Sissis våte drømmer (side 37)

sissimor
Målte ph både i Rio`n og Godteskåla i dag, og den var 6,3 begge steder. Litt lavt altså. Det betyr at jeg må nedjustere/ kutte eikebarkekstrakten i byttevannet til Godteskåla, og tilføre litt natron i Rio`n igjen. Virket jo som om kalksteinen skulle holde den oppe i sistnevnte, men nei...


Men er det ikke i godteskåla du har lakrisene? Da er jo ph på over 6 egentlig litt for høyt...
Det har du helt rett i Lisbeth, men stjernedanioene går også der, og de vil ikke ha under 6,5. Blir litt dilemma da egentlig, så tenkte å holde den akkurat i "smertegrensa", men det er tydelig at lakrisene stortrives sånn som det er nå. Ser bare 4 om gangen, så mulig jeg har mistet en, men de er mye framme, og veeeeldig vakre. Veldig arti å se på dem, der de følger etter coryene for å snappe til seg eventuelle godbiter som blir virvlet opp ;D

Måtte le litt da jeg titta inn i Godteskåla i dag, for det var masse sand oppi javabregnene. Og ganske riktig, rett over var det et flott skumreir med mikrobobler. Tydelig at Gunnar Perlegurami har vært på ferde. Lurer på når han skal skjønne at det er egg som skal opp i reiret? Ser forresten ut til at såret til Perla gror fint.

Er fortsatt bekymra for en av de skjønne grønne, og det er et par til som fortsatt er litt blasse. Fortsetter med hyppige vannbytter, og Optima i vannet, og håper det beste...
Dårlig samvittighet...
Nei, og nei, hva har jeg gjordt?

Ved siste vannbytte i Godteskåla bestemte jeg meg for å ta en grundig rensk i overflate, andemat og pistia hadde tatt fullstendig over. Siden Gunnar hadde jaget Henning fra reirplassen regnet jeg med at det var trygt å ta en del ganske nære. Ugraset ble helt i ei bøtte sammen med noe vann, og bøtta ble stående til i dag, to dager etter.

Tok ut det meste å ugresset og kasta det i søpla, skulle til å helle ut vannet, men hva fikk jeg se? Jo, en yngel!!! Ca 6 mm lang. Dæven. Studerte vannet nøye, og fant 4 små sytråder, to av dem med plommesekk. Fikk reddet opp disse, men tør ikke tenke på vor mange jeg kanskje kastet. Kunne jo ikke begynne å rote gjennom søpla etter eventuelt liv heller, eller burde jeg? Veldig dårlig samvittighet nå ja, men reddet heldigvis disse få....

Skal jeg la dem være i egen boks tro, eller skal jeg prøve å helle dem ut innerst i hjørnet tro? Ser Henning har funnet et par minier han passer på så...
Himmel og hav...
Kom på at forrige gang jeg luket overflata i Godteskåla, så hadde jeg ugresset over i Mini-pytten, sånn i tilfelle. Såg aldri noen yngel der, så etter en tid kastet jeg det meste. Kom på å titte etter nå, og der var det 3 yngel!!! De er på størrelse med den første jeg fant, men ser egentlig annerledes ut. Kanskje den første jeg fant er en channoides? Pussig...

De i Minipytten har jo vært der en god stund, uten filter, uten vannbytter. De har bodd sammen med dafnier og glansormer som har blitt foret med gjær. Hjelpes for en start på livet... Tar et vannbytte nå, og ser om jeg finner et lite luftfilter, og så får de andre ynglene jeg fant flytte inn der også. Hjelpe meg...
Trodde jeg var verdens grusomste "accidental breeder", men nå kjenner jeg at jeg kanskje bare er sånn gjennomsnittlig fæl likevel. Jeg bombarderte dem tross alt ikke med gjær. Eller forresten - såpebobler er kanskje værre likevel?

Mor natur er nok ganske hardhendt hun også trøster jeg meg med, og vi gjør jo ikke alle disse rare sprellene med vilje. Beundringsverdig livskraft, og så lærer vi. Hele tiden. Kjempegøy med yngel!
Det er kjempegøy med yngel ja. Har kost meg med å studere de 4 største i dag, og de var på dafniejakt! De bor jo i levendefôrkulturen min, og nyklekte dafnier er nok perfekt mat for små guramibarn. Runde, fine mager har de ihvertfall
Det evige ph-mysteriet...
Har målt ph i alle kar etter vannbytte i dag, og resultatene var som følger:
Godteskåla 6,3
Barnehagen 6,7
Rio Fantasia 6,3
Ungdomsklubben 6,0!!!
Asylet 6,0!!!

Hva har skjedd i Asylet og ungdomsklubben? Har ikke målt her på ei stund, siden den holdt seg på 6,7. Hjelpe meg, levendefødere og eplesnegler i så lav ph... Fram med natron!!!

Ph i kranvannet er forresten 6,7...
Yngelen har vokst!
Har vært borte i tre dager, og nå er ynglene synlig større! Alle de 4 "store" er gode og runde, og jeg ser 3 av de som var wigglers da jeg slapp dem oppi, og de er ikke wigglers lenger. Men dafnier, det begynner det å bli veldig lite av... ;D

Prøvde å ta bilder av dem, men det er ikke lett, og så begynner det å bli en del alger... Om dere ser godt etter på det første bildet, så ser dere en av de bittesmå også.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Fasinerende

Hvordan gikk det med pH`en? Fant du utav hvorforden pluttselig var blitt så lav?
Har ikke funnet helt ut av ph-mysteriet nei. I Asylet har det vel noe å gjøre med at det har flyttet inn en gjeng eplesnegler. Disse "suger" mineraler fra vannet til bygging av skall. La oppi en bit av Lindas mineralstenger under sanda her, satser på at GH ikke øker så raskt da.

Hadde oppi en del natron før jeg dro fredag, men rakk ikke måle hva ph ble. Ved måling kl. 18.00 i kveld fikk jeg følgende:
Asylet: 5,8! (Enda lavere gitt...)
Ungdomsklubben: 6,0 (Gått ned igjen...)
Rio`n: 6,7 (Perfekt!)

Tilsatte litt og litt natron de neste timene, og målte kl 22.00:
Asylet: 6,3
Ungdomsklubben: 6,6

Skal bli spennende å se hvordan det ser ut i morra :/
"Vi dele" ;D
[External Image]
Masse nye planter i hus :d
Startet dagen med å fange platy-ungdommer fra tre kar, og det var ikke lett. Må si disse platyene er lite samarbeidsvillige, men alle andre ville gjerne inn i håven, som reker, neontetra, endlers og små yngel...

18 stk ble med i posene, og ble byttet i 2 anubias og ei potte lilaeopsis på Zoobutikk1. Så tok jeg turen til Tropehagen på Byhaven. Med hjem derfra ble Lindernia Rotundifolia, Bacopa Australis, Pogostemon Helferi (hjelpes så dyr...) og litt kattamat.

I postkassa ventet ei spennende plantepakke fra Linda, og det ser ut til at alle avleggerne har klart reisen bra. Flotte planter som jeg ikke finger i butikkene.

Gleder meg til å sette igang, for i helga skal jeg gjøre om i alle karene. Samboer`n skal på festival, så da kan jeg rote så mye jeg vil ;D
Plussmedlem
Planter er moro det, har fått litt sansen for det (særlig det som vokser fort og mose, hehe ) Eller, egentlig veldig mye rart jeg liker.

Lykke til med omminredning av akvariene, bilder må du legge ut
Godt det var en annen Bacopa jeg dro med fra auksjon i ren utmattelse (ett av de siste objektene, og jeg ville hjem :o) Den blir ikke buskete sånn som den du har kjøpt, men jeg liker den som kontrast. Ikke store kvasten, her vokser den ikke spesielt raskt...
Tror den blir flott jeg Linda, og en flott kontrast som du sa til gress og småbladede busker ;D

Her kommer lista over flotte grønne og røde fra Linda:
-Bolbitis Heudelotii
-Nesaea Crassicaulis (den ene stilken har allerede flyttet inn i Godteskåla)
-Shinnersia Rivularis
-Echinodorus Vesuvius (kjempestilig! Håper virkelig at denne vil trives)
-Echinodorus quadriostatus
Bacopa Caroliniana
Nye drømmer...
Jeg har begynt å innrede det nye (heldigvis tette) karet. Har laget bakgrunn og huler ved hjelp av isopor, styrofoam, skiferbiter og masse silicon. Byggverket midt på ser litt teit ut nå, men tror det skal bli bra når jeg får resten på plass. Blåfilter med powerhead vil bli skjult bak skiferveggen.

Denne gangen har jeg lagt varmekabler. Tror det er lurt i et så høyt kar, der bunnlaget vil bli ganske tykt noen steder. Som andre har erfart før meg, så er sugekoppene som følger med ubrukelige til å feste kabelen. Min løsning ble å dytte festene som satt i sugekoppen ned i en bit styrofoam, og siliconere fast denne. Vet en del fester kabelen direkte på bunnen, men jeg vil tro det er lurt med litt "luft" mellom kabel og glass.
All verdens kniping og knusing hadde ikke ordnet biffen her ser jeg nå, å få skåret skifer tilbake til naturtilstand er bortimot helt umulig. Kjempestilig!
Mini-honningene
Nesten så en ser de tre største vokser fra dag til dag, og stripa på siden har blitt mye mer tydelig. Og de spiser enorme mengder dafnier! Så ikke en eneste en i karet i dag, så hovet over noen fra kulturen. Dafniene formerer seg ganske dårlig syns jeg, så er redd det snart er tomt. Prøvde å gi ynglene grindalsorm, men det var ikke interessant...
Kun et øye...
Ser at den ene Channoideshannen min plutselig har bare et øye! Har han sloss litt mye med en av de andre tro? Det er bare et sår der på en måte. Fortsetter med hyppige vannbytter og Esha Optima i vannet. Skal jeg kjøre 2000 også tro?

Heldigvis ser det ikke ut til å plage ham mye, for han prøver å sjekke opp begge damene på en gang. Han har ihvertfall på sin flotteste leksdrakt...

De skjønne grønne ser stadig litt bedre ut, men ser aldri alle på en gang, så er redd jeg har mistet flere. De to minste henger forsatt med. Selv om de er ganske grå enda, så er de ikke helt haleløse lenger. Krysser fingrene som bare det.
Bare digger de hjemmelagede bakgrunnene dine :o)

Nå må jeg jo ta turen til trøndelag i løpet av sommeren, så jeg kan stikke innom og se på det nye karet ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap