten gjennomsiktige)... og den bittelille ancistrusen. Husket Atle å si at planten i rekeposen er den mattogrossensen? Den ser ikke så fin ut i posen, da klapper den sammen (og når lyset er av i karet)
I går var vi en snartur på Lillestrøm-auksjonen, og denne gangen kom vi hjem uten ny fisk, men noen planter ble det;

Den sjokkrosa Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)"... så får vi testet om vi har godt nok lys i karet

Echinodorus quadricostatus "Magdalenensis" en flott liten sverdplante jeg har vært på jakt etter lenge.

Og en pose Shinnersia rivularis. Rivularisen passer godt til sitt engelske populærnavn Mexican Oak Leaf, bladene ligner veldig på eikeblader, se bildene

Jeg har litt plantedilla og syns det er artig med ulike fasonger og fargenyanser. 240l fungerer som et backupkar for planter da alt ser ut til å trives i det karet og derfor havner det små avleggere av alt mulig der... karet er ikke egnet til helfotografering, det er mer kaotisk enn dekorativt ))

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap