Marens akvarieverden (side 35)

tror det var et klokt valg å si nei til det brukte rio karet ,det er ikke lett å fjerne silikon, den sitter noe vannvitigt fast,har prøvd selv ,håper transporten går i boks med det nye karet var det ikke det du håpet på ,som du skrev så får du den bakgrunn og farge som du vill ha ..fårstår eg rett er den reka på bildet bare litt over 2 mnd,
Synd med karet, Maren!

Gratulerer med nytt forumnavn også

Jeg trodde også at det er forferdelig vrient å fjerne silikon, og gruet meg som en hund til jeg skulle ta ut den innvendige bakgrunnen i det ene karet her. For karet var kjøpt slik, og det var ikke rent lite silikon som hadde blitt brukt for å feste den!

Men! Til min glede - det var kjempeenkelt! Jeg brukte en lang, tynn kniv og skar løs selve bakgrunnen. Masse silikon ble selvsagt sittende fast på glasset.

Deretter løsnet jeg selve kniven fra en slik tapetkniv (slik at det ble nesten som et barberblad), og skrapte av resten av silikonen. Ikke en eneste ripe i glasset - og jeg er født med 10 tomler, det kan jeg garantere! All silikonen forsvant. for å være sikker, avsluttet jeg med å gni med en liten svamp og aceton der silikonen hadde vært (hele bakglasset for min del), og det var det. Helt umulig å se at det har vært silikon der noen gang, og jeg brukte ikke lang tid heller. Største jobben var å tømme karet, og fylle det igjen

Kunne jeg klare dette uten et eneste tilløp til høyt blodtrykk - da kan alle gjøre det
Takk for navnegratulasjon, Elin! Jeg føler det blir mer riktig med det navnet! Det var vel mona som ga meg "ett spark bak" til å gjøre noe med det da jeg har tenkt på det i lang tid uten å gjøre noe med det

Dette med silikonfjerninga hørtes nesten litt for bra ut til å være sant, men jeg tror deg selvfølgelig! Jeg har bare hørt fra så mange andre at det er ett hærk å gjøre og at resultatet ikke blir så bra. Men jeg skal huske det til en annen gang Det blir jo en av assistentene mine som må gjøre det, men det er flere at dem som er flink med slik type arbeid!

Det brukte Rio-karet var litt for dyr likevel synes jeg... Jeg fikk jo kjøpt det samme for 2kr mindre hos Dahls dyrerike, men desverre ble det ingen tur på han som ville oppover til Trondheim...
Men men...
Tenker litt mer på akvastabil nå, men må få skjekket hviken pris jeg kan få kjøpt det for hos fra han jeg kjøper litt fisk og andre akvarieting.
Jeg tror han er på ferie enda, men det haster ikke med det karet
malla100
fårstår eg rett er den reka på bildet bare litt over 2 mnd,


Ok Da er det 1 mnd igjen til de forhåpentligvis begynner å formere seg Om jeg er så heldig så er jeg spent på om coryene tar noen rekebabyes! *spennende!*
Død sjokolade:(
Da jeg kom hjem igjen ble jeg overrasket over at det lå en sjokoladegurami død på bunnen. Den kan ikke ha vært død så veldig lenge før jeg fant han. Det var desverre 1 av de 2 som var igjen som voksne. Jeg hadde 4 opprinnelig, men har nå da bare 1 igjen. Jeg vet ikke hvor lenge den siste blir å leve heller.

Jeg målte alt av verdier i karet:
PH 6,5
Nitritt: under 0,3mg/l
Nitrat 8
Amoniakk 0
KH 4
GH 7

GH`n pleier å ligge på 5 til vanlig. Jeg målte den i 110Litern også og der var den 6... Men verdiene i springvannet er litt unormale for tida. PH er nesten 1 PH høyere enn normalt.
Det jeg begynte å tenke på er om disse fiskene nå har dødd av alderdom, i alle fall denne.
Jeg har lagt merke til de siste 2 dagene at denne fisken, som normalt er litt sky, har kommet frem når jeg har gått til karet og oppholdt seg over ett blad, men har spist helt greit. Jeg tenkte noe kunne være galt når den plutselig hadde blitt så sosial, men det var altså sykdom som jeg fryktet.

Dermed blir det ingen forsøk på oppdrett på en tid da "alfa-paret" ikke eksisterer lengre.
Denne fisken kan ha blitt 2 år og kanskje mer, men 1 1/2 år er jeg ganske sikker på. Jeg vet ikke helt hvor lenge disse fiskene kan leve jeg..?
"Ungdommene" har jeg ikke sett noe tegn til slik "sykdom" de voksne har hatt og de oppfører seg helt anderledes og er svært sosial og tam!
Jeg håper dette bare er naturlig død og at ikke flere blir rammet. Har desverre litt mistanke på den siste av de voksne, men det blir nok litt frem i tid.
Akvari
morro og se du har fått yngel på pygmegurami, har ingen råd til deg ang bildene som du ville forbedre , men jeg syntes de bildene ikke de var så dårlige , så yngelen og fiken godt ,syntes nå jeg
Det var leit. De er ikke så lette, disse sjokoladeguramiene, etter hva jeg forstår? Får håpe de gjenværende viser seg å bli par senere
De er kanskje ikke så enkel, men jeg er overrasket over hvor hardføre de er i forhold til hva jeg trodde på forhånd. De er i alle fall utrolig enkle å bli glad i, mye personlighet og virkelig flotte fisker av utseende! Det var de voksne som var penest, med den mørke fine sjokolade-fargen med gull-striper på! Jeg vet ikke om dette kommer med alderen, men det kan nesten se slik ut.
Jeg håper det går bra fremover og at de blir med over i nytt kar etter hvert med mer plass! De er svært så nysgjerrige, så jeg kan skjønne det blir lange dager, spesielt når det ikke er noen hjemme
Coryene
Jeg er så usikker på Coryene for tida... De var jo preget av nitritt her om dagen, men nå er det ikke nitritt der lenger og jeg synes noen ser litt mer "slappe" ut enn vanlig likevel.... ryggfinna (heter det det..?) henger litt nedover hos de som hviler, så jeg er litt usikker på om det er ett dårlig tegn. Jeg synes liksom jeg kjente coryene mine, men jeg håper noen kan hjelpe meg her. Legger ved ett bilde fra nitrittdagen hvor "ryggfinna" henger ned. De har ikke så stor knekk nå, men en liten en. Beklager dårlig bilde.
[External Image]

Sjokoladeguramiene er jeg litt spent på hvordan det vil gå med fremover... De henger litt i vannet, noe som egentlig er normalt noen ganger. Jeg blir bare ekstra bekymret fordi det var slik den døde fisken var de siste 2 dagene, så jeg sitter og biter negler her...
[External Image]

[External Image] Jeg prøvde å mate de med mysis i dag, men det ville de selvfølgelig ikke ha:S Litt sære er de... Jeg tror godt jeg kan selge de 9 pakkene med frossen mysis.

Jeg har en Microsorum pteropus "Windeløv" jeg prøver å feste på ei rot som ikke har "krinkelkroker", så jeg vet ikke om denne vil feste seg etter hvert selv om den ikke er presset inni ett hull eller hektet på rota. Jeg får se og heller flytte den til en annen rot om det ikke går


Bilde1 Cory
Bilde2 Sjokolade slik de "hviler" i karet
Bilde3 Død Sjokolade
Siste bilde til innelgget over.....


[External Image]
Pygmégurami
Jeg tror det går hardt for seg i pygmékaret for tida. Det er mye knurring og i dag så jeg at det må ha vært noe smånapping blandt dem da det var noen små skjønnhetsfeil på noen finner. Jeg må kjøpe flere planter i morgen, noen som ikke skal ha mye lys og som gjør mye ut av seg tror jeg.

Jeg har telt 3 fisker hver gang jeg har prøvd å finne alle de siste ukene og trodde derfor det var frafall i karet og at det er mest hanner igjen. Tok derfor kontakt med TAM og ba dem prøve å plukke ut 2 hunner til i morgen slik at jeg kan føre inn litt av motsatt kjønn også i håp om å få bedre miljø blandt fiskene.
En assistent var hjemme og tok vannbytte i kveld (for å øke PH i karet før de nye fiskene kommer) og hun mener hun så 4 (hun trodde det skulle være 5), så da er det vel 1 som ikke vil komme frem da

Jeg får se om det blir noen fra TAM i morgen da. Det hadde jo vært greit med litt hunner også

Ellers så er det 0 nitritt i 110Litern, så Coryene fikk litt røde mygglarver i dag, men bare litt

Hmmmm...
Ble litt usikker nå. Jeg har jo hatt lek med resultat på de 4 jeg har fra før. Kanskje vil det få en negativ påvirkning om jeg kjøper 2 Pygméer til. Jeg har jo yngel jeg håper vokser opp også, men jeg tror ikke jeg vil bruke disse i avl med de andre . Vil ikke ha noe innavl.
Ja ja. Får tenke over natta
Flere hunner = større sjanse for at hannene finner minst èn som er rognstinn og klar for litt lek og egglegging

Jeg vet ikke så mye om guramier, men generelt ville jeg ikke trodd at et par hunner til i gruppen ville satt ned sjansen for nye vellykkede oppdrett - heller motsatt
Det er sant det Det kan faktisk se ut til at hannene noen ganger gir opp reiret fordi det ikke er noen hunner som er interesert:P
Da har 1 ny Pygmegurami flyttet inn i 33Litern. Jeg tror det skal være en hunn, men krysser fingrene likevel! Jeg får desverre ikke dratt hjem på min 2 dager, så jeg håper det går bra med de. Jeg kjøpte 3 nye planter også, så det er bedre beplantet nedi karet nå Mye mer vet jeg ikke om jeg kan gjøre for disse...
Jeg föret de med frossen Cyclops for første gang og det så ut til å falle i smak

Jeg prøvde daphnia på Sjokoladeguramien også, men er litt bob/bob enda på om de liker det. Uansett artig å prøve nye typer för! Jeg tror jeg har ca 25 pakker med "fina fisken" i frysern nå, men tror jeg vil kvitte meg med mysisen.
Håper å prøve levede daphnia snart!


Jeg har funnet ett kar på 250L på finn.no som jeg er litt interesert i
Han som selger det kan fortelle at selve karet er eldst. Han har kjøpt det brukt. Toppen er av type akvastabil og bordet er nyere enn både karet og toppen. Han hadde ikke hatt så bra bord før, sa han.

Filteret som følger med er et Eheim utvendig filter. Jeg husker ikke helt, men det startet antegelig på 26xx. Han husket ikke helt i farta (var på hytta på fjellet) hvilket nr, men mente at dette kanskje var et filter som ikke har blitt solgt i Norge. Noen fisker er det oppi, men de kan jeg få gitt bort ganske greit tror jeg
Jeg kunne komme for å se på torsdag eller fredag om jeg vil, men jeg tror ikke jeg har bil da... Jeg får vel sende noen for meg i første omgang da Jeg synes dette virket som ett bra og ganske rimelig kar v tanke på utstyr. Tror det fulgte med varmekolbe++ også, men jeg var ikke så opptatt av det.


Det er mange som setter fra seg katter på ulike plasser på denne tiden av året for å slippe ansvaret når de skal reise bort. Forkastelig og lettvint spør du meg!!! Jeg så det var noe slikt tema i dagbladet i dag også.
På trappa utenfor TAM i dag hadde noen satt fra seg ett glass med en gullfisk ! Det var vel noen som ikke kunne ta seg av denne stakkars lille gullfisken i ferien, så de hadde vel gjort det på den enkle måten de også for å ikke få dårlig samvittighet overfor fisken
Jeg hadde lyst til å spørre om meg kunne ta den med da jeg kjenner noen som har hagedam, men jeg trakk meg.


Folk burde straffes for å skaffe seg dyr de ikke kan ta seg av HELE året.

Dette er et punkt USA er bedre enn oss. Trist......



-Tim
Jeg lurer på hvilket dyr det egentlig går mest utover om sommeren (tenker i antall)? Det kan jo være en del akvarium eller Terrarie rundt om i norske hjem også!?!

Hunder blir skjeldent forlatt slik som kattene, men jeg skjønner ikke at det er såååå mange som ikke klarer å tenke at denne hunden faktisk ikke kan sitte i bila nå det er 30grader ute!

Jeg husker da jeg hadde 2 dvergpappigøyer og vi skulle dra på ferie. Vi dro veldig ofte nordover om sommeren, til Senja (118mil). Da hadde vi med hele det store buret med fuglene, slo ned ene setet og festet det oppå det De som som kjørte opp på siden av bila fikk seg sikkert en liten latter;D
Ja det med hund i varme biler skjønner jeg ikke. Folk må jo være stokk dumme.


-Tim
Jeg er så fornøyd med at fler og fler kjøpesentre/butikker har garasje! Da kan jeg alltid ta med hunden, noe som er supert når det blir for varmt hjemme også Veldig Praktisk! Det er faktisk ganske vanskelig mange ganger å parkere med hund, så jeg kan se for meg at det kan være med på å gjøre at folk tenker at det vil gå bra å sette igjen hunder i bila for ei lita stund. Det kan selvfølgelig ikke forsvare det de gjør uansett!
Uv-filter
Jeg har begynt å tenke på å anskaffe meg ett UV-filter. Nå har jeg ikke rukket å google det, men jeg lurer veldig på hva det er? Jeg vet at det hjelper mot sykdom, derfor tenker jeg det må være greit å ha det..!?!

Tror også jeg skal skaffe meg reflektor når jeg får nytt kar. Lyset i 62Litern ser ut til å være mer enn bra nok! Plantene vokser ut av karet hele tida!

33Litern har JEBO lystopp hvor jeg må skifte lysrør på snart. Det skal jo være så vanskelig med disse JEBO lysrørene, så jeg gruer meg litt:/
Ingen vits i å skifte noe i 110Litern heller siden jeg skal kvitte meg med det snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap