Jeg har kjøpt verdens styggeste scalare :-( (side 4)

Scalarene mine splitter også opp å danner nye par hele tiden.
De er ikke bedre enn andre ciklider.
De er ikke trofaste som folk skal ha det til!
Jeg velger å la deg tro på det du vil, 2nelise. Jeg aner en viss mistroiskhet til mine opplysninger, men det er ikke så viktig hvem du tror på. Jeg vet jo at jeg har rett mht dette, men det kan jo ikke du vite Så ærlig talt gidder jeg ikke engang å lese linkene du har gitt, jeg vet jo at det bare er tull siden jeg har erfart det motsatte så utrolig mange ganger mht scalarenes pardannelser og trofasthet.

Så du må gjerne velge å tro det du leser på div. internettsider (der det til tider kan stå forferdelig mye rar info...), men det kan være verdt å merke deg andres erfaringer også. De har nok litt rett, i noe av det de skriver, men det er bare en del av sannheten. Kanskje stemmer det i noen tilfeller, hva vet jeg? Jeg har aldri opplevd at en scalare ikke klarer å finne seg en ny partner. De bytter som bare det, om det nå passer seg slik. Men at de gjerne har sine favoritter, det er helt klart. Jeg hadde f.eks. en sort-marmorert hannscalare som var stor og flott og umåtelig populær blant damene. Han hadde to yndlingsdamer i flokken min, som han byttet på annenhver gang. Han valgte ganske enkelt den som til enhver tid var moden og full av egg. Da ble gamlekjæresten jaget og banket. Men hun tilga ham så snart det ble hennes tur

Men, du kan jo nå bare observere dine egne scalarer, da ser du etterhvert hva som er mest riktig. Du ser jo allerede et nytt par i emning, ikke sant? Den hunnen du har nettopp kjøpt og som mistet "sin livslange partner" virker vel ikke akkurat som en sørgende enke og er helt utrøstelig? Hun er, etter hva du beskriver, allerede i gang med å skaffe seg en ny noen timer senere.
Hvis det er en stund siden hun la egg, dvs et par uker eller mer, er hun sannsynligvis full av egg, og dette merker hannen med en gang. Da har du et nytt par før du vet ordet av det - inntil videre

2nelise
Her er en lenke til en side som sier det samme: [URLBLOCK1] Så det er jo litt merkelig at du har observert det stikk motsatte?
er ikke denne tråden snart way off topic?
teppemann
er ikke denne tråden snart way off topic?

Hva så? Det er da hennes tråd.
Tråder utvikles som oftest, det er ikke noe rart, og temaet er fremdeles scalarer.
Joda det er nok sant som du sier Mona, jeg blir bare litt "forspælt" som vi sier i nord-norge over at wikipedia som skal være et interaktivt leksikon skriver svada.

Og nei, hun oppfører seg ikke som en sørgende enke, men som en forelsket liten skolepike :P
Nils Vollstad
Her må du lese hva de forskjellige mener om dette på den spesielle arten som du ønsker å vite mere om, gjerne i forum på nettet og bøker. Her vil du snart oppdage at informasjonen spriker meget. Det kan være direkte motstridene informasjon! Så må man til slutt sammenholde informasjonen og selv velge hva som du mener er det mest rette for deg og dine fisk.

Når det gjelder hva som skrives på nett og i bøker måtte jeg bare sitere meg selv.

I biologien finnes det utrolig lite sannheter. Det er mere eller mindre meningsløst å forsøke å fremheve at; "mine observasjoner er korrekt for alle fisk i alle sammenhenger og for bestandig!" De fleste som kommer med bastante uttalelser om f eks hvorvidt scalare er monogame, er nok dessverre dømt til å feile.

Mine observasjoner av hvorvidt ciclider er monogame stemmer av og til, mens andre ganger er det ikke korrekt å hevde det. Men mine ciklider er mere monogame enn f eks andre fisk som levendefødere og tetra.
Legger man til grunn definisjonen av å være monogam (fra gresk monos, 'en', og gamos, 'bryllup') vil si å bare ha en partner, enten livet ut eller i ei viss tid.

Bruker du da monogam som ut hele livet er det ikke korrekt at scalare er monogam.

Bruker du derimot definisjonen for en viss tid, er dette et mere korrekt utsagn for om hvorvidt scalare er monogame eller ikke.
Ciklide
Scalarene mine splitter også opp å danner nye par hele tiden. De er ikke bedre enn andre ciklider. De er ikke[I] så[/I] trofaste som folk skal ha det til!

Det er min erfaring også. At de er par livet ut er (ganske) mulig men ikke en absolutt regel.
Nils Vollstad
Mine observasjoner av hvorvidt ciclider er monogame stemmer av og til, mens andre ganger er det ikke korrekt å hevde det. Men mine ciklider er mere monogame enn f eks andre fisk som levendefødere og tetra. Legger man til grunn definisjonen av å være monogam (fra gresk monos, 'en', og gamos, 'bryllup') vil si å bare ha en partner, enten livet ut eller [B]i ei viss tid[/B]. Bruker du da monogam som ut hele livet er det ikke korrekt at scalare er monogam. Bruker du derimot definisjonen for en viss tid, er dette et mere korrekt utsagn for om hvorvidt scalare er monogame eller ikke.

Akkurat som oss mennesker. Vi ønsker å være monogame og er det en viss tid, og så... :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap