Dykke etter planter (side 4)

vegar haugerud
det er rart at trepigged stingsild ikke kan has i dam, siden den allerede lever i norge fra før...hva kan liksom norsk trepigget stingsild gjøre mot norsk fauna?

Var det jeg tenkte på også.
I de fleste vann hvor det er fisk finnes vel Stingsilda allerede.
Så den kan da ikke gjøre så stor skade.
Hvis loven kom i 2005 kan det stemme. Var på de tider han jeg snakka om begynte med Koi. Å han er politi, så han kan vel litt om lover å sånn.. Hehe.
Galemor
Ja enig med deg der, vi får hente bjørkeriset og dra på jakt etter gullfisk utslippere. Sett fisken i karet, kan vi kalle oss. He he ser det for meg, to gale akvarister masjerer rundt samtlige dammer på jakt etter noen som prøver sette sin gule fisk fri. :D

Hvor melder man seg på? Hehe, hadde vært stilig det da, og visst man hadde møtt på noen som "var på tur" med gullfisken sin, så ser jeg nesten for meg trynet på den personen :p
norge har litt snåle lover ja.
har dere sett den nye tunnelen i trondheim, det er ei rundkjørig midt inne i den og rett utenfor er det et monument som ligner på et skihopp.
guttn
norge har litt snåle lover ja. har dere sett den nye tunnelen i trondheim, det er ei rundkjørig midt inne i den og rett utenfor er det et monument som ligner på et skihopp.


Hehe. Sært!
Hei.

Jeg vet at dette er en gammel tråd, men ville ikke lage ny når de allerede er en tråd om dette.
Jeg har planer om å lage en hagedam til sommeren, å ha gullfisk i.
Jeg bor 30 m unna glomma, og har da tenkt at dette er et fint sted å finne planter til en dam. Sjøgress, vannliljer osv. Kan det være sykdommer eller bakterier i vannet fra elven som kan være skadelig for gullfisk?

En annen sak er at jeg ville ha abbor i dammen. Da kan jeg jo fiske opp yngel/småfisk fra vannet, som svømmer langs kanten hele våres, og første delen av sommeren.
Jeg leste her at det er ulovlig å ha slike fisker i dam/akvarium. Er det ulovlig til og med når jeg bor såppas nærme elva som jeg gjøre, og putter de tilbake i elven når høsten kommer?
Ja det er vist utrolig ulovlig, for det de kan få andre typer sykdommer i dammen din og når de da settes ut igjen vil de smitte de andre fiskene og .....
Bare se på oppdretsfisk og sykdommer som smitter ut med fisk som rømmer..

Vi har disse lovene for at det ikke skal skje som i andre steder, hvor fremmede fisker har tatt over og utryddet de naturlige artene som er der.

Bare se på skrekkeksempelet australia med katter og griser... De ødelegger og dreper mesteparten av det naturlige habitatet som var der før..
Oi, ja daså
Men gjelder dette planter også?

Der må du nok sjekke med utrydningstrua planter. Ellers tror jeg det er ganske fritt frem med å hente planter i naturen.

Eneste er at hvis du henter planter i naturen og putter i dammen din, så kan det følge med nasty ting. Min mor og far slet med blodigler og andre ting som alger man ikke ønsker å ha i hagedammen. Rett og slet for det de fulgte med plantene, enten som egg, eller gjemt i jord osv...

Så skal man hente planter i naturen er det best å passe på og ikke bare putte det rett i dammen feks..

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap