Mine akvarier og sånt (side 34)

Mvjnz
Og listen over tips jeg fikk var å bruke ketapang-blader, demp belysning i ene enden av karet.

Jeg har en 5watt sparepære i min GDS-lyskasse over den ene halvdelen av karet. Og ketapang blad. Men ikke mer enn 22-24 grader. Men her skjer det jo ikke annet enn at det blir rede.
Uansett bare en foreløpig løsning mens jeg venter på at noe yngel i andre kar skal vokse nok til at de kan flyttes.
Mvjnz
Ketapang-blader er jeg ikke sikker på hvor jeg får kjøpt, men det skal jeg spørre dem om. Filteret blir ikke fjernet, jeg er altfor paranoid mht vannverdier, og er det noen fisker jeg ikke vil miste så er det disse. Tempen er 29, så den er bra.

Catappa/Ketapang/Indian Almond etc. etc.
Sjekk på ebay, google eller selgere som har godt rykte i forumene. Det er stor forskjell på blader, både størrelse og om de nettopp har falt ned eller har ligget lenge etc. Min selger har stengt siden sin for bestillinger. Det var veldig god kvalitet, ferske fine blader og myke som lær. Bladene skal ikke plukkes på treet, men plukkes som løv og er best når bladet nettopp har falt ned. Det er derfor store kvalitetsforskjeller og man må passe seg for de som selger tørt løv som kan ha ligget ute lenge.
Her blir det ikke redebygging engang

Hun som solgte meg smaragdinaene skal visstnok ha både ketapangblader og -ekstrakt, så når gavekortet fra Norge ankommer skal jeg stikke tilbake dit og kjøpe plakatpar og ketapang

Hva gjør du med bladene? Bare hiver du dem rett oppi karet?
Mvjnz
Hva gjør du med bladene? Bare hiver du dem rett oppi karet?

Ja, nesten.
Etter anbefaling fra selgeren legger jeg de noen sekunder i kokende vann for å kvitte meg med evt ulumskheter på bladene. Så lar jeg bladene ligge i karet til det er forvitret. Hiver i nytt når jeg ser det begynner å løsne opp. Etter det kipper jeg det kanskje opp i to hvis jeg skal ha det i et lite kar. Du kan også lage ekstrakt som du kan ha i kjøleskapet i et par uker, eller fryse ned i små blokker i fryseren. Har akkurat lagt et blad fra den gildeste olong-teboksen jeg hadde stående oppi hos noen imbelliser. Det var et lite blad som hadde fått ligge 4-5 min i kokende vann. Leste litt om grønnte og fisk, men har ikke linkene her.
Fant mitt første skumrede i dag

Men dessverre er det ikke i smaragdinakaret, det er kampfisken sitt. Og det er egentlig et ganske patetisk skumrede også, men oh well.

Er gøyalt likevel, for jeg begynte nesten å innbille meg at det er noe galt med karene mine som gjør at bettaene ikke vil lage skumrede. Jeg hører/leser stadig om alle disse andre som bygger skumreder nesten umiddelbart etter innflytting.
Jeg vet ikke om smaragdina og splendnes har samme krav til vannkvalitet for at redet skal holde, men antar at det er slik og at det dermed ikke er vannet som er skyld i at smaragdinaredet ikke dukker opp.
Jeg vet ikke så mye om smaragdinaens adferd, men for splendens er det naturlig å bygge et rede i tilfelle det kommer ei sprek dame forbi.
Hvis vi ut fra det også ser på mine hanner, der én har lagt rede, kan det kanskje være verdt et forsøk å la han stå litt alene og se om det dukker opp rede. Evt. flytt alle og gjør noen endringer i tanken og så først sette tilbake hannen og vente med hunner til evt. rede er på plasss.
Kanskje han også er forvirra av å ha to damer å forholde seg til?
Ja, jeg vurderer å putte han i 15 literen en periode. Der jeg fikk dem fra var de i en beholder på ca 3-4 liter, og der hadde han laget seg skumrede og måtte skilles fra hunnen fordi de ville yngle.

Beholderen deres var helt tom, med unntak av en liten klump javamose.

Så kanskje jeg skal etterligne det i 15 literen, fjerne filteret og sneglene og senke vannstanden en smule. Jeg liker strengt tatt ikke tanken på et kar uten filter, men det fungerer visstnok bra for mange bettaentusiaster som sverger til vannbytter fremfor innkjørt filter.

Men hva om han lager skumrede? Da får jeg jo ikke byttet noe vann uten å ødelegge det?

Kanskje jeg skal kjøpe et slikt yngelfilter... sponge filter på engelsk, men det står helt stilt for meg hva det norske navnet er... svampfilter?
Ja det er litt vanskelig med vannbytter når skumredet ligger langsetter glasset.
Det er der isoporkoppen/varmdrikksbegeret kommer inn i bildet. Du legger koppen oppå det påbegynte redet langsetter glaset.
Skumpatronfiltere eller hva det nå enn heter er fine men bør være godt innkjørte, leste om en som sverget til en boble i sekundet med sine bettaer.
Ellers går det fint å bare basere seg på vannbytter i små kar, og å slamme ut avføring når du ser det. De magiske ketapangbladene er med på å "gjøre vannet mer holdbart".
Siden det fremdeles ikke har ankommet noe fra Norge, får jeg ikke kjøpt verken filter eller ketapang-blader med det første (har jo råd siden jeg får betalt fra en klient i morgen, men typen blir litt småfurten når jeg bruker for mye av det på meg selv og ikke deler utgiftene, og det er jo greit nok, så jeg venter på visa-gavekortet som er bare til meg i bursdagspresang)

Så jeg tror at det jeg skal gjøre er å flytte begge hunnene over i 22 literen som står tom på skrivepulten min, og se om hannen da føler seg inspirert til å bygge skumrede og vurdere å stifte familie.

Hvis det skjer flytter jeg den voksne hunnen tilbake, mens den unge kan få bli i 22 literen på ubestemt tid.

Hadde foretrukket yngling i eget kar slik at de ikke må fores opp i kar med foreldrene, men oh well.

Men hvis det ikke skjer noe i nær fremtid kan jeg kjøpe en slik balje på rundt 50 liter og sette in svampfilter og flytte hannen dit og la han bygge skumrede der. Da er det bare å flytte han igjen når han har gjort sitt og la yngelen vokse opp der
I dag var det på tide å fjerne azolla fra dammen igjen (flyteplante som formerer seg i samme tempo som andemat). Og mens jeg holdt på så jeg to svært unge gullfisker, den ene var gull og hvit og den andre gull med svarte flekker. Den tror jeg blir stilig når den blir litt større, er ikke en farge jeg kan huske å ha sett før hvertfall

Den jeg fanget og tok bilde av for to uker siden så jeg også, og den har nesten fordoblet seg i størrelse siden jeg så den sist.

Dammen er bare 300 liter, og nå som de er så små er ikke dette noe problem, men når de blir større er vel 6 gullfisker litt for mye for 300 liter, og hvem vet hvor mange de egentlig er. I tillegg til at danioene formerer seg som kaniner da... Det er litt for mye planter og grums til at det er mulig å telle dem...

Jeg tok litt av azollaen fra dammen og puttet oppi til smaragdinaene, kampfisken og 15 literen med snegler. Tror jeg har nevnt det før, men røttene har som regel en del alger som henger ned og blir til et tett buskas. Sneglene elsker å spise både algene og azollaen, mens bettaene elsker å gjemme seg i buskaset. Det er også et utmerket gjemmested for yngel som gjerne følger med fra dammen, og da får de litt levendefor også, og får brukt jaktinstinktet sitt.

Og siden det er et tett teppe av azolla som dekker mesteparten av karet er det ganske dunkelt, og de ekstra gjemmestedene samt dempet belysning kan kanskje oppmuntre til yngling *håpe*

Bilde 1: Smaragdinakaret med azolla.
Bilde 2 og 3: Kampfisken som undersøker azollaen.
Hva er den plastgreia i smaragdinakaret?
Det er er plastlokk som skal fungere på samme måte som det halve drikkebegeret andre oppdrettere bruker.
Smaraginahannen har laget skumrede i løpet av natten, delvis under plastlokket Bare et lite et, men jeg vet riktignok ikke hvor stort et skumrede vanligvis er, og siden de legger færre egg enn splendens er det vel logisk at skumredet er mindre.

Og den minste hunnen har svarte vertikale striper o_O Hadde aldri trodd hun var stor nok til å yngle. Hannen viser ikke noe særlig interesse i henne, annet enn å jage henne bort når han ser henne.

Bildene er ikke noe særlig bra fordi batteriene i typens kamera var flate og da måtte jeg bruke mitt lille, billige lommekamera, og det er ikke noe særlig bra kamera... Det fokuserte stadig på noe annet enn fisken, og jeg måtte skynde meg å ta bilde mens hun var fremme.

Bilde 1: Skumrede sett nedenfra.
Bilde 2 og 3: Hunnen.
Så bra Redet hos meg er circa på størrelse med en snusboks, så jeg vil ikke si at det er noe særlig mindre enn rede hos splendens. Legger ved dagsfersk foto. Det med to hunner, en som bodde der fra før og en som kom sammen med hannen, gir grunnlag for spekulasjoner rundt at det kanskje er feil dame (i hannens øyne) som har tatt plassen som alfa-hunnen. Ellers så pleier jo ting å gå seg til. Ofte tar det akkurat så lang tid som vi bruker på å slutte å stresse med å få i gang lek.
Jeg synes redet er litt lite, og han har ikke vist noe interesse for det i hele dag, og nå virker det som det begynner å gå i oppløsning...

Hunnen har gått tilbake til sine horisontale striper, og i det store og det hele virker det ikke som det utvikler seg til noe mer. Hvertfall ikke ennå.

*sukk*
Denne gekkoen har flyttet inn på kontoret mitt Vet ikke hvorfor, men den har vært her inne i over en måned nå. Døra mi er åpen hele dagen, og vinduet står på gløtt hele døgnet, men den vil visst ikke dra sin vei.

Er bare koselig det, men visste ikke at det fantes nok edderkopper og insekter her inne til at den kan leve av det.... *grøss*

En bilde er i hjørnet over pc'en min og det andre fra da den satt inni lampa mi. Den liker seg der inne...
Tenk å bo et sted der man får besøk av gekkoer på kontoret!

*drømme*

He he, hva med å bare la den være kontorrotta di, gi den noen melormer i ei skål av og til?
Hehe Den er hjertelig velkommen til å bli boende. Vet ikke hva de spiser, men typen mener de spiser insekter, og jeg har sett den jakte på mygg. Melormer blir muligens i største laget, for den er bare en baby. Fra nesespiss til halerot er den muligens 1.5-2 cm.

Og den er utrolig sky, selv til gekko å være. Bare det å ta bilde av den er en bragd, for den løper og gjemmer seg med en gang fokuseringslyset treffer den...

Men den er så søt atte
Villgekko på besøk, så fett. Kanskje det er fint hos deg pga. fuktigheten fra karene?
Humunukuapuaa
Villgekko på besøk, så fett. Kanskje det er fint hos deg pga. fuktigheten fra karene?


Mvjnz, har du akvarier på kontoret også?

Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap