Sølvi sine coryer og litt til :) (side 38)

Hei

Her er modell 180. Det er en liten spak på toppen av filteret, som skyves fremover eller bakover når man vil justere vannmengden.

Pilen på bildet peker på spaken.
[External Image]

[External Image]
Sånn ser det ut på den største ja ,men den minste er det ingenting å skyve på og utblåset kan heller ikke endres. Tok nettopp å snudde den opp ned for å se hva som sto der og der sto det 300 .Dette får jeg ikke til å stemme helt da ,men det var en pumpe som følgte med en pakkeløsning .Så kanskje det er en spesialutgave til dette .Den er ihvertfall ikke så grei da den ikke kan reguleres på noen måte.Pumpen er grei nok ellers men ikke grei nok .
Skulle likt å sett bilde av den modellen du har. Det høres neimen ikke ut som samme.

VitaTech modell 300 og 500 har ingen spak, bare den minste (180 modellen jeg viste bilde av ) har det.

De andre og større modellene justerer man vannflommen ved å ta tak i den runde hode-dingsen som vannet spruter ut av, og dra den oppover. Rett opp, liksom. Helt oppe og den har høyest vannutsprut. Helt nedtrykket og den er på det laveste.

Mine Vitatech'er er nok ca 3 til 4 år gamle. Kanskje dine er enten nyere eller eldre? Men om de er nyere... det er vel rart om Vitakraft slutter å lage en så viktig brukerfunksjon på en filterpumpe, og bare kutter ut justeringsmulighetene?
I morgen skal jeg gjøre rent i det karet denne er i .Så da kan jeg ta bilde av den samtidig.
Da har jeg fått tatt noen bilder av den. Tror den er 3-4 år gammel om jeg ikke husker helt feilt. Men tror kanskje dette er en "billigutgave" laget for det startersettet jeg kjøpte.Kan ihvertfall ikke finne tilsvarende pumpe noe sted.

Men Mona ,det var veldig bra du fikk meg til å ta ut pumpen for der fant jeg 10-12 stk. levende CW010-yngel i
pluss noen døde da
Så du reddet nok noen yngel nå ja.

Har jo sett at det har minket på yngelen uten å ha sett noen døde ,men siden jeg hadde strømpe på pumpen så følte jeg meg trygg på at ikke yngelen skulle komme seg inn i den. Trodde de bare gjemte seg veldig godt .
Men de må jo ha funnet et lite hull allikevel. Nå er den polstret med blåfiltermatte alle steder jeg kan se en liten mulighet for at de kan finne veien inn og håper jeg har klart det denne gangen.

[External Image]

[External Image]
Aha, nå ser jeg det. Din pumpe har et annet design på toppen enn hva mine har! Den ser helt lik ut ellers, men den mangler samme "hode" som mine har. Slik ser mine i modell 300 og 570 ut.

Her er topphodet (der vannet kommer ut) presset helt ned.
[External Image]

Her er det dratt helt opp. Dette er måten man justerer vannflommen på, ved å dra opp og presse ned topphodet så mye som man ønsker.
[External Image]

Det kan også vris i alle retninger, for å styre hvilken retning vannet skal sprute.
[External Image]
Stor forskjell der ja ,har en som er slik også og den er jo grei.Men denne her er ikke så grei.
Takk skal du ha for å ha reddet noen yngel i dag

Ellers gjorde jeg store øyne i dag da jeg hadde hatt vannbytte i ungdomskaret.Sterbaiene som er vel 8 mnd. gamle er i full gang med forsøk på lek !!!!!! Det er vrimling og tilbydelse av tjenester og i det hele tatt Trodde ikke de var gamle nok til dette ennå, men så feil kan en altså ta. Spennende om det skjer noe mer .
Begynner å lure på om jeg ikke skal selge de allikevel
Sterbai
Jeg lurer selv veldig på sterbaiene! Jeg har sett de ferdigutvokst og tykke og mine er mye mindre. Kan de likevel være kjønnsmodne, legge egg osv selv om de ikke er ferdigvokst? Har hatt slike tendenser selv
Nå vet jeg ikke hvordan det er med Sterbai for mine voksne var flere år gamle før jeg la forholdene til rett for lek.

Men jeg vet at CW010(gold/red laserne) overrasket meg i fjor da de la egg og jeg trodde de var altfor ung til dette. Så man kan jo aldri vite,det er jo godt mulig de bare trener seg .Men artig er det jo likevel

Hvor gamle er dine da ?
Sølvi Gullaksen
Nei det er ikke lett å få rette typen ser det ut til .De hadde noen for salg for en tid tilbake ,men det var ikke de ekte så det skal ikke være lett ser det ut til :( Adolfoiene er også noen skikkelig flotte fisker .Må visst få meg noen nye en gang ,angret litt på at jeg solgte de .Men de fikk et godt hjem og flere lekekamerater , ynglet flere ganger.har de også. Så kanskje ,kanskje når sommeren er over at det kommer et kar til opp igjen :)

Vel, JEG er derimot veldig glad for at du valgte å selge adolfoiene dine Når sommeren er over og mørket atter en gang senker seg over Bergen skal jeg sette inn støtet igjen med denne gruppen, så da skal du få beskjed om det kommer bebisser igjen.

Jeg ser det har skjedd masse i tråden din som jeg ikke har fått e-post varsel om, hmmm... ikke bra, men jeg får lese meg opp nå i den rolige ferietiden

PS: Hvordan går det med de grønne barna? Fått inn noen høyere bud enn mitt? Jeg er veldig spent altså og skal tømme 70 literen i morgen bare for sikkerhetsskyld

De fikk det nok godt hos deg ja og håper du får noe til på de til høsten så det kan bli noen nye på meg

Det ser lovende ut når det gjelder deg og de grønne .Så hvis det ikke skjer noe i siste liten så får du nok noen nye flotte fisker i en av dagene
Sølvi Gullaksen
De fikk det nok godt hos deg ja og håper du får noe til på de til høsten så det kan bli noen nye på meg :) Det ser lovende ut når det gjelder deg og de grønne .Så hvis det ikke skjer noe i siste liten så får du nok noen nye flotte fisker i en av dagene :)

Nice, bare gi meg en mld hvis det skulle nå skje noe i siste liten, jeg er forberedt til å kjempe litt for de grønne! Jeg skal ha 3 uker ferie i august så det blir ikke satt fisk til kondisjonering før jeg kommer hjem igjen, men ut på høsten får vi se hva kan få adolfoiene til å skvise ut
Skal nok holde deg oppdatert om noe skulle skje
Sølvi Gullaksen
Ellers gjorde jeg store øyne i dag da jeg hadde hatt vannbytte i ungdomskaret.Sterbaiene som er vel 8 mnd. gamle er i full gang med forsøk på lek !!!!!! Det er vrimling og tilbydelse av tjenester og i det hele tatt :) Trodde ikke de var gamle nok til dette ennå, men så feil kan en altså ta.

Jeg hadde heller ikke ventet at sterbai skulle være klare for lek så unge. Jeg trodde sterbai var av de tregere artene - at de ventet noen år. Så du er ikke alene om å være overrasket, nei.
Det trodde jeg også men det kan jo godt være det bare er "tørrtrening " he he
Men så artig å se disse ungdommene styre på da
Sølvi Gullaksen
Nå vet jeg ikke hvordan det er med Sterbai for mine voksne var flere år gamle før jeg la forholdene til rett for lek. Men jeg vet at CW010(gold/red laserne) overrasket meg i fjor da de la egg og jeg trodde de var altfor ung til dette. Så man kan jo aldri vite,det er jo godt mulig de bare trener seg .Men artig er det jo likevel :) Hvor gamle er dine da ?

Jeg har litt forskjellig. Har 10stk tilsammen, men 5 av de har nok rundet året og litt til mener jeg. De 2 siste jeg kjøpte er nok bare 1/2år eller noe slikt. Sterbaiene vokser jo veeeeldig sakte, så litt kjedelig det da:/ Men mine har nok "tørrtrent" en del ja Jet trodde faktisk 2 stk var full av egg ett par ganger også, men mulig jeg så feil. De er så forskjellige i størrelsen, så det er vanskelig å si om det er noen herremenn også som er klar for ordentlig lek
De vokser seint ja og kjønnet er ikke så lett å se alltid heller.Men nå vet jeg ihvertfall at begge kjønn er representert
I kveld har de skjønne ,grønne lagt egg igjen
Klarte å telle 30 stk. på glass,mose og Windelløvbregne ,ikke så veldig mange akkurat men det gjør ingenting.
Håper bare det er flere befruktete denne gangen,de siste gangene var de veldig få som ble det .Men nå har de hatt pause siden januar så kanskje de har fått "ladet opp" litt nå

Tok de ikke ut av karet denne gangen siden det nærmer seg ferie .satser på at de kan få vokse opp sammen med foreldrene sine .Det vokste endel opp tidligere da jeg lot noen egg være igjen ,så sjansen er der.
Håper bare kirsebærrekene lar de være i fred
Gratulerer, Sølvi! Forhåpentligvis finner du noen små tøffinger i karet etter hvert
Takk skal du Elin ,håper også finne noen småttiser der snart.

Ser forresten 3 stk. CW010 red/gold laserbarn i karet med foreldrene
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap