Hva er det best å fôre discus med? (side 4)

Jeg tror diskus i naturen får en del av sitt proteinbehov dekket ved å spise larver og insekter. Mange insekter har et svært høyt protein-innhold. Det har man jo sett på tv, blant annet har jeg sett det i et "overleve alene i naturen med kun en kniv i lomma"-program på AnimalPlanet og på Discovery, der en mann sitter og spiser larver av svært uappetittelig utseende, bare fordi de er så utrolig proteinrike *urk*.

Er det ingen som har forsket på hva slags insektfòr man kunne benytte istedet for oksehjerte til diskus? Larver, insekter o.l. som moses i lag med det hjemmelagede fôret? Det selges jo alt mulig av biller og larver som mat til kjæledyr-industriens diverse krypdyr og øgler, så det burde jo være mulig å masseprodusere noe som passer til diskusføde også. Det er ikke alltid så enkelt å få tak i oksehjerte, det må gjerne spesialbestilles, så en lettvindt løsning der man kan bestille levende larver i boks fra internettbutikker måtte jo vært strålende..?

PS!
Når vannstanden i Amazonas stiger flere meter under regntidssesongen, svømmer diskus blant tre-kronene og kan knaske all slags larver og insekter...
Glem nå heller ikke at det Heiko Bleher referer i sin bok er studier av mageinnhold hos diskus i naturen. Det er interessante og tankevekkende funn, som studier av mageinnhold hos andre "akvariefisker" i naturen er det, men det gir ikke nødvendigvis opplysninger om hva som er det beste (eller mest hensiktsmessige) fôret for fisk i akvarier.

Selv om Heiko er den eneste som har publisert omfattende undersøkelser av mageinnhold på ville diskus, er det mange forskere rundt om i verden (men særlig i Asia) som har studert næringsbehov på diskus i akvarier (ikke minst på proteinbehov og hvordan det kan tilfredstilles med kunstig føde). Om dere googler "nutrition symphysodon" finner dere noen eksempler på slike arbeider.

Det skader vel heller ikke å lese hva Heiko selv skriver om sine "magestudier" i relasjon til fôring med oksehjerte, på aquatic-forum.com - se innlegg # 27.

mvh
Svein A. Fosså
SAF
Glem nå heller ikke at det Heiko Bleher referer i sin bok er studier av mageinnhold hos diskus i naturen. Det er interessante og tankevekkende funn, som studier av mageinnhold hos andre "akvariefisker" i naturen er det, men det gir ikke nødvendigvis opplysninger om hva som er det beste (eller mest hensiktsmessige) fôret for fisk i akvarier. Selv om Heiko er den eneste som har publisert omfattende undersøkelser av mageinnhold på ville diskus, er det mange forskere rundt om i verden (men særlig i Asia) som har studert næringsbehov på diskus i akvarier (ikke minst på proteinbehov og hvordan det kan tilfredstilles med kunstig føde). Om dere googler "[URLBLOCK1]" finner dere noen eksempler på slike arbeider. Det skader vel heller ikke å lese hva Heiko selv skriver om sine "magestudier" i relasjon til fôring med oksehjerte, på [URLBLOCK2] - se innlegg # 27. mvh Svein A. Fosså


Dette var meget interessant lesning!
Jeg har klart sagt at jeg driver stort sett bare med viltfanget discus. Det er ut i fra dette jeg prøver å forstå discusens naturlige behov. Jeg mener de har krav på at jeg i det minste prøver å skaffe dem vegetabilske foremner som erstatting

Mine synspunkter på oksehjerte er nevnt før, men at de i Malays også blander ut dette kraftig med reker er også meget interessant. Jeg bruker en slik blandig med andre emner slik at ren oksehjerte utgjør bare 15-20%. Det er min måte å gjøre dette på.

Det jeg skal se en del på ved discus oppdrett er hvordan yngel vokser med tilskudd av vegetabilske proteiner. Jeg bruker som sagt for mye animalske proteiner (ikke oksehjerte) til fór for yngelen og ungfiskene.
Dette sitatet av Heiko Bleher fra;
http://www.aquatic-forums.com/forums/index.php?s=8014e543b28f32e68c8413a25514d297&showtopic=395&st=20&p=4356&#entry4356

"And definately you tank breed discus are used to comercial foods most of them (and BH), but wild discus will NOT eat BH, and it should not be given to them, nor tubifex..."

Takk for det Heiko Bleher!
Jeg lover at jeg aldri mer skal gi mine viltfanget discus kjøttboller men rene rekemiksblandinger. Okehjerte er definitivt ute fra menyen hos mine discus. De vil bare få animalske proteiner fra fordyr i vann eller mark. Hva jeg skal finne av vegetabilske foremner blir en stor utfordring.

Jeg vil få litt problem med å omvende mine Alenquer Barra Manas, fordi disse er F1 fra Stendker og oppforet på oksehjerteblandinger. Jeg har også brukt slikt blanding på dem, så nå starter en avvenning.
Husk nå at det Heiko Bleher presenterer strengt tatt bare er én teori, blant mange. Riktignok forholdsvis godt underbygget, men ikke nødvendigvis noen evig sannhet.

Heiko er en kunnskapsrik, dyktig og entusiastisk mann, men også han kan ta feil (uten at jeg vil våge meg til å antyde at han gjør det i denne spesifikke saken).

De resultatene (og konklusjonene) som Heiko har publisert er dessuten ikke noe vitenskapelig arbeid, formelt sett. Han har selv publisert det (på eget forlag) og ingenting tyder på at det har vært gjenstand for faglig granskning/evaluering fra andre - slik et vitenskapelig arbeid strengt tatt skal være.

Jeg har heller aldri helt skjønt vitsen med å gi proteiner fra pattedyr til diskus (eller andre fisk, for den del), men det virker overilt å forkaste alle andre teorier om diskusernæring umiddelbart, bare fordi Heiko har kommet med noe nytt.

mvh
Svein A. Fosså
Dette 1/7 forholdet og fóret.
På vedlagte bilde ser dere en han av Rio Nanay discus, som er etter kommer av utsatt av fargesterke discus fra Tefé regionen i Brasil. De ble kjøpt små og foret opp hos meg.

Denne er nå ca 13 cm og burde ha vært 14,5. Forholdet på denne strip og øye er 1/6,4. Altså er dette en fisk som skal være underernært (gammel og stygg) og med genetisk materiale som er forkastelig for videre avl er hva jeg ser noen har skrevet andre steder.
Grunnen til at den er slik er jeg ikke fikk til det nødvendig regulære vannskifte i høst, men rikelig med oksehjerte fikk de. (skal aldri gjøre denne tabbe igjen)
Fisken vokser fortsatt og vil uten tvil bedre dette forholdet. Det har jeg sett med annen discus.
Forholdet er 1/7,4 hos noen av mine Rio Putumayo discus. Andre av dem har ca 1/7.

Hva sier dette om tilvekst og foring! Etter min mening ingen ting! Genmaterialet hos disse fiskene er like godt! Bare det ikke er blitt ødelagt av oksehjerte hos Rio Nanay discusen i høst!

På mine største discus unger er denne stripen V formet da de ennå ikke har fått de rette proporsjoner. Så her har ikke dette "kvalitetsmåle" ennå noen effekt.
SAF
Husk nå at det Heiko Bleher presenterer strengt tatt bare er én teori, blant mange. Riktignok forholdsvis godt underbygget, men ikke nødvendigvis noen evig sannhet. Heiko er en kunnskapsrik, dyktig og entusiastisk mann, men også han kan ta feil (uten at jeg vil våge meg til å antyde at han gjør det i denne spesifikke saken). De resultatene (og konklusjonene) som Heiko har publisert er dessuten ikke noe vitenskapelig arbeid, formelt sett. Han har selv publisert det (på eget forlag) og ingenting tyder på at det har vært gjenstand for faglig granskning/evaluering fra andre - slik et vitenskapelig arbeid strengt tatt skal være. Jeg har heller aldri helt skjønt vitsen med å gi proteiner fra pattedyr til diskus (eller andre fisk, for den del), men det virker overilt å forkaste alle andre teorier om diskusernæring umiddelbart, bare fordi Heiko har kommet med noe nytt. mvh Svein A. Fosså


På en måte er jeg enig med deg i dette. Det er vanskelig å snu en utvikling, kanskje umulig.
Likevel bør man være objektiv å se at det er andre muligheter. Dette åpner boka til Heiko Bleher for og jeg vil se om det er mulig for meg å holde og formere discus på en annen måte en enn den vedtatte normen i dag med oksehjerte. Jeg er overbevist om at discus som dyr og dens etterkommere vil opprette holde de naturlige normale livs funksjoner og atferd mye bedre om vi søker mot en bedre forståelse for den mat den spiser i naturen.

Jeg er ikke helt med på logikken din bjornik. Du bytter alså ut oksehjerte med reker og da er alt i orden?. Med andre ord bytter du ut en type fullverdig protein med en annen.

Det er jo nettopp dette jeg argumenterer på. Vegetabilsk protein er ikke fullverdig mens animalsk protein er det. Det spiller ingen rolle hvilken protein du tilfører så lenge den er fullverdig.

For at discusen skal kunne nyttiggjøre seg optimalt av vegetabilsk protein må det ekstraheres ut og tilsettes i forblandinger discusen kan gjøre god nytte av.

Du er villig til å prøve for som inneholder høye verdier av fett, fiber og fiskemel noe som er bevist at det hemmer opptaket av proteiner hos discus, mens for som er dokumentert åde ved studier samt størsteparten av oppdrettere og miljøet ellers forkastes.

Jeg er forøvrig helt enig med at man ikke skal forkaste feltstudier. Disse viser hva vi må prøve å få til når vi holder discusen i akvarier. Problemet er å omsettte dette til noe som er mulig å gjennomføre for den allmene akvarist. Når det gjelder Heiko Blehers teorier sså synes ikke jeg at dette er spesielt nytt, debatten rundt discusforing for og i mot animalsk protein har foregått lenge før publiseringen i 2006.

Når det viser seg at discus har meget god evne til å bryte ned animalsk protein så er det en grunn til det. Evolusjonen har det ikke med å sløse med evnene til de forskjellige artene. Hvis ikke discusen hadde hatt behov for denne evnen ville de ha mistet den for lengst. Enkel logikk javel, men en besnærende tanke er det etter min mening.

Nok en gang: Det er viktig å skille mellom discus i oppvekst og fullvoksen discus. Fullvoksen discus har ikke samme proteinbehovet som de som er i vekst. For de som absolutt ikke vil benytte oksehjerte så foreslår jeg at de benytter reker, meitemark, ymse fisk, blekkksprut o.l. Da kan de være trygge på at discusen får i seg nok fulllverdige proteiner. Like viktig som nok og korrekt for er vannkvaliteten. Bytter man ikke nok vann så nytter det ikke med det beste for som kan fremskaffes. Veksten hemmes og man sitter igjen med en stusselig discus og lurer på hvorfor.



Geir Kristiansen
Jeg er ikke helt med på logikken din bjornik. Du bytter alså ut oksehjerte med reker og da er alt i orden?. Med andre ord bytter du ut en type fullverdig protein med en annen.


Som et svar til ditt innlegg legger jeg ved et innlegg jeg selv har skrevet i en annen tråd. Jeg benytter lite okeshjert i min blandinger at om jeg bytter ut alt med reker og fisk er ikke dette så storendring.

Det tidligere inlegget;

Discus skal i løpe av et år i naturen være fra 14 – 15 cm. Denne vekstperioden kan grovt inndeles i to. Den første fra 0 – 10 cm i løpe av regntiden med rikelig tilgang på friskt regnvann fra Andes fjellene. I den perioden stiger vann nivå opp til 18 meter. Discusen går opp i trekronene og leker. Det er over 80% av de di spiser vegetabilske proteiner. Ungene lever den første tid utelukket av sekret fra foreldrene. Vegitabilseke og andre foremner finfordeler foreldrene etter hvert til ungene som begynner å spise dette. Når vannstanden er sunket til lav vanns nivå blir de som har overlevd, en del av en stor discus flokk som holder til nær elv bankene blant røtter, og nedfalls griner. Da er ungene ca 10 cm og nå fortsetter de fleste discus typer med å være 80% vegetabilske etere, mens den blå og brune variant blir neste 50% animalsk eter. De animalske proteiner består av nedfalls insekter, vann og jord insekter, mark og insekter som lever i treverk under vann.
Det viktigste for tilveksten i regntiden er den enorme tilgang på friskt vann som trigger veksthormonene i fisken. Dette er en naturlig kamp mot tiden for at fiskene skal bli så store at de kan finne sin plass i discus flokken ved lavvann. Under tørketiden skjer en mer dempet tilvekst, men ved ett års alderen er de 14 - 15 cm ved starten på den neste regntid. De finner seg en partner om neste generasjon er på gang.

For meg blir derfor dette med normal tilvekst for øye en 1/7 av den brune stripe ved øye for discus et mål jeg aldri har sett så nøye på.

Jeg har sett discus par 7-8 cm som har lekt og har hatt unger. Disse er feilutviklet og gir aldri unger som lever lenge.
Jeg har nå et par alenquer Barra Manas som er kjøpt som unger fra Stendker. De var 4-5 cm da de kom til meg. De burde nå ha vært 14 - 15 cm, men er 13 og 11 cm. Det kan jeg takke sist høst da jeg ikke fikk gitt fiskene det stell de skulle ha hatt pga jeg måtte en periode neste legge ned hobbyen. Det var primert mangel på vannskiftge og ikke foring som var feilen. Dette er F1, dvs unger av viltfanget fisk. Disse har dannet par hos meg og har nå gitt to kull. Genmaterialet i fiske er i orden også for foreldrene. Discus vokser til de er 2 til 2,5 år. Så det er fremdeles mulig at de blir større. Om dette størrelese forholde er 1/6 eller 1/7 er ikke så viktig for meg. Det viktigste er at det avkomme de gir får rett utvikling. Dette er en stor utfordring for meg, fordi jeg vil søke å finne over tid mer vegetabilske foremner til discus jeg har.

Discus som fores mye med mat som for eksempel kalkun og oksehjerte, får en ekstra sterk til vekst i fra den kraftige animalske protein. Mange sverger til dette. Om dette er rett for et dyr som eter 80% vegetabilske proteiner i naturen er jeg ikke så sikker på. Jeg tror dette endrer de fysiologiske betingelsene hos dyret.

Likevel det viktigste er uten tvil rikelig med vannskifte. Hvordan få til dette er for meg en meget stor utfordring, hvert fall når du ikke har sluk eller vann i det rommet discusene går.
Dette er den største utfordring for med og jeg tenker ikke så mye på dette 1/7 forholdet med øyet.

Jeg lykkes brukbart med dette i 90 årene da jeg drev med oppdrett av discus. Nå 12 år etter har jeg igjen kull av discus, men jobber med å få vannskifte til å fungere bedre slik det gjorde i 90 årene.

Etter ord;
Den viktiste årsak til at jeg ikke lengre ønsker å fore mine VF discus med dette er at Heiko Bleher ikke anbefaler dette. Likevel må det være opp til den enkelte å avgjøre dette.

Det jeg argumenterrer med er at når det gjelder vegetabilsk protein har du ingen mulighet til å sjekke om innholdet er fullverdig eller ikke.

Animalsk protein er fullverdig så denne er det ikke behov for å sjekke.

Det er altså overgangen fra det fisken spiser i naturen til det du gir den i karret som blir vanskelig. I naturen vil fisken kompensere med å spise forskellig vegetabilske proteiner slik at dietten blir fullverdig. Dette har du som akvarist ingen mulighet til å kontrollere.

det jeg tenker om hele din argumentasjon er at du sier at du kun er ute etter vegetabilske proteiner, men for å sikre deg så tilfører du reker, fisk og lignenede. I praksis forer du med "oksehjerte" og sier at dette er vegetabilsk kost(den siste setningen er litt dryg, men jeg regner med at du forstår hva jeg mener).

Geir Kristiansen
Det jeg argumenterrer med er at når det gjelder vegetabilsk protein har du ingen mulighet til å sjekke om innholdet er fullverdig eller ikke. Animalsk protein er fullverdig så denne er det ikke behov for å sjekke. Det er altså overgangen fra det fisken spiser i naturen til det du gir den i karret som blir vanskelig. I naturen vil fisken kompensere med å spise forskellig vegetabilske proteiner slik at dietten blir fullverdig. Dette har du som akvarist ingen mulighet til å kontrollere. det jeg tenker om hele din argumentasjon er at du sier at du kun er ute etter vegetabilske proteiner, men for å sikre deg så tilfører du reker, fisk og lignenede. I praksis forer du med "oksehjerte" og sier at dette er vegetabilsk kost(den siste setningen er litt dryg, men jeg regner med at du forstår hva jeg mener).


Forstår du meg slik har jeg ikke vært klar nok!

Det at jeg skifter ut oksehjerte med annen animalsk protein har ingen ting med min søken mot mer vegetabilske proteiner til discus å gjøre. Dette er et valg fordi jeg ikke ønsker lengere å fore med oksehjerte proteiner etter at Bleher ikke anbefaler dette til VF discus.

I neste omgang vil jeg begynne å se hva hva vegetabilske proteiner jeg kan trekke inn i kosten som tilskudd til discus. Dette er noe jeg må jobbe med over tid. Om jeg lykkes vet jeg ikke nå. Skal som sagt starte med mine kull av discus. Noen eksempler; De skal få vegetabislke emner i form av alger, spinat og jeg skal også test ut dette med agurk.

Basis i mitt kosthold til mine discus er slike det er i dag og tiden som kommer minus oksehjerte proteiner. Stort sett bare animalske proteiner og ønsker å få inn vegetabilske protiner i kosten.
Jeg erstatter altså oksehjerte med annen animalske proteiner. I 90 årene brukte jeg mye mysis jeg selv fanget. Dette skal jeg igjen begynne med. Discus liker meget godt disse for dyrene.

Jeg skulle igjen gjerne ha fått fatt i rauåte, dette er et foremne jeg har stor tro på også discus ville spise.

Om jeg forstår Geir rett ,og det er det ikke er sikkert jeg gjør (og i så tilfelle,håper jeg du skriker ut),så er de animalske proteinene "det samme",uansett om de kommer fra fisk,reker,mark eller oksehjerte? Reke,fisk og mark har de samme essensielle aminosyrer som oksehjerte?
Innlegget som det referer til:

"Hi, all of you discussing discus diets,

first of all I want to say the following in regards to my book, BLEHER'S DISCUS volume 1: The 80plus pages I wrote about the diet of wild discus ? that is the nutrition of discus in nature ? is a result of many years of research and it is actually something never done (nor published before). BUT it is strictly the result of research of wild discus NOT tank breed varieties.
The latter are, as mentioned by some of you (and what is well known), that since I invented the BH with Dr. Schmidt-Focke in the late 1960s, it has been used (unfortunately I say today) worldwide, but gladly in many parts (and specially most breeders), since a long time not pue. That is: specially breeders around the globe mix several components into it. The least is what I just saw at discus breeders in Indonesia (I returned 3 days ago from another field trip to the Aru and Kai islands): one mixes 30% shrimp into it and another even 70% shrimp and 30% BH. But Anbd dost breeders mix in much more and more deversified, specially components as Spirulina, carrots, spinach, etc.

And mind you all: Your discus will not eat "fruit" as mentioned hear, that is for sure. Discus in the wild will, BUT the fruit they are used to eat during the flooded period... and that is: only Amazonian fruits (wild fruits ? all mentioned in my book, each species and its nutrition value in most of the cases, what I was able to verify that they ate). Definately your discus will eat no apple, strawberry, apricot or similar...

One should read my book carefully to really understand wild discus - which have very little to do with todays tank breed variaties... also that one must keep in mind. And definately you tank breed discus are used to comercial foods most of them (and BH), but wild discus will NOT eat BH, and it should not be given to them, nor tubifex...

I wish you all a good night, for me it is morning...

Always

Heiko Bleher
"

Kilde : http://www.aquatic-forums.comApr 18 2007, 04:42 AM

Slik jeg ser dette sier artikkelforfatter at det ikke er en god ide å fôre discus på annet "frukt" enn det de finner i amazonas under flomtiden. Dette skaper et problem for meg da jeg ikke har noen kunnskap om hvilke "frukter" det er discus spiser og jeg ikke har tilgang til noe av dette. De fruktene jeg har er som oftes enten norske eller importfrukt som er modnet undre sjøfrakt eller på annen måte.

Personlig bruker jeg ikke bare oksehjerter i discusfôr, men som nevnt over her en blanding av oksehjerter (BH). reker, spinat, og andre grønnsaker.
An-Ma
Om jeg forstår Geir rett ,og det er det ikke er sikkert jeg gjør (og i så tilfelle,håper jeg du skriker ut),så er de animalske proteinene "det samme",uansett om de kommer fra fisk,reker,mark eller oksehjerte? Reke,fisk og mark har de samme essensielle aminosyrer som oksehjerte?


Det er korrekt.

Har aldri tatt meg tid til å fremskaffe ernæringsinnholdet i de forskjellige råstoffene.

Har tenkt så smått å begynne å samle inn informasjon om dette. Det som jeg blir litt usikker på er vitamintilgangen. Jeg ønsker ikke å tilføre for mye vitamin i form av multivitamin da dette også kan være med på å forhindre fisken i å optimalt bryte ned protein til aminosyrer. På den andre side så må man være sikker på at de vitaminer som er nødvendig for å bryte ned proteiner er til stede. Dette gjelder for eksempel B2 som finnes i kjøtt og grønne planter.

Det som jeg har kommet frem til nå er at spinat skal byttes ut med spirulina. Årsaken til dette er at discus beiter på alger som kan byttes ut med spirulina da de har samme næringsinnhold.

Mengden med multivitamin skal reduseres(betydelig) eller at jeg har to blandinger(en med og en uten). Mengden av oksehjerte sett i forhold til de andre ingrediensene opprettholdes.

Ser at Nils var innom mens jeg skrev og jeg gjentar gjerne: Jeg har ikke Amazonas rennende forbi huset slik at det blir for meg umulig å gjennskape discusens naturlige habitat.

Bare for å kommentere Heiko litt

Sitat:
And definately you tank breed discus are used to comercial foods most of them (and BH), but wild discus will NOT eat BH, and it should not be given to them, nor tubifex...
Sitat slutt

Merkelig utalelse det der når jeg ser mine VF spise det.






Geir Kristiansen
[QUOTE=An-Ma]Om jeg forstår Geir rett ,og det er det ikke er sikkert jeg gjør (og i så tilfelle,håper jeg du skriker ut),så er de animalske proteinene "det samme",uansett om de kommer fra fisk,reker,mark eller oksehjerte? Reke,fisk og mark har de samme essensielle aminosyrer som oksehjerte?


Det er korrekt.



Det er vel strengt tatt stor forskjell på animalske proteiner.
Det avhenger av hva opprinnelses dyret er!
Varmblods dyr er vell forskjellig i forhold til vanninsekter. Jeg tenker her på animalske fettet som følger med i mating med oksehjerte. Det er dette jeg er mest skeptisk til og som det er bevist kan medføre fettavsetting i levra på fisken og med føre døden. Dette under forutsetting av det overdrives med oksehjerte foring.
VF discus som aldri har spist slik kjøttboller, mener jeg skal bli spart for slik belastning. Det er mulig og erstatt proteinbehovet med andre animalske emner som er mer naturlig for fisk å spise.
bjornik
Det er vel strengt tatt stor forskjell på animalske proteiner.


Spørsmålet var om Reke,fisk og mark har de samme essensielle aminosyrer som oksehjerte? Fellesbetegnelsen for proteinene i alle disse kildene er at de er fullverdige.

Hvorfor du blander inn fett på et konkret spørsmål om proteiner virker merkelig. Sett på den andre siden så kan vi gjerne snakke om fett siden du er på full fart til å teste ut et for som inneholder min 6 % fett.

Nå er ikke målet å oppnå 0% fett i dietten da dette vil slå negativt ut. Fett er en nødvendig del av dietten det er bare om å gjøre å holde fetttprosenten på et akseptabelt nivå.
Geir Kristiansen
[QUOTE=bjornik] Det er vel strengt tatt stor forskjell på animalske proteiner.


Spørsmålet var om Reke,fisk og mark har de samme essensielle aminosyrer som oksehjerte? Fellesbetegnelsen for proteinene i alle disse kildene er at de er fullverdige.

Hvorfor du blander inn fett på et konkret spørsmål om proteiner virker merkelig. Sett på den andre siden så kan vi gjerne snakke om fett siden du er på full fart til å teste ut et for som inneholder min 6 % fett.

Nå er ikke målet å oppnå 0% fett i dietten da dette vil slå negativt ut. Fett er en nødvendig del av dietten det er bare om å gjøre å holde fetttprosenten på et akseptabelt nivå.

Du har kort og godt et syn om at oksehjerte kjøtt er et fullverdig foremne for discus. Jeg mener det motsatt og da har det ingen hensikt å diskutere dette lengere for oss.




Da har du sovet i timen.

Det jeg sier er at proteinet skal være fullverdig uavhengig av kilde.
Geir Kristiansen
Da har du sovet i timen. Det jeg sier er at proteinet skal være fullverdig uavhengig av kilde.


Jeg har forstått hva du sier, og realiteten er som jeg skrev sist.
Noen kunne kanskje ha nytte av følgende artikkel:

CHONG, A.S.C., R. HASHIM & A.B. ALI (2002): Assessment of dry matter and protein digestibilities of selected raw ingredients by discus fish (Symphysodon aequifasciata) using in vivo and in vitro methods. Aquaculture Nutrition 8(3): 229–238

Her følger et sammendrag. Hele artikkelen kan kjøpes og lastes ned som PDF fra Blackwell

ABSTRACT: The reliability of several in vitro steps as compared with the conventional in vivo method to determine the dry matter and protein digestibilities of several raw ingredient by discus juveniles was assessed. In vitro studies were conducted based on a 12-h digestion method and measurement of pH drop involving four different substrate–enzyme mixtures, namely the Lazo single enzyme, Hsu multi-enzyme, Saterlee multi-enzyme and discus extract enzyme system. Results from both methods showed that fishmeal was highly digestible in terms of dry matter (67.22–87.52%) and protein (76.8–91.18%). With the exception of poultry offal meal, findings also indicate that discus digests dry matter in feedstuffs of animal origin (fish meal and beef heart) more efficiently compared with plant materials (soybean and wheat meal) with no obvious trend observed for protein digestibility in any of the ingredients tested. Apparent digestibility coefficients of not less than 40% suggest that all the ingredients tested were potential ingredients for development of formulated feed for discus culture. A comparison between the different in vitro enzyme systems tested showed that the Saterlee method, which used commercial mammalian and bacterial enzymes, was best in terms of its ability to differentiate the digestibilities of the various ingredients and correlation (r2=0.85–0.90) with the in vivo results. The use of a crude enzyme extract from discus digestive tract also provided values consistent with in vivo and Saterlee in vitro methods (r2=0.72–0.87), indicating the potential and need for further investigation to develop a more accurate in vitro assay based on discus digestive enzymes.

mvh
Svein A. Fosså
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap