Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 38)

Merkelig helg så langt. Startet med å sette mitt lille barn (på 11, så veldig liten er han jo ikke. Hulk) alene på bussen til Elverum, og tusle gjennom byen min. Hjerteskjærende. Blir ikke kvitt lyden av knust glass fra bakgårdene. Bildet av Gamla uten bulkete vinduer. Bisarr stemning på Stortorvet, med generatorer som surret og en skog av paraboler. "Stille" sier de på nyhetene. Da har de ikke lyttet til byen slik den var...

Grunnen til tusleturen var et presserende behov for objektivbeskyttelse, kom i farten ikke på ideen å kjøpe filter da jeg kjøpte kameraet. Et par-tre spenstige klatreturer i hagen minnet meg på at jeg hadde all verdens filtre og tutalurer på EOSen sist, det er tross alt billigere å ripe et filter til noen hundrelapoper enn objektiver til tresifrede beløp. Nå er det hele på plass igjen, ikke det at objektivet jeg har nå har kostet all erden, men det er en ting mindre å tenke på. Husker ikke at jeg hadde polariseringsfilter, det var gøy.

Herren som ekspederte måtte snakkes til med utestemme, han hadde øresus. Og englevakt. Mange har hatt det, merkelig at det gikk så bra som det gikk egentlig, når man ser materielle skader! Det gamle stativet er for spinkelt for et tungt kamera, så jeg tok med et solid et med kulehode og waterpass. Enda en ting å lære, ikke superkomplisert, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal få til det han viste meg da jeg ba om et krabbe-rundt-på-bakken-stativ. Må sikkert ta vekk en eller annen del, men hvordan feste kulehodet da? Har tatt bilder med og uten filter, de kommer ved en senere anledning.

Som for eksempel når vi har utgangsdør. I et anfall av effektivitet har vi nemlig tatt vekk den vi hadde. Og veggen den satt i. Entreen skal bli dobbelt så stor, det blir deilig hvis vi bare får opp veggen igjen, 1,5 m2 "hall" med tre dører hvorav en innadslående er ikke nok for en aktiv familie på tre. Jeg har som vanlig lest meg opp før innkjøp, på dørhengsling og diffusjonssperrer og tegnet og skrevet lapper og målt og tenkt, og kom nesten til garasjen da jeg kom på at jeg ikke sjekket merkelappen på døra. 50% sjanse, selvfølgelig feil, vi kom hjem med høyredør. Lørdag etter stengetid. Godt vi bor langt fra folk :o)

Alle kar har fått en rens, siste før ferien, nå kan det gro igjen så de har litt å gnafse på mens vi er borte. Fikk sortert litt yngel fordi de bare ikke kan holde seg unna håv og hevert, det blir stadig mer orden i rekkene. Veldig moro, liker en art nede og en oppe i hver kar. Levendeføderne er ikke de spenstigste fargemessig kanskje, men veldig vakre, og ser ut til å trives bedre uten all denne blandingen. Og det er faktisk ganske stor forskjell i framferden, det er det også mye enklere å se nå. Veldig fornøyd!
I morgen tror jeg vi får dør på plass. Stakkars Ove har stått på med vinkelsliper og borhammer over hodet i hele dag, vi er helt øre av all ulyden. Som vanlig tar forarbeidet mye lenger tid enn man tror...

Har sneket meg til å titte på resultatet av prøve- og feile-fotografering. Først bilder av refleks med og uten filter (Prozigma C-PL). UV-filteret (Sigma UV DG) sitter på uansett, det er bare ripesikring.

Uten
[External Image]

Med, samme innstilling. Blir jo bilder med solbriller, så litt justering av lysstyrke må muligens til. Her var vitsen bare å se hva som skjer...
[External Image]

Og så ble jeg glad, for selv om dette ikke akkurat er helt 100, er det ett av fem bilder og forteller litt om salvatoris-storfamiliens gjøren og laden. Alfahannen flasher og vil ikke stå stille nok. Enda...
[External Image]

Instillinger jeg forstår på det bildet:
ISO 400
Exposure 1/30 sec
Aperture 3.5
Focal Length 18mm
Flash Used false
Noen ganger lønner det seg å være litt hjelpeløs, en vennlig ansatt hos Bauhaus har sett oss daglig hele uka, så i dag fikk vi en lås til den nye døra helt gratis :o)

Først kom vi nemlig hjem med høyrehenglset dør når vi skulle ha venstre, og så fant vi ut at panel ble finere likevel, så var det betong og armeringsjern i midten av Lecaen så vi måtte ha nye skiver til vinkelsiperen, så gikk den nyinnkjøpte borhammeren ad undas etter en time, og i dag kom vi på at da vi skulle ha døra opp på tralla måtte vi ta av Rockwoolpakka, og glemte å legge den på igjen. I tillegg passet selvfølgelig ikke låssylindrene fra den gamle døra i den nye, og herren med låserfaring hos Bauhaus hadde fri i dag. Så mannen som alltid er på jobb og alltid er blid forbarmet seg over oss, og sendte oss ut med lås som passer og beskjed om å ha en god ferie :o)

Alt har en ende, så også historien om nytt ingangsparti. Det gjenstår en hel haug arbeid innvendig, men nå står døra der, går opp og igjen, kan låses, og første strøk Drygolin er på plass. Blir ikke bedre enn det...

I morgen er det opprydding og et siste vannskift før vi tar en snartur på hytta for å skifte lås der, den gamle er innbruddsikker selv med riktig nøkkel. Og ettersom jeg omsider har sluttet å ikke sy gardiner er det håp om å få dem opp.

Endelig ferie!
Ble stutt fjellferie, været var bare for trist. Herlig med peiskos og lange frokoster, men så var det plutselig nok. Og godt var det, hadde vi kommet en dag eller to senere hadde Kjøkkentrøsten ligget på gulvet i tusen knas, for den hylla var mer grøt en spon vil jeg si. Byttet i full fart...

Bortsett fra hylla var alt fryd og gammel selvfølgelig, furtne katter og sulten fisk får man tåle. Vår enestående kattemater hadde heldigvis fjernet de døde musene som lå strødd omkring inne, det har nok regnet her også! Lukten hang igjen...

Ble ikke fullt så mye fotografering som jeg hadde håpet, blir mye kløn når man skal holde sydvest over kameraet og kameraet stille og få på polariseringsfilteret mens fiskeren kjefter fordi det kan da i all verdens land og rike ikke være nødvendig å ta bilder av en fangst på under 150 gram så filteret ble mistet i lyngen og det er ingen spøk å finne igjen noe så smått i myr men det gikk. Sønnen i huset tok sin første ørret på dupp og Silver Zulu, sløyet med bare et lite forsøk på protest og fikk smaksprøve til middag. Selvfisket sprøstekt ørret er godkjent spise :o)

Her er en som var endra litt mindre og ikke skadet, den spilte død men var levende...
[External Image]

Etter at min mor mistet en firekilos går ikke vår familie på fisketur uten ordentlig håv. Veeldig optimistisk ser jeg nå. Men vi tok den lille håven...
[External Image]

Det ble nødvendig med innhogg i provianten, denne holdt ikke til tre...
[External Image]
Akvariene tålte nærmere inspeksjon, litt glasspuss og lett luking var alt. Skulle bare mangle når man bare tar langhelg, men det er jo ikke godt å vite hva som skjer når man ikke er her. I går for eksempel gikk strømmen, rett etter rengjøring av småkarene. Denne gangen var jeg føre snar, og dro gjennom litt vann i filtrene. Veldig enkelt med HMF, litt hevert bak svampen og litt vann tilbake igjen, så fikk jeg skylt svampen uten å ta den ut, kanskje det ikke var så enkelt likevel når jeg tenker meg om. Juwelen er enda enklere, bare å helle på. Og denne gangen fulgte jeg hr 530's oppskrift, superenkelt med AmTopen også, ut'en i en lav bøtte var alt.

Helt unødvendig antagelig, det kneppet i gang etter et par timer, men når man er her og ser det...

Pandabarna raser rundt sammen med resten i beste velgående, ancistrusene vokser enda mer ujevnt, til og med de to helt nyfødte i akrylboksen vokser og koser seg. Det gjør plantene også, må ta en kraftig luk i Kjøkkentrøsten, Sissimors Hydrocotyle er stengelplante på speed. Den står i et hjørne med lys fra vinduet, tror den synes det er en helt enestående fin plass. Fortsetter den sånn forsøker jeg meg på plassering foran Bolbitisen i Juwelen igjen, liker så godt akkurat den kontrasten!

Vi får snart nye kull av den merkelige mollyen, gyldne med perlemorblå mager og masse sorte flekker, har aldri sett sånne før. Skal ta meg hardt og kraftig sammen og få til et bilde, og kanskje legge noen ut for salg. Av en eller annen tåpelig grunn synes jeg annonse er skummelt, så det blir vel ausksjonssalg igjen :o)
Fikk tatt bilder! Veldig moro. Veldig merkelig Molly...
[External Image]

Like før hun sprekker tror jeg, har flatet ut i bunnen. Rar med den blåskimrende buken!
[External Image]

En sverddragermamma
[External Image]

Damenes dag i dag, Limia perugiae i merkelig positur. De står sånn når de er sultne. Hvilket vil si alltid :o)
[External Image]

Til slutt litt motvekt til alt det feminine, far får pluss for treffende valg av T-skjorte og at den fæle oljetanken ikke lenger står rett utenfor den nye døren, minus for manglende verneutstyr ;o)
[External Image]
Nydelige disse damene dine ;D
Bumsa og bestilling
De er det Sissimor, men du verden så mange det blir av dem! Under dagens opprensing i Juwelen fant jeg en myriade nye gyldne prikketheter, så damen på bildet var nok så nære som jeg trodde, og hun er bare en av en hel myriade. Sukk. Nå må auksjons-sesongen skyte fart snart! De er jo så snåle at jeg ikke har hjerte til å fjerne noen før jeg har bestemt meg for om de er fine...

Det ligger et digert tomt sneglehus til tørk på benken. Hulk. Bumsa gle over i evigheten da jeg flyttet den, til alt hell var lokket godt lukket og min reaksjon lynkjapp, så det luktet ikke fælt i akvariet. Vi er utrøstelige, nye småtterister er allerede betalt og sendes hitover mandag. Tok hardt i, bestilte tre forskjellige farger fordi jeg vil has blå, Ove synes gult er kult og Jon Inge vil ha Bumsa som var lilla. Itt'no knussel, tæk tri tå hør, og gjør et nytt forsøk på å plassere dem i trygge kar. Det er jo bare salvatorisen som har eplesnegler på menyen...

Og så venter jeg i dyp spenning på mail, har sendt forespørsel på ti Corydoras virginiae! Tør ikke ta i hardere før jeg vet prisen, er den ikke helt avskrekkende fryktelig høy blir det muligens fler. Uansett, går det som jeg håper blir det harrytur med isoporkasse tirsdag :o)

Slang inn en bestilling på flere venezuelanus også, for nå er det bare fryd i alle kar, vi har rent vann i springen, og god plass til skiftevann der 1500literstanken sto. Noen få Cory holder ikke. Mange må de være :o)
Mange, mange, mange coryer! Jeg vil ha flere kar...
Jeg også. Ser så stor forskjell på fisken i de karene jeg har artene adskilt og ikke i en diger fiskesuppe. En hel vegg vil jeg ha, med store småkar, spesialbestilte lave lange til Cory og vanlige til levendeføderne med spennende L-maller på bunnen. Og små til reker. Og snegler. Og enda flere planter. Og sluk i stua. Og gulv med membran under epoxy til halvveis opp på veggen. Er lov til å drømme, vel?
Deler virkelig den drømmen med deg ;D

Inn på Finn og lete etter billig, stort hus. Hvor langt unna byen må jeg tro?
Har prøvd, seks mål tomt i skogen med enebolig i flere etasjer, hjalp ikke. Huset var allerede fullt av akupunkturklinikk og snekkerrom og trommerom og trimrom og barnerom og hobbyrom og kontor før det første akvariet kom i hus. Trommene står i klinikken og symaskinen på spisebordet i stua fordi hobbyrommet er fullt av snekkerutsyr fordi snekkerbua er full av det som ikke fikk plass da boden ble trimrom som det ikke er fordi det har blitt atelier og trimutstyret står på loftet som er helt stapp fullt av alt det andre som er til overs. Nå sparer vi til påbygg :o)
Linda & Ove
Og sluk i stua. Og gulv med membran under epoxy til halvveis opp på veggen. Er lov til å drømme, vel?


Med stengeventil på sluket og vannrør og god belysning, kunne dette blitt en prima innedørs dam....
Med stengeventil på sluket og vannrør og god belysning, kunne dette blitt en prima innendørs dam....

He he he!! *Ler* Ser det for meg!! :0)

Mannen i huset har lenge snakket om å ha sluk i gulvet og fliser over alt, men heldigvis blir det med drømmen!! Men artig å leke med tanken da ;0)
hahah, ååh Linda, adopter meg så jeg kan sitte og glane i akvariene dine døgnet rundt, hahah

Trist å høre om Bumsa da, usj kjedelig
Min bedre halvdel har helt nedstemt sluk i stua, det var den drømmen. Han falt ikke i staver over tanken på adopsjon heller, vi får komme tilbake til saken hvis han velger å forbli i USA :oD

Men ti små venezuelanus er i alle fall reservert. Mossemøte 29., da har jeg akkurat tid nok til å mate Limiaen helt i stykker så akvariet tåler et "storinnrykk". Herlig med hjørnefilter, det er nok svamp!

Og så må vi flytte Kjøkkentrøsten. Vi kom i skade for å pådra oss nytt kjøleskap i dag, det gamle truer med brå død og døravfall. Det nye tar alt for stor plass for mikrokjøkkenet, så reolen min må flytte på seg. Det går nok det også når man får tenkt på saken. Nå håper jeg endelig at teorien "har jeg stort kjøleskap, følger stort kjøkken automatisk etter" holder vann. Vi får åpnet døra, hvis vi bare ikke lukker opp døra på høyskapet samtidig. Men vinduet på den siden vet jeg ikke helt om vi får mye glede av...

Har ikke hørt noe fra svensken med virginiae, det er egentlig for godt til å være sant. Så jeg får glede meg til en mengde små kulerunde raringer, og krysse fingrene for at en gjeng Snoopyer før eller siden dukker opp. Og manne meg opp til fiskesortering i 160-literen, fem små venezuelanus skal ut, og hver gang jeg tror millerien er ute dukker det opp et nytt kull. En eller annen diger dame har funnet verdens mest perfekte gjemmested :o)
Da er jeg à jour med tråden og kan følge med i real time. Tenkte jeg skulle legge igjen en liten takk for mange morsomme, inspirerende og informative timer med lesning. Jeg vet hvor jeg skal titte når fremtidige kar skal beplantes.

Glem sluk i stua - Skal en drømme kan en like gjerne drømme i widescreen. Med 6 mål tomt er det bare å sette i gang – Kjøp vinterisolerte modulbrakker og bygg i vei. Bare tenk tanken på en 10 meter akvarie-elv.

Gratulerer med innendørs vann og ny dør.

Mvh Bjørn
Hehe, det går sikkert bra egentlig. Jeg er vel stor pike nå å regne så jeg må vel klare meg selv

Støtter ideen om 10 meter modulbrakke, haha. Tenk så moro coryene skulle ha det med litt sterk strøm i ei "skikkelig" elv, hahah
Takk, Bjørn! Velkommen tilbake til kjempehobby, koselig at du legger igjen spor!

Forstår at jeg som vanlig har drømt med bena godt plantet på planeten. De seks målene er ingenlunde i vater så sirkulasjonen er allerede i boks, tror til og med vi skulle få til et stryk eller to :o)

I dag har familien malt i kor, elleveåringen har stått på som en helt og virkelig vært til nytte. Det er tungt å male første strøk på sponplater, mor kunne bare vifte over og få det jevnt, virkelig luksus! Hadde armer igjen til litt fotografering, bildene kommer plutselig, den redigeringsbiten sitter litt langt inne foreløpig. Har ikke vært mye sol på terrassen, ligger litt etter med lesingen. Ingen straff å lese instruksjonsbøker skrevet av Scott Kelby, han sier liksom ting som "Introduksjonen til hvert kapittel er der for å gi deg en pause mellom kapitlene, og har helt ærlig veldig lite å gjøre med innholdet. De har i grunnen lite å gjøre med noe som helst" og der underdriver han ikke, veldig sjelden jeg fniser når jeg leser instruksjonsbøker i edru tilstand. "The Adobe photoshop CS5 book for digital photographers" anbefales, no nonsens forklaringer og resten er bare velskrevet tøv...

Min kjære kom helt av seg selv opp med ideen om å flytte litt om på ting på kjøkkenet før kjøleskapmonsteret leveres, han liker ikke reolen, og da må vi jo lage noe nytt. Som det blir plass til et kar til i tenker jeg. Det hadde vært veldig moro, kunne fått hjørnefilter igang og sluppet å ha de vakre små smykkene gående i boks mens silikonen tørket...

Godt han ikke vet alt jeg tenker ;o)
Linda & Ove
Godt han ikke vet alt jeg tenker ;o)

*Nikker gjenkjennende*
Jeg bruker å ha hodet fullt av ideer og tanker, han får som regel bare høre en brøkdel. Men det er av og til nok bare det... *Smile*
Og så kjekt som det er når mannfolkene ser at ting ikke fungerer! Liker når de hiver seg rundt, ordner og styrer :0) Blir så bra att!!

*Krysser fingrene* for at du får plass til et kar til ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap