Maritas akvariehobby <*)))x (side 4)

Etter mange dødsfall av cory-yngel i yngeltanken har jeg valgt å sette dem inn til de voksne coryene.
Er ikke helt sikker på hvorfor de døde, det kan være at jeg ikke byttet vann ofte nok... De største var rundt 1 cm.

(Bildet er en av de største ynglene.)

[External Image]
I går kjøpte jeg en endlers guppy (hann) synes ikke akkurat at det var billig kjøp, men han var veldig fin
Han bor nå sammen med to andre endlers hunner i karet på
128 liter.

[External Image]
Den herren der var absolutt nydelig! Kan ikke huske å ha sett så fin endlers noengang.

Edit: Kikket innom bildene i basen og bare en av hannene kunne ligne litt på din, men den står oppført som hybrid. Ville ha lagt ut bilde for identifikasjon hadde jeg vært deg.
Det kan jeg gjøre
Skal prøve å ta et litt bedre bilde av han først. (hvis det lar seg gjøre
Bildet var flott det. Disse er jo ikke i ro et øyeblikk :b
Tante Astrid
Bildet var flott det. Disse er jo ikke i ro et øyeblikk :b

Hehe... Sant nok, prøvde å ta bilde i går, men dette er nok et av de beste.
Ny fisk
Kjøpte 5 marmorert øksefisk
De bor i 128 literen. Har ikke begynt å spise enda, men de trenger nok litt tid på seg.

[External Image]
Så for første gang alle de 6 minste panda-coryene
samlet i en gruppe.(de er så søte!) De er en god cm lange nå.
Virker som de danner en gruppe når de skal ha seg mat

Er litt bekymret for palett hannen, han kommer ikke ut
for å spise, han er bare bak en skiferstein hele tiden.
Fargen er ganske mørkegrå og finnen er litt revet, har ikke
fått mulighet til å undersøke hele fisken, men må prøve å få fisket
han ut på et vis og eventuelt sette han litt for seg selv i et kar...
[External Image]
Apropo palett-hannen som virket litt syk, så fisket jeg den opp og satt i et kar med medisin i, husker ikke navnet, men var mot div. parasitter. Han spiste ingenting under behandlingen... var der i ca. 3 dager. Satt han tilbake i storekaret i mens lyset var slukket. Med en gang jeg foret med mygglarver spiste han det med en gang. Han og gjemmer seg ikke lengre.

Malte bakgrunnen til 19 literen svart med akrylmaling. Første gang jeg gjør dette, men resultatet ble fint Vil prøve å gjøre det til et rekekar igjen.
(har ikke tatt noe bilde, da glasset er fullt av alger, må renske opp litt
Ny eggleggings runde er i gang hos coryene
Fikk samlet opp 6 egg før lyset slukket.
Har satt eggene i en 12 liters kar med eikeløv i.
Får håpe at jeg klarer å fore de opp denne gangen.
Har samlet opp ca. 13 corydoras panda egg. Alle ser befruktede ut

Er på stadig leting etter pipette til å flytte yngelen under vannskifte, men det er ikke så lett å få tak i. Kan eventuelt tidligst om to uker få tak i pipette fra sandvikastorstorsenter, men det er ikke sikkert at de har det der heller.

Det har også blitt født en hel haug med endlers (guppy) yngel. Håper at de vokser opp, for dette er avkom fra den nye endlershannen jeg kjøpte, som hadde litt snakeskin mønster. Er spent på hvordan de kommer til å se ut når de farger ut!
I dag så jeg 11 små cory-yngel i klekketanken. Og det er fortsatt 7 egg som ikke har klekket enda. Tok et lite vannskifte og satt inn litt javamose.
Har satt artemia til klekking.

Samtidig denne morgenen så oppdaget jeg at lyset til
54 literen har gått -.-
Vannskifte i yngelkaret.
Det aller første vannskifte til yngelkaret er herved utført etter mye slit med å flytte yngelen...

Prøvde å flytte cory yngelen ved hjelp av en pipette, men for det første var de alt for raske og hvis jeg var så heldig med å få dem inn i pipetten så svømte de
like fort ut igjen :P
Til slutt fant jeg ut at jeg kunne bruke en relativt tynn
slange som jeg sugde opp yngelen med. Den første gangen klarte jeg å suge for mye slik at jeg klarte å få vann i munnen, og etter at jeg ikke så yngelen
noen steder i slangen.....da måtte den være i munnen min!

Godt jeg ikke svelget stakkaren. Fikk han ut og den overlevde
med glans
De andre 11 gikk uten problemer.

Da kan jeg glede meg til mange flere vannskift
fremover.
Her er "dagens" bilde av en øksefisk

[External Image]
Lille Havfruen
Den første gangen klarte jeg å suge for mye slik at jeg klarte å få vann i munnen, og etter at jeg ikke så yngelen noen steder i slangen.....da måtte den være i munnen min! Godt jeg ikke svelget stakkaren. Fikk han ut og den overlevde med glans :) .

Ha ha, for en bisarr opplevelse :P

Flotte bilder du tar
Lille Havfruen
Prøvde å flytte cory yngelen ved hjelp av en pipette, men for det første var de alt for raske og hvis jeg var så heldig med å få dem inn i pipetten så svømte de like fort ut igjen :P

Trikset er å smyge deg innpå dem forfra, og kjapt suge dem opp med hodet først. Det sekundet det tar for dem å orientere seg, er nok til at du får opp pipetten Ikke alle kommer på tanken at det går an å snu seg rundt inne i pipetten for å stikke ut igjen, så det funker best å suge dem opp med hodet først
vi har også akkurat fått korudpras yngel.. var på apoteket for p kjøpe pipette, men de hadde ikke den typen jeg var på jakt etter, sp det endte med en diger sprøyte.. 60ml.. å den funker som bare det til å suge opp yngel med.. satte på en liten bit med luteslange på tuppen, å det gjorde susen
Lisbeth
Flotte bilder du tar :)

Takk! fant ut at jeg kunne brukke "p" instillingen på kameraet mitt (sånn selvvalgt instilling) med ISO 1600, da ble bildene bedre (:

mona o
Trikset er å smyge deg innpå dem forfra, og kjapt suge dem opp med hodet først.

Da får jeg gi det et forsøk til neste gang

Under mitt så langt andre vannskifte hos yngelen fulgte jeg mona o sitt råd:
mona o
Trikset er å smyge deg innpå dem forfra, og kjapt suge dem opp [I]med hodet først[/I].

Dette ble meget vellykket!
Har foret dem med nyklekket artemia slik at alle får oransje mager

Ellers så holder jeg på å tømme 54 literen for fisk, for jeg har tenkt å lage et slags "artsakvarium" for black molly med litt salt i vannet. (brakkvann)

Legger ut et bilde av en stjernedanio som har tatt bolig
i 128 literen.
[External Image]
Fint bilde det der! Fin den danioen..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap