Mine akvarier og sånt (side 35)

[QUOTE=Mvjnz] Melormer blir muligens i største laget, for den er bare en baby. Fra nesespiss til halerot er den muligens 1.5-2 cm.


QUOTE]

Å hælledussen, det er vel på samme størelse som en melorm er. Eller melormer er vel større også
Ja, jeg jobber hjemmefra for typens firma, så jeg har kontor og akvarierom i ett

Vet ikke om luftfuktigheten er høyere her enn i resten av huset, for Brisbane har høy luftfuktighet hele sommeren uansett, men det er hvertfall godt og varmt her inne. Kjølig luft fra klimaanlegget når ikke mitt rom av en eller annen grunn. Så typen og forretningspartneren har det deilig og kjølig på de varmeste dagene, mens jeg sitter her og svetter i 32 grader og 60% luftfuktighet.....
Å hælledussen, det er vel på samme størelse som en melorm er. Eller melormer er vel større også


Haha Kunne vel alltids skjært dem opp i biter... Skal sjekke neste gang jeg er på dyrebutikken. Hvis de har melormer til en billig penge kan jeg kjøpe noen
Her er noen bilder av en gekko typen fant for en stund siden. Denne er muligens en smule større enn den som bor hos meg, men bildene viser hvor bittesmå de er.

De største jeg har sett av denne arten er vel ca 8-9 cm, halen ikke inkludert.
Mvjnz
Hehe:) Den er hjertelig velkommen til å bli boende. Vet ikke hva de spiser, men typen mener de spiser insekter, og jeg har sett den jakte på mygg. Melormer blir muligens i største laget, for den er bare en baby. Fra nesespiss til halerot er den muligens 1.5-2 cm. Og den er utrolig sky, selv til gekko å være. Bare det å ta bilde av den er en bragd, for den løper og gjemmer seg med en gang fokuseringslyset treffer den... Men den er så søt atte:)

Er den ikke større? Sånn vil jeg ha også....så nuskåt da gitt. :-3
Inaktiv bruker
nei så heldig du er =;-D
Jeg, typen og forretningspartneren hans dro ut og besøkte noen venner i dag. Vi satt og pratet og drakk seff de obligatoriske drinkene, og da det var på tide å kjøre hjem kom forretningspartneren til at hun burde kanskje ikke kjøre. Så jeg fikk i oppdrag å kjøre hennes Prius hjem med henne som passasjer, mens typen kjørte vår Celica.

Jeg skulle følge etter han hjem, men han stoppet og så ut som han ventet på meg, så jeg begynte å kjøre og ante fred og ingen fare helt til han plutselig pløyde inn i siden på meg.

For å gjøre en lang historie kort, han rygget inn i siden på priusen, og resulatet er en diger bulk i døra på priusen og en liten bulk over bakhjulet på celicaen. Begge trodde den andre ventet og begge så feil vei til å kunne se den andre.

Men det er ikke så farlig med, for vi har forsikring og det vi må betale selv regnes som firmautgift. Og siden det er så mye konkurranse mellom forsikringsselskapene her betaler man ikke noe mer etter en utbetaling enn man gjorde før, i motsetning til i Norge hvor de gir deg all mulig grunn til å aldri bruke forsikringen til det den var ment til å brukes til.

Men jeg reagerte umiddelbart på en svært norsk måte og tenkte at nå blir sikkert typen dritsur pga forsikringen osv, men så var det ingen som ble sure.. Den første reaksjonen var sjokk fordi det hadde skjedd uten at vi så hverandre og etter vi hadde forklart hverandre hvorfor vi befant oss akkurat der bare trakk vi på skuldrene og kom til at det er jo ikke så farlig med.

Litt fascinerende med disse forskjellene i forskjellige land

Men så til deg jeg egentlig skulle skrive om. Fant et plakatpar i dag, dragon mustard and gold tror jeg de kaltes. De har hvit kropp (siden de er dragon) med gule finner, for $60.

Yngelen hadde sikkert blitt lett å selge og jeg vil jo bare få oppdrett på dem for treningens skyld til å begynne med og jeg sa jo til og med at fargen er det ikke så farlig med så lenge finnene har noenlunde riktig form, men så tenker jeg at jeg synes jo ikke de var noe særlig pene og har ikke lyst til å bruke $60 på fisker jeg egentlig ikke liker... Vet ikke hvor vanlige disse plakatene er heller, så vet ikke om jeg burde slå til eller om det kan vente...

Mvjnz
... men så tenker jeg at jeg synes jo ikke de var noe særlig pene og har ikke lyst til å bruke $60 på fisker jeg egentlig ikke liker... Vet ikke hvor vanlige disse plakatene er heller, så vet ikke om jeg burde slå til eller om det kan vente...

Jeg synes det er dumt å kjøpe nesten riktig fisk, og spesielt hvis du skal drette den. Mye av avkommet vil jo ligne foreldrene og da vil du sitte der med fisk du kanskje egentlig synes er litt stygg. Det er litt bortkastet å bruke masse tid på noe du ikke kommer til å legge masse "passion" i.
Ja, du har vel rett. Jeg får vente litt til da og se om det dukker opp noe litt mer spennende

Smaragdinahannen har laget skumrede igjen, rett utenfor plastlokket denne gangen, men fremdeles ingen tegn til yngling.
Siden jeg fant det første skumredet i smaragdinakaret har jeg våknet til nytt skumrede hver morgen. Men han viser aldri noe mer interesse i det og det forsvinner nesten helt utover dagen, men neste morgen har han jobbet med det igjen.

I dag er første gangen han faktisk har vist noe interesse i det i løpet av dagen. Det var et lite skumrede der som vanlig i dag tidlig, og da jeg sjekket igjen nå nettopp hadde det blitt større, så han har jobbet med det

Men det er fremdeles ikke noe tegn til lek:/

Jeg må gjøre noe med hagedammen i nær fremtid. Vi lagde et avrenningssystem for når det regner, slik at vannet renner via et rør ned i sluket istedenfor at dammen oversvømmes. Men nå har det oppstått lekkasje der røret går gjennom damduken, slik at vannet renner ned under duken istedenfor inn i røret. Siden bakken er tettpakket leire absorberes ikke vannet, det bare blir liggende der under duken og presser den opp. Det betyr at fiskene har mye mindre plass å svømme på og det er heller ikke særlig pent med bulende damduk.

Så vi har bestemt at dammen skal tømmes, duken skal rengjøres og tørkes slik at hullet kan tettes, og da benytter jeg sjansen til å fjerne plantene og trimme dem også. Må kjøpe en stor plastbeholder til å putte fiskene i mens det gjøres, men de får vi kjøpt til 50 kr på billigbutikkene så det er ikke noe problem. Da tror jeg den rommer rundt 50 liter.

Hadde tenkt til å kjøpe en til å ha fremtidige bettayngel i uansett
Var innom dyrebutikken i dag bare for å kikke. Jeg var spesielt interessert i å se om den gule VT'en fremdeles var der. Det var han, men han så ikke noe bra ut. Han lå på siden på bunnen og sleit skikkelig. Svømte litt rundt og hadde ikke balanse osv.

Så jeg gikk og spurte om jeg kunne få han til halv pris siden han så syk ut. Hun kom bort og kikket på han og sa hun hadde funnet han på gulvet i dag tidlig, han hadde hoppet ut av beholderen sin. Men hun mente han skulle klare seg, han bare trenger noen dager, og hun sa hun ikke tok sjansen på å selge han.

Litt kjipt, og litt rart at hun vil risikere at han dør og ikke tjene noen ting.

Men oh well, jeg får sjekke hvordan det går med han om noen dager.
Mvjnz
Litt kjipt, og litt rart at hun vil risikere at han dør og ikke tjene noen ting.

Kanskje butikken tenker at de i det lange løp vil tjene mer på å ikke selge fisk de tror kommer til å dø, enn på å få rykte for å selge "halvdau" fisk billig.
Ja, godt mulig, men de kjenner meg ganske godt da. Jeg er der nesten en gang i uka og slår av lengre samtaler med begge damene som jobber der hver gang. De hilser alltid og kjenner meg igjen, så jeg tenkte de kunne gjøre meg en liten tjeneste og gi meg den syke fisken billig.

Men der trodde jeg feil gitt

Egentlig like greit, jeg hadde jo lovet meg selv at jeg ikke skal kjøpe flere dyrebutikkbettaer... Men han er jo gul! Jeg har klødd etter å kjøpe han helt siden jeg så han...
Mvjnz
Men han er jo gul! :) Jeg har klødd etter å kjøpe han helt siden jeg så han...

Kjøp den når han har frisknet til. Så blir du, fisken og LFS'en hæppi.
Akkurat som deg, så regnet de sikkert med at det kom til å gå bra.
Jeg har funnet kampfisk på vei til å bli en eller annen form for hybrid av gulvfisk og tørrfisk, men som etter å ha blitt puttet oppi karet siden har levd sine lykkelige kampfiskdager.

Men se å få kjøpt denne fisken! Så slipper vi å lese at du angrer på at du ikke fikk den i ettertid.
Haha, ja nå som han har fått flere innlegg skrevet om seg må jeg vel nesten bare kjøpe han
Løp og kjøp....bilder ...venter i spenning...)
Mvjnz
Haha, ja nå som han har fått flere innlegg skrevet om seg må jeg vel nesten bare kjøpe han:)

Eller la være og føre han opp under slekten mytefisk.
Matforgiftning.. fysj. Vil bare sitte her og ikke røre meg
Meh, jeg hadde tenkt til å stikke en tur til dyrebutikken i dag og se hvordan det gikk med den gule kampfisken. Men så fikk jeg matforgiftning som begynte i går kveld og ikke har blitt noe bedre i dag, så jeg tok ikke sjansen på å gå ut i offentlighet.

Håper han ikke blir solgt innen jeg kommer meg dit i morgen. Hvis jeg fremdeles er syk skal jeg sende typen for å kjøpe han.

Matforgiftning er fæle greier, jeg mister jo væske konstant hele dagen, og siden jeg er kvalm kan jeg ikke drikke store mengde vann, og jeg veier faktisk 2 kg mindre nå enn jeg gjorde for 36 timer siden, og siden jeg har drukket 0.5 liter vann i dag betyr det mer enn 2 kg bare i væsketap.

Har kommet til at det må være noe vi spiste på grillfesten på lørdag, og det er salaten som er hovedmistenkt, for jeg og forretningspartneren til typen spiste av salaten, og hun var syk i noen timer i går, men typen spiste nesten ikke noe av salaten og har ikke blitt syk.

Kjipt er det hvertfall, har ikke tatt vannbytter heller for jeg vil bare legge meg ned og ikke røre meg....

Nå er jeg ferdig å syte for i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap