Hvordan kan det stoppes? pelsdyr (side 4)

Shlush: Hvis du vil spre det gode ord og få flere til å dele synet ditt så må du legge følelsene litt til side og ikke prate som en fundamentalist, for det bare provoserer folk. Ingen liker å bli fortalt hva som er rett. Folk har drevet med pels i tusener av år. Vi synes også det er galt at man bruker koner som "slaver" i visse land, men det er ikke noe man løser ved å brøle til dem at de er kørka.

Personlig ville jeg ikke eid en pels, og man redder sikkert en del dyr bare med å kverke J Lo :P

Husker mamma skulle kjøpe pels, jeg var i harnisk.
Men jeg godtok det da det viste seg å være geit, og kjøtt fra geit har vi spist mange ganger.
Synes det er forskjell på å foredle alt på dyret kontro å drette opp dyr kun for pels.
Jeg har ingen problemer med f. eks skinnsko. Man spiser jo oksekjøtt. Samme med sauepels.

Men uansett er jo det viktige at man viser respekt for levende liv, både når de lever og når de skal avlives. Det er nok der endel næringsvirksomhet feiler.
Jeg driter egentlig i om de spiser katt enkelte steder, men det er måten de behandler dyret på jeg reagerer på.

Ps:
Jeg (og andre moderatorer) kan ikke følge med i alle tråder, og tema som dette kan fort bli personlig og følelsesladet. Satser på at dere andre hjelper til med å evnt rapportere inn hvis ting går over alle nissestøvleskaft
Plussmedlem
MC Darup
Husker mamma skulle kjøpe pels, jeg var i harnisk. Men jeg godtok det da det viste seg å være geit, og kjøtt fra geit har vi spist mange ganger.

Mange ganger? Det må vel være uvanlig

Ikke mange som spiser geit i Norge. Ikke engang Opplysningskontoret for kjøtt driver folkeopplysning om denne kjøttvarianten.
Aggi
Naboen? ;)

Naboen er ikke akkurat noe storprodusent av egg, men kan jo spørre pent om å få kjøpe noen av han )

Det er ikke det mest vanlige, man må vite å tilberede det. Tror det ikke er så rart på f eks vestlandet.
Vi hadde en nydelig viltgryte med geitekjøtt i min barndom, flere ganger.
Uansett bruker man jo melken til geita også.
biXen
Shlush: Hvis du vil spre det gode ord og få flere til å dele synet ditt så må du legge følelsene litt til side og ikke prate som en fundamentalist, for det bare provoserer folk. Ingen liker å bli fortalt hva som er rett. Folk har drevet med pels i tusener av år. Vi synes også det er galt at man bruker koner som "slaver" i visse land, men det er ikke noe man løser ved å brøle til dem at de er kørka. Personlig ville jeg ikke eid en pels, og man redder sikkert en del dyr bare med å kverke J Lo :P

Skjønner deal'en der altså. Skal prøve på det Men noen meldingen trigger mer enn andre. De er mye i verden som skulle vært forandret på. Og norge er bedre enn mange andre steder i noen ting, og noen ting ligger norge etter på. Som pelsindustri etter min mening. Det er på en måte greit at de bruken sauskinnet til noe da sauene likevell skal bli slaktet, men da mener jeg at sauen burde ha et verdig og bra liv frem til slakting. Tror de fleste bønder lar sauene få ut på beite og kose seg. (kan jo ikke garantere dette da det alltid er noen som bryter reglene uten at noen vet det). Så jeg mener sau og ku har et godt liv frem til slakting, det er slik jeg mener det skal være

Bra den der med J LO da, kanskje det er der vi skal begynne? :p
Shlush
Virket også litt tungvindt ut å kjøpe seg høne selv da :p Jeg har jo ikke tid til noe høne tror jeg, så best jeg ikke gjør det ;)

Har du litt plass til rådighet, så kan jeg herved avsløre at det ikke er mye arbeid med å ha noen få høner.
Ble selv høneeier i vår, og er overrasket over hvor morsomme de er....

Når man leser om hold av burhøns og de belastningene de har iløpet av sitt korte liv, så er det en sann fryd å betrakte tuppene løpende rundt i hagen.
Eggene er også "rykende ferske"

Det er en interessant diskusjon da, både pels og mat. Vi blir litt heva over det her i Norge som har det så bra, at det er fort gjort å rakke ned på andre land. Men jeg tror det er ganske mye kynisk innen slakteri osv. her også, det har vi sett tidligere, kan håpe det er forbedret de siste årene. Selv om det kanskje er mer verdi for oss vanlige folk med mat enn pelsindustri, som blir sett på som jålegreier. Ideelt sett ville vi vel at ihvertfall alle dyr hadde et fint og sprekt liv til de ble slakta, enten de blir mat eller pels. Det er ikke sikkert reglene er like humane innenfor pels som de burde vært.

Men når vi har alt vi trenger så har vi lite forhold til det. Hadde vi vært i en skog, sultne på 5. dagen så spørs det hvor nøye vi var på at maten vi fikk tak i ble tatt livet av riktig Ser jo hvor glad Survivalman på discovery blir når han finner en reke i en sølepytt.
Trine T
[QUOTE=Shlush]Virket også litt tungvindt ut å kjøpe seg høne selv da :p Jeg har jo ikke tid til noe høne tror jeg, så best jeg ikke gjør det ;)

Har du litt plass til rådighet, så kan jeg herved avsløre at det ikke er mye arbeid med å ha noen få høner.
Ble selv høneeier i vår, og er overrasket over hvor morsomme de er....

Når man leser om hold av burhøns og de belastningene de har iløpet av sitt korte liv, så er det en sann fryd å betrakte tuppene løpende rundt i hagen.
Eggene er også "rykende ferske"

Oi, trodde høner var mye arbeid jeg Kanskje det er det jeg skal gjøre senere. Skaffe meg høner. Men det får bli når jeg er færdig utdannet. Akkurat nå bor jeg i by, så høner er upraktisk her, å samtidig går jeg høgskole så er en del arbeid. Hvertfall nå når jeg går inn i en eksamensperiode. Men høner selv ville jo være positivt til senere. Jeg er ikke kjempestor spiser av egg akkurat, men det er skikkelig godt med egg til tider da. Å når man har høner selv så vet man jo at hønene lever bra )

Såg på han survival-mannen i går faktisk. Blir litt småuggen av å se på han til tider. I går så slaktet han en kamel i ørkenen. Drakk vannet som var i buken dens, drakk vannet han klarte å klemme ut av halvfordøyd mat fra magen dens. Han sa selv at det ikke smakte særlig. Så tok han pelsen å la seg selv inni kamelen :-S hadde ikke vært meg sier jeg bare. Spiste biller å slikt. Men han utnyttet kamelen 100% nesten da.

Drakk vannet/væsken, Brukte pelsen og kamelen til å sove om natten, tente bål med kamelbærsj og grillet kamelkjøtt... Men kamelen hadde levd et villt liv til han slaktet den da.
Jeg har nesten sluttet å spise kylling, og spiser veldig lite egg. Dette er fordi jeg vet at disse dyrene ikke har det bra på en normal egg/kylling gård.

Ser ikke noe galt i å holde dyr bare for pelsen, regner med at kjøttet uansett kan brukes som mat til kjæledyr, som ellers spiser kjøtt som kunne vært menneskemat.

Kunne godt tenke meg å smake hund/katt/osv. men har ikke så lyst til å foreta slaktingen selv.

Så lenge dyrene blir behandlet godt og avlivet på en god måte, er det meste greit såvidt jeg kan forstå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap