Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 39)

Fikk telefon fra Dyrego i Tøcksfors en liten time før de stengte, kastet en isoporkasse i bilen og kjørte gris hele veien. Nå står 15 flotte og forfjamsede langsnutetenåringer oppå hverandre i et hjørne i karanteneboks og lurer fælt på hva som egentlig skjedde. Kan nesten ikke forstyrre dem med fotografering før de har kommet litt til hektene, men jeg tror jeg tør å garantere bilder ;o)

Hurraaaaa! er jeg glad, nå :oD
-Kamilla-
*Krysser fingrene* for at du får plass til et kar til ;0)


Når Ove kommer hjem og ser all den store fisken i en trang liten boks - han er veldig bløthjertet ;o)
He..he...he... Er det dette som kalles kvinnelist??
Gleder meg til å se bilder!!
Veeldig slank fisk - tenker jeg riktig tro?
Da er de første på tuller'n, og noen har startet bartingen. Ikke mye gøy å finne i sand som er kokt og tørket, men i Javabregnen burde det være litt. De er fryktelig skrantne selv om virginiae ikke er av den trultete sorten, har selvfølgelig ikke mikromark klart, så jeg tinte noen cyklops og forbereder meg på våkenatt med en til hver mange ganger med innlagte pauser. Ingen sulter ihjel her i huset! Men ingen spiser seg syke heller, kjenner på meg at det er best å ta det veldig forsiktig...
Gratulerer med ny fisk,skal bli gøy og se når du får tatt noen bilder av de.
Jaja. De kan jo like godt venne seg til det. Klarte jo ikke å la være. Men jeg tar altså vanligvis ikke bilder med blits. Så hva gjør jeg? Fyrer løs. Staaakar...

Ikke blir det spesielt bra heller, med det harde lyset...
[External Image]

Henger her, jeg....
[External Image]

I veeldig svakt nattlys fra en veeldig liten lommelykt. De farget heldigvis fort ut igjen etter forskrekkelsen :o)
[External Image]
Eplesnegler i hus!
Posten kom før sola traff stativet, nå tusler de første rundt i en tallerken med vann. Alle (16, det må da være for mange? 6+4+3=...) bortsett fra den største lilla kom hele fre, den store har fått en knekk ytterst i skallet, det skal den vel klare å reparere. Førstemann var i alle fall i farta i det øyeblikket den traff vannet, la dem i fargeorden og det var helt uinteressant.

Liten lilla ting
[External Image]

Liten gul ting
[External Image]

Mange små ting, og "Bumsa 2"
[External Image]

Og avskjedshilsen fra "mamma" i Klokkarvik :o)
[External Image]

Må løpe avgårde og sjekke at de ikke stikker av...
Så leit att den ene var blitt skadet Håper den klare reparere knekken..

Tar alltid i noen ekstra. Hender dei henger sammen i en klynge og da må jo så klart alle få følge med på reisen) Klare ikkje skille gode venner her i gården
Det er jo den siden av skallet som vokser, det går sikkert bra. Den er i farta nå i alle fall, de kom seg veldig raskt.

Måtte riste godt for å få en blå liten knert ut av tuten på en gul litt større, forstår at det ikke er enkelt å skille dem. Takk igjen :o)
Så fiiine!!
Så flotte fisker!! De var jo bare helt bedårende!! Og nydelige farger på de sneglene!!
Nå må jeg bare sett å få bestemt meg for hvilke snegler jeg bør ha... Noen gode tips??
Kos deg med Langsnutetenåringene og sneglene!!

PS! Takk for svar ang den syke Platyen min, det hjelper å få andres syn på saken. For slike ting er litt tungt, og man vil jo helst ikke avlive... Men det er iallefall feil å pine dem for lenge...

*Klem*
Kjekt att du vart fornøyd i alle fall..

Jenta vår på snart 5 syns det er leit å skulle selge unna både fisk og snegle, men slo seg til ro med att ho skulle få pengene på sin sparegris.

Kose oss med alt som yngle og gleder oss no over et kull med sverddrager yngel som vi håper noen vil kjøpe.
Du får hilse lillefrøken at sneglene dere sendte hit har det bra, de kom til en stor gutt på 11 som dyrker egen salat til dem i hagen sin. Sverddragere er kjempepopulære, hun får nok litt til sparegrisen sin der etterhvert :o)

Du ber om snegletips Kamilla, sjekk sneglebildetråden, der er det mye å kose seg med. Har ikke all verdens erfaring med akvariesnegler, bortsett fra sandsnegler som driver med noe nyttig i månelys og eplesnegler som stuller med sitt. En enslig jegersnegle spiser mest sandsnegler etter tomme hus å bedømme, en om dagen skrives det. Hadde Neritina også, de glir rundt med vakre hus og ordner, selve sneglen ser man ikke stort til. Akvariereker skriver gode beskrivelser på sidene sine...


Den siste sneglen er i ferd med å våkne nå, resten er plassert i Kjøkkentrøsten. De skal fordeles på flere kar, men de er ikke store knøttene enda og får gå på gnask der hvor jeg kan holde øye med dem. I hvertfall fram til mandag, da kommer det 10 Corydoras venezuelanus som også skal dit - nå får det kanskje være bra en stund...

Fulgte forøvrig Heidi Ingdals tilvenningsråd til punkt og prikke, hun er vel litt over middels opptatt av at snegler har det bra og tilgir meg forhåpentlig litt klipp og lim:

"Ved mottak av snegler sendt i posten:
Når du pakker ut snegler som er sendt i posten så ikke kast de rett i karet, da kan de dø av sjokk eller drukne.
Legg de på en tallerken med litt akvarievann fra det karet de skal gå i. La de ligge der og la de våkne langsomt.
Når du ser de begynner å røre på seg så kan du ha på mer akvarievann men ikke så de dekkes helt. Noen vil ha behov for å trekke luft før de puttes i karet.
Når de har våknet helt og spaserer rundt på tallerkenen så kan du ha de i karet. Lykke til !

Hvis sneglene ser livløse ut, og det ikke lukter vondt, så trenger de ikke være døde. Snegler kan bruke alt fra 10 min. til 3-4 dager på å våkne. Du kan også trekke forsiktig i "døra" for å se om den trekker den til seg, Gjør den det, er den i live. Så snegler som ser livløse ut bør få 3-4 dager i karet før de kastes. Men lukter de vondt med en gang, så er de garantert døde og bare å kaste."


Får jo se nå da, hvor gode renholdere eplene er. Kjøkkentrøsten får nemlig litt sol fra et vindu og jeg har ikke pusset glass siden de ble bestilt ;o)

De femten miguelitoene som kom i går er i farta, cyklops var ikke mat, men flakfor var de vant til. Det ble vill huskestue på morgenkvisten, veldig moro. Det bartes og siles så sandspruten står, de har ikke akkurat struttemager, men ser friske og fine ut så langt. En og annen tjafsete ryggfinne etter all håvingen, tror jeg spanderer noen dråper eSHa på dem i kveld etter at lyset har gått (eSHa er lysømfintlig, derfor nattmedisinering) for å være sikker på at det ikke blir noe krøll.

Så da får de mat inn, venter nå bare spent på at ut fungerer også ;o)
Hahah, så søte snegler og for en søt liten lappe!
Ha har mye lurt å si om snegler ho damen der.. Drømmer om rosa snegler her som kan være Mari sine.

Litt gøy att noen vil kjøpe overskudd av fisk. Veit liksom ikkje heilt kva som er vanlig prisnivå enda så vi prøver oss fram.

Håper dei blir fine alle sammen. Som sagt så gjekk dei ei lita stund uten mineralstein i vann.
Linda & Ove
Du ber om snegletips Kamilla, sjekk sneglebildetråden, der er det mye å kose seg med. Har ikke all verdens erfaring med akvariesnegler, bortsett fra sandsnegler som driver med noe nyttig i månelys og eplesnegler som stuller med sitt. En enslig jegersnegle spiser mest sandsnegler etter tomme hus å bedømme, en om dagen skrives det. Hadde Neritina også, de glir rundt med vakre hus og ordner, selve sneglen ser man ikke stort til. Akvariereker skriver gode beskrivelser på sidene sine...


Takk for flotte tips!! Har allerede vært og studert tråden og falt for de rosa. Jeg er VELDIG glad i rosa, så de var jo midt i blinken!!Akvariereker var dessverre utsolgt for disse :0( Regner med det blir noen Neritinia med på kjøpet når jeg først bestiller, nydelige skall på dem :0)
Takk igjen!!
Nå har jeg fulgt denne tråden lenge, må vel si at dere har hatt en bratt læringskurve og blitt meget flinke. Kansjke på tide å gi et nytt navn på tråden til bare Lykke
Nå utfordrer jeg ikke skjebnen Jarle, har prøvd, ble straffet. Har jo fjernet (u) foran lykken for noen små måneder siden, fortsetter å lese og lære og nyte at det faktisk finnes ett og annet spørsmål jeg nå kan svare på uten å gå fullstendig på trynet, hvis ikke får man være ei hand å holde i.

Det kommer til å strømme på med nyinnkjøp her en stund, auksjons-sesongen starter, holder alle muligheter åpne for nye krevende erfaringer ;o)

Har tatt bilder, men nyser så fryktelig at de får bli i kameraet. To dager på skolen så dro avkommet ett eller annet luftbårent og supersmittsomt hjem. Dro selvfølgelig straks avsted til akupunktør, som sa akkurat det samme til meg som jeg sier til mine pasienter, uskyldig snue tar syv dager når du får behandling, og en uke uten. Men det går liksom greiere så fort Kleenexboksen kan legges vekk igjen :o)

Samtlige snegler og miguelitos lever i beste velgående. Veldig morsom fisk, henger i løse lufta midt i boksen, helt fullstendig i ro. Eller ligger i en stabel i et hjørne. Eller henger i Javabregna. Når de ikke siler sand eller hviler på barten. Fortjener kjælenavnet, man frem Senor Miguel i poncho og stor hatt som tar siesta i skyggen av et tre, ikke mye bevegelse på en sånn heller.

Ingen overhengende fare for overvekt enda, men ribbena ligger ikke lenger utenfor panseret. Så jeg forer bittelitt hele tiden og skifter vann med begge hender, noe de foreløpig synes er helt forskrekkelig fryktelig fælt. Men de lærer nok, litt snacks følger. Og de bor trangt. Det må de inntil jeg ser at alt virkelig går helt bra!

En rar ting, de tre virginiaene som snart får stor familie er helt på styr. Boksen står på kjøkkenet, Juwelen i stua, vegg imellom så det er helt tilfeldig. Kanskje det er all uroen, ynglene yngler yngel og SAEne er på speedern, til og med Lotusen har fått barn! Måtte teste vannet for sikkerhets skyld. Helt tullete, for det er bare positiv adferd - åh selvfølgelig, tar noen liter vann derfra flere ganger daglig, de tror kanskje det er regntid?
Bare hyggelig det, du finner oppskriften her.

Det tomme sneglehuset er ikke akkurat reklame for hjemmesnekret mineralstein, men Bumsa ble altså rett og slett stresset ihjel av sneglespisende fisk, Amanoreker og stadig nye hjem, da hjelper det ikke med mineraler. La huset nedi som illustrasjon på størrelsen, den var nok ganske gammel da vi fikk den kom hit..

Bumsa 1 og 2
[External Image]

Den største gule
[External Image]

En av de blå, i ferd med å reparere en liten skade ser det ut til
[External Image]

Og det bittelille gule, fryktelig kjapp liten snik, våken i det øyeblikk den kom ut av posen, og førsteman uti sitt nye hjem
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Stavem Aagnes
Reklame for plussmedlemskap