Sissis våte drømmer (side 39)

sissimor
[QUOTE=Rita Revestrek]Huffda, det er ikke noe ålreit med sykdom i karet :( Blodutredelsene kan vel tyde på bakteriell sykdom, kanskje du skulle prøve noe sterkere på dem, f.eks JBL Furanol?


Men tar ikke Furanol knekken på filterbakteriene? Og kan den brukes sammen med Wormer plus? Vil det være noe vits i å ta ut de som ser preget ut, og behandle disse for seg? Eller må hele karet behandles uansett?

Har desverre ikke Furanol, men har Sera bactopur, kan den brukes?

Jo den knerter filterbakteriene, men vi har heldigvis et ekstra bøttefilter gående som vi kan flytte rundt ved behov. Jeg byttet ut en del av vannet før jeg behandlet med Furanol, for å fjerne andre medisinrester. Jeg ville behandlet hele karet, ihvertfall når flere er syke.
Da kjøper jeg inn Furanol i dag og prøver.

Tilsatte jo Wormer pluss i går, så kanskje jeg skal sette inn en kullsvamp noen timer før jeg tilsetter Furanol, i tillegg til et realt vannbytte?

Og hvor lang tid etter behandling med Furanol er det trygt å tilsette friske filterbakterier? Kan jo ta ut en god del av filtermassen, og la det putre i ei bøtte sammen med en powerhead...

Og jeg som skulle reise bort... Sukk... Kjenner at ME-symptomene forverrer seg av denne bekymringa også, så håper virkelig jeg klarer å fullføre dette...
Nå har jeg funnet frem bruksanvisningen... "Hvis det brukes vannforbedringsmidler kan virkningen av Furanol nedsettes", "Er det brukt andre medisiner i karet må 2/3 av vannet skiftes så er det trygt å bruke Furanol".

Etter endt kur filtrerer man med aktivt kull i et døgn, deretter skal det være trygt å tilsette filterbakteriene igjen.

Det er på en måte lettere når andre dyr blir syke, da lar man veterinæren stille diagnose og finne riktig behandling... men når det gjelder fisk er det vi selv som har ansvaret og det er ikke alltid like enkelt syns jeg. Håper du får stoppet utbruddet.
Tusen takk for hjelpen Rita.

Da blir det heftig vannbytte i dag, uten Aqualife. Så får jeg bare krysse alt jeg har for at dette vil hjelpe...
Alt krysses her også Sissimor! Ideen med å redde filterbakteriene i en bøtte så lenge er grundig bokmerket og notert, håper bare jeg aldri noensinne får bruk for det. Enig med Rita, ønsker meg en velkvalifisert fiskeveterinær...

Og pust rolig, ingenting blir bedre av at du blir dårlig og du gjør absolutt på alle måter det beste du kan! Ingen kan forlange mer...
Plussmedlem
Linda & Ove
Og pust rolig, ingenting blir bedre av at du blir dårlig og du gjør absolutt på alle måter det beste du kan! Ingen kan forlange mer...


Jeg er så enig, så enig
Hmpf...
JBL Furanol er umulig å oppdrive! Hverken Tropehagen/TAM, Zoobutikk1 eller Akvasia fører medisiner fra JBL. Det gjør faktisk Marit Zoo, men hadde de Furanol inne? Neeeeeida, men vi kan jo bestille...

Så da kjører jeg Sera baktopur direkt. Ser ut til at det er det nærmeste jeg kommer. Den lover å ta kverken på filterbakteriene ihvertfall, så da satser jeg på at den duger...

Tusen takk for støtten...
Har Furanol i skuffen jeg...
Skal jammen bestille meg det jeg også nå Linda. Må jo ha det i bakhånd uansett sånn i tilfelle, og om prosjektet jeg holder på med nå ikke funker så...

Har ihvertfall byttet ca 2/3 av vannet, og kom plutselig på at det kanskje var lurt å balansere PH! Var jo så opptatt av å ikke senke temperaturen for mye for fort, at jeg holdt på å glemme meg bort. PH i springen er nå 7,4, og i karet var den 6,6. Godt jeg har eikebarkekstrakt. Temperaturen falt fra 27 til 24 grader, og det er nok godt for coryene.

Har halvparten av blåmatta i bøtte med powerhead, og tenker å tilsette litt salmi for å holde bakteriene i live. Skal si det ble ruskete i karet, alt er brunt nå, men coryene elsker det ser jeg. Har hatt oppi luftestein i karet også.

Nå er det bare å håpe...
Nifurpirinol
Var inne på Webzoo og leste om Furanol, og ser at virkestoffet er nifurpirinol. Dette er akkurat det samme som i baktopur direkt, så da er det vel egentlig det samme? Ser at bruksanvisningen er tilsvarende også...

Men hvordan gjør jeg det med foring i dagene framover? Om filterbakteriene dør, så må det jo fort bli ammoniakk i vannet?
Ny plante og ny katt
Plukket forresten opp ei plante på Tam i dag, Juncus repens. Fikk den til halv pris, siden et par av tuppene var litt brune...

Oppi all elendigheten har jeg jo helt glemt å nevne at vi har fått oss en katt til! Mandag kveld hentet vi lille Karma. Historien er egentlig litt spesiell. For 3 uker siden fant jeg en nydelig pus på Finn, men ble akkurat for sein til å få den. Min kjære og jeg ble enige om at vi ville ha en slik type katt, så jeg lagret bildet på desktoppen, som "perfekt pus". Så mandag formiddag dukket det plutselig opp en pus i Surnadal som lignet mistenkelig, og fødselsdatoen var den samme. Vi fortet oss å ringe, og fikk napp! Så nå er den perfekte pusen hos oss! Han som hadde fått tak i henne følte han ikke hadde nok tid til henne, og valgte derfor å gi henne videre.

Iben, som vi har fra før er ikke overbegeistret, men tollererer den lille, så vi tror dette skal gå fint
[External Image]
Nommen, grattulerer! Hihi. Ja vet alt om dette med katter som ikke syns noe om nye familiemedlemmer, men det letteste er som oftest å bare la de finne ut av det selv. Etterhvert blir de "leie" av å surmule. Kanskje de tilogmed blir kompiser?
Så gøy Sissimor! Og perfekt er lille Karma, virkelig en liten skjønnhet! Denne skulle nok til deg. Henry gammelkatt syntes kattunge var en helt usedvanlig dårlig ide, men etter å ha vært dødelig fornærmet et par-tre uker kom han hjem med mus til småen :o)

Og planten har jeg ikke sett før, den var gøy!
Tror nok det med kattene går seg til ganske raskt, for det lille flørter uhemmet, og iblandt er det nesten så Iben glemmer seg og blir med på leken. Men så kommer hun plutselig på at hun syns Karma er teit, og freser litt...

Planten er tøff ja Linda! Har sett den i Tropicas plantebok, og tenkte at en sånn skulle jeg hatt. Håper den trives godt her, så kan jeg jo sende deg noen avleggere etterhvert
Å gud for en vakker liten kattepus! Skjønner at dere falt for den. Flere bilder?
Lisbeth
Å gud for en vakker liten kattepus! Skjønner at dere falt for den. Flere bilder?

Selvfølgelig kan jeg legge ut flere bilder
[External Image]
Honningene i Mini-pytten vokser, og de 3 store er nå ca 1,5 cm med halen. Ingen tvil om hvilken art det er her nei! Og så er det to av wigglersene jeg hadde oppi som begynner å bli til fisk.

De fores på filtergrums og levende dafnier, og det ser ut til å fungere utmerket. Prøvde å gi dem grindalsormer, men det var vist ikke interessant...
[External Image]
de var flotte. Får lyst på katt når jeg ser bilder.
Kanskje når vi flytter tilbake til Trondheim...

Espen
En brun verden...
Da er medisinkuren avsluttet. Skiftet 90 liter vann i går, og satte igang kullfiltrering. Så var det å få et fungerende filter da. Hadde jo halvparten av blåmatta gående i bøtte med powerhead. "Foret" bakteriene med salmi, og fulgte nøye med på NH3. Men nitritt tenkte jeg ikke på, før i dag, og den hadde gått til himmels! Så da ble det å ikke ta med noe av det vannet tilbake...

Har sanket inn filtergrums fra både Asylet, Ungdomsklubben og Rio`n, så nå håper jeg virkelig at dette går bra. Men alle akvariene er nå helt brune, og coryene gleder seg ;D

Reiser bort til fredag nå, og er veldig spent på om alt går bra. Min kjære skal fore veldig forsiktig i Godteskåla, så håper jeg at jeg har tilført nok gode bakterier. Har ikke funnet flere døde coryer heldigvis...
Hjelpes for en vakker katt! Gratulerer!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap