Mine akvarier og sånt (side 4)

Kampfisken min er ikke særlig lat han heller, og veldig nysgjerrig Fin kampfisk du har da )
Takk Jeg er veldig fornøyd med å ha funnet en så fin ct i dyrebutikken

Nå ligger han mellom plantene igjen og rører seg nesten ikke... snodige greier..
Jo, kan hende det Kanskje han trengte 3 uker på å finne seg til rette..
Nå har sverddragerhunnene reist. Litt trist egentlig. De var veldig fine, veldig sterke farger. Det var egentlig mollyene og barna deres jeg ville bli kvitt, men de er her ennå. Skulle gjerne beholdt sverddragerne, men de føder i det uendelige.. tror jeg er ferdig med levendefødere.

Typen er ikke spesielt fornøyd, han likte dem, og har en tendens til å knytte seg til alt av dyr. Han elsker dyr. Han er så søt
Kom hjem fra en tur til byen i dag og fant kampfisken min fullstendig dekket av hvite prikker. Er et eller annet fløyelsaktig på halefinnen også. Fant et par prikker på ancistrusen også. Så det forklarer hvorfor han har vært så sløv de siste dagene. Så da blir det varmekur.

Her er bilde av halefinnen hans. Det eneste jeg kunne se godt nok til å ta bilde av.
Mvjnz
Han er så søt:)

hvem da fisken eller gubben
I går kveld var tempen i karet kommet opp i 32 grader. Det var 19 grader i rommet, så jeg tenkte at dette går jo fint. Men da jeg stod opp var det 17 grader på rommet mitt og tempen i karet bare 30... Huset er ikke oppvarmet, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette.. Litt dårlig at varmekolben ikke klarer å holde tempen oppe. Den er ikke påskrudd engang, selv om den er satt til 32 grader...
Varmekuren går ikke så bra:/ Fant en varmeovn som jeg ikke visste at vi hadde og fikk tempen på rommet mitt opp i 23 grader, og det var nok til at karet kom opp i 32 grader. Eller det var hvertfall det jeg trodde. Jeg stakk hånda nedi for å fjerne litt planterusk tidligere i dag, og oppdaget at det kun er den øverste halvparten av vannet som er varmt, på bunnen var det helt tydelig mye kaldere.

Så jeg sjekket filteret, og det var det nesten ikke gjennomstrømming. Jeg tok det fra hverandre og fant masse slimete gøgge som dekket hele innsiden av filteret omtrent. Så det var der agurken som jeg ikke fant igjen ble av o_O

Fikk hvertfall vasket det skikkelig og da ble det fart på gjennomstrømmingen ja. Så får håper varmen sprer seg til hele karet nå....

Mallen virker bedre i dag, men kampfisken er skikkelig dårlig. Han har sittet i overflaten i flere dager og ser ut som han sliter veldig med å røre seg. Det er sånn at jeg vet ikke om jeg burde avlive eller ikke...

Å bli kvitt mollyene går ikke særlig bra. Har fått et par henvendelser, men begge har etter hvert sluttet å svare på epost så jeg kan vel bare regne med at de ombestemte seg. Hyggelig hvis de hadde giddet å si fra.
Det ser ut som kampfisken klarer seg Han har sittet i overflaten i flere dager og knapt orket å røre seg. Jeg har ikke foret siden jeg vet av erfaring at de ikke er interessert når de har hvitprikk likevel.

I dag er han mye mer aktiv og nysgjerrig og tilbake til sitt gamle jeg. Jeg foret litt forsiktig for å se om han var interessert, og joda, han kom til overflaten og forsynte seg av maten.

Mallen ser også ut til å ha det helt fint.

Og jeg må visst til å trimme planter. Kampfisken måtte nærmest klatre over dem for å komme til maten....
>:(
Endelig kvitt hvitprikk i kampfiskkaret, og så finner jeg hvite prikker i selskapskaret!?

Det betyr at det er mallene jeg kjøpte for 1 1/2 uke siden som er synderne. Litt for stor tilfeldighet at det skal bryte hvitprikk i begge karene samtidig. Jeg sjekket selskapskaret da kampfisken fikk hvitprikk, siden jeg mistenkte mallene, men fant ingenting, så jeg tenkte at da er det vel en tilfeldighet da.

Men det var det ikke. Mollyene er hvite så det er ikke så lett å se det på dem, men begge de voksne har hvite prikker på halefinnen, og minst én av botiaene er også rammet. Sverddragerhannen har ingen prikker som jeg kan se, men svømmer opp og ned langs glasset og virker sky, så han er nok også rammet. Ingen tegn til prikker på yngelen eller mallen.

Mallene ble kjøpt på en butikk som en venn av meg anbefalte. Fisk fra de to andre butikkene han anbefalte har jeg ikke hatt noen problemer med.
Hvit prikk er noe som ligger latent i mange fisker, og kan bryte ut uten at man tilfører karret nye fisker.
Mvjnz
minst én av botiaene er også rammet.


TIPS: På loaches.com anbefales medisinering på Botia kontra varmebehandling mot hvitprikk
tender: du mener botiaer ikke liker varmebehandling? Men utifra det jeg har hørt liker de ikke medisin heller... ?

Ken: Ja, jeg vet, men det er litt for merkelig at begge karene får hvitprikk samtidig, tilfeldigvis noen dager etter jeg har tilført ny fisk o_O
Mvjnz
tender: du mener botiaer ikke liker varmebehandling? Men utifra det jeg har hørt liker de ikke medisin heller... ?


Nja... som jeg skrev var det et tips fra loaches.com, som er den beste siden som omhandler Botia. Av den årsak bruker jeg selv medisin og ikke varmebehandling. Det betyr selvsagt ikke at varmebehandling ikke kan fungere Men temp på ca 30 er nok allerede i toppsjiktet av det Botia liker. Derav anbefalingen om medisin, skulle jeg tro...
Jeg foretrekker varmebehandling. Jeg liker ikke at medisinen er kreftfremkallende og sannsynligvis dreper den filterbakteriene mine. Så jeg tror jeg går for varmebehandling denne gangen også, så får det gå som det går

Og jeg kom på noe jeg gjorde som kan ha smittet 90 literen. På fredag merket jeg at kampfisken var litt sløv, men han spiste og virket ikke syk, så på lørdag ominnredet jeg karet hans. Jeg tok ut alle plantene og satte inn nye, og de gamle plantene puttet jeg i 90 literen o_O Og på mandag oppdaget jeg hviter prikker på kampfisken, men lyset er så dårlig i det karet at det er mulig han allerede hadde prikker på fredagen. Så da har jeg lært noe nytt. Ikke la ting fra forskjellige kar komme i kontakt med hverandre hvis jeg i det hele tatt *mistenker* sykdom.
Her er bilder av innredningen i kampfiskkaret.

Bilde 1: Før.
Bilde 2: Etter.
Mvjnz
Jeg foretrekker varmebehandling. Jeg liker ikke at medisinen er kreftfremkallende og sannsynligvis dreper den filterbakteriene mine. Så jeg tror jeg går for varmebehandling denne gangen også, så får det gå som det går:)


Hold oss oppdatert på hvordan det går. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap