Marens akvarieverden (side 38)

Da er det nok lyset:P
Ja ja. Det kan jo stå tomt ei stund mens jeg sparer. Har jo så UTROLIG mye jeg skal betale fremover nå, så det blir nok en ganske lang stund.
Mye handler jo om prioriteringer.... Jeg har jo dette flotte karet rett rundt svingen som drar med seg min 6000 kr i bagasjen. Håper det er verdt det!
Veldig kipt å ikke bli "lotto-millionær" egentlig! Har jo støttet norsk tipping i mange år
Karet kommer på tirsdag:d
Ja, da er karet bestilt! Mitt nye "Juwel Rio 240" kommer på tirsdags kveld om alt går som det skal.
Har bestilt 11 planter, men tenker å bestille mer mose på forumet og planten "Heteranthera zosterifolia" da den ikke var på lista hans denne gangen.
Jeg ser jo det er mange som har denne planten rundt om i karene sine. De formerer seg jo fort også så jeg tror ikke de skal være veldig vanskelig å få tak i.
Jeg kunne også tenke meg litt mer av "Hydrocotyle leucocephala" for å få en litt større gruppe enn jeg har nå. Jeg venter på en pakke med Pistia, men vil også bruke den andre typen flyteplante som jeg har men ikke husker navnet på... Jeg er nesten tom etter alt styret med 33Litern Men det er mange som selger den også

Ellers så bestilte jeg med reflektorer, syntes det hørtes så fint ut! Neida, jeg vil nok få nytte av den også

Nå blir utfordringa "hvordan bytte ut et akvarium og sette det nye på samme plass"!?! Jeg vil nemlig plassere det der 110Litern står nå. Alle fiskene som går i det karet skal oppi det nye karet.
Kanskje hadde det vært en idé å dratt på IKEA og kjøpe noen store oppbevaringsbokser i plast og flytte fisken midlertidig dit og helle mest mulig vann i bøtter...før i det nye karet?

Jeg er taknemlig for tips for hvordan jeg kan løse dette her altså!

Jeg har fått referat fra assistenten som var og flyttet pygmeguramiene om at det hadde gått bra!
Jeg gleder meg til å komme hjem og se de i det 110Litern! Det er et digert mose-berg der for tida, så det hadde vist vært en plass de hadde følt seg noenlunde trygg i.

Det skal bli så spennende å få sjokoladene og pygmeene i stort kar! Det kan liksom ikke gå fort nok, er som en liten unge;D

Jeg håper selvfølgelig på at perleguramien ikke har forlatt TAM når ei uke har gått!

Ting er ikke helt greit for tida, så da er det fint å kunne ha et akvarieprosjekt gående
Jeg merker veldig godt at det er lite trafikk på forumet for tida, noe som egentlig bare er positivt! Da er vel folk og ferierer, men litt kipt synes jeg det er å sitte med AF med lite aktivitet når jeg virkelig har tid til det!
Akavari
bøtte eller lignende er sikkert et godt alternativ å bruke når akvariet skal tømmes ,brukte en bøtte når 60 literen med corydoras og sebrafisk skulle flyttes ,de var oppi der en dag, det gikk bra ,tappet noe av vannet fra akvariet over til bøtta ,dermed fikk de ikke noe serlig temp forskjell .er litt spent på å se når 240 litern din er satt opp ,så noen av plantene som du ville ha .syntes en rot også hører til i et akvarium (men det er vel hver sin smak ) satser på et bilde av akvariet etter hvert
Hei Maren,

Jeg gjorde det samme som du skal med å bytte et akvarie med et annet for 1,5 mnd siden. Det er bare å passe på at du har nok bøtter/plastdunker å ha vannet fra det gamle karet i, og en plastkasse til å ha fiskene i Jeg byttet en 160l med en 260l, og det gikk veldig bra
Brukte alt vannet fra 160l i det nye karet, og fylte på med nytt for de 100l som manglet. Tankte egentlig at jeg skulle bruke den gamle pumpa en periode i det nye karet, men det lot seg ikke gjøre da slangene var for korte Så måtte ta i bruk en ny pumpe, men det gikk helt fint, fylte jo den med det gamle vannet.

Reflektorer er helt genialt forresten! Jeg hadde ikke det fra før, men har det på to av de nye karene nå, og plantene vokser som bare det. Før ville jo ingen planter vokse hos meg så jeg er egentlig ganske stolt nå som endelig får til planter Kanskje jeg har litt Heteranthera Zosterifolia til deg også etterhvert. Kan jo sjekke med deg etterhvert om du har fått tak i, for den vokser noe sinnsykt hos meg nå.

Pistianen ble som lovet sendt i går, regner med du har de i morgen. Virket ikke som det minket i karet en gang etter jeg hadde tatt ut til deg
Blir spennende dette her Maren .Høres ut som det er flotte planter du skal satse på

Kommer det noen coryer i dette karet også ?

Er det forresten noe spesielt som gjør at du vil ha viltfangete Perleguramier ?
Ojoj. Rio 240 på vei ja. Blir spennende å se hva du lager til.

Synes Juwel akvariene er meget pent laget, prisen tatt i betraktning. Jeg er dog ikke helt fan av filtrene deres da de tar mye plass. Holder meg til utvendig.

Har bare 170 liter forløpig jeg :P

-Tim
Ja, dette byttet av de 2 akvariene kan virke litt komplisert.

Jeg tenker å kjøpe flere 30-liters vindunker på OBS! som jeg tror koster ca 80kr/stk, noe som er overkommlig Om jeg kjøper 3 så har jeg vann for 120L da jeg har 1 dunk fra før. Det som kan bli utfordringen er temperering av vannet da det desverre er pygmeguruami oppi.
Jeg har ikke mange varmekolber, så jeg får ikke gjort mye med varmen. De står på badet og holder ca 25 grader. Selve karet holder 27 grader, så det bør jo gå bra, men jeg har vel ikke mye valg uansett:/

malla 100, jeg er helt enig med deg ang rot i akvarium! Jeg pleier egentlig å ha ei rot som "grunnlag" for resten i karet når jeg setter det opp. Denne gangen er karet litt større en jeg har fra før og det er vanskelig å finne noen som er store nok, nyttige og pene.
Jeg var på Marit Zoo i dag og hun hadde noen røtter med den nette pris av 450kr:P Blir nok litt for dyrt for meg nå, så jeg får vel kjøpe noe senere når jeg finner den "perfekte rota".
"Rot-jakt" er forresten noe jeg digger! Jeg må alltid se på røttene i butikker når jeg er der.
Jeg har noen mindre røtter jeg kan bruke midlertidig, så det vil fungere foreløbig

Pistian vet jeg kom i dag, Siv! Jeg har selv ikke fått sett den enda, men jeg skal prøve å få tatt meg en liten fotorunde i morgen så skal du få se hvordan det blir!

Det du sier med pumpa er noe jeg er litt bekymret for. Jeg har fluval 305 i 110Litern som jeg skal bruke i det nye Juwel-karet sammen m det filteret som er innebygget. Jeg er redd slangene/rørene som går fra filterbøtta og oppi karet kan bli kort... Det hadde vært greit å hatt ett ekstra sett for sikkerhets skyld!
Jeg har "ingen reservepumpe" som er stor nok om det blir krise heller:S

Jeg har bestilt torvplater og plantesubstrat fra Webzoo, men har desverre ikke fått noe mail om at de er sendt. Det vil si at de kanskje blir sendt neste uke og da blir det for sent. Jeg har hatt dette under sanda de 2 siste gangene jeg har endret substratet i kar og er godt fornøyd med det! Sitter og håper på ett mirakel, at webzoo har glemt å sende mail med sporingsnr e.l.

Jeg er litt spent på reflektorene! De skaper jo ekstra mye lys, men nå skal jeg jo ha fisker som helst ikke vil ha det så lyst... Håper jeg ikke har gjort en tabbe her nå, for det virker som at de fleste har god nytte av disse, i alle fall til plantene!
Det er jo gøy når plantene trives og vokser! Jeg har egentlig vært mest plaget med at de vokser for fort, kanskje ett luksusproblem men men Det har kanskje noe med substratet å gjøre?

Heteranthera Zosterifolia er absolutt en plante jeg skal skaffe meg med tida,så om du får noe til overs når du etter hvert må luke så gjerne ta kontakt så kan jeg kanskje kjøpe noe
Pistia regner meg med vil formere seg en del med tida, så takk for at du tok deg bryet med å sende! Tror nok guramien blir glade for disse!

Synes du forresten, Siv, at det ble mye mer plass i karet når du byttet fra 160-260L? Jeg er litt spent på hvor "stort" det vil virke i forhold til 110L.

Jeg tenker å endelig få samlet fiskene mine når 240Liten er oppe og går. Det vil si:
7 Sjokoladegurami
5 Corydoras Duplicareus
8 Corydoras Sterbai
5 Pygmegurami

Jeg er spesielt spent på hvordan det vil bli for sjokoladene!

Neste fiske-ønske er som du sier Sølvi, Perlegurami VF. En helt utrolig vakker fisk!!
Grunnen til at jeg vi ha VF er egentlig som mona skrev tidligere i tråden:

"Jeg var ganske skeptisk selv en gang i tiden, når det gjaldt dette med viltfanget fisk. Jeg synes det var direkte skummelt! Tenkte på alle de ekle sykdommene de kunne bære med seg i form av parasitter osv.
Men nå har det vist seg sånn at de faktisk er de friskeste fiskene jeg får tak i! Oppdrettsfisk fra butikker er nesten alltid de verste sykdomsbærerne, synes jeg.

Selv om jeg synes viltfanget fisk er det beste, så er det klart det finnes unntak. Mange også. Men generelt er de sterkere - og det vet vi sikkert rett og slett fordi de har greid å leve opp i naturen! Det er ingen sveklinger som når voksen alder ute i det fri, det er garantert. De blir spist eller bukker under rimelig fort.
Men oppdrettsfisk er ikke nødt til å være sterkest i kullet for å klare seg, og nesten alle vokser derfor opp pga det beskyttede miljøet - og selges alle som en. Både de gode og de dårlige. Det skjer ingen naturlig utvelgelse, det råder ikke "den sterkestes rett".

Jeg sier absolutt ikke at jeg ikke vil ha oppdrettvarianten, men det er jo litt spennende med VF også, spes da jeg satser på oppdrett! Kjenner jeg meg selv rett så blir det ikke VF da jeg ikke klarer å sitte lenge på pinebenken for å se om det dukker opp VF! Det blir sikkert den vanlige til syvende og sist
Er du fornøyd med dine, Sølvi?

Jeg her jo drevet og undersøkt ang UV-filter i det siste, noe Tim sikkert har fått med seg
Jeg er litt treg til å forstå enkle ting, gjør det som regel mer komplisert og spør i hytt og pine om opplagte ting.
Greia med UV-filter er at jeg kunne tenke meg å bruke det i 240Litern siden det kan bli en del Labyrintfisk der og derfor mer skjør mot sykdommer og parasitter. Tenker også på f.eks. Perleguramien om det blir viltfanget ang. parasitter osv.
Desverre har jeg ikke pengene enda. Er dette en ting som man kan kjøpe brukt, eller er det en dum idé tro?

Jeg har ikke mye greie på akvarium og kvalitet, så jeg håper dette er et bra kar, Tim...?! Jeg er vel ikke fan av filteret jeg heller, men fant ut at dette var nøkkelen til at jeg kunne kjøpe meg ett større akvarium når den går sammen med fluval 305. Jeg har ikke penger til ett nytt filter

Tim, jeg synes ikke 170 er bare jeg! Jeg har bare karr under 110L nå og det har da gått greit

Jeg vet at lange innlegg er utrolig kjedelig og tungt å lese (vet selv av erfaring), men håper noen gidder å tråle seg gjennom denn likevel

Når det gjelder Heteranthera Zosterifolia så selges den her nå så jeg Ellers tar jeg kontakt og sjekker med deg vet du, null problem.

Det ble jo noe større å gå fra 160l til 260l, særlig virket det større ved vannbytter Men nå synes jeg ikke det er så stort lenger... Skulle gjerne hatt større, drømmen er nå et 500+ kar (gjerne 720l). Men det var den lommeboka da... Klarte hvertfall i dag å skrape ut til å kjøpe en reol da!! 3x128l Lite fornøyd.. hehe... gleder meg til jeg kan fylle den med corydoras.. nok om meg...

Hvor mye høyere er det juwel-karet du skal ha i forhold til 110l? Tenker på de slangene til pumpa... jeg hadde jo ikke tenkt tanken engang på at de slangene ikke passet. 260l jeg skulle fylle var et juwel vision, og det er jo 60 høyt.. Så anbefaler deg å sjekke det først, kjipt å ikke ha pumpe. Men du har jo det innebygde i det minste da, til du får tak i nye slanger evt.
Ja, det må bli Kick-start i så fall, for det er jo helt nytt. Kanskje litt minste laget, jeg vet ikke mye om det. Jeg har planer om å bytte ut alt som er oppi med blåsvamp. Kan jeg spørre om hvilket filter du har?

Lurer på om man får kjøpt disse rørene på butikken?
De hadde noen rimelige mangroverøtter på TAM lade nå. 79,- for en mellomstor.

-Tim
Jeg var der i forrigårs, men fant ikke noe da. Mulig de har fått nye, uansett er det en fin grunn til å dra for å se! Jeg vi gjerne ha ei STOR rot iom at karet er litt større enn det jeg har nå.

Tenker litt på å legge ut annonse under "rubrikken", men har ikke bestemt meg enda. Da blir det ev om noen i Trondheim har...
Jeg bruker et utvendig filter, Eheim 2028. Er veldig glad i Eheim, har forsåvidt ikke prøvd noe annet heller Men har hatt Eheim i 13 år, og aldri hatt noe tull med de, så da synes jeg det er trygt å kjøpe det.
Dersom du tenker ei rot som går over hele bredden så hadde de ikke det.

-Tim
Det har jeg full forståelse for! Kunne tenke meg å kjøpe Eheim jeg også, men har ikke hatt problemer med fluval sine. Nå skal det sies at jeg ikke har drevet med akvarium 1 år enda...:P
Bruker du filteret i Juwel-akvariet eller har du tatt det ut?
SivH
Jeg bruker et utvendig filter, Eheim 2028. Er veldig glad i Eheim, har forsåvidt ikke prøvd noe annet heller :) Men har hatt Eheim i 13 år, og aldri hatt noe tull med de, så da synes jeg det er trygt å kjøpe det.

Etter mye lesing satset jeg også på Eheim og har ikke angret. Virker som bunnsolid kvalitet. Kanskje ikke de med mest støy, men veldig gode løsninger på det meste.

Bruker 2075.

Den nye aquaball serien (biopower) ser veldig spennende ut.

-Tim
I begge Juwel-karene mine var filteret tatt ut da jeg kjøpte de. Det hadde jg uansett gjort, for har ikke hørt et positivt ord om de enda Tror heller ikke de hadde gitt ønsket effekt for de fiskene jeg har i karene over lengre tid uansett.
Så det er nok lurt å tenke å hvertfall ha en pumpe til gående i tillegg til original juwel-filter, så evt senere fjerne den når den ikke virker lenger
Ja, jeg må nesten bruke det intill jeg får råa til ett større filter. Jeg har hørt mye dårlig, men har skjønt at flere av tingene er helt greit å gjøre noe med. Det største minuset er kanskje størrelsen:S
Tim
[QUOTE=SivH]Jeg bruker et utvendig filter, Eheim 2028. Er veldig glad i Eheim, har forsåvidt ikke prøvd noe annet heller :) Men har hatt Eheim i 13 år, og aldri hatt noe tull med de, så da synes jeg det er trygt å kjøpe det.

Etter mye lesing satset jeg også på Eheim og har ikke angret. Virker som bunnsolid kvalitet. Kanskje ikke de med mest støy, men veldig gode løsninger på det meste.

Bruker 2075.

Den nye aquaball serien (biopower) ser veldig spennende ut.

-Tim
Denne må jeg se litt nærmere på. Håper den er litt rimeligere enn de gamle gode uten at det blir dårligere for det. *skal skekke nå*

edit: Er det noen norske nettbutikker som fører denne?
Ikke funnet det på norsk side.

Jeg handler sånne ting fra Tyskland.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=241302&t=temartic_e&userid=b6jg2Tey50sHlUmRuqLdiCF4we0KcOe3osj

Herfra.

Biopower fungerer som ett utvendig filter der vannet blir dratt inn i bunn og gjennom en blåsvamp (prefilter) og så gjennom kurver med de filtermedia du måtte ønske.

Burde komme på rundt 700,- med frakt/moms/toll. Filtermedia (Substrat pro) følger med.

-Tim
Jeg er mest interesert i utvendig filter...
Jeg får se om dette vil fungere, fluval 305 og Juwel sammen. Fluval 305 har jeg faktisk ikke hørt noe negativt om og det er mange som har den forrige modellen, 04,-ikke 05, og de går som bare det enda

Jeg er i alle fall veldig fornøyd!
Tilfeldig bekjentskap
© trine bjørnevik
Reklame for plussmedlemskap