Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 37)

Linda & Ove
Gratulerer! Vel fortjent, det er et veldig spennende akvarium som ser bebodd og levende ut :o)

Helt enig! Du kan ikke selge dette vet du ;D
sissimor
[QUOTE=Linda & Ove]Gratulerer! Vel fortjent, det er et veldig spennende akvarium som ser bebodd og levende ut :o)

Helt enig! Du kan ikke selge dette vet du ;D

Hehe, nei, det kan du si. Jeg trakk faktisk annonsene vekk fra rubrikk rett før helgen. Får prøve med nytt forsøk til høsten tenker jeg
Hei Lisbeth!

Jeg har lest gjennom heeeele tråden din, og sett absolutt alle filmsnutter der Kuhliiene dine er med

Hvor mange Kuhliier har du totalt i 63 liter om jeg får spørre? Jeg ønsker meg ett akvarie med Kuhlii, men blir ikke enig med meg selv om antall. Det blir ett kar på ca 120 liter er planen, og har tenkt ca 15-20 Kuhlii. Hvor mange har du på 63 liter? Har du annen fisk ilag med (algeeter?)
Grattis med månedens kar ,skikkelig flott
Gratulerer med månedens akvarium!
Gratulerer så mye med Månedens Akvarium Lisbeth! Det skulle bare mangle at dette ble kåret. Karet ditt er bare vakkert! Liker spesielt at du har det naturlige preget som er så glad i. Om en ikke visste bedre så kunne bildene vært tatt under vann et sted i den asiatiske naturen.

Synd du ikke ser noen mulighet til å beholde det, men jeg skjønner at du må prioritere andre ting. Får håpe du finner noen verdig til å overta det
Kjekt att stemmen min gjekk til noen som vant da)

Du er til stor inspirasjon for mange

Skal du ikkje har akvariet lenger så er det dumt det er lang vei til Oslo..
SiljeO
Hei Lisbeth! Jeg har lest gjennom heeeele tråden din, og sett absolutt alle filmsnutter der Kuhliiene dine er med ;) Hvor mange Kuhliier har du totalt i 63 liter om jeg får spørre? Jeg ønsker meg ett akvarie med Kuhlii, men blir ikke enig med meg selv om antall. Det blir ett kar på ca 120 liter er planen, og har tenkt ca 15-20 Kuhlii. Hvor mange har du på 63 liter? Har du annen fisk ilag med (algeeter?)

Ojj, lest hele tråden? Wow

15 kuhlii har jeg i 63 litern. 15-20 stk syns jeg høres veldig fint ut i 120L

Jeg har fram til nå hatt en kampfisk der i et par år (døde) og en stim med miniatyrrasbora. Går også amanoreker der (de spiser alger blant annet)
Tusen takk for skryt dere, det varmer veldig )
Nå ser det jo ikke like fint ut lengre pga BGA. Driver og liksom skal bli kvitt algene med middel, men pga alt for mye styr med oppussing, familiebesøk osv osv, så har jeg ikke fått fulgt opp kuren. Har ikke fått byttet vann en gang på en god stund
Må vise en videosnutt av copella i denne tråden på reptilforum

Ps: bla dere gjennom tråden og se på det fantastisk flotte paludariumet han har laget!
Grattis med månedens akvarium Har sansen for det karet ja..
Gratulerer med månedens akvarium, artig!
Gratulerer med månedens kar!
Både pent å se på, og sikkert også godt for fiskene.
Jeg liker godt at du prøver å lage gode akvarier for fiskene, med godt stell og god plass. At du blir belønnet med cyanobakterer/BGA er jo en kalddusj som du vel neppe behøver, og som også for min del har vært en kilde til ...frustrasjon.

Jeg merker selv at interessen for ulike fisk, og ulike akvarier, varierer. Både mht om det ser ut til at fiskene har det bra, om jeg vet de har det bra, og om jeg synes akvariet ser bra ut. Når det gjelder det siste punktet har jeg kommet dit at når jeg gir fiskene godt nok stell, men likevel blir "belønnet" med cyanobakterier, da begynner jeg å tenke at akvariene har jo sitt eget liv. Man kan nok påvirke det som skjer til en viss grad, ved å variere en eller flere variabler; belysningslengde, vannbytteperioder, tetthet av fisk, foringsmengde osv...

Jeg har jo fått noen innlegg av deg, og da du for lenge siden skrev at du hadde inntrykk av at cyanobakterier trivdes i rent vann, da slappet jeg litt av på dette. Og fortsatte slik jeg gjorde - vannbytte hver 14 dag, innimellom hver uke, og ikke for mye for. Forholdsvis lav tetthet. Og jeg har mer eller mindre akseptert at noe alger vil det nok være uansett. Men tidligere var jeg også i humør til å legge ned akvarier pga dette hersens uønskede biologiske mangfoldet. Men så har jeg slappet av etter dette.

Situasjonen for meg nå er at jeg har to akvarier med trådalger og "vanlige fisker". Malawiene mine (kun 5 stk) ser ut til å trives godt i 250 literen, og der er det ikke lenger problemer med cyanobakterier... Så nå er det de to "vanlige" akvariene jeg ergrer meg over. Det går i en rundgang. Skjønner godt at du kan være fristet til å trappe ned, men jeg synes månedens akvarium er vel fortjent! Håper du får fortsatt glede over akvariene dine - også om dette akvariet går over i historien...
Flotte bilder!

Takk for gratulasjoner dere og takk for hyggelig innlegg thankthefishtank

Ja når man er såpass nøye med å skape trivsel for fisk og legger litt jobb i å skape pene kar, blir det veldig frustrerende å bli belønnet med BGA

Nå har jeg jo prøvd absolutt alt fra hyppige vannbytter, sjeldnere vannbytter, mørklegging, midler osv uten at det hjelper. Siden det ikke ser ut som fiskene gjør noen notis av disse algene er det mest frustrasjon på at karet ser så stygt ut. Og siden jeg prøver å ha dette karet frodig og friskt er det en skikkelig killer på akvarieinteressen at algene kveler plantene. Jeg har alltid fått til planter, så å ikke få det til i dette store karet der jeg virkelig kan utfolde meg er bare så kjipt.

Men men. I går fikk jeg tatt et skikkelig skippertak på alle kar. Satt i gang ny runde med algemiddel. Skal prøve å følge opp denne gangen!

Forresten de to klorekebabyene som hadde klart å lure seg unna i kuhliilandsbyen, som jeg prøver å få ut av karet uten å måtte tømme det. Jeg tror jeg har funnet løsninga *gni seg i hendene*

Når jeg tappet vann der i går gikk de helt bananas. De skulle ta meg! Eller hånda mi da. De har til nå vært redd for meg og slangen (har jo gjort noen forsøk på å suge dem opp med slangen når de var små nok til det) og vært umulig å få tak i.

Men altså i går var den ene spesielt etter meg hele tiden, i angrep! Så det jeg rett og slett skal gjøre er å erte dem opp litt med hånda mi, få dem til å jakte på den. Og svupp, lirke håven under og fange dem. Tror det skal funke!
Lisbeth
[QUOTE=SiljeO]Hei Lisbeth! Jeg har lest gjennom heeeele tråden din, og sett absolutt alle filmsnutter der Kuhliiene dine er med ;) Hvor mange Kuhliier har du totalt i 63 liter om jeg får spørre? Jeg ønsker meg ett akvarie med Kuhlii, men blir ikke enig med meg selv om antall. Det blir ett kar på ca 120 liter er planen, og har tenkt ca 15-20 Kuhlii. Hvor mange har du på 63 liter? Har du annen fisk ilag med (algeeter?)

Ojj, lest hele tråden? Wow

15 kuhlii har jeg i 63 litern. 15-20 stk syns jeg høres veldig fint ut i 120L

Jeg har fram til nå hatt en kampfisk der i et par år (døde) og en stim med miniatyrrasbora. Går også amanoreker der (de spiser alger blant annet)

Ja, jeg har riktignok vært medlem her siden slutten av fjoråret, så har hatt litt tid på meg. Lest noen sider pr dag og sett noen filmsnutter innimellom (filmsnuttene blir sett på titt og ofte!)

Hvor mange tabletter/pelletser gir du Kuhliiene dine? Gir du hver dag? Vanskelig å vite hvor mange en skal gi og hvor ofte når det er så mange. Alle må jo få tilgang, samtidig som en ikke vil forurense ved at rester blir liggende å rotne i bunnen av karet...

Ta gjerne flere filmsnutter av Kuhliiene dine Og forresten: Hvor kjøper du eikeløv/catappa-blader (om du kjøper riktignok).
1 tablett på 15 kuhlii. Men jeg bruker stort sett frossenfor.

Eikeblader plukker jeg selv. Cattapa og bananblader kjøper jeg av Amy-Lim på ebay
I går takket min 14 år gamle hund for seg. Vi hadde en meget flink og empatisk veterinær hjemme hos oss som sørget for at Ting følte seg trygg og avslappet før hun tok farvel. Hvil i fred lille venn, er tomt her nå.

<embed src="http://www.youtube.com/v/J7ugNfunLYE?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Føler med dere no.. Det er tomt og stille veldig lenge i huset etter noe slikt.

Gode tanker fra Sotra i alle fall.
Tårene siler hos meg nå ,kjenner det på kroppen som om det skulle vært meg.
Men så godt at hun kunne være hjemme i trygge omgivelser ,det skal du ha ros for at du klarte å få det til.

Åh, så trist...

Litt i samme båt vi nå da, siden jeg mistet den ene katten min i går. Både hunder og katter blir jo familiemedlemmer, og det er helt forferdelig når de går bort...
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap