Forslag til nye arter i dyrebasen. (side 4)

Caridina gracilirostris som reken er registrert i reke og skalldyrsbasen her på AF, er feilaktig i følge denne artikelen som sier at navnet nå er Caridina sp Gulf1
AGUAGREEN
AQUAGREEN
Caridina sp Gulf1 Generell informasjon: Det er en undescribed arter av reker som tidligere ble feilaktig identifisert som Caridina gracilirostris. Dr Tim Page ved Griffith University var slag nok å sammenligne DNA til andre reker i referansen samlingen. Dr Side skrev - Din C. gracilirostris fra Kommersiell produksjon dammer grupper med C. sp. Gulf1 (Page et al. 2007) fra Qld og NT. Det er ikke C. gracilirostris, som jeg også har i treet. Den andre prakteksemplarer jeg av C. sp. Gulf1 kommer fra Coomalie Creek NT, og Archer, Wenlock og Cloncurry Rivers alle Qld. - Vi er takknemlige for Dr for dette hjelpe til med identifisering. Det er en veldig attactive liten reke som må holdes med mindre ikke rov akvarium ledsagere. Det er en god art for forbruket av alger i plantet akvarium men Caridina sp. NTnilotica er bedre. Det vil spise ulike typer alger men hvis alger er ikke til stede (vi vil) de vil strømmen på normal fisk mat. Fargene i denne reken er specks i hvitt og rødt over en klar body med lange røde rostrum. Fargene er variabel med dem blir mer uttalt på større prakteksemplarer. Form kulturperler på Aquagreen er fra Blackmore River i Northern Territory, og er den mest fargerike form funnet hittil. Kultiveringstiltak notater: Dette arter av reker er funnet godt innlandet i Daly og Douglas Rivers i Northern Territory. Det er kultivert i ferskvann som er i bevegelse og godt oxygenated. Annen litteratur sier at de krever en brackish fase i sin tidlige livssyklusmodellen stadier, dette ble funnet ikke å være tilfelle med larver som går til unge voksne helt i ferskvann. I Aquarium - være svært forsiktig med vann fra springen og andre kjemikalier, alltid forberede utgjør vann en uke før du trenger den og holde den i en skyggefull plass i hagen der mor natur kan legge de endelige forberedelsene til å gjøre det trygt. De øver på å gjøre en waterchange fra trykk og legge klor Remover som du drar er ikke anbefalt. Fordeling: I Australia er det funnet i NT og Qld, elswhere det skjer i Øst Indo-vest Pacific region. Selling detaljer: Selges som individer over 1,5 cm Referanse: Kommunikasjon med dr. Tim Page, Griffith University, Qld. Page et al (2007), "Molecular Phylogenetics & Evolution 43: pp.645-659"

Ikke den beste oversettelsen pga. bruk av Google Oversetter
Stemmer dette ?
Caridina gracilirostris står oppført som en asiatisk art, mens Caridina sp Gulf1 skal være en australsk art. Jeg vet ikke hvordan det hele henger sammen, men ifølge Aquagreen (som er drevet av svært seriøse folk) er den ikke den samme som Caridina gracilirostris.
Aulonocara maulana?
Heisann,, Eg leter etter Aulonocara Maulana så det hadde vært digg om den kom opp her inne,,,, utrulig flott fisk,,, masse bilder og info på google men vil veldig gjerne ha infoen her på AF heller..
Eremittkreps
Håvard Støre Andresen
[QUOTE=Malin.P]Coenobita clypeatus (Eremittkreps/Eremittkrabbe). Mer info kan jeg vel legge på profilen, når den kommer.

[URL=http://akvaforum.no/edit.cfm?action=editanimal&id=1178&tab=1&msg=Informasjonen%20ble%20lagret ]Her er profilen[/URL]

kan eremittkreps som lever i saltvann gå i ferskvann?? og er det lovlig og bare ta noen fra sjøen?
Rød krabber hadde vært kult å fått inn i basen! jeg er sikkert ikke alene her på forumet som eier krabbe
Melanoides sp java står ikke i basen. Har flere bilder lagt ut men hvis dere oppretter basen så kan vi sende inn bilder så dere får tatt en titt på dem?
Her er tre bilder av den sorten jeg mener.
Plussmedlem
Jan Tore Olsen
kan eremittkreps som lever i saltvann gå i ferskvann?? og er det lovlig og bare ta noen fra sjøen?

Nei, den tåler nok ikke det. Men har du saltvannsakvarium og vil ha en "norsk" eremittkreps (pagurus bernhardus, vanligste eremittart i Norge) tror jeg ikke det er ulovlig å hente en eller to fra fjæra...forutsatt at du ellers følger norsk lov for dyrehold.
Her er også en snegle som bør være med i snegle/skalldyrbasen. Japansk trapdoorsnegle.
Mvjnz
Den var stilig da! :)

Ja den er rålekker med den knallblå nesa med orange prikker på. Formerer seg som en stormvind.....Fikk tak i 5 stk for en stund siden og de ble oppbevart i en glassbolle og i den var det 60 småtisser da jeg hentet de....Det kryr av de i karene jeg har de i. De skulle vist bare formere seg en gang i året og jaggu gjorde de det til gangs hvis det er tillfelle....men råfine er de og helt perfekte algespisere....
Å de var råfine! Utifra bildet med sansnegler som klatrer på den, blir den på størelse med eplesnegler? Klatrer disse ut av kar uten dekkglass?
Lisbeth
Å de var råfine! Utifra bildet med sansnegler som klatrer på den, blir den på størelse med eplesnegler? Klatrer disse ut av kar uten dekkglass?

Ja den største jeg har er vel på størrelsen med en halv voksen eple tenker jeg. Det er litt rar fasong på de, men de er vel ca 2-3 cm store i foten. Vet ikke om de klatrer ut av kar uten dekksglass.....disse er veldig nyttige når det gjelder alger, de sitter hele tiden på plantene og beiter alger og er sjelden å se på bunnen av karet. Unntatt når de graver seg ned. De støvsuger bladene for skitt og lort. Dette er en mudder snegle som har gjeller og som filtrerer vannet på samme måte som muslingene gjør så de er jo nyttige å ha i karet bare pga det også. Et ekstra lite filter på en måte...)
Heidi Ingdal
Dette er en mudder snegle som har gjeller og som filtrerer vannet på samme måte som muslingene gjør så de er jo nyttige å ha i karet bare pga det også. Et ekstra lite filter på en måte...:-))

Muddersnegle? Kan det bety at de kan gå i bløtt vann? Jeg skulle så veldig veldig gjerne hatt noen snegler i 450 literen min som har ph på 6-6,5

(beklager OT i denne tråden)
Lisbeth
[QUOTE=Heidi Ingdal] Dette er en mudder snegle som har gjeller og som filtrerer vannet på samme måte som muslingene gjør så de er jo nyttige å ha i karet bare pga det også. Et ekstra lite filter på en måte...:-))

Muddersnegle? Kan det bety at de kan gå i bløtt vann? Jeg skulle så veldig veldig gjerne hatt noen snegler i 450 literen min som har ph på 6-6,5

(beklager OT i denne tråden)
Svarer på dette i min egen tråd jeg.....
Heidi Ingdal
Her er også en snegle som bør være med i snegle/skalldyrbasen. Japansk trapdoorsnegle.

Bumper denne flotte sneglen, som Heidi har identifisert som Blånesesnegle (Filopaludina sumatrensis polygramma) Thailandsk sumpsnegle.
Mer info til bruk i basen står i annonsen hennes.
Hvorfor blir ikke sneglene lagt inn i snegle og skalldyrbasen?. Det er jo en evighet siden det er sendt inn forslag på dem. Sneglene det gjelder er Melanoides sp java og Filopaludina Sumatrensis polygramma ( Thailandsk sumpsnegle )Hva er vitsen med denne tråden hvis det ikke gjøres noe med forslagene som kommer inn?
Aulonocara sp. strawberry
Heisann
Vil legge opp ett ønske om Aulonocara sp. Strawberry da denne er absolutt ikke lik Aulonocara sp. Firefish...
Har voksne grupper av begge rasene og de er meget forskjellige.. Oppførselen er ganske den samme,men fargene er veldig forskjellige...
Skal legge med ett bilde når eg får tatt bildet av dem...

Mvh Annette
CNC Blondi
Heisann Vil legge opp ett ønske om Aulonocara sp. Strawberry da denne er absolutt ikke lik Aulonocara sp. Firefish... Har voksne grupper av begge rasene og de er meget forskjellige.. Oppførselen er ganske den samme,men fargene er veldig forskjellige... Skal legge med ett bilde når eg får tatt bildet av dem... Mvh Annette

Denne tråden er ikke for fisk, men for skalldyr som snegler og reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne L.R
Reklame for plussmedlemskap