Marens akvarieverden (side 36)

Jeg går og grubler litt på å skaffe meg sjokkiser, jeg også - takket være deg og skriveriene dine om dem Sjokoladeguramier er en nydelig fisk.
Hvilken ph har du dine i?

Ja, sjokkiser er vel noe jeg ikke skriver lite om her...:P

Mine går i PH 6,5, men de kan gå i mye surere vann. Jeg vet Lisbeth sine går i 6,5, så siden jeg nylig startet PH senkning gikk jeg for den PH`n jeg også. Planen er vel muligens PH 6 da både C. Sterbai og C. Duplicareus liker det
Jeg tror heller ikke de andre Labyrintfiskene som jeg håper kommer etter hvert har noe imot lav PH

Jeg blir så glad når noen vil ha sjokolader da jeg er så glad i de selv, men håper ingen føler seg lurt da jeg har rost de så høyt oppi skyene... Men det er er veldig fin, spennende og fasinerende fisk!
Jeg håper jeg får gleden av å se de yngle en dag!

Har du forresten fått Betta channoidesene du bestilte?


Edit: Sjokoladene har som regel en vanntemperatur på rundt 27 grader hos meg
Channisene får jeg på fredag! Gleder meg så det kiler i magen, hehe
Jeg har såååå lyst på de, så jeg er så spent på hvordan det går til deg!
Det er 2 registrerte kar på de her på AF og de går i en PH på 6,5 og 6,00. Desverre så er det registrert at de liker en max-temperatur på 26 grader, noe jeg ikke kan garantere Jeg har ikke sett så mye utenfor forumet, så jeg kan jo være heldig å finne høyere temperaturer der
Pygmégurami-rede:d
I dag så jeg til min store begeistring et utrolig pent rede i Pygmékaret!
Om det var befruktet vet jeg ikke, men hannen passet veldig godt på og redet er ett av de fineste jeg har sett de lage! Absolutt ett rede jeg har tro på!
Jeg var ikke hjemme i går, så alt må ha skjedd etter onsdag, for da var jeg hjem og tok en ordentlig skjekk iom at jeg har en nyommer og da så det ut som at ting hadde roet seg noe i karet.

Det som var så kjempegreit denne gangen var at hannen har vært så snill å lage redet rett v frotnglasset Desverre er glasset veldig skittent, men om jeg er heldig får jeg kanskje noen fine bilder, forhåpentligvis med yngel;D
Det blir spennende å se i de neste dagene. Jeg må ha gjort noe riktig når de endelig har begynt å leke igjen *stolt*

Nå må jeg bare begynne å tenke på hvordan jeg skal gjøre det om det blir yngel. De som er i 9Litern er for små enda til å komme i ett stort kar. Jeg tenker å slippe de i 110Litern etter hvert da det blir for trangt i 33Litern. Der får de nok gjennomgå av de andre.
I 110Litern er det bare Coryer og reker, så det tror jeg vil gå bra om ett par uker kanskje ...

Jeg tenker jeg tar frem fødenettet igjen og förer de opp med flytende føde før de kommer i 9Litern og får microorm Men som sagt, bare om det blir yngel
Indianergoby
Det ble en morsom tur til TAM i dag! Jeg har klart å smitte en assistent som nå ønsker seg ett akvarium Vi tok en titt på levendefødende og stimfisk. Hun vil ha en 63Liter, så vi driver å tenker på hvilke fisker hun skal ha. Kampfisk er ett ønske og guppy ett annet. Desverre var det minimalt med guppy der da de har stoppet inntak av guppy foreløbig. Det er så mye sykdom på de og fiskene har vært i dårlig forfatning over en periode nå, så Christer (eksperten) har sagt stopp. Han håper guppyene vil bli bedre snart, for en butikk som selger fisker må jo ha guppy!

Jeg tok også en titt på [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=10276
]indianergobyen[/URL]e jeg har siklet litt på. Desverre så de ut til å være i dårlig forfatning de også... Slappe, inaktiv, bleike og pjuskete. Jeg ville ikke ha kjøpt noen av de fiskene, spesielt siden de har vært slik siden mandag. Det kan være PH`n som plager dem da den er på over 8.
MarenB
Det som var så kjempegreit denne gangen var at hannen har vært så snill å lage redet rett v frotnglasset;) Desverre er glasset veldig skittent, men om jeg er heldig får jeg kanskje noen fine bilder, forhåpentligvis med yngel;D Det blir spennende å se i de neste dagene. Jeg må ha gjort noe riktig når de endelig har begynt å leke igjen *stolt*


Gratulerer med skum! Hehe
Jeg synes absolutt du har lov til å føle deg kry og stolt! Det er kjempebra gjort, og jeg som knapt har hatt en "labyrintfisk" i hele mitt liv skjønner ikke helt hvordan dere får til de fiskene

Men jeg håper jo nå at mine to nye labyrintfisk vil "ha seg" en vakker dag!
Det vil de helt sikkert! Det er da du hører meg banke på døra!;D Det er noen skikkelig gobiter du har fått deg, så ta godt vare på dem!

- kampf
- Perlegurami
- trestripet knisk[QUOTE=MarenB]Jeg har sittet og sett igjennom gurami-lista i fiskebasen og har funnet noen jeg kan sette på ønskelista...:
- Lakrisguramiurregurami
- båndguram
................så gull gurami i en butikk ( stavanger ) vet ikke om den heter noe annet også , kunne lagt den til ønske lista di ,tipper du ville likt den .,det var den eneste fisken eg likte der ,siden de hadde lite utvalg av maller ,
Det er en veldig fin gurami! Jeg tror det er plass til bare ett par store guramier og jeg er veldig forelsket i perlegurami. Jeg får tenke på det, men takk for tipset!


Jeg har snakket med selger av Juwel Rio 240 i dag og har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe den. Jeg sparer jo litt penger da jeg kan bruke fluval 305 sammen med juwel-filteret og slipper å kjøpe meg ett stort nytt og dyrt utvendig filter

Jeg tenker å begynne å bestille småting til karet som torvplater og plantesubstrat. Lurer på hvor mange pakker torvplater jeg trenger til 240L... Tror jeg kanskje kjøper 4stk. Det kan være greit å kjøpe slike ting slik at det ikke skal det når det blir satt opp.
I tillegg så kan jeg se litt på flere förtyper, artemiaklekker og kanskje UV-filter. Jeg tenker det kan være greit med UV-filter i 240Litern med Labyriter ved tanke på sykdom. Men å finne ut hvilken jeg skal velge er veldig vanskelig. Det bør helst ikke koste veldig mye, altså kanskje ikke det dyreste som blir solgt, men grei kvalitet.
Akvarie
med fluval 305 og med pumpa som er inni karet så tror eg du vill kunne ha mye fisk i det karet ,er enig med deg det er en fordel å planlegge, kjøpe inn ting på forhånd, det er sååååå mye lettere enn å begynne å flytte på planter osv etter på.
Også trenger jeg ikke å måtte vente med å starte det pga at torvplatene ikke har kommet f.eks.
Akvari
grattis med det nye karet ( når du har det i hus )
Mulig om 1 1/2 uke har jeg det. Må bestemme meg til tirsdagen.
Men om noen kjenner noen som kjører fra Moss (Dahls dyrerike) og oppover til Trøndelag og har plass til akvarium i bila for en ikke alt for dyr pris, så bare si i fra!
Heia Maren!
Gratulerer med bilde i basen!Dine pygmeer er nydelige i fargen,gjør du noe spes for å få den frem?Mine to er hanner og har noen små diskusjoner innimellom,og da er den ene mer fargerik.Helt lyse i kroppen,ved utfarging kommer det frem nydelige blå prikker og en svak,rød kant på finnene.
Tusen Takk Evi!
Er veldig fornøyd meg at jeg kom gjennom nåløyet og fikk ett bilde i fiskebasen Jeg synes det ser litt rart ut da, med det blidet blandet med de andre 5 andre som er av samme "sjanger" Det stikker seg veldig ut kan man si

Jeg gjør ikke noe spesielt for at de skal få fargene. Det er jo flere hanner hos meg også, så mulig det er derfor? Jeg har PH på 6,5 og temp. på 28 grader. Mye planter og flyteplanter!
De går jo i 33Liter så det er jo ikke knall go plass, derfor er de nok mer i tottene på hverandre når det kommer til damer. De er i alle fall helt nydelige når de blåser seg opp og viser fargen sin, det er sikkert!

Har du flyttet dine i eget kar nå, eller går de sammen med de andre? Jeg skulle ønske det var en måte jeg kunne ha fått sendt deg flere pygméer, jeg har så veldig lyst! Du skal ikke på noe tur i ferien, eller har du kanskje hatt ferie?
Takker for tilbudet Maren!
Var i Skogn i begravelse og det vart endel timer i bil.Trodde det tok mindre tid og hadde planlagt en tur på ikea,men når det tok så lenge,har jeg ombestemt meg.Er jammen ikke sikker på om fiskene tåler så lang fraktetid?
7 timer til Tr.hjem,men jeg har fortsatt følere ute om det kan være bekjente som skal oppover.

Ang ferie,så blir det ikke noe farting nå.Skal til Budapest i løpet av høsten og da vil jeg ha penger til å feriere for
Gjett om jeg skal innom det Tropicariet som Ciclide hadde vært i !

Elles går pygmeene fortsatt ilag med kampfisken,har ikke starta opp 31 literen.Det har skjedd så mye trist at jeg ikke har hatt ork.
Sliter med varmen og litt ujevn tilgang på nye planter,men det blir jo høst og da blir det nok bedre.

Spennede om du evt finner skyss for det eventuelle nyekaret ditt,følger med litt rundt omkring selv om det ikke blir skrevet noe
Det var dumt jeg ikke visste at du var i Skogn. Jeg har mye slektninger der jeg skulle ha besøkt Men det blir flere muligheter!f Det var kanskje ikke helt den riktige dagen heller, men bare si fra om du skal til nord-trøndelag så kanskje det ordner seg da også, eller om det er noen du kjenner som kan komme hit Er det ikke noe zoo-butikk på Levanger heller?

Budapest høres veldig spennende ut! For ikke å snakke om Tropicariet! Perfekt ferie for en akvarist

Det nye karet som en gang skal bli ser ut til å bli kjøpt gjennom en som tar inn varer fra imzo som han selger, en slags butikk uten butikk... *dårlig forklart*
Da blir prisen ca 5500kr, så om jeg hadde fått tak i karet i Moss hadde jeg spart meg 1000kr i alle fall... Men men. Det får da gå dette også.
Jeg må regne med 1-2000 kr i tillegg for planter, røtter, sand osv. Jeg har heldigvis filter, ellers hadde det blitt for dyrt! Jeg får se på det som en god investering

Jeg var hjemme og skulle se til pygmekaret i dag. Hannen står fortsatt og ser på redet, men planten har flyttet på seg, så nå er det umulig å se om det er noen svarte sytråder som henger der:/ Litt ergelig:S

Sjokoladeguramien er jeg litt skeptisk på for tiden. Det virker som at de har mistet matlysten og er litt slappe. Jeg må nok få noen til å slamsuge i morgen og skifte kanskje 10-15L vann for å ta bort ev matrester.
Jeg prøvde å mate med Dafnia, artemia, discusgranulat og tropisk tørrför.... Det var bare 5 stk som ville komme frem også. De ser friske og fine ut, så mulig de begynner å bli lei av å bo på hybel.
Jeg vet ikke om jeg skal ha de over i 110Litern nå når nytt kar er på trappene for å slippe å stresse de unødvendig. De blir jo veldig stresset om man roter litt nedig karet og når man slamsuger, så det er ikke mye som skal til....
Idémyldring til planter for 240litern
Nå når det nærmer seg med Rio 240, som sikkert de fleste er lei av alt skriveriet om, har jeg lyst på en idémyldring når det gjelder planter!
Jeg vet ikke mye om planter, så litt hjelp hadde vært fint! Dette karet skal jo være tettbeplantet da det blir Labyrinter, men bør kanskje ha en liten åpen plass til Coryene. Jeg har lyst til å ha planter som nødvendigvis ikke trenger å være en typisk "nybegynner-planter" da jeg er veldig lei av de.

Jeg er åpen for alt og ingenting forslag er for dumt, så om det er noen der ute som leser dette, så gjerne kom med forslag! Da blir jeg veldig glad!

Jeg må bestille nå etter hvert, så det er greit å kommei gang!
Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg kom til å tenke på den planten som heter Gulrotgress (fordi den ligner) til det akvariet ditt Det er ikke en vanskelig plante for avanserte, selv om du egentlig spør etter ikke-typisk-nybegynner planter.
Men den fyller så herlig ut, danner tette og dekorative kratt. Den vokser fra bunnen og helt opp til overflaten, der den brer seg utover og lager herlige gjemmesteder og yngleplasser for dine kjære labyrintfisker Er man heldig, så strekker planten også toppen opp over vann og vokser videre der.

Den plantes i bunnlaget og slår rot der, men kan også få flyte i overflaten og bre seg ut etter lyset der. Jeg foretrekker å plante dem, så de kan fylle nedenfra og opp.

Jeg har hatt gulrotgress flere ganger, og hvorfor jeg ikke har den nå aner jeg ikke. Hm! Den må jeg skaffe meg igjen

Her er et bilde av den ene 128 literen min, tror det var i 2006, og der ser du i høyre del av karet hvor flott gulrotgress fyller ut og skaper flotte gjemmesteder!
De lave plantene på bunnen er Hydrocotyle verticillata (små runde blad) og den gresslignende er Echinodorus quadricostatus "Magdalenensis".
Sverdplanten med bølgende bladkanter til venstre og bak er Echinodorus uruguayensis. OBS! Bildene av den sistnevnte i Plantebasen viser sump-formen! Altså blad som er vokst frem over vann. Den endrer karakter og får blad med bølgende kanter (som på mitt bilde) når den vokser under vann.


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap