Sølvi sine coryer og litt til :) (side 35)

Inger Anne
Tubifex er ganske fetende, så det er ikke noe man bør bruke som en del av den daglige fôringen. Personlig bruker jeg det kun når jeg skal fete opp coryer med tanke på å få dem i lek. Coryene elsker det, mer enn noe annet jeg gir dem (med unntak av superne, som av en eller annen merkelig grunn nå har blitt leie av godisen).

Jeg leser tråden din også og mener at du har skrevet at du har det på tube... kan det stemme? Jeg så det i pulverform i butikken og da tenkte jeg på deg. Finnes det i forskjellige former? Jeg tenkte egentlig til pittesmå yngel
Jeg har ikke noe tubifex på tube nei. De kommer i terningform, frysetørrede. Terningene setter jeg på en gaffel, før jeg lemper den i akvariet. Dette gjør jeg fordi frysetørret mat flyter, og coryene befinner seg jo på bunnen. Jeg visste faktisk ikke at det fantes i pulverform. Det har jeg ikke hørt om før. Jeg tror den finnes i frossenform, men jeg har aldri prøvd det. Til små yngel bruker jeg det ikke, da det jo blir for stort. Til coryyngel bruker jeg artemia eller microorm. Avskallede artemiaegg kan være et tips hvis du ikke liker å bruke levendefôr. Det kommer selvsagt an på størrelsen på yngelen også. Jeg vet jo ikke hva slags yngel du har, og hvor små de egentlig er. Mona O har brukt instant artemia. Da slipper man å herje med artemiaklekking.
Har prøvd denne instant artemia selv ,enkel og grei ,men merket ikke noe større vekst på yngelen . Yngelen viste heller ikke noen voldsom interesse for dette foret så det ble med et glass for mitt vedkommende
Jeg synes det var så tungvindt med dette at glasset med Instant Baby Brine Shrimp måtte oppbevares i kjøleskap :p Det betydde at jeg måtte gå helt ut på kjøkkenet og hente fôr til yngelen hver gang, og det var kjedelig. Så jeg har heller ikke brukt så mange av de glassene. Skulle hatt et mini camping-kjøleskap på akvarierommet, hehe

Har forresten et glass i kjøleskapet nå... som jeg helt har glemt. Åpnet det 6. mai, og brukte av det to-tre ganger før jeg glemte det. Nå er det for gammelt til å bruke mer av, og bare å kaste (6 ukers holdbarhet i åpnet tilstand i kjøleskap står det). Det var bortkasta penger.

Ellers må jeg vel si at jeg egentlig deler Sølvis erfaring. Det ble spist, men ikke en voldsomt stor hit. Og veksten var ikke noe merkbart bedre enn f.eks. avskallede artemiaegg og pulverisert diskusgranulat.
Inger Anne
Jeg har ikke noe tubifex på tube nei. De kommer i terningform, frysetørrede. Terningene setter jeg på en gaffel, før jeg lemper den i akvariet. Dette gjør jeg fordi frysetørret mat flyter, og coryene befinner seg jo på bunnen. Jeg visste faktisk ikke at det fantes i pulverform. Det har jeg ikke hørt om før. Jeg tror den finnes i frossenform, men jeg har aldri prøvd det. Til små yngel bruker jeg det ikke, da det jo blir for stort. Til coryyngel bruker jeg artemia eller microorm. Avskallede artemiaegg kan være et tips hvis du ikke liker å bruke levendefôr. Det kommer selvsagt an på størrelsen på yngelen også. Jeg vet jo ikke hva slags yngel du har, og hvor små de egentlig er. Mona O har brukt [URLBLOCK1] Da slipper man å herje med artemiaklekking.

Jeg mener jeg så det i pulverform når jeg letet i butikkhylla (TAM) etter för til Pygméguramiyngelet... De er så små at jeg kun har kunnet före de med flytende føde. Noen få ser ut til å være store nok til å prøve tørrför, men det minste jeg kan finne! Endte opp med avskallede artemiaegg denne gangen, men jeg vet ikke om de har spist av det enda. Nyklekkede artemia er jeg usikker på om de er store nok til å ta enda...

Microormen min klarte jeg å ta livet av, så jeg må få skaffet meg ny kultur og bruke det etter hvert. Litt utolmodig i forhold til veksten, men det er umulig å före med noe annet enn flytende til de minste:S
Corry
ja har fått mailen..det er bare jeg som har hvert lit treig med å sjekke den ..tubifex får prøve det også til dem ..
Det var snakk om mose tidligere i tråden din, Sølvi. Har du noe mose til overs nå og ev hva? Tenkte jeg skulle spørre deg først
Corrydoras
ser det er en del forskjellig larver .tror det er en fordel og gi litt variert for til fiskene ,har prøvd en del forskjellig tabelett for og flak for til dem ,og de spiser det meste med et par unntak. yngelen du har går det bra med dem..
Har dessverre ikke mer mose igjen for øyeblikket Maren ,sendte det jeg hadde i dag til Malla100.

Når det gjelder yngelen i huset så er det litt forskjellig å si.De yngste er jo red laser(CW010) og disse går fremdeles i en bbt plasboks. De vokser og ser fine ut. Lot jo en god del egg være igjen i foreldrekaret og de er kjekket forlengst.Men som alltid når de li innredete kar så tar det noen uker før de tør å vise seg .Er veldig spent på hvordan det går så kikker stadig vekk inn i karet i håp om å se noen

Sterbaiene som er litt eldre ble jo raskt flyttet over i et innredet lite kar da red laser-eggene kom og jeg ikke hadde flere luftpumper tilgjengelig. Var veldig nervøs da jeg bestemte meg for dette siden det ikke er så lett å holde øye med de da.Så heller ikke så mye til de og var redd det var strøket med endel . Men i de siste dagene ser jeg flere og flere fremme så noen er det jo men klarer ikke å få talt de.

Ellers så fikk jeg et leit tilfelle med sp.black yngel igjen med sammenklemt hale og ryggfinne samt avmagring. Tok å skilte ut de som var angrepet og medisinerte de som forrige gang. Er nå i avsluttende fase på andre runde med Maracyn2 men denne gangen ser det ikke ut til å virke noe særlig . Har mistet 4-5 stk. og har vel like mange igjen som ikke ser helt bra ut .Så elendigheten vil liksom ikke slippe helt taket .

I 110literen med sp.black ,Sterbai og green laser -ungdommene i går det fint .De begynner å bli rimelig stor etterhvert ,dvs. der går endel mindre sp.black og i forskjellige størrelser.

Så det går opp og ned her i livet ,heldigvis mest opp
I dag har jeg tynnet litt ut i karet til green laserne ,Taiwan-mosen begynt å bli ganske så omfangsrik og Windelløw-bregnen kunne også tåle å bli plukket litt på . Så nå ble det litt mer åpent i karet. Roten med Windelløv-bregnen ble også snudd litt på og roten de pleier å holde seg bak ble også snudd en annen vei.Den var begynt å få litt penselalger på seg så håper dette kan hjelpe.
Hang-on filteret ble også flyttet slik at den nå har vannfallet rett over roten så de får det rett på seg omtrent. Nå er ikke dette så veldig kraftig men det virker som de liker det. Grunnen til at denne ble flyttet var at jeg omsider fikk ny lampe til karet og denne kunne bare plasseres i bakkant pga. at dekkglasset går helt ut på sidene av karet men har noen cm åpent bak.
Det var godt å få skikkelig lys igjen ,har bare brukt en nødløsning nå lenge da jeg ikke fikk tak i nytt rør .Så nå ble det ny istedfor ,den har 6500 K og led-lys (blått nattlys) ,virker veldig ok.
Tok selvfølgelig et godt vannbytte samtidig ,ikke kaldtvann for er litt usikker på hvor mye ungfiskene tåler av dette ennå .Tror nok det skal gå bra men tar ikke sjansen på det ennå.

De var ihverfall fornøyd og ganske så aktive i kveld .De har vært ganske så stille lenge nå så det var deilig å få sett de allesammen igjen. De er jo bare et syn med den metalilske grønnfargen de får når de er i godhjørnet

Corry
fikk mosen i går ,den kom fram i perfekt stand ,og de plantene var veldig bra har ikke sett slike før.(kun på bilder) .hadde mosen oppi karet ,det ble liv i gjengen med en gang det så ut som de likte den veldig godt
Det var bra håper du ristet den godt opp så den ble luftig og lett .Den trives best da for da får lyset slippe til og den vokser bedre. Lykke til med plantene ellers og

Holder på å gjøre rent i karet med CW010/gold/red laserne og begynte å plukke ut litt Hydrocotyle leucocephala da den har tatt litt overhånd etterhvert. Kniper av en lang stilk og hiver oppi et plastkar. Men obs ....hva skuer mitt øye , fine gylden store egg på et av bladene .Stilken kom raskt tilbake i karet igjen

Begynte å se litt på de andre bladene også og fant noen flere, men de ser ubefruktet ut så eggene må ha blitt lagt for en dag eller to siden. Merkelig at jeg aldri ser dem leke ,nå er det tredje gangen de har lagt egg i det siste og de lurer meg hver gang.

Så forresten en liten yngel pile avgårde da jeg flyttet på en rot ,så da er det håp for flere. Så da tar jeg sjansen på å la eggene klekke i foreldrekaret . Har vel ca. 30-40 stk. gående i en liten plastboks men er litt bekymret for varmen for tiden så det er ikke det ideelle akkurat . Varmen stiger fort i en liten boks så håper ikke de stryker med pga. dette. Bør nok å flytte de over i noe større men aner ikke hvor

Tror airconditioning må komme på ønskelisten min .Sommeren er så vidt begynt og det er uholdbart inne ,alt av vinduer og luker er åpne, en gulv-vifte er kommet i hus og står å "bråker" ,persiennene er nede men det hjelper ikke så mye. Karene får nesten ikke lys for tiden og dekkglassene tatt av ,men så veldig mye hjelp synes det ikke å være .Må se å få frosset ned noen brusflasker med vann og lage isbiter. Det blir nok mange kaldtvansbytter fremover ja,men så lenge jeg er hjemme om formiddagen så går det greit .Det er verre når jeg er på jobb da og ikke tør å la vinduene stå åpne. Da går jeg å bare ser på klokken til jeg skal gå hjem og sette alt på vidt gap. Det er ikke så mange timer jeg jobber av gangen da pga. helsen men de føles veldig laaange ut når jeg vet at huset er en bakerovn når jeg kommer hjem.

Huff, det er ikke morsomt med denne varmen. Jeg måtte reise bort litt brått, og sitter nå og biter negler over hvilken tilstand fiskene mine måtte være i når jeg er bortreist. Jeg får jo ikke luftet når jeg ikke er hjemme, og det bruker å være varmt nok når jeg kan lufte. Det er noen innom daglig og lufter litt, men det blir jo bare et spytt i havet når man tenker på varmen som hoper seg opp resten av dagen.

Jeg sitter forresten og vinker til deg på andre siden av fjorden akkurat nå. ;-D
Vinker tilbake jeg

Skjønner deg veeeldig godt med tanke på varmen og at du ikke får luftet .Tror jeg hadde blitt "nervevrak" av å gå å tenke på dette i flere dager .Har jo nok med mine 5 timer vekke uten lufting ,varmen har en tendens til å legge seg som et lokk i rommene nå om dagen. Så jeg skal krysse fingrer og tær for at det går bra med fisken dine .
Akvarie
heter cw red gold laser noe annet så du hadde noen av dem .prøvde å finne dem i fiskebasen fant dem ikke ,men letet ikke så veldig lenge da, har ikke sett noen corydoras i butikk med det navnet
malla100
heter cw red gold laser noe annet så du hadde noen av dem .prøvde å finne dem i fiskebasen fant dem ikke ,men letet ikke så veldig lenge da, har ikke sett noen corydoras i butikk med det navnet

Du finner den nok ikke i fiskebasen ,den er ikke godt nok oppdatert dessverre . Men hvis du gogglesøker på C. CW010 så bør du finne noe eller http://www.alltheweb.com eller http://www.planetcatfish.com.
Tror nok ikke du finner disse så lett i en butikk

Utrolig flotte coryer spør du meg

Akvarie
er helt sikkert veldig fin corydoras ,kan du legge ut et bilde .for det jeg vet så har du alerede gjort det . har du fått yngel på de ,fant bile av den på en dansk side der var det bilde av en hvit c.hvit panda og mange som jeg ikke har sett før
[External Image]

Her er et bilde av voksne og ungfisk. Dette var i fjor så ungfiskene er solgt.Men har ¨å yngel på nytt av de
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap