Haster!!! fiskene dør! (side 4)

Tenker å dra for å kjøpe för til de. Noen som anbefaler noe spes? Kanskje ett som fremhever fargen og som er bra for fiskene (tror de trenger det beste)?
Vanskelig å si når vi ikke aner hva som foregår. Men rent van har aldri skadet noen. Og så lenge vannverdier og temperatur stemmer med det som er i karet, skal ikke vannbytter være stressende. Heverteffekten med en slange i det ene hjørnet, og tømme vann tilbake i karet. Jeg klarer ikke å se at vannbyttene mine stresser fiskene
Tenkte å si noen ord om egen erfaring.

Hadde problem med fiskedød for ikke så lenge siden. Synderen hos meg var forhøyet Nitrat. Knallrød test!
Hadde ikke utslag på hverken Nitrit eller ammoniakk.
Skjønte ingenting før jeg fikk skaffet testutstyr for Nitrat. Alt så normalt ut.

Nitrat testen følger ikke med på standard settene. Litt styr med dråper, dråper, pulver og dråper igjen. No går det nesten automatisk.

Er enig med flertallet her. Vannbytte er alfa omega og den aller beste medisin. Har lært meg til å ta vannbytter forebyggende om jeg synes at det er noe som ikke stemmer. Så kan jeg ta testen etterhvert.

Håper at det går bedre i akvariet ditt nå.
Enig med Ruth og Elin ovenfor. Jeg tar alltid et ekstra vannbytte eller to, dersom det er den minste mistanke om at et eller annet ikke stemmer eller noe er "muffens". Ofte er noen ekstra vannbytter alt som skal til.
Om ikke annet så kjøper man seg iallefall litt mere tid til å finne ut årsaken til problemet (hva det nå enn måtte være).
Takk for at du fortalte det! På stripsen er den helt fin. Men hva måler du med?
Jeg har målt med Tetra amoniakktest i tillegg, men det blir ikke det samme? *dumt spørsmål sikkert*
Inaktiv bruker
Tørrfisk
Takk for at du fortalte det! På stripsen er den helt fin. Men hva måler du med? Jeg har målt med Tetra amoniakktest i tillegg, men det blir ikke det samme? *dumt spørsmål sikkert*


Har du brukt stripstester på alle målingene?

Disse stripsen sier flertallet av de som har brukt tester ikke er til å stole på. Er det slike fem i en strips hadde jeg ikke stolt på i det hele tatt.
Bruk dråpetester og sjekk at de ikke er utgått på dato før du bruker dem.

Mvh
Kai R.
Kai Roger Bakken
[QUOTE=Tørrfisk]Takk for at du fortalte det! På stripsen er den helt fin. Men hva måler du med? Jeg har målt med Tetra amoniakktest i tillegg, men det blir ikke det samme? *dumt spørsmål sikkert*


Har du brukt stripstester på alle målingene?

Disse stripsen sier flertallet av de som har brukt tester ikke er til å stole på. Er det slike fem i en strips hadde jeg ikke stolt på i det hele tatt.
Bruk dråpetester og sjekk at de ikke er utgått på dato før du bruker dem.

Mvh
Kai R.
Bruker dråpetester. Nitraten testet jeg på Tetra-strips, men amoniakk og de andre med dråper
Håper det går seg til
Opplevde noe av det samme.

Satte inn for mange fisk på en gang. Bakteriefloraen i karet klarte ikke å takle den brå økningen av avfallsstoffer. To fisker døde. En ble rød rundt ene gjellen.

De svømte også opp og ned glasset i desprasjon.

Årsaken var mest trolig ammoniakk. (Ingen målbar nitritt.) Har konstant PH 7,5 i springen og den økte i karet. Samtidig satte jeg en faksekalk-stein, fordi levendeføderne skulle ha hardere vann. Den dro kanskje opp ph og dermed ammoniakkandelen ytterligere. Jo høyere PH desto mindre andel ammonikk skal til for å påføre skade skjønte jeg av boken som fulgte med testen. Da jeg fikk tak i test (ikke alle butikker har den) var det fortsatt målbar ammoniakk i karet.

Jeg byttet 20 prosent av vannet hver morgen og kveld. Det hjalp så at ammoniakk-forgiftningen sitter i filteret er jeg ikke helt sikker på om er riktig. Kjørte også vannet fra punpa "gjennom lufta" i håp om at ammoniakk er mer flyktig. Vet ikke om det hjalp, men gjorde i hvertfall ingen skade.

Tok ut vannet med hevert fra toppen av karet før lyset gikk på om morgenen for ikke å stresse fiskene og tilførte nytt vann forsiktig. Gjorde det samme om kvelden etter at lyset gikk av (har timer).

Byttet vann som en gal i ei uke. Da stabiliserte det seg. Bytter fortsatt en gang i uka. Resten av fiskene lever og virker friske og fine nå, også den med rødt rundt gjellen. Tilsatte også 12 gram salt (Ektozon) i 100 litern ettersom det bare var levendefødere der.

Har i tillegg ti yngel som har overlevd. Ingen hvitprikk eller sykedomsutbrudd så langt (krysser fingrene)

Bakterier
Hvis det er riktig som det står her..
Ingen tester viser tegn på høye doser amoniak, nitritt eller nitrat.
Ingen såpe har blitt brukt.
Ikke salt i akvariet i butikken.
Ikke sykdom hos fiskene i butikken.

Da er det begynt å bli ganske sannsynlig at den innkjøringen uten fisk, men med foring har gitt aggresiv bakteriekultur.
Kanskje brukt litt mye fòr?
Kanskje de som råder til å bruke for heller bør teste ut en annen metode?
Kanskje noe plantesaft? Kjemisk.. Amoniak i en eller annen form?
Dette med bakterier er åpenbart en fanesak for deg, og for alt jeg vet har du helt rett. Jeg er heller ingen svoren tilhenger av fiskeløs innkjøring, ei heller medlem av FAMBAI

Men i dette tilfellet tror jeg fremdeles man har søkt altfor kompliserte forklaringer, også den forklaringen din med bakterier. Ammoniakk testen ble jo foretatt etter to heftige vannbytter på kort tid. Så den viser jo nærmest ingenting... annet enn det alle vet: vannbytter er som regel den beste krisehjelp. Det er jo egentlig så enkelt som at det er satt inn for mye fisk på for kort tid i en altfor tidlig periode i karets drift. Ergo får man i flertallet av tilfeller ammoniakk. Og denne kan komme rasende kjapt! I og med at det står et litt eldre filter i karet, så tar det ikke lange stunden før det klarer å håndtere den økte avfallsmengden, men i den korte perioden det tar, kan man få slike topper som tar kværken på endel fisk.

Det er ihvertfall min teori. Og det kan jo se ut som ting har roet seg i karet til trådstarter nå etter vannbyttene.
Høyres kjend ut...
Ja, eg har vore borti noko liknande ein gang for ei tid tilbake. Var i ei kjede-butikk i bergen som averterte med månadens fisk, som var neon-tetra. Hadde ei lita gruppe av denne tertraen frå før og ønskte å gjere gruppa litt større. Både filter og akvarie var godt innkjørd. Samme kvelden døyde de to fyrste tetraene, og påfølgande dag hadde samtlige døyd. De var da kun de nye tetraene som gikk bort, ingen av de gammle. Godt var det at butikken har ein garanti, så fiskane vart erstatta med ein anna type.

Er nok ikkje til mykje hjelp, men kanskje greit å vite at andre har vert borti liknande problem. Kan fort gi eit lite skår i gleda etter slike opplevingar. Så, stå på!

mvh Birger
tender
Dette med bakterier er åpenbart en fanesak for deg, og for alt jeg vet har du helt rett. Jeg er heller ingen svoren tilhenger av fiskeløs innkjøring, ei heller medlem av FAMBAI :) Men i dette tilfellet tror jeg fremdeles man har søkt altfor kompliserte forklaringer, også den forklaringen din med bakterier. Ammoniakk testen ble jo foretatt etter to heftige vannbytter på kort tid. Så den viser jo nærmest ingenting... annet enn det alle vet: vannbytter er som regel den beste krisehjelp. Det er jo egentlig så enkelt som at det er satt inn for mye fisk på for kort tid i en altfor tidlig periode i karets drift. Ergo får man i flertallet av tilfeller ammoniakk. Og denne kan komme rasende kjapt! I og med at det står et litt eldre filter i karet, så tar det ikke lange stunden før det klarer å håndtere den økte avfallsmengden, men i den korte perioden det tar, kan man få slike topper som tar kværken på endel fisk. Det er ihvertfall min teori. Og det kan jo se ut som ting har roet seg i karet til trådstarter nå etter vannbyttene.


Hei!
Jeg er helt enig i at det var feil med 20st på en gang. Filteret rakk ikke å ta allebakteriene, hang kanskje litt etter. Men nå ser jeg 5 fisker i karet. Men De har absolutt roet seg og jeg har begynt å mate de
Jeg er kjempeglad for at noen har klart seg hittill!

Jeg fikk jo ikke målt amoniakken før i går, så det blir bare spekulering.
Men heldigvis er alle testene der fine nå Jeg tror jeg tar litt vannbytte i tidlig ettermiddag siden testene er så fine. Jeg får antagelig ei ferdiginnkjørt pumpe kansje i morgen, så da setter jeg inn den i tillegg
Heisan
Har lest igjennom tråden flere ganger, og er litt nyskjerrig selv på hva som kan være galt. Har ikke holdt på så lenge selv heller.

Så at karet var forholdsvis nyoppsatt. Er det slik at filteret inneholder noen form for kull-filter. Har forstått det slik at slike filter etter en viss tid begynner å slippe ut stoffer den i utgangspunktet skal fange opp.

Er dette en gangbar teori, noe som kan forårsake slik død såpass hurtig??
Dagfinn Lunde
Så at karet var forholdsvis nyoppsatt. Er det slik at filteret inneholder noen form for kull-filter. Har forstått det slik at slike filter etter en viss tid begynner å slippe ut stoffer den i utgangspunktet skal fange opp.


Spennende teori. Jeg vil tro at det kan være mulig ja. Men om det blir så rask reaksjon vet jeg ikke. Venter spent på svar
Kull har den evnen at det absorberer stoffer og holder på dem. Men etter en viss tid er kullet mettet og kan ikke oppta flere stoffer. Noen ganger kan da kullfilterskivene plutselig begynne å lekke ut igjen alle stoffene det har absorbert.

Jeg har erfart det på den sure måten... :p Glemte en kullfilterskive i et Ecco filter i mange uker en gang.
Hei!
Nå har jeg kjøpt nitrat måleutstyr og den var også fin.

Når det gjelder kull har jeg vært inne på den tanken. Det eneste kullet jeg vet om er det som er i tetra tecen som skal taes ut om noen dager. Når det gjelder RENA superclean 90 så har jeg undersøkt så godt jeg kan, men ikke funnet noe kull. Den har en "tablett" som skal skiftes ut hver mnd (selvfølgelig skiftet), så jeg kommer til å kvitte meg med den om en stund. Liker ikke de pumpene med slike tabletter så godt.
Tror de Rena tablettene inneholder kull, men om du har skiftet de ut, er nok ikke dette problemet.

Lykke til videre!
Dagfinn Lunde
Tror de Rena tablettene inneholder kull, men om du har skiftet de ut, er nok ikke dette problemet. Lykke til videre!

De andre tablettene skal skiftes ut etter 3mnd og 6mnd. Det står at man skal rengjøre svampen hver måned, men det har jeg ikke gjort enda. Vet du om man kan kutte ut den tabletten i RENA-pumpa? La den gå uten?
Jeg er ingen ekspert på Rena filterne, men jeg har erfaring en av de minste. De tablettene som fulgte med der inneholdt bla kull. De hadde som hensikt å gi klarere vann.

Jeg synes dette var litt unødvendig i så små kar med snegler i (i tillegg til at de var dyre), så jeg byttet ut tabletten med litt filtervatt. Dette gikk meget bra, du kan jo prøve det. Er ihvertfall mye billigere enn å bytte de tablettene ofte.

Svampen som fulgte med filteret var forholdsvis grov, så uten tabletten/filtervatt er det vel muligens mye partikler som slipper igjennom, og gjør vannet uklart?

Må nok regne med å "vri" opp filtervatten oftere enn du skifter tabletten, men det er ingen stor jobb.
Dagfinn Lunde
Jeg er ingen ekspert på Rena filterne, men jeg har erfaring en av de minste. De tablettene som fulgte med der inneholdt bla kull. De hadde som hensikt å gi klarere vann. Jeg synes dette var litt unødvendig i så små kar med snegler i (i tillegg til at de var dyre), så jeg byttet ut tabletten med litt filtervatt. Dette gikk meget bra, du kan jo prøve det. Er ihvertfall mye billigere enn å bytte de tablettene ofte. Svampen som fulgte med filteret var forholdsvis grov, så uten tabletten/filtervatt er det vel muligens mye partikler som slipper igjennom, og gjør vannet uklart? Må nok regne med å "vri" opp filtervatten oftere enn du skifter tabletten, men det er ingen stor jobb.


Hva med blåsvamp?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap