Tene penger på hypancistrus zebra (l-046). så teit! (side 4)

Selvsagt visste jeg hva du snakket om Terje Jeg dro det bare litt billedlig langt for å få fram hva det er snakk om og at det er viktig å bruke begrepene rett i riktig sammenheng.

Nils forklarer godt i innlegget ovenfor hvordan begrepene benyttes i vår sammenheng.

Interressant debatt dette

Prisen på Hypancistrus zebra er i bunn og grunn styrt av etterspørselen på det internasjonale markedet. I Norge er tilgangen faktisk mye større i forhold til etterspørselen enn hva tilfellet er internasjonalt. I utlandet er tilgjengeligheten fremdeles mye lavere enn etterspørselen, derfor er prisen på fisken høy, og dette reflekteres også i prisene her i landet. Dette er naturligvis et irritasjonsmoment for mange som vil ha fisken, men som ikke synes den er verd prisen. Det er et personlig valg hva man synes dem er verd, og har man Hypancistrus zebra og ønsker å selge, så kan man jo gjerne selge dem for 10 kr per stk om man ønsker det.

I Norge er det i ferd med å bli slik at dersom man ønsker å "ødelegge" markedet for H.zebra ved å selge dem billig, så kan man det. Privatoppdrettere styrer dette. Men hvorfor skal man egentlig det? Er det et mål i seg selv at akkurat denne fisken skal bli mye billigere? Er det ålreit å betale over en tusenlapp for en flott Discus (som det finnes mye bedre tilgang på) men ikke for en H.zebra? Er det noe med det at det er lettere å unnskylde kjøpet av en stor, fargerik og godt synlig fisk som Discus fremfor en sky liten sak som H.zebra?

Det er snart så mye H.zebra på det norske markedet at jeg faktisk tror prisen vil bli presset ned dersom man ikke begynner å selge til utlandet. Men direkte billig kan jeg aldri tenke meg at de blir.

Hvilken pris man tar privat får være opp til selgeren. De fleste som har H.zebra for salg kan faktisk med god samvittighet selge dem for 1000 kr per stk, fordi det finnes villige kjøpere. Jeg har inntrykk av at det på privatmarkedet er en generell oppfatning at man ikke skal selge dyrt, snarere tvert imot. Dette finner jeg ganske merkelig, ettersom folk må få lov til å forlange den prisen de vil, man MÅ jo ikke kjøpe. Jeg skal ikke påstå at dette er en slags norsk trend, men det skal nevnes at i Norge er akvarister tilsynelatende mindre villige til å bruke mye penger på hobbyen sin enn hva man ser i utlandet, basert på hva jeg blir fortalt av kollegaer i England og Tyskland. Dette kan selvsagt være fordi det er mer rift om rarietetene der enn her. Vi er rett og slett litt bortskjemte, og det skal vi kanskje være glade for?

Det nytter ikke å sammenlikne butikkpris med privatpris uansett. En fisk du har produsert selv kan du selge for hva du vil, en fisk i butikk har vært innom en del ledd før den havnet i din lokale sjappe, og alle på veien skal ha sitt i fortjeneste. Er man en privatoppdretter av H.zebra, så kan man velge å selge fiskene for det samme som i butikkene om man vil det. Ingen kan hoste opp noen knusende argumenter for å la være tror jeg. De fleste selger dem selvsagt rimeligere, og det synes jeg er ganske fornuftig. Ville du solgt bilen din for 2.000 hvis den var verd 10.000 bare for å være grei, når du faktisk kan selge den for markedspris med god samvittighet?

Mvh

Haakon
AquaZoo
Cicilie Telle
mangen kjøper Hypancistrus Zebra (L-046) bare for å tene mye penger men tenk heller på fisken om den får det bra der den skal! ikkje selg den til noen som du vet at den ikkje har det bra hos. eg har ikkje denne fisken selv men eg syns det er litt dumt att folk kjøper denne fisken KUN for å tne mye penger på den. f.eks Erlend d. bertelsen han vil bere det beste for fisken og det er det eg og ville ha gjort og om eg hadde hatt denne så hadde eg gitt alle dei inntente pengene til "naturvernorganisasjonen WWF". i fjor gidde eg alle pegene tfor ungel etterkuliene til vennina mi pga ho hadde en sjukdom. (privat så eg snakker isje mere om dette) og så leste eg en tråd om naturvernorganisasjonen WWF og no skal eg gi alle pengene til dei =)


Uten å ha lest flesteparten av innleggene her, men er det den mallen som er så dyr ? Ihvertfall var den veldig fin..
Re:
Det er mange interessante alternativer for å tjene penger, som er mye enklere enn det du snakker om her
Plussmedlem
Hei, Jaremi.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at tråden er 15 år gammel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap