Sølvi sine coryer og litt til :) (side 37)

Da var de kommet oppi karet ,litt avskallet artemiaegg og de er i full gang med å finne mat [External Image]
Uff i kveld tok jeg en beslutning om å selge noen av sp.black og green laserne + Sterbai

Men en gang må jeg og jeg trenger litt plass til andre ungdommer etterhvert. Men jeg klarer ikke selge så mange om gangen så det blir kun 5 av hver i første omgang. Kvir meg for å begynne å fange dem .
Akvari
på de akvariene du har oppdrett i, hvor stor pumpe har du.eller hvor mange liter i timen,skjønner du spm..har en liten mistanke om at det er for liten pumpe i mitt kar
Sølvi Gullaksen
Uff i kveld tok jeg en beslutning om å selge noen av sp.black og green laserne + Sterbai:( Men en gang må jeg og jeg trenger litt plass til andre ungdommer etterhvert. Men jeg klarer ikke selge så mange om gangen så det blir kun 5 av hver i første omgang. Kvir meg for å begynne å fange dem .

Jeg har ikke hatt oppdrett enda, men jeg kan skjønne at man blir knyttet til fiskene! Jeg mistet nesten pusten når jeg leste første linje, men fikk den tilbake da jeg skjønte at du ikke skal selge alle fiskene du har av de coryene! Du får finne noen bra kjøpere så kanskje det vil være enklere etterpå?

Hvor gamle er forresten ynglene du satte inn i det karet du har på bilde og hvor stort er karet?

Man får et spesiellt forhold til disse fiskene en har oppdrettet ja, så det er kviafullt å selge de.Derfor orker jeg ikke å selge for mange på en gang . Så håper jeg finner noen gode kjøpere som har greie på coryer .

Yngelen er 2 uker gamle og karet er på 30 liter ,så det ble en enorm forskjell for de å skifte "bolig " men det ser ut til å fungere veldig bra
Hvilken pumpe har du i karet på 30Liter?
Nå har det blitt mye spørsmål fra min side, men jeg lurer på om du har tidligere opplevd store forskjeller på antall yngel som vokser opp i BB-kar enn vanlig akvarium?
Har den nest minste Vita Tec-pumpen i det karet,tror den heter Vita Tec500. Ikke en pumpe jeg er så glad i da utblåsingen ikke kan reguleres. Har har tatt en strømpe over den så det hjelper på.

Når det gjelder bbt og yngel så hadde jeg veldig dårlig erfaring med det tidligere. Nå går det fint, men orker ikke holde på med det så mange uker før de blir flyttet over i større kar . Så kan egentlig ikke si noe om overlevingsprosenten på dette.

Hvilke pumper jeg bruker er jo litt forskjellig etter hvilket kar som brukes. Hvis det er små 15-20 liters kar så bruker jeg Fluval 1 eller den minste Eheim-pumpen. Modifiserer neste alle pumpene for å få de mer yngelsikker og litt mer kapasitet på de. Jeg skifter altså filtermatten med blåfiltermatte som fyller hele pumpen og gjerne lar litt av denne komme ned forbi filterboksen. Her går gjerne yngelen å beiter

Hvor mange liter i timen de gir det aner jeg ikke dessverre.

Skjønner godt du kvier for å selge "barna" - kjenner meg utrolig godt igjen i det der! Og så er det noe helt spesielt med corybarn, har jeg funnet ut. Det var liksom ikke fullt så ille å selge scalarebarn.

Ble sittende og svelge og svelge da jeg så annonsen din da Sølvi - for fy søren som jeg sikler på disse artene, hehe. Disse to pluss eques er liksom drmmecoryene(av de jeg ikke har). Første jeg gjorde var å sjekke en reiseplanlegger, som kunne fortelle meg at det ville være 8 timer og 40 minutter hver vei for å hente dem..... Hmmm.... Mørk bil, ingen aircondition... Æsj altså!

Håper i alle fall du pøser på med bilder av både disse og andre coryer du har! Jeg får liksom aldri helt nok av corybilder, har jeg funnet ut
Fin tur det vet du ,en isoporkasse gjør susen

Synd det er så langt ja når det er fisker en har lyst på. Du har god Corysmak øverst på min liste står også Eques men det ser det dårlig ut med å få tak i

Prøvde å få tatt noen bilder i går ,men ble ikke helt fornøyd med de så får prøve igjen. Det blir liksom ikke det samme nå i varmen,lysene er stort sett av så da blir en ikke så fristet til å fotografere. Men det kommer vel regnværsdager igjen (dessverre) og da blir det mer tid til dette og andre fiskesysler.

Dette med å selge coryer er mye vanskeligere enn med andre fisker ja ,det er helt sikkert. Har jo hatt litt forskjellige arter i årenes løp og har ikke hatt noe spesiellt problem med å selge før nå med disse coryene . Skjønner ikke hva det kommer av jeg ,tror vi er litt rare vi som fått denne dilla
Vi er ikke rare, bare omsorgsfulle og med god smak

Har dretta en hel del del C. adolfoi, men ikke solgt en eneste en, hehe. De går nå i 400-lteren til min tidligere samboer - og er et flott syn der de surfer rundt

C. eques er ikke den letteste å få tak i nei Aquamanias mente det skulle være mulig å importere nå, men ser ikke ut til at eksportøren i Brasil klarer å fremskaffe bildebevis som han har bedt dem om å sende han, så da regner jeg med at det ikke blir noen eques fra den kanten denne gangen heller.

And the search continues
Nei det er ikke lett å få rette typen ser det ut til .De hadde noen for salg for en tid tilbake ,men det var ikke de ekte så det skal ikke være lett ser det ut til

Adolfoiene er også noen skikkelig flotte fisker .Må visst få meg noen nye en gang ,angret litt på at jeg solgte de .Men de fikk et godt hjem og flere lekekamerater , ynglet flere ganger.har de også. Så kanskje ,kanskje når sommeren er over at det kommer et kar til opp igjen
I da tok jeg kampfisken tilbake til butikken og maken til service skal du lete lenge etter .Jeg fikk igjen det samme som jeg ga for den og det er ikke værst .Så da kom jeg hjem med et par med perleguramier i stedenfor

Det var jo disse jeg hadde planlagt å ha i 180 literen og nå kom de omsider. Ser ut til at de har funnet tonen med en gang ,de svermer rundt hverandre og gjør seg til .De ble værende i posen noen timer før jeg kom meg hjem og jammen hadde ikke hannen begynt å lage skumrede allerede

Men om de går sammen med Honning-guramiene er jeg litt sikker på ,det ble endel knuffing så får se om det gir seg .Hvis ikke så må disse selges for perlene skal jeg ha uansett.

Det var forresten litt tidig for perleguramiehannen prøvde å forsette å bygge på honningguramien sitt rede , men det fikk han selvfølgelig ikke lov til .Men han tenkte vel for seg selv ,det er lov å prøve
Sølvi Gullaksen
Har den nest minste Vita Tec-pumpen i det karet,tror den heter Vita Tec500. Ikke en pumpe jeg er så glad i da utblåsingen ikke kan reguleres. Har har tatt en strømpe over den så det hjelper på.

Joda, det skal kunne gjøres, Sølvi Jeg har hatt mange av de Vita Tech pumpene, alle modellene fra stor til bitteliten. Alle kan reguleres.
På den aller minste, som passer til bare 19 litere maks, er justeringen litt annerledes enn på de andre større modellene.

Skal se om jeg har en av mine liggende og få tatt bilde av den. Så kan jeg markere med en pil på bildet hvor det kan justeres - mye lettere da Et bilde sier mer enn tusen ord, hehe
Det hadde vært supert om du kunne Mona
Nå som Perleguramiene har kommet i 180 literen så har Honning-guramiehannen roet seg heldigvis. Han har stoppet med skumredebyggingen, så nå får hunnen ro igjen og kan svømme fritt i karet .

Ser ut til at disse to artene går fint sammen så langt.

[External Image]
Det var et nyyydelig bilde med nyyyydelige guramier!
Takk skal du ha Maren
Har alltid likt Perleguramier , så endelig fikk jeg disse i hus igjen.
Sølvi; jeg har glemt det med Vita Tech pumpene :p
Hvis det ikke dukker opp noe bilde i løpet av morgendagen, kan du minne meg på det ?

PS! Du er helt sikker på modellnummeret på din? Var det modell 500 du skrev?
(det står på en klistremerkelapp under filteret)
mona o
Sølvi; jeg har glemt det med Vita Tech pumpene :p Hvis det ikke dukker opp noe bilde i løpet av morgendagen, kan du minne meg på det ? :) PS! Du er helt sikker på modellnummeret på din? Var det modell 500 du skrev? (det står på en klistremerkelapp under filteret)

Ikke farlig Mona

Er ikke helt sikker på modellennr. nei men etter å ha kikket litt rundt så mener jeg det er 180 og 300. 300 har jeg funnet ut kan reguleres, men 180 kan jeg ikke se at noe sted å regulere på .

Skal ta opp filtrene i morgen og kikke under.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap