Dagens blomst (side 4)

Lro
Måtte bare legge ut bilde av balkonglilja mi. (husker ikke navn akkurat nå) Den er ikke spesielt vakker, men jeg tok tilfeldigvis bilde av den i fjor: 16. april 2007 var den kommet så langt som på første bilde. I går, 15. april 2008 hadde den ikke kommet lengre enn det på andre bildet, kan så vidt se knoppene! Regntung og kald... At denne våren er mye kaldere og seinere enn forrige vår er bra sikkert! Nå skal visstnok sola titte fram noen dager framover (Oslo i alle fall) DET ser jeg fram til :)
Åh, de syns jeg var søte! Kanskje man skulle prøvd seg på de? Kanskje du hadde ville funnet navn til meg?
Jeg "har" hage, vel disponerer Så alle blomster står nok i potter, kasse og krukker
Her et lite bilde av en orkide jeg fikk av mamma. Synes det ser ut som en fugl i midten med øyne, nebb og vinger. Synes bildet er fint.
Ugla
[QUOTE=Lro]Måtte bare legge ut bilde av balkonglilja mi. (husker ikke navn akkurat nå) Den er ikke spesielt vakker, men jeg tok tilfeldigvis bilde av den i fjor: 16. april 2007 var den kommet så langt som på første bilde. I går, 15. april 2008 hadde den ikke kommet lengre enn det på andre bildet, kan så vidt se knoppene! Regntung og kald... At denne våren er mye kaldere og seinere enn forrige vår er bra sikkert! Nå skal visstnok sola titte fram noen dager framover (Oslo i alle fall) DET ser jeg fram til :)
Åh, de syns jeg var søte! Kanskje man skulle prøvd seg på de? Kanskje du hadde ville funnet navn til meg?
Jeg "har" hage, vel disponerer Så alle blomster står nok i potter, kasse og krukker

Søren, har leita på nettet men finner ikke navnet på denne blomsterløken.. sorry. Siden dette er løk som selges om høsten er den ikke å finne hos de som selger løker heller.

Skal du plante løk i kasser er det lurt å velge flere typer som kommer til forskjellige tider slik at du får full utnyttelse av kassa. Jeg har blomstring lenge: Først kommer krokus, så denne gule og til slutt et par store liljer -mmm, de lukter nydelig. Det er utrolig hva du kan få plass til i en sånn liten kasse med god planlegging
Den gule liljen du hadde bilde av, kan det være noe i samme slekten som f.eks.
Hemorocallis flava?
Lro
Søren, har leita på nettet men finner ikke navnet på denne blomsterløken.. sorry. Siden dette er løk som selges om høsten er den ikke å finne hos de som selger løker heller. Skal du plante løk i kasser er det lurt å velge flere typer som kommer til forskjellige tider slik at du får full utnyttelse av kassa. Jeg har blomstring lenge: Først kommer krokus, så denne gule og til slutt et par store [URLBLOCK1] -mmm, de lukter nydelig. Det er utrolig hva du kan få plass til i en sånn liten kasse med god planlegging ;)
Kjedelig da... Kanskje lagre bildet ditt og spørre mine foreldre som elsker liljer og stauder.

Hvor tett planter du de forskjellige løkene da? Kan de stå tett?
mona o
Den gule liljen du hadde bilde av, kan det være noe i samme slekten som f.eks. [URLBLOCK1]?


Nei, ikke den. Den jeg har er en liten sort og blomstene kommer en og en opp fra senter av bladverket, sånn som krokus. Den er vel ca dobbelt så stor som krokus.

Det var da som søren... tror jeg for lengst har kasta pakken med bilde..
Kjedelig da... Kanskje lagre bildet ditt og spørre mine foreldre som elsker liljer og stauder.

Hvor tett planter du de forskjellige løkene da? Kan de stå tett?

De står ganske tett, kanskje under 5 cm mellom hver (husker ikke, går automatisk på fornuft når jeg holder på med planting) Men i rekkefølge har jeg 2 store liljer nederst (tror det er en eller to ganger lengda på løken-dybde, står på pakka) over der planta jeg de gule og til slutt krokus.

Men jeg har "forsket" i ganske mange år på balkonghage og funnet en veldig god måte å ha plantene i kasser på og som gjør at plantene klarer seg noen dager uten vanning:

Jeg bruker denne fra ikea til alle plantene bortsett fra løk-kassa (trenger ikke så dypt til løkene) Jeg syns disse er billige og geniale og tar liten plass på en trang balkong.

Jeg borer et par hull på 2 av sidene ca 10 cm opp fra bunnen. Legger lecakuler opp til hullene og fyller jord (jeg blander alltid med ca 1/3 - 1/4 kugjødselkompost) oppå der og planter.

Det som er "kluet" her er å ikke ha hull under kassa sånn som det alltid er på potter. Er det hull under renner alt vann rett ut og du må vanne daglig. Med denne måten får du et bra vannreservoar nederst i potta samtidig som røttene ikke drukner. Overflødig vann renner ut av hullene over lekakulene.

Lro
[QUOTE=mona o]Den gule liljen du hadde bilde av, kan det være noe i samme slekten som f.eks. [URLBLOCK1]?


Nei, ikke den. Den jeg har er en liten sort og blomstene kommer en og en opp fra senter av bladverket, sånn som krokus. Den er vel ca dobbelt så stor som krokus.

Det var da som søren... tror jeg for lengst har kasta pakken med bilde..

Øhh, kanskje jeg husker helt feil... at det ikke er en lilje i det hele tatt... ble veldig usikker nå.
Jeg fortsetter litt til

Bildene er av disse kassene i bruk på balkongen i fjor.

Bilde 1: Kassene helt nyplanta
Bilde 2: Ipomoea morning glory
Bilde 3: Mina Lobata

Her har jeg kun planta et par klatreplanter i hver kasse -se så bra de vokser i disse kassene! Dette er planter som vokser raskt og har mye bladverk. De drikker store mengder med vann. Hadde adri fungert bra uten vannreservoar
Du har jo en flott balkong! Din egen lille oase
Og du bor veldig sentralt, ser jeg... Kjente igjen bygget i bakgrunnen.
Lro
Jeg fortsetter litt til :) Bildene er av disse kassene i bruk på balkongen i fjor. Bilde 1: Kassene helt nyplanta Bilde 2: Ipomoea morning glory Bilde 3: Mina Lobata Her har jeg kun planta et par klatreplanter i hver kasse -se så bra de vokser i disse kassene! Dette er planter som vokser raskt og har mye bladverk. De drikker store mengder med vann. Hadde adri fungert bra uten vannreservoar ;)
Du verden! Så flott!

Likte godt den Impomoea morning glory!

Billige var jo de kassene og! Kanskje jeg skal vurdere disse?
mona o
Du har jo en flott balkong! :-) Din egen lille oase:-) Og du bor veldig sentralt, ser jeg...;-) Kjente igjen bygget i bakgrunnen.


He he, joda, til å bo midt i Oslo bor jeg greit 8. etg, ingen over meg så her slipper sola godt til plantene. Skulle bare ønske balkongen var større, men man kan jo ikke klage når man skal bo så sentralt...
Ugla
[QUOTE=Lro]Jeg fortsetter litt til :) Bildene er av disse kassene i bruk på balkongen i fjor. Bilde 1: Kassene helt nyplanta Bilde 2: Ipomoea morning glory Bilde 3: Mina Lobata Her har jeg kun planta et par klatreplanter i hver kasse -se så bra de vokser i disse kassene! Dette er planter som vokser raskt og har mye bladverk. De drikker store mengder med vann. Hadde adri fungert bra uten vannreservoar ;)
Du verden! Så flott!

Likte godt den Impomoea morning glory!

Billige var jo de kassene og! Kanskje jeg skal vurdere disse?

Hvis det ikke er så viktig for deg at det må se så veldig ekslusivt ut så vil jeg anbefale disse. Dessuten har de overlevd denne vinteren med jord og fukt uten å sprekke. Ikke dårlig bare det. Jeg tror også akkurat disse passer bra hvis du skal ha dem stående utpå en plen. Siden de har føtter blir ikke gresset under drept så du slipper å ødelegge plenen til de som eier den

Jeg har ikke så god råd, og hvis jeg skulle kjøpt så mange potter som jeg trenger på et hagesenter til 200-400 kr potta, hadde det blitt dyrt!
Hehe, vel jeg bor på Furuset med god plass utenfor døra (enebolig), så jeg kan slenge opp på så mange kasser, potter og krukker som bare pengboka tillater
Lro
Hvis det ikke er så viktig for deg at det må se så veldig ekslusivt ut så vil jeg anbefale disse. Dessuten har de overlevd denne vinteren med jord og fukt uten å sprekke. Ikke dårlig bare det. Jeg tror også akkurat disse passer bra hvis du skal ha dem stående utpå en plen. Siden de har føtter blir ikke gresset under drept så du slipper å ødelegge plenen til de som eier den ;) Jeg har ikke så god råd, og hvis jeg skulle kjøpt så mange potter som jeg trenger på et hagesenter til 200-400 kr potta, hadde det blitt dyrt!
Nei, her går det i blå potter og kasser i plast fra Plantasjen
Men, disse blir helt klart vurdert nå. Har en flott hvit murvegg som jeg har lurt på hva jeg skal gjøre for å få litt farge på. Har hengepotter på veggen, men det blir for lite synes jeg.
Ugla
[QUOTE=Lro] Hvis det ikke er så viktig for deg at det må se så veldig ekslusivt ut så vil jeg anbefale disse. Dessuten har de overlevd denne vinteren med jord og fukt uten å sprekke. Ikke dårlig bare det. Jeg tror også akkurat disse passer bra hvis du skal ha dem stående utpå en plen. Siden de har føtter blir ikke gresset under drept så du slipper å ødelegge plenen til de som eier den ;) Jeg har ikke så god råd, og hvis jeg skulle kjøpt så mange potter som jeg trenger på et hagesenter til 200-400 kr potta, hadde det blitt dyrt!
Nei, her går det i blå potter og kasser i plast fra Plantasjen
Men, disse blir helt klart vurdert nå. Har en flott hvit murvegg som jeg har lurt på hva jeg skal gjøre for å få litt farge på. Har hengepotter på veggen, men det blir for lite synes jeg.

Åhh, har du en vegg til overs vil jeg jo absolutt anbefale en eller annen Ipomoea! De er så flotte!
Japp, har en vegg med 2 vinduer og veggplass Du skal se det blir noe slikt
Åh, de syns jeg var søte! Kanskje man skulle prøvd seg på de? Kanskje du hadde ville funnet navn til meg?
Jeg "har" hage, vel disponerer Så alle blomster står nok i potter, kasse og krukker

Var i botanisk hage og titta litt. Fant ut at det jeg har er skogstulipan/villtulipan
Bare at min er en temma sort. Den har litt kremhvitt felt i seg også. Men da kjenner du den i alle fall igjen når du ser løkpakka til høsten
Inaktiv bruker
Lro
Var i botanisk hage og titta litt. Fant ut at det jeg har er [URLBLOCK1]

Tulipa Tarda
Da begynner det og spire og gro i hagen. Tar frem bilder av mine klatreroser(Flamentanz) fra i fjor. Gleder meg til og se de i år, enda større og finere. Slenger også på et nærbilde av en av mine Rododendron. Flere bilder vil nok komme etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap