Sølvi sine coryer og litt til :) (side 34)

Takk skal du ha Maren ,kjekkt med litt tilbakemeldinger

Fint å høre at det går så bra med pygmeene dine ,artig å få yngel til å vokse opp. Nå har jo ikke jeg erfaring med disse men kan ikke tro noe annet enn at avskallet artemia må gå helt fint .Det samme med finknust ,oppbløtt discusbits .
180 liter
likte rota du har i 180 literen og plantene .fint kar .
Takk skal du ha ,liker også den rota veldig godt .Men den blir vel snart overgrodd av planter
Planter i hus igjen :)
Heisann Sølvi,
Da har plantene kommet allerede, og de er midlertidig satt i et kar (til jeg får bestemt meg for hva jeg skal gjøre). Flotte planter igjen!
Må bare få si at å se alle bildene fra dine kar gir masse inspirasjon, så det blir jo fullt av ideer i hodet.

Tusen takk
(håper ikke jeg surret til tråden din nå, skal snart få laget min egen.. hehe)
Har du noen gang brukt Tubitex/tubifex (fikk helt hjernteppe nå altså!)? Jeg ser det er noen som gjør det på ganske små yngel. Jeg har mange små, men noen litt større, det er de jeg tenker å gi noe nytt til Men som ElinH også har sagt, så er det beundringsverdig at du klarer deg med kun tørrför fra starten av når du mater yngel! Det er jo ikke akkurat lite yngel du har drettet og fine, friske fisker er det også!
SivH
Heisann Sølvi, Da har plantene kommet allerede, og de er midlertidig satt i et kar (til jeg får bestemt meg for hva jeg skal gjøre). Flotte planter igjen! Må bare få si at å se alle bildene fra dine kar gir masse inspirasjon, så det blir jo fullt av ideer i hodet. Tusen takk (håper ikke jeg surret til tråden din nå, skal snart få laget min egen.. hehe)

Det går helt fint Siv , fint at plantene her kommet frem også.
Ble litt kry nå når du sier at karene mine gir inspirasjon og ideer ,tusen takk skal du ha

Tørrfisk
Har du noen gang brukt Tubitex/tubifex (fikk helt hjernteppe nå altså!)? Jeg ser det er noen som gjør det på ganske små yngel. Jeg har mange små, men noen litt større, det er de jeg tenker å gi noe nytt til:) Men som ElinH også har sagt, så er det beundringsverdig at du klarer deg med kun tørrför fra starten av når du mater yngel!:) Det er jo ikke akkurat lite yngel du har drettet og fine, friske fisker er det også!

Har ikke prøvd det nei men kanskje en ide å prøve noe nytt.
Det har jo blitt litt yngel etterhvert ja og i perioder mange forskjellige arter. Så jeg er bare nødt til å gjøre det enklest mulig pga. helse ,arbeid og ikke minst familie som også gjerne vil ha sitt

Det er ikke noe jeg har lyst til å lage stress av ,vil helst kose meg med dette. Det har jo vært endel stress når det gjelder sykdom på fisk i en lang periode så det er deilig å kunne ta det med ro når det gjelder for. Selvsagt er det arbeid med yngel ,vannbytter osv. men det er ikke til å unngå.

Det er så godt at du sier det, at det ikke skal være stress men kos! Noen ganger føler jeg at jeg ikke strekker helt til når jeg leser hvor mye andre får til, og selv ikke makter å holde på så mye som alle andre. Jeg vil jo egentlig si jeg har kommet ett stykke på 1/2 år (som jeg har drevet med akvarie), så jeg er egentlig ganske fornøyd med meg selv. Jeg har ikke fått registrert noe oppdrett enda, men jeg håper jeg en gang vil oppleve at jeg får yngel som vokser opp! Spesielt Cory, kanskje siden det krever en ekstra innsats i forhold til mange andre typer fisk å få til

Håper det blir ett bra resultat av Pygméyngelet, men iom at jeg er innlagt så får jeg ikke fulgt opp så mye som om jeg var hjemme. De trenger jo ikke så mye mer enn bra vann og mat flere ganger om dagen, men det er litt vanskelig å få kommet hjem og sendt noen hjem for å gi dem nok mat. Hadde jeg derimot hatt Cory-yngel, kunne jeg ha tatt de med hit hvor jeg er og koset meg med de Hatt ett par isbokser, microorm og luftsten på badet (du skjønner sikkert at jeg har tenkt gjennom dette ). Jeg har jo hatt guppy-yngel med meg en gang for moros skyld Litt kos da vettú

Hvor mange typer cory har du? Hvilke har du hatt yngel på?
Synes du har vært flink jeg og tilegnet det så mye kunnskap på kort tid . De fleste av oss trenger mye lenger tid enn det du har hatt .

Pr. dags dato har jeg Sterbai,sp.black,red /gold laser (CW010) .orange laser (CW023) ,green laser (009)og Melantius .
Har hatt oppdrett på alle utenom Melantius pluss at jeg har hatt oppdrett (førstegangs i Norge)på Kanei som jeg ikke har lenger. Fikk også godkjent førstegangsoppdrett på green laserne

Så nå er utfordringen min å få lek på Melantiusen pluss å få tak i C. eques ,men disse ser det dessvere ut til å være umulig å få tak i
Det hadde vært artig å besøkt deg og sett fiskene dine og lært litt! Du har mye peiling på corydoras i alle fall! Det å være den første til å få oppdrett på de litt mer vanskelige artene må være ganske stort! Håper du får på de 2 siste også etter hvert!
Du er hjertelig velkommen til et besøk da ,alltid klar for fiskeprat
Nå har jeg bare der ene typen da ,Melantius ,den andre er bare en ønsketenkning
Når det gjelder førstegangsoppdrettene så er jeg selvfølgelig kry over disse ,men alle oppdrett er et pluss fra min side
Jeg skal holde øyne og ører oppe for C. eques
Omsider klarer jeg å holde roten jeg fikk til bursdagen noenlunde nede . Den fyller ganske mye av karet så det er ikke plass til så mye annet.Men synes den gir en litt trolsk stemning og det har jeg litt sansen for. Det er 5 stk. Corydoras melanistius som bor her nå og de liker å ligge i skyggen under greinene. Vannet er fremdeles veldig brunt pga. roten men pytt,pytt liker det og jeg [External Image]
Den rota er rå-stili! Det er så fint med røtter, så jeg har kjøpt litt for mange den siste tida selv! Har faktisk ikke plass til alle. Det er liksom rota som ofte gjør karet synes jeg, i alle fall om det ikke er snakk om ett plantekar da! Det første jeg setter i ett akvarium etter sanda er rota. Alt det andre som skal oppi må plasseres ut i fra det:;D
Enig med deg der ,røtter gjør veldig mye ved utformingen av kar . Bildet gir ikke roten full rettferdighet for den er full av små snirkler og tynne greiner og som ikke kommer skikkelig frem.

Ser at det skjedd noe rart med bildet her.Det så fint og stort ut på forhåndsvisningen men nå er det bare en firkant ,merkelig

Corry
fin bursdags presang rota var en av de stiligste jeg har sett passet utrolig bra i karet ,,,lurte på en ting forer mine corydoras med røde mygglarver ..men det er så mye forskjellig feks tubifix (vet ikke om jeg stavet det riktig ) har du noen formeining om hva som er best for corydoras..sente deg en mail ..angående javamose .har nå gravd opp en einer rot har igjen å rengjøre den . ,,takk for tipst med einer rot
Takk skal du ha ,var veldig fornøyd med rota ja einerøtter kan være utrolig flotte ,bare pass på å fjerne all jord og skitt som er på den ,tidkrevende men vel verdt innsatsen .

Røde mygglarver skal være veldig bra for coryer etter hva jeg forstår. Men selv bruker jeg ikke disse pga. fobi mot larver så det jeg bruker er frossen artemia og cyklops ,veldig populært dette og Tubiflex har jeg ikke prøvd men har tenkt å prøve dette .
Ellers så tror jeg det er viktig å bruke variert kost til coryer ,har et helt lager etterhvert med forskjelig for til de

Har forresten svart deg på spørsmål ang . mose ,har du ikke fått det ?
Tubifex er ganske fetende, så det er ikke noe man bør bruke som en del av den daglige fôringen. Personlig bruker jeg det kun når jeg skal fete opp coryer med tanke på å få dem i lek. Coryene elsker det, mer enn noe annet jeg gir dem (med unntak av superne, som av en eller annen merkelig grunn nå har blitt leie av godisen).
greit med litt mer opplysninger ,takk skal du ha
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap