Fiskesammensetning-scalare og slørhale? (side 4)

Mine har levd i 30 grader hele sommeren, og har konstant tilgang på mat i form av alger og mygglarver. De yngler, og oppfører seg som gullfisker flest. De er ikke hyperaktive, og heller ikke sløve av varmen.

Hvorfor det er så vanskelig å tro at den ikke er ren kaldtvannsfisk selv etter jeg har postet en definisjon som nevner gullfisken skjønner jeg ikke, men regner med det bunner i at folk rett og slett ikke vil forandre det de alltid har trodd, noe jeg har oppdaget er ganske typisk for nordmenn.

Jeg ser hvertfall at gullfiskene mine trives like godt nå som de gjorde da tempen var rundt 20 i vinter.
ja seff.. har hatt gulfisk i 35 grader med. men sej ka han tåler ej selfølgelig vet vi at han er tropisk/kaldvanns fisk ingen har enda motsagt de da
trernger ikke så mye mat så du har rett i det at de kan leve på mygglarver og alge og lignenede dyr støtterdeg der ja:)
Tenyrafar
[QUOTE=Shlush][QUOTE=Tenyrafar]Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere.


Her var det jeg forstod det slik. Siden du selv puttet den tilbake i en mindre vase...

men men, putt den i 10 literen, kast 3 literen slik at den ikke kan dette tilbake til denne!

huff, du bare må ha et siste, irettesettende ord du.


edit: ser du har eplesnegler (og platyer) i samme akvarium som scalare og neontetra, jeg kunne sikkert hengt meg opp i å lure på om neontetraene var der som mat for scalarene :P, men det jeg lurer på er om det faktisk går bra å ha eplesnegler i samme akvarium som fisker som skal ha noe surere vann? Har veldig lyst på eplesnegler selv men forstod det sånn at de skulle ha noe hardere og mer alkalisk vann? Og jeg skal ha kardinaltetra i det akvariumet.

Det går fint med eplesneglene. De har fine skall og ser ut til å trives. Har flest eplesnegler i 50 literen min faktisk.

Platy har jeg i grunn sluttet med. Ikke mange igjen, men de som er der nå skal muligens flyttes over i 50 literen, men har ikke bestemt meg. Dessuten står det at platy skal ha fra 7.0 - 8.0 i PH, mens hos scalare står det 6.0 - 7.5... Min PH er ca på 6.8-6.9 har jeg funet ut. Så ikke store forskjellen der nei. Tror nok platyene trives

Å angående neontetraene mine. Dette er ganske store neontetra som ikke passer i munnen hos mine scalarer enda vertfall. Da scalarene mine fremdeles er ganske så små. Å disse har ikke vist interesse i neontetraene engang ) Men jeg har en venninne av meg som skal få scalarene mine når de blir for store til å være hos meg. Hun har 260 liter som hun driver og skal starte opp...

Men hvis jeg hadde stappet kampfisken min i 3 liter, betyr ikke det at det er greit. Så putt den ned i 10 literen!!!
*ja jeg vil gjerne ha siste ordet*
Mvjnz
[quote]Kampfisk har forøvrig labyrint organ så de har nok en eller annen gang utviklet seg til å overleve(om ikke trives) i små beholdere.


Den logikken der skjønte jeg ikke. Pga labyrintorganet kan de puste luft fra overflaten, og kan dermed overleve i svært okygenfattig vann, men det har jo ikke nødvendigvis noen som helst forbindelse med å leve i små pytter? De kommer opprinnelig fra sumper, og de kan jeg tenke meg er ganske oksygenfattige, men det er ikke dermed sagt at de er små.

Labyrintorgan betyr heller ikke at de tåler ammoniakk/nitritt bedre enn andre fisker, noe som også ser ut til å være en vanlig myte.

Er kaldtvannsfisk, som passer i et stort uoppvarmet akvarie eller ute i en dam.


At gullfisk er en kaldtvannsfisk er en myte. Den trives like bra i 35 grader som i 10 grader, og alt imellom. I opprinnelseslandet kommer den fra store dammer som til tider når nesten 40 grader. Jeg har selv gullfisker i en dam som holder 30 grader minst halvparten av året, og de yngler og vokser og trives. Da jeg puttet dem i et kar inne for å behandle for hvitprikk kom tempen opp i 35 grader, og de plagdes ikke i det hele tatt. Helt normal oppførsel.

JA de lever i opp til 40 grader der de kommer fra, MEN dette er bare i korte perioder og ikke i lengden.

Når du skriver at det er en myte at den er kaldtvannsfisk, blir ikke det akkurat det samme som å si at den er en tropefisk (nesten)???

Gullfisken er en kaldtvannsfisk. De tåler forskjellige temperaturer, og kan vennes til å leve og i varmer vann. Men du skriver at de lever i 40 grader der de kommer fra, og da må jeg streke under at dette er i korte perioder. Og ikke permanent...
Selv
der gullfisken kommer fra vil det være utrolig sjelden at temperaturen kommer opp i 40 grader. Husk at gullfiskens naturlige hjem ikke er små vannpytter/dammer men sjøer og sakteflytende elver.
Temperaturen i disse vannmassene kommer nesten aldri over 25-28 *C.
Du vil aldri få en gullfisk opp i feks 1kg i 35 graders vann. Det er ikke noe problem ved 15-20 grader.
Det burde jo si litt synes nå jeg
Fiske_Arne
der gullfisken kommer fra vil det være utrolig sjelden at temperaturen kommer opp i 40 grader. Husk at gullfiskens naturlige hjem ikke er små vannpytter/dammer men sjøer og sakteflytende elver. Temperaturen i disse vannmassene kommer nesten aldri over 25-28 *C. Du vil aldri få en gullfisk opp i feks 1kg i 35 graders vann. Det er ikke noe problem ved 15-20 grader. Det burde jo si litt synes nå jeg :-)


Enig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap