Mine akvarier og sånt (side 37)

Jeg har aldri hatt corydoras, og det er kanskje like greit siden de ser ut til å være avhengighetsdannende
Bettamania er heldigvis ikke den verste formen for fiskegalskap.
Plakatparet er for langt unna Jeg er omtrent så langt nord i brisbaneområdet man kan være og fremdeles si man er i Brisbane, mens selgeren er omtrent så langt sør som man kan være...

Typen sa at det er ikke snakk om at han kjører så langt. Nå hadde det vært greit med en bil jeg kunne kjørt selv... Typens bil er en Celica, sportsbil med utrolig teite gir og kløtsj som gjør den vanskelig å kjøre, i tillegg til at jeg måtte kjørt på venstre side. Det klarer jeg fint i en bil med automatgir, men tar ikke sjansen i typens bil. Med litt trening hadde jeg seff klart det, men siden vi skal kjøpe prius i nær fremtid er det ingen vits å øve nå...

Uansett, da blir det ikke dette plakatparet hvertfall. Da tror jeg heller jeg stikker tilbake til betta showroomet og velger et dyrt par derfra. Lettere enn å prøve å finne noe billig hos privatpersoner, og da vet jeg at uansett hva jeg velger er det av god kvalitet.

Og da får jeg den fargen jeg vil ha også
Mer om hvorfor te er bra for akvarier:

Just on this, some killie people have also suggested that tea can have a positive effect on egg production, survival etc in some difficult species, doubtless due to its tannins and humic acids and l-theanine smile.gif .

For the hell of it, I am going to try rooibos tea, as this is the one suggested. It is naturally caffeine free apparently, as well as having a cool South Efrican name.


Rooibos te ble nevnt i et annet forum også, og det var noen som skulle prøve den, men har ikke fått noen oppdatering derfra ennå.

I added green tea to my spawn tank when I set it up. I made myself a cuppa, then made one for the fish and let it cool, so I got all the caffeine and they had to do without! I didn't think much of it at the time, but I am now wondering if thats why my males nest was so 'sticky' the fry rarely fell, and it stayed together for ages, even after I pulled the cup out prematurely. Come to think of it, I better add that to my spawn notes, or I might forget to do it again next time.


Jeg byttet ut plastlokket i smaragdinakaret med grønn bobleplast..(?) bubble wrap heter den på engelsk, husker ikke hva den heter på norsk, men regner med alle vet hva jeg prater om.

Uansett, jeg byttet fordi det var noen i bettaforumet som nevnte at de hadde brukt grønn bobleplast og at det hadde fungert utmerket, så jeg tenkte at det skader da ikke å prøve. (En annen ting som visstnok skal fungere er gule plastlokk, men har ingen så får ikke prøvd det selv.)

Den første morgenen fant jeg ikke noe skumrede, og tenkte at da gir jeg det en dag eller to til og hvis han fremdeles ikke liker det putter jeg tilbake plastlokket. Men i dag er det skumrede under plasten

Men så kom en snegle og klatret opp på plasten slik at den krøllet seg og ødela mesteparten av skumredet

Jeg må få gjort noe med disse sneglene. Jeg har for mange av dem, så de kan ikke flyttes til andre kar siden de allerede er fulle av snegler. Tror jeg må begynne å gi bort de gule og bare beholde de jeg vil avle videre på. Mesteparten er gule så da burde jeg ha god plass..
Mvjnz
JJeg må få gjort noe med disse sneglene. ...
Spis dem!
HAH, ingen kan noensinne få meg til å spise snegler. Vil gjerne vite hvem som tenkte at 'hmmm.. en snegle. Den ser god ut, la oss spise den!' første gang. Samme med frosker.
Mvjnz
HAH, ingen kan noensinne få meg til å spise snegler. Vil gjerne vite hvem som tenkte at 'hmmm.. en snegle. Den ser god ut, la oss spise den!' første gang. Samme med frosker.


He he, enig med du. Snegler og frosker kommer aldri i min munn. Holdt nesten på å spise snegler i Portugal, ganske små skogssnegler med hus. Men når de med en tannpirker dro ut den ekle spiralformede snørrklysa måtte jeg bare si NEI TAKK!
Azollaen jeg puttet oppi til smaragdinaene og kampfisken for en ukes tid siden (eller når det nå var) ble redusert til småbiter, og det var ikke så mye igjen av den, så i dag stakk jeg ut og hentet litt til.

Da jeg kikket på karene igjen en times tid senere hadde kampfisken laget seg stort skumrede og smaragdinahannen var i full gang med å erstatte sitt ødelagte rede under bobleplasten

Azolla er visst kraftige saker

Filmet noen sekunder av smaragdinaen som laget seg skumrede, men gidder ikke å opprette en youtube-konto for å få postet den, så med mindre det finnes andre måter å poste video på får jeg ikke lagt den ut. Men det er kanskje ikke så interessant for noen andre enn meg heller.....
Kampfisken min er en snodig fyr. I går tok jeg han i å vise seg og spile ut finnene etc uten noen som helst åpenbar grunn. Det kunne se ut som han viste seg for en snegle som satt på glasset, men jeg tenkte 'nei hvorfor skulle han gjøre det' og regnet med at sneglens plassering var tilfeldig.

Men i dag gjorde han det igjen. Og ikke bare det; det var den samme sneglen som han viste seg for i går! Sneglen satt på en plante denne gangen og sannsynligheten for at sneglen tilfeldigvis skulle befinne seg akkurat der kampfisken driver og viser seg virker ikke spesielt høy.

Så han har et eller annet merkelig forhold til snegler....

Det er litt artig, for den forrige kampfisken min var også veldig fascinert av snegler, men han brydde seg ikke om eplesnegler, kun damsnegler.

Bilde 1: Kampfisken som viser seg for sneglen til høyre. Vises ikke så godt, men han blåste seg opp og så skikkelig tøff ut
Bilde 2: Kampfisken igjen, uten snegle denne gangen.
Bilde 3: Den forrige kampfisken min som fulgte etter og stirrer fascinert på en damsnegle. Han fulgte etter den helt fra grusen opp til overflaten.

(Dagens bilder ble en smule uskarpe, men jeg valgte å legge dem ut likevel siden han er så pen)
Fikk tatt et bilde av en av de nye ancistrusene sammen med den jeg har hatt siden april/mai i fjor. Ganske stor forskjell i størrelse, og det er litt kult å tenke på at da jeg kjøpte den var den like liten som de nye er nå

Den lille rørte seg dessverre akkurat i det bildet ble tatt, så derfor legger jeg ut et bilde til med den lille
Meh, vet ikke hvorfor jeg gidder å kjøpe fisk lenger. Nesten hver gang jeg kjøper fisk bryter det ut hvitprikk Nå har de nye ancistrusene forårsaket et utbrudd i 90 literen, og dette er det femte eller sjette utbruddet av hvitprikk jeg har hatt siden jeg begynte for ett år siden.

Heldigvis virker alle friske, så jeg regner ikke med noen dødsfall. Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget det, siden alle spiser normalt og virker aktive osv. Jeg bare gikk bort til karet for å kikke på den lille ancistrusen som satt på agurken, og ildhalen kom frem for å tigge om mat. Jeg kastet et blikk på den, og skimtet noe hvitt på halefinnen. Det så da mistenkelig ut som hvitprikk. Så jeg sjekket ancistrusen nærmere og så 4-5 prikker, og deretter fant jeg to kardinaler som også er smittet.

Så jeg har slamsugd og byttet vann, og satt opp tempen til 32 grader og senket vannstanden slik at utløpet fra filteret virvler opp overflaten.

Og så måtte jeg sjekke kampfisken siden jeg kjøpte han fra samme butikk, men ingen tegn til prikker der. Ikke at han satt stille da, han var altfor opptatt med å logre og tigge om mat til at jeg kunne sjekke han spesielt nøye. Men har hatt han en måned, så da kan jeg vel regne med at han ikke blir syk hvertfall.

Joda, jeg vet jeg burde ha karantenekar, men de jeg har som står tomme er for små til ancistruser og de fleste andre fisker, og hvis jeg hadde et større kar stående tomt ville jeg bare fylt det med fisk...
Etter flere smeller ved innføring av ny fisk måtte jeg bare skaffe meg et karantenekar. Var utrolig frustrerende gang på gang å måtte kjøre kur på fisk som bodde i karet fra før når de ble smittet av ny fisk.

Men ja, jeg kan love deg at det river og sliter i meg for å holde det som karantenekar. Har bare SÅ lyst å fylle det med fisk jeg har SÅ lyst på og ikke plass til andre steder. Nå har det feks stått tomt i over en mnd fordi jeg ennå ikke har fått tak i fisken som skal i karantene. Ikke kult i det hele tatt
Ja, jeg vet ikke hvordan folk med karantenekar klarer å holde dem tomme

Men en tanke slo meg nettopp... I dag kjøpte jeg en slik stor plastkasse på 94 liter som gullfiskene og danioene skal bo i mens jeg fikser hagedammen. Etter det skal den brukes som yngelkar for smaragdinaene. Men innimellom yngel kan den jo brukes som karantenekar... Den er rikelig stor nok, og jeg vil ikke være fristet til å bruke den til noe, siden det aldri kommer til å bli pent uansett. (Jeg liker at kar ser pene ut i tillegg til å inneholde interessante fisk...)

Fungerer ikke for de som bare vil ha mer fisk uansett om det ser pent ut eller ikke, men for de som liker pene kar kan det fungere

At jeg ikke tenkte på det før.. Jeg er nesten flau....
[url=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=278150+*+278151+*+278152+*+278153+*+278154&userid=U6y2uIFFn0QQa4FYltYoJjvoylVkzincSj9&t=temartic_e]Disse[/url] er geniale, siden de også er gjennomsiktige.
Men de er jo så fine at det hadde blitt permanente kar i drift
Den der var jo snerten Men som du sier ville jeg aldri klart å holde den tom
Jeg har forelsket meg i denne fisken. Og etter at jeg fant ut hvor overkommelig prisen for å importere den er, er jeg seriøst fristet til å kjøpe den...

Prisen for import er bare $25 når jeg lar betta showroomet ordne det hele for meg.

Jeg skulle lissom begynne å fange inn fiskene i dammen i dag, men det har vært så varmt at jeg knapt har orket å røre meg. Og i ettermiddag er det meldt tordenstorm. Vi får tordenstormer ganske regelmessig de dagene det er varmt med høy luftfuktighet. Kommer til samme tid hver gang, ca kl 16:30, og varer en times tid før det klarner opp igjen. Men da har det blitt for mørkt til å gjøre noe med dammen. Begynner ikke å fange fisk i halvmørke...

Ikke at jeg klager over varmen altså, heller for varm enn for kald Er det noe jeg ikke savner er det norsk vinter. Jeg er uvanlig frostig av meg, og hver vinter i Norge var jeg konstant kald helt inn til beinet og det føltes som om jeg aldri kom til å bli varm igjen. Ikke spesielt trivelig for de rundt meg når jeg ble sur og gretten bare fordi jeg var lei av å fryse.

Så jeg foretrekker å svette og knapt kunne røre meg
Selgeren av bettaen jeg linket til tidligere har ikke svart på spørsmålet mitt:/

Jeg spurte om han har en hunn som ligner, for det vil avgjøre om jeg kjøper eller ikke. Vil ikke sitte med en slik pen hann og så få en hunn som har dominante gener for en helt annen farge...

Og auksjonen vil være over innen jeg står opp i morgen. Kan ikke si h*n virker særlig interessert i å selge fisken, men kanskje hvis ingen andre byr på/kjøper den vil h*n være mer interessert.

Jeg er hvertfall helt betatt og skal ha den, eller hvertfall noe som ligner
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap