Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 36)

Det er noe som plager Ottoene mine
For en måneds tid siden så jeg noe svært merkelig på en Otocinclus som hang på frontglasset i akvariet. Den hadde en stor muggdott (!) på buken, rett over anus. Det kom en bæsjestreng ut, midt i muggdotten, så "den saken" fungerte tydeligvis fremdeles.

Jeg rakk å ta et bilde av fisken det var snakk om, men den forsvant ut av syne før jeg rakk å fange den inn. Meningen var vel å poste bildet her under sykdomsforumet, men det gikk i glemmeboka sammen med fisken. Har ikke sett noe mere til den, og ukene har gått.

I går kveld, da jeg byttet vann i den 160 literen, oppdager jeg plutselig at det henger en otto på glasset... med muggdott på buken! Er det den samme... eller en annen? Dersom det er den samme har den i så fall levd med dette i minst en måned, siden bildet jeg tok er datert i begynnelsen av mars.
Denne gangen var jeg raskere med håven og fikk fisket den ut. Til jeg var ferdig med vannskiftet satte jeg den tilside i en bøtte akvarievann, sånn litt ut av veien så jeg ikke skulle sparke borti bøtta eller noe. Meningen var å sette den i et plastkar med lufttilførsel, rent vann og medisinere med Melafix.
"Ute av øye, ute av sinn...."
Da jeg kom inn på akvarierommet i formiddag, så jeg at bøtta sto der fremdeles, på det kalde gulvet. Tenkte at "nå har fisken sikkert tatt kvelden, stakkars!", men det hadde den ikke. Den satte farta opp da jeg kom med håven for å flytte den over til et kar med rent vann, det var futt i den enda.

Nå er det iallefall gjort, og så får vi se hva som skjer i dagene fremover. Nærmere inspeksjon av fisken jeg fanget inn i går, viser at det ser ut som problemet ligger ved roten av analfinnen. Det er der den klumpen har sitt utspring, tror jeg. Jeg får bytte alt vannet hver dag og gi ny dose Melafix daglig. Selv om jeg misliker den mint-lukten sterkt (lukten er sterk og brer seg i hele rommet), så skal dette produktet være ganske bra mot slike ting, både bakterielle og sopp-sykdommer, iflg. de britiske veteranene på Corydorasworld. Har sett det bli anbefalt flere ganger.

Her er bildet jeg tok 5. mars av "en otto med mugg".
Jeg har aldri sett noe slikt før.
[External Image]


Her er den på plass i sykestua.
[External Image]
Næmmen guri, det der er det "værste" jeg har sett. Diger muggdott på fisken jo! Okey, det kan jo oppstå sånne "muggdotter" men akkurat der da! Hjelpes...
Jeg ble ganske himmelfallen selv, da jeg så det :p
Den første puljen med unge Corydoras adolfoi ble hentet i kveld Jeg så at en av de største i den gruppen som ble håvet ut, en hunn tror jeg, har manglet noe av bartene. Jeg sier "har manglet" og ikke "mangler", for det var tegn til at de såvidt var begynt å vokse ut igjen. Jeg spurte hun som kjøpte dem om hun ville bytte ut med en annen, eller om det var greit hvis hun fikk en C. adolfoi gratis på kjøpet som plaster på såret for det. Det var greit, og 13 søte Corydoras adolfoi ble båret ut i isoporkasse for en halvtime siden.

Jeg ble litt engstelig da jeg i dag plutselig så at en av de nye Corydoras orcesi'ene mine i karantene ser ut til å ha fått problemer med en form for bakteriell infeksjon. Den var helt rosa på hele hodet! De andre fem så heldigvis ok ut.

Det er veldig risky og sette i gang med medisinering mot bakterielle sykdommer i dette karet nå, siden filteret er så veldig nytt og derfor sårbart for bruk av kjemikalier som kan forstyrre eller ødelegge bakteriefloraen. Det er såpass nytt at jeg fremdeles måler vannverdier hver dag (ammoniakk og nitritt) for å sjekke at det ikke blusser opp etter innsettingen av fisk i karantene. Vannverdiene på ammoniakk og nitritt viser null, så alt er bra, men jeg tror ikke filteret ville tåle noe særlig av antibakterielle kurer. Derfor bestemte jeg meg for å prøve Melafix her også. Det er verdt et forsøk og den skal være helt filter-safe. Håper det fungerer og at den "rosa" fisken kan reddes. Ofte går det dessverre dårlig med Corydoras som har fått sånne tydelige rosa flekker, men jeg krysser fingrene.
Hadde det ikke vært for det nye og sårbare filteret, så skulle jeg senket ph gradvis og forsiktig ned til ph 6 i karet deres. Jo lavere ph, jo mindre trøbbel med bakterielle sykdommer. Problemet er jo at surt vann ikke bare "gjør livet surt" for sykdomsbakterier - det skjer også med filterbakteriene. De trives dårligere jo lavere ph er... :-/ En ph på 6 ville kanskje minsket en allerede liten og sped begynnelse på riktig filterbakterieflora, og det kan jeg ikke risikere nå.

Dette øverste bildet viser den fisken som er syk. Nå stinker det Melafix i hele huset, føler jeg *urk* men det får jeg tåle om det bare virker...!
Blitzen "blendet" bort litt av rosafargen ser det ut til, men ser man godt etter kan man skimte noe av det rosa.
[External Image]

Friskus fiskus
[External Image]


Nå har nettopp pulje nummer 2 med Corydoras adolfoi ungfisk reist hjemmefra, hentet av SGS her på forumet Hyggelig besøk av hyggelig dame. Føler meg lettere omtåket pga påskeforkjølelsen min, og greide å miste en av Adolfoi'ene utenfor bøtta på gulvet :p Med nyklipte korte negler var det ikke lett å klore den opp igjen, men hadde flaks og fikk tak på den på andre forsøk og hev den opp i frakte-bøtta. Det gikk bra.

Nå skal det, hvis jeg har telt riktig hele veien, være 10 stykker igjen i 98 literen. De siste 10 er bortbestilt til noen som bor et stykke unna, så de henter når det passer for dem.

Den stakkars Orcesi'en som ble syk i går, døde i går også. Skremmende hvor fort det gikk! Dagen før var alle helt fine å se til, det vet jeg, for jeg har gransket dem nøye og fulgt med de få dagene jeg har hatt dem. Nettopp for å se eventuelle problemer tidlig. Søndag dukket rosafargen opp på den, og søndag kveld døde den. Det tok bare noen timer etter at bildet ble tatt, så lå den oppned på sanden. Æsj, det var trist Ikke bare er det en veldig dyr og kostbar fisk å miste, men de er sjeldne og vanskelige å få tak i også.

Nå håper jeg inderlig at ingenting skjer med de 5 jeg har igjen!

Jeg blir bare tettere og tettere i nesa og sårere time for time i halsen. Typisk for vårsesongen, jeg blir alltid forkjølet i denne perioden. Orker nesten ikke tanken på å begynne og bytte vann på en hel haug kar i dag. Ligger litt etter skjema siden vi var bortreist i hele går, søndag, som vanligvis er den store vannbytte-dagen her.

[External Image]
Ønsker deg god bedring!!

Sende du fisk? Eller ¨å den som ønsker og kjøpe av deg komme og hente?
B. Andresen
Sende du fisk? Eller ¨å den som ønsker og kjøpe av deg komme og hente?

Nei, dessverre Jeg sender ikke fisk.
Grunnen til det er at jeg for noen år siden prøvde jeg ved et par - tre anledninger å motta fisk selv, bestilt på nett og tilsendt pr post. Det var tragiske greier, stort frafall og mange døde. Det går dårlig å sende Corydoras pr post, ser det ut til, og jeg unner ikke fiskene den traumatiske opplevelsen heller. Sannsynligheten for at de sendes rett i døden er stor, om man skal sende med posten.

Andre transportmuligheter kan sikkert finnes (tog, buss, båt som jeg har hørt om) men siden jeg ikke kjører bil, er den typen forsendelser utrolig tungvindt, arbeids- og tidkrevende for meg. Da må jeg bære fiskene i hendene først på buss og så videre på toget, inn til Oslo, så finne forsendelses-utstedet derfra, hvis jeg f.eks. skal sende med ekspressbuss, og så må jeg reise tilbake igjen. Det har jeg gjort noen ganger, da jeg tidligere drev med en del ciklideoppdrett, men fytterakkern så arbeidskrevende og tungt det var... ! Jeg brukte flere timer pr forsendelse. Det gjør jeg ikke igjen.

Så, jeg sender ikke og de fiskene jeg selger må alltid hentes her hos meg
ok. jeg forstår deg godt der ja.
Har du sett mer på hvordan det går med otocinclusen som er syk, Mona?
SGS
Har du sett mer på hvordan det går med otocinclusen som er syk, Mona?


Jeg har "stelt såret" på den. Det jeg gjorde var å hente en q-tips på badet. Så dynket jeg ene enden av q-tipsen med Esha 2000 medisin (som er mot bl.a. sopp) og når den var dyvåt av det, løftet jeg opp fisken i andre hånden og strøk q-tipsen forsiktig på stedet der muggen var. Muggen løsnet og da snudde jeg litt på medisin-enden av q-tipsen og strøk mere medisin mot stedet der muggen hadde sittet (for å forhåpentligvis forebygge at den vokser ut på nytt).
Etter det lurte jeg litt på hvor jeg skulle gjøre av denne "pasienten", men jeg fant ut at den tåler ikke å gå lenger uten mat nå. Så jeg slapp den ut i karet med C121 (nederste 98 liter mot veggen), det mest algebevokste karet jeg har. Der vil den vasse i mat. Planen er at resten av ottoene skal følge etter og flytte inn der, de også. Så det er bare midlertidig at den er alene.

Det gjenstår å se om den overlever denne improviserte behandlingen, og om det fungerer. Foreløbig henger den på glasset og ser ut til å tenke over "hvor har jeg havnet nå?"
Noen vil kanskje si at dette er mye styr "bare for en liten fisk", men enkelte fisk er verdt litt ekstra innsats om det kan medføre at man får beholde dem Og disse zebra-ottoene er så fine, at hver eneste en er dyrebar. Har mistet en del av dem fra før (hadde opprinnelig 18), men er kommet litt ut av tellingen, så jeg aner ikke hvor mange jeg egentlig har nå i 160 literen.
Hei"
Det avr jammen rart med den Ottoen! Håper at den blir bra igjen, det er jo en ås flott fisk. Trist med den sjeldne og flotte coryen som døde da. Ønsker deg lykke med de 5 andre!
Litt på impuls ga jeg for en uke siden bud på eBay på en pakke med killi-egg Jeg har lenge hatt lyst til å prøve den måten å skaffe seg killi på, og det er jo så sinnsykt mye fine killier! Har egentlig lett etter Simpsonichtys killi men har aldri funnet det. Spesielt interessert er jeg i S. whitei eller S. reticulatus, eller S. santanae. Men den har jeg aldri sett solgt på auksjon, så det ble en mer vanlig killi-slekt; Nothobranchius.

Nå er budrunden over og jeg var eneste budgiver, så dermed er eggene mine. Dette blir jo interessant, en ny måte å skaffe seg fisk på! Hehe Eggene skal vel ligge og "godgjøre" seg i en torvkladd en stund enda, men når de er klare for klekking blir det veldig spennende. Lurer på om jeg får frem noen fisk eller ikke?

Det var egg fra en oppdrettsform (fargen) av killien
Nothobranchius rachovii 'Black' jeg kjøpte. 50 egg skal det være.

Jeg betalte via Paypal for noen dager siden, og jeg antar at eggene er på vei fra Asia allerede.

ETTER-REDIGERT; fant jeg søren meg en Simpsonichtys art på Ebay....! Argh!

[External Image]
Kult, det var slik jeg fikk tak i whitei'ene mine

Jeg kjøpte en annen art også, men da jeg la torven i vann etter den obligatoriske ventetiden kom det ikke frem noe yngel Men da jeg la whitei-eggene i vann krydde det av yngel etter bare noen timer

Det er en veldig artig måte å få yngel på

mona o
ETTER-REDIGERT; [I]nå[/I] fant jeg søren meg [URLBLOCK1]....! Argh!


Ohh wow! DEN var rålekker!
Ahh, synd at du så de eggene senere =/ Lekre killier! Har blitt gira på Simpsonichtys selv etter at du tipset meg om disse.

Men Mona, jeg har et lite spørsmål. Nå har jeg bladd gjennom trådene du har startet her på forumet, i håp om å finne igjen en spesifikk tråd. Og jammen var det noen tråder å se igjennom. Hvis jeg ikke husker helt feil, startet du en tråd om fisker som passer til Fluval Edge og små akvarier? Jeg husker bare å ha lest denne tråden kjapt, og aner ikke hvor den kan ligge. Vet du?
Stine sofie
Kan det være denne tråden du mener?
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1007&thread_id=25806
(sorry, kan ikke og gjøre den aktiv...) Pål
Takker så mye Pål Eller skal jeg si Pål sine fisker, og takke fiskene dine? Hehe. Her er forresten linken i klikke-versjon
hvordan går det med den lille syke coryen? og håper du er blitt bedre selv.
B. Andresen
hvordan går det med den lille syke coryen? og håper du er blitt bedre selv.

Mener du den Ottoen med mugg? Den lever, og jeg så den i går mens den gnagde seg i vei oppover en helt grønske-dekket rot. I dag er det en stor naken flekk i algeveksten akkurat der Den får iallefall i seg mye mat, det er tydelig.
Jeg sjekket nå nettopp, og da så jeg den drev og gnagde rundt på bakglasset. Ikke den mest ideelle innsynsvinkelen for min del, men jeg kunne iallefall ikke se noe muggdott som stakk ut der e.l.

Lurer egentlig på om det kanskje hjalp å pensle stedet med ren og ufortynnet medisin? Ser man på iveren den spiser alger med nå, så ser det jo lovende ut!

Må se det an en stund til selvfølgelig, men... so far, so good. Jeg er glad jeg plasserte den akkurat i det karet, den bokstavelig talt vasser i mat :p Mitt mest algebevokste kar, den 98 litern der med C121. Men jeg bryr meg egentlig ikke, for fiskene trives, leker og legger egg, og egentlig er ikke sånne grønne plysj-alger stygge å se på. Det ser ut som alt er dekket av grønn mose, egentlig.

PS!
Nå kom jeg på hvilken fisk du kanskje mente....
Hvis du mente den syke Corydoras orcesi'en, så døde den i løpet av få timer etter at jeg oppdaget at den var syk. Det gikk styggfort. Heldigvis ser det greit ut med de 5 gjenværende.
bra det går bra da. jeg følger på denne tråden så jeg har fått med meg at den coryen døde. det er veldig synd da. jeg mistet forresten en av guramiene mine i starten av uka.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap