Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 34)

I et forsøk på å få til bilder som gjengir fargen på Corydoras eques mere naturtro og riktig på bilder, har jeg forsøkt å ta noen bilder av dem uten blitz. Det er en tålmodighetstest, for "foto-objektet" må ligge blikkstille i det øyeblikket bildet tas, ellers blir det bare "blurr". Uten blitz har bildene lett for å bare bli en masse uklare skygger som stryker over bildet

Men, jeg fikk til noen bilder uten blitz, ved bruk av stativ til kameraet og en god dose tålmodighet.
Bildene ble ganske mørke egentlig, så jeg lysnet dem opp en god del. Har fiklet med et eller annet på ISO-innstillingen til kameraet, men husker ikke hvordan jeg stiller på den verdien igjen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

85 liters akvariet som gruppe A av C. eques bor i.
[External Image]
Siste bilde til innlegget ovenfor.
Så det er ikke bare mine adolfoi som det tar lang tid før får størrelse. Paleatuser som er født måneder etter de har samme størrelse eller gått forbi. hehe. Ser tendenser til lek på adolfoiene nå. Så spennende tider.

Utrolig flotte bilder av dine øyesteiner. Du har nå tålmodighet som får til så flotte bilder.

Espen
Jeg skylder deg en takk fra tidligere i dag, Mona! Jeg tuller mye i tråden min, men denne gangen er det alvor. - Skulle tro du visste hva jeg dreiv og tulla med! ;o)
Har lest innlegget nå, Trude
Jeg sjekket vannkvaliteten i 85 literen med den ene gruppen Corydoras eques (gruppe A) i dag, og endelig ser det ut til at filteret begynner å fungere som det skal.

Til tross for kickstarting har det vært ukesvis med vannbytter pga ammoniakk, og nå de siste få dagene litt nitritt (men det var bare i noen få dager). Nitritten ble aldri høy, bare 0.2, og var veldig kortvarig. Da jeg her om dagen satte inn en innkjørt blåsvampskive i filteret i tillegg til kickstartingen (som skjedde i månedsskiftet), så ble det lille som var av nitritt også borte.

Nå har jeg litt vanskeligheter med å skjelne mellom 0.0 og 0.025 verdiene på JBL nitritt-fargekartet, men det kan kanskje være 0.025 som ble resultatet på testen i dag. Jeg tror det sannsynligvis er det, for jeg syns jeg ser litt tegn til det hos fiskene. Fire-fem av dem var oppe og snappet luft på rad og rekke istad, og det kan tyde på at det er noe, og ikke helt perfekt vannkvalitet enda. Ammoniakktesten viser null.

Så de skal derfor få et vannbytte i dag uansett. Men jeg trenger ikke ta så stort vannbytte som jeg har gjort mens verdiene ga tydelige utslag på tester. Da har jeg skiftet 50% av vannet pr gang.


[External Image]
Jeg satt og leste et stykke bakover i tråden her i går, leste side opp og side ned og fant diverse info og notater som jeg helt har glemt bort :p Jamen er det godt å ha en slik tråd til å holde rede på saker & ting!

Til tross for at jeg syns jeg har hatt oppi nyklekte C-121 yngel "både støtt og stadig" i 19 literen nå, hehe så har jeg ikke sett noen synlig økning av mengde yngel....syns jeg da.

Lurte fælt på hvor de egentlig ble av og gjorde av seg i et så lite kar. Begynte derfor å lure på de hadde falt fra i bøtter og spann, og lå daue under mosen eller noe, siden jeg aldri ser de minste ute på sanda. Bestemte meg derfor for å løfte på de to små eikeløvene og mosedotten for å ta en inspeksjon.... ooops! Der yret det av knøttsmå yngel under eikeløvet! Sanda så ut som den bevegde seg under løvet, de er så perfekt kamuflerte at de er nesten umulige å få øye på i dårlig lys eller hvis de ikke rører på seg. Det var iallefall mange der, de lå tettpakket under eikeløvet og også noen under mosekladden. Fant èn eneste død yngel da, og det er faktisk den første jeg har funnet, så det er ikke mange som har falt fra såvidt jeg har kjennskap til.

Håper virkelig det går bra med disse ynglene



Idag så jeg plutselig en hel haug med C121 yngel rundt om på sanden i 19 literen Første gang jeg har fått inntrykk av at det faktisk er mange yngel der, tross alt. Ferska dem vel ute i det åpne siden jeg brått slo på lyset, og alle stivnet helt sjokkert i sine posisjoner før de skyndte seg i dekning igjen.

Akkurat nå ligger de og gumler artemia for harde livet i mørket under håndkleet sitt Når det skal fôres med artemia, slukker jeg først lyset over karet, og så slenger jeg et stort badehåndkle over karet så det blir mørklagt. Deretter bretter jeg opp en liten glipe ved stedet der artemiaen er sprøytet ut, helt nede ved bunnen. Lyset gjør at artemiaen holder seg der, nede på bunnen der Corydoras-yngelen får spist dem.

De unge Corydoras adolfoi'ene jeg fanget inn fra lekskaret med den voksne gruppen, er samlet i en 98 liter der de gjør sitt beste for å øke antallet enda mer Det lekes og legges egg hver dag, og det er alltid en gjeng som er skikkelig gira og suser rundt. Ikke alle deltar samtidig, men noen er det hver dag. De fleste eggene blir spist, ser det ut til, noe som overrasker meg litt. De lot jo mange egg få være i fred da de bodde i karet med den voksne leksgruppa. Men unge og uerfarne som de er, så tar de seg kanskje en oppkvikkende og næringsrik snacks on-the-go mens de er travelt opptatte med lek? :p

Å spise egne egg gjorde de voksne i starten også, husker jeg. Jeg måtte sitte parat mens leken pågikk og plukke ut eggene ett for ett, så fort de var lagt, ellers ble de spist i løpet av sekunder eller minutter. Men etter rundt et år eller så, sluttet de gradvis med den eggspisingen. Nå ser det ikke ut til at de rører eggene i det hele tatt, så derfor vokser det opp så mange på egenhånd.
Sannsynligvis vil disse ungfiskene modnes litt og etterhvert la eggene være i fred, de også.

Det er iallefall tydelig at en del av ungfiskene er eldre enn jeg trodde Det er en svært variabel samling mht størrelse, alt fra nesten store til ganske små, men de små er nok eldre enn de ser ut til for de hiver seg inn i leken, de også. Forløffende små hanner er observert ivrig kurtiserende langt større damer De kan nok selges langt kjappere enn jeg først trodde.

Øverste bilde er fra karet med den voksne leksgruppen (8 stk).
De to nederste bildene er oversiktsbilder fra 98 literen der de 33 ungfiskene bor til de skal selges.

[External Image]

[External Image]

[External Image]



For en nydelig gjeng med coryer.
gleder meg til mine begynner med eggleggingen.
Jeg er fullstendig helfrelst på adolfoi for tiden. Mye av grunnen er at jeg fikk se mine i lek for første gang her om dagen(kvelden). For et syn!! De danset over hele karet, men mest i front. Ble stående lenge å se på dem. Aldri sett noe lignende før.
Takk for at du deler bilder og annen info om disse vakre fiskene. Setter stor pris på at du skriver om den erfaringen du gjør deg, som f eks om eggspisingen. Jeg har aldri sett verken lek eller egg på mine før, men den eldste yngelen kan vel ikke kalles yngel lengre, da den er halve størrelsen av de voksne nå. Siden du skriver at de urutinerte spiser eggene lettere enn de eldre skal jeg vente enda ei stund før jeg prøver meg på oppdrett av disse for alvor. Igjen, takk for tips!
Anna U.
Jeg er fullstendig helfrelst på adolfoi for tiden.


Jeg også, hehe Jeg har vært helfrest på C. adolfoi i noen år nå, det er og blir en klassisk skjønnhet som jeg aldri hadde klart meg uten
I dag har jeg fått en ny Corydoras-art i hus

Det er en gruppe på 6 stk av den sjeldne og ettertraktede Corydoras orcesi, som jeg hadde bestilt hos Aquamanias.
De har jeg ventet på! Yippi!

Gruppen skal gå i karantene i det eneste karet som er tomt og ledig for øyeblikket; 45 literen. Det er for lite for dem på permanent basis, men for karanteneopphold er det perfekt; oversiktlig slik at man får jevnlig og lett kontroll av helsetilstanden til nyinnkjøpte fisk, og ved avlusningskur har karet en fin str siden man da trenger bare en beskjeden mengde medisin. Lett å dosere også, da dosene ofte oppgis i gallon og på en 45 liter er det lett å regne ut dosen.

Det er noen arter til jeg har ganske høyt på ønskelisten, og det er Corydoras araguaiaensis,CW016 og Corydoras tukano (veldig lik C. reynoldsi som jeg har, men jeg vil ha Tukano fordet ) Ønskelisten er selvsagt lengre, men de der er blant de artene som står ganske høyt

Jeg har også kjøpt en haug nye mangroverøtter i dag fra Aquamanias, 5 stykker, så nå har jeg røtter til diverse omgjøringer. Bl.a. til den øverste 160 literen, da de røttene som er der skal bort når karet skal få make-over (skifte bakgrunn).

Corydoras orcesi står fremdeles til akklimatisering, har holdt på en times tid nå. Skal snart slippe dem ut. Bildene er fra akklimatiserings-tanken.

I kveld er jeg glad!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det var/er en vakker Cory Grattis med døm
De 9 Sp Black venter fremdeles på flere venner, så du får vel mail sånn uti Mai

Mvh VT
Wow, for noen lekre skapninger! *Sikle* Lykke til med dem
Takk for det. Jeg er dritfornøyd akkurat nå, for å si det sånn! De er enda finere enn jeg trodde, disse nye C. orcesi'ene!

Men...eh... Grøten? Jeg regner med at du har skiftet brukernavn plutselig, "tidligere kjent som BlondViking"...?

Det kan hende jeg selger de svarte Coryene i slutten av april allerede. Det er bare jeg som er litt sær, vil at de skal være så store før jeg selger :p Men jeg hadde Aquamanias på besøk her i dag og han kikket på dem og mente absolutt de hadde salgbar størrelse allerde nå. Men noen uker til må jeg gi dem før jeg "slipper dem løs hjemmefra".
Så i slutten av april blir det nok da. Ok?

Grøten
Det var/er en vakker Cory :-) Grattis med døm :) De 9 Sp Black venter fremdeles på flere venner, så du får vel mail sånn uti Mai :-) Mvh VT
Ojj ja de var fine! Til å være nyinnkjøpt fisk så de veldig pene ut, jeg mener de så ikke frynsete eller matte ut og sånn?!
Tør man å spørre hva man gir for en sjelden cory av denne typen?
Grattis Mona! De så spennende ut - ligner litt på C. gomezi i nesepartiet, synes jeg. Disse blir ganske store, - og så går jeg ut fra det blir yngel? ;o)
Mona det er feil. men akvairene står inne på rommet mitt, vegg i vegg med der blondviking (pappa) snorker, og han har fortalt meg om at han/jeg skal kjøpe flere av deg. Noe jeg ser frem til, da jeg synnes døm er tøffe Så klart du velger selv når du synes fiskene er store nok (jeg hadde ikke klart å selge noen av døm). Du kan jo sende mail til meg eller gamlefar når du vil selge døm

Mvh VT
Lisbeth
Ojj ja de var fine! Til å være nyinnkjøpt fisk så de veldig pene ut, jeg mener de så ikke frynsete eller matte ut og sånn?!

De er råfine altså! De ser ut til å være i god form ja, men nå har de gått i kar hos Aquamanias i karantene noen dager først (et par uker?). Ikke sikkert de hadde sett like ok ut om de kom direkte fra shipping-isoporkassene
De får karantene hos meg likevel og minst en, kanskje to, avlusningskurer.

Lisbeth
Tør man å spørre hva man gir for en sjelden cory av denne typen? :)


Får håpe mannen min ikke leser dette :p men de koster fire hundrelapper pr stykk. Men C. gracilis var dyrere, for å si det sånn.
Jeg hadde kjøpt flere om jeg kunne, men leverandøren hadde bare litt over et dusin totalt, og en annen person hadde bestilt de øvrige C. orcesi'ene.

TrudeHell
Grattis Mona! De så spennende ut - ligner litt på C. gomezi i nesepartiet, synes jeg. Disse blir ganske store, - og så går jeg ut fra det blir yngel? ;o)


De er veldig spennende! Ikke mange som har disse, så jeg er veldig glad nå. Føles virkelig som julaften når jeg får tak i Corydoras-arter jeg har ønsket meg en stund.

Riktig observert ang. snutepartiet, de er en langsnutet art, ja. De jeg har fått ser nesten voksne ut. Unge voksne kanskje. Hannene er noe mindre.
Den lengden som er oppgitt som maks voksenstørrelse på Planetcatfish er nok kanskje "sånn ca", for man vet veldig lite om disse.
mona o
Får håpe mannen min ikke leser dette :p men de koster fire hundrelapper pr stykk. Men C. gracilis var dyrere, for å si det sånn..


Jeg husker hva de tok for gracilis på Dyrego, så din siste fangst ble jo ikke så dyr som jeg trodde
Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap