Stines verden i vann. (side 4)

Sånn.. Da var bildene av murre på dataen.
Ikke de beste fordi han er utrolig sky.

I dag har jeg og kjæresten vært hos Marenb igjen! Jeg koser meg alltid når jeg er der og tiden flyr kjempefort. En kjempejente altså. Jeg er kjempeglad hver gang jeg er der. En smittende og fantastisk personlighet, det skal hun ha
Vi fikk også med oss tre kjempefine kampfisk og noen flyteplanter hjem.
Kjæresten er jo kjempefornøyd med hornblad i gullfiskkaret og endelig har Cognac akvariet fått to søte beboere.
Jeg er kjempesjarmert av den ene kampfiskfrøknen kjæresten min fikk, angrer nesten på at jeg ikke tok henne selv, men vi flytter jo sammen så hun blir jo min uansett.
Den er litt mørk i fargene, men har en hvit prikk på nakken som er kjempesjarm, den er ganske spesiell, og dermed også kjempesøt!

Jeg henta meg en ny lilla frøken, så nå har jeg to lilla fargevarianter og er kjempefornøyd med det. Den har nå fått navnet Belle.
Kjæresten har ikke døpt sine enda, men vi finner nok på noe kreativt utover kvelden. ^^
Da har de to andre fiskene fått navnet Prikken og II.
De har fått helt tilbake fargene sine nå, så tydelig att de trives. Har hatt vannbytte på alle kjærestens akvarier mens han har vært på Bandøving og rydda litt hjemme hos ham.

Dessuten tror jeg ene skjørtetetraen må være tuklet med. Han har fått noe helt enorme slør, aldri sett noe lignende. Så man legger fort merke til ham i forhold til de andre siden han er veldig annerledes i forhold til dem.

Rollene har også endret seg i det karet. Til å starte med var det gullfiskene som absolutt skulle plage tetraene, men nå har det blitt motsatt. Ser ofte en skjørtetetra som fyker etter en gigantisk gullfisk. Ganske morsomt å se i grunn.
Fikk endelig tatt ett bilde av Belle i dag. Den nyeste kampfisken jeg var å henta hos Maren forrige helg. Hun er kjempefin, og en ekspert på Hide and Seek.
Hun kan ofte gjemme seg kjempelenge, for så å være karets pryd i en del timer. Dessuten har hun fått smaken på maten til Coryene. Så nå må jeg begynne med natteforing igjen på dem. :P

Hun er like umulig å ta bilde av som Edwin, men minst like vakker!
Jeg har blitt kampfiskfrelst. Kampfisk nr 3 satte sin finne i huset i dag. Haner litt småfurt enda, flyttet inn for ca 2 timer siden. Han burde være lykkelig som har fått økt plassen sin fra 0,5 liter til 30 liter. Han blir mer og mer aktiv men fremdeles litt sky.
Alle kampfiskene i butikken hadde voldsomme slør, så nær som en, den var en brunblå slapp kampfisk, så ut som en blanding mellom veiltail og Crowntail. Den hadde blå slør med røde prikker. Men den så eksepsjonelt slapp og dårlig ut. Så den så mer døden nær ut. Endte opp med en nydelig blå, men den har desverre litt lange slør, så får se.

Har også fått en Ancistrus som skal bo i karet de neste 3 mnd på ferie. En liten kar på 3 cm. Han skal bo her de neste tre mnd fordi karet han bodde i skal grundig rengjøres og kjøres inn på nytt etter sykdom. Alle søsknene hans døde. Den er helt frisk, Så den var medisinert og hadde stått i karantene før jeg fikk den. Så den skal bo i karet mitt de neste 3 mnd.

Har også fått en ny trilineatus i dag. Den gikk ensom i ene karet til han som eier Ancistrusen. Dermed fikk jeg den som har flere slik at den slipper å være alene. Hurra meg rundt!
ÆÆÆH! /panikk!

Frontglasset på 30Literen har sprukket. Der kampfisken bor. Så nå har jeg dårlig samvittighet for at han bor i en 15L bøtte. Han har jo filter, varmekolbe og planter osv der, men han fortjener større plass! Skal fikse den i helga. Så får prøve å vende ham på 80L med kampfiskhua neddi. Den er jo godt beplantet, og gikk veldig bra når jeg prøvde å putte ham neddi en tur i går.
Leksdrakten til jenta er helt praktfull!

Herregud. Håper dette går bra filtret skal få gå i bøtta frem til fredag slik at bakteriene ikke dør. Så fikse nytt glass. Har jo bare hatt det akvariet siden jul en gang. Det skal jo ikke sprekke så fort!
Uff da! Akvarier som sprekker er aldri morsomt. Jeg går med konnstant angst for at det skal skje her og at vannet skal legge seg over hele gulvet, spes når jeg ikke er hjemme. Har ikke råa til vannskade

Har du forresten bilde av hannen din? Du skal se du får splendensbabyer når som helst nå Jeg er sikker på at hannen har det helt greit i den bøtta!
Jeg kan sikkert få tatt ett av ham i dag. Prøvde litt i går. Men kameraet mitt vil ikke rettferdig-gjøre blåfargen hans. Han blir så turkisaktig på bilder, selv uten blits. Selv om han er mørkeblå med røde markeringer i sløret.

Fant meg en nydelig Crowntail her om dagen. Den hadde lyseblått slør med røde markeringer i et stilig mønster. Vil ha.
Men da må jeg kanskje få fiksa akvariet først. DET blir førstepri i allefall.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å ta bilde av min kjære guttekampfisk, som foreløpig er navnløs. Men det var lettere sagt enn gjort.
Men klarte alltids å få til ett bilde eller to da, som viser hvordan han ser ut. Bildene rettferdig-gjør ikke fargen hans i det heletatt. Men det får holde.

Tralalalaa! Nå er det vel ikke lenge til vi befinner oss i Tr.heim. Må vell begynne å glo etter leiligheter.
I tillegg ser vi etter nytt akvarie til en billig penge. Kjæresten har også fått sansen for kampfisk og vi vil ha et kar der det bare skal gå to kampfisk og noen bunnfisker. Så håper vi finner noe innen nærmeste fremtid.

Kampfiskgutten har funnet seg til rette i 80L og det ser ut til å gå kjempebra. Han og ene frøkenen flørter litt nå og da, men ser ikke ut til det blir unger helt med det første, men kommer seg sikkert etterhvert. De er ofte nærme hverandre og slikt.
De første timene han var i karet var han litt aggressiv mot platyene og tetraene. Men han roet seg med litt og etter det har de fredelig svømt side om side. SÅ dette ser jo ut til å gå bra!
Heldigvis trenger ingen fisk å leve i en bøtte mer etter 30 literen sprakk, siden kampfiskhannen som bodde der har slått seg til ro i 80literen. Så slipper jeg å ha dårlig samvittighet.

Har pirka silikon fra det ødelagte akvariet i dag slik at vi kan sette inn nytt glass på sideveggen som sprakk. Så da har jeg i det minste ett kar til overs. Vurderer å ha en kampfisk der igjen. Hvorvidt det blir jente eller gutt aner jeg ikke. Tror det blir en jente til. Har virkelig fått sansen for disse.
Ser jo fremdeles etter ett rimelig kar å kjøpe fordi vi vil ha Betta dimidiata også.

Ellers har jeg foretatt vannbytter på alle kar i dag. Så nå er vell fiskene lykkelige og glade. Håper jeg.

Kan vell oppdatere fiskelisten fra førstesiden da. Fordi det har kommet noen nye og flere ventes.

Corydoras Aeneus
Corydoras Trilineatus
Guppy
Platy
Skjørtetetra
Glødebåndstetra
Betta Splendens
Pleco
Ansictrus
Knurremalle
Gullfisk

Fiskene som nå planlegges for anskaffelse er:
Betta dimidiata.
Corydoras Adolfoi.
En par dverg gurami av noe slag.
Har også veldig lyst på et biotopkar for malawi.
Fikk tidlig fri i dag grunnet streiken som foregår. Tenkte jeg skulle være smart å gjøre ferdig deler av reparasjonen på 30L. Som f.eks fjerne glasset. Men det sitter jo bom fast. Ohyes.. Dette skulle vise seg å være et lite helvete å få vekk. Det var stuck. Etter å ha vridd, vendt og dradd i glasset satte det likevell fast. Alt av silikon er fjernet. Det er jo egentlig et billigkar. Derfor hadde vi en misstanke om at glasset var limt fast slik at man skulle kaste det og kjøpe nytt. Men ikke faen. Dette skulle vi ha ferdig om vi så måtte knuse glasset.
Slik ble det jommen meg til og. Vi knuste glasset og pirka ut bit for bit! Etter litt blod, svette og tårer ble vi omsider ferdig. Vi hadde jommen meg fått ut hver eneste lille bit. HVER ENESTE. Samt alt av silikon. Så nå er det endelig bare å bestille opp glass når vi får tatt nøyaktige mål og sette i gang med ny silikonering og greier. Fy for ett strev! Sånn går det når man er sta.

Har også sett meg ut en 60L. Der skal jeg ha Kuhilii-ål. Har enda ikke bestemt meg for toppfisk. Tenkte først på Dverggurami, men ser de er litt utsatt for sykdommer. Samme med øksefisk.. ARGH. Men må ha en fisk som går med Kuhiliiene i forhold til vannverdier og mer til. De må jo ha det bra.
Tjohei! Da har 60literen kommet i hus. Eller den kom strengt tatt i går. Men hadde ikke tid til å fortelle om det. Det som skal befinne seg nedi der om litt tid er Kuhlii-ål, øksefisk og kampfisk. Dette tror jeg går kjempebra.
Har allerede begynt å planlegge enda litt mer i forhold til hvordan det skal se ut nedi, må bare gi det en grundig overvask først. Det er et firkantet kar med heldekkende lysarmatur. Fikk også med pumpe og varmekolbe. Så dette skal bli supert.

Tenkte jeg skulle legge ut noen litt morsomme bilder fra dagen, men neida, kamera døde på tur hjem. Vi har nemlig tatt med lillegutten på lekeplassen i dag. Og det var utrolig morsomt. Fikk dessuten noen morsomme bilder.
God gave rock and roll to you!
Her sitter jeg. Sliten i marg og bein etter kisskonserten på lerkendal i går. Forrest i midten sto vi. Vondt gjorde det da folk pressa på som verst. Men vi hadde en litentass sammen med oss som vi beskytta for harde livet. Noe som resulterte til blåflekker og sure fans fordi vi ba dem ta hensyn. Aner ikke hvem ungen var. Men en fantastisk opplevelse fikk han, og en kjempetakknemlig far som ikke hadde kommet seg helt frem takket oss fordi vi hadde passet på sønnen hans under hele konserten. Bare det var fantastisk i seg selv. Jeg vet selv hvordan det er å være liten på kisskonsert. Det er nemlig en brutal opplevelse om ingen står å beskytter deg fra pressende folkemenger.
VI fikk både plekter og trommestikker som takk for at vi var snille mot denne fremmede ungen fra selveste kiss-folkene og vaktene som belønning for innsatsen! Det gjorde konserten så mye bedre.

Men ja. Over til den delen som inneholder akvariene. Fiskene har hatt det bra mens jeg har vært på langhelg med kjæresten og den lille. Takket være tålmodige foreldre som har passet akvarier for meg. I morgen skal jeg fylle opp 60literen og putte oppi litt sand og flytte over noen av plantene fra 80L.. Sverdplantene der begynner å bli veldig store og ta masse plass. Så det får bli mellomlagringskar for så lenge. Har ikke tenkt å putte oppi noen fisker siden jeg flytter om 1,5 månde. Får fylle det opp med fisk når jeg har fått installert dem når jeg har fått snuten inn i det nye krypinnet.

Legger ved bilde av to lykkelige kissfans før konsert. Altså meg og min kjære. Vi ble hilst på av halve Tr.heim da vi trasket rundt i gatene slik. Og masse folk ville ta bilde av oss og med oss.
Har endelig fått vaska 60Literen.. Den trengte det virkelig! Skal ta bilde av den i morgen når jeg har fått fylt bunnen med sand og forhåpentligvis litt vann. Gleder meg til å få flyttet overflødige planter fra de andre karene til dette. Enkelte av dem begynner å bli veldig gjengrodd. Har også fått fiksa en 15liter. Dette skal nok bli sneglekar. I allefall det som er tanken.
Det skal få stå på badet i den nye leiligheten. TJOHEI!
Så i morgen blir det altså bilder av dem.. Mest sannsynlig..

Har hatt en fantastisk solfylt dag med kjøretimer og hest i dag. Men etter en tur i skogen måtte jeg plukke av 28 flått av min kjære Shai. Herregud hvor ekle de dyrene er! Æsj! Må nok passe på å sjekke ham nøye hver dag, for disse krapylene er ikke noe jeg vil se på mine dyr!

Legger ved bilder av min fantastiske Shai, som viser seg fra sin beste side. Han er 1.80 cm fra bakken og opp til ryggen nå. Så holder på å bli stor gutt.
Og min lille "kattemalle"

Flott hest! Hadde vært gøy å se et bilde med en rytter på, slik at det vises hvor stor han egentlig er
Nitritt!
ARGH.. Fiskene har ikke oppført seg merkelig eller vært slappe, heldigvis. Men bestemte meg for å teste nitritt etter jeg reiv opp en del planter i karet i dag som første til en del gugge i vannet. Det har sikkert vært noe i bunnlaget for der var det jommen nitritt.. Ikke mye, men fremdeles FOR mye. Det var mellom 0,05-0,1mg ett sted. Tok et kjapt vannbytte på 60% og skal ta et nytt ett utover kvelden. Håper det gir seg fort!

Savner i grunn denne guttegjengen, men de flytter inn hos meg igjen om ikke så alt for lenge!

[External Image]
Lille frøken gidderikke har endelig fått satt opp 60L skikkelig. Etter litt sandlåning her og der fra de andre karene fikk jeg omsider plantet en stor sverdplante som ble luket vekk fra 80L grunnet plassmangel for planter og siden nye planter skal ta turen innom.
Har også blitt noen kroner rikere grunnet mine foreldres latskap! (Les pappa). Lenge leve! Fikk sånn 50 kr her og der for å legge på sengetøy til broren min kom og rydde bort helt uvesentlige ting. Alt tok til sammen 15 minutter tror jeg. Lenge leve latskapen! Har nemlig tenkt å skaffe en større gruppe av triliene mine å la de gå i eget kar alene.

Satte på midlertidig bakgrunn på både 80L og 60L i dag! Og det er nemlig sitteunderlag! Det var faktisk ikke så dumt det! Utrolig glad mamma og pappa tok vare på de store sitteunderlagene jeg maltrakterte med saks da jeg var liten. Som de ble meget sure for. Men nå har de jo sånne hightech turgreier så de trenger dem ikke mer. Hurra for det! Selv om de hadde garantert blitt sure fordi jeg klipte enda litt mer i dem. Men det de ikke vet.. osv? Eller hva?

Lyset i 60L er utrolig gult.. Eller VELDIG gult. Så det må jeg vell få gjort noe med. Det får plantene til å se helt missfarga ut. Not good not good. Må få satt opp 15L snart også.. Men hvor fort det går med frøken gidderikke sitt tempo får vi da se.
Har også hatt vannbytte igjen på 80L grunnet svakt utslag av nitritt. Som nevnt over. TJOHEI! Og nå ser det faktisk ut til at problemet er utav verden.. Great success!

Ble heller ingen eksamen på meg i dag. så hurramegrundt! Dessuten har jeg fått øyekatarr! På ETT øye.. Så jeg ser ut som Quasimodo freakshow når jeg beveger meg ut døra. Superdupert! Men siden jeg ikke kan gå ut døra i frykt for at folk ser mitt oppsyn får jeg jo bedre tid til akvarier. Woho! SÅ joda. Har jo lovet bilder av 60L LENGE men nå kommer de faktisk. Haha! Fliiink jeg. (Kan i allefall late som)
Og 80L.. Den ble skikkelig naken og snål etter lukinga i dag. Venter på røde planter og en litt annen rot til den. DA skal det bli andre boller(Sjokoladeboller?).

En tom 60L til innkjøring med "til oversplanter i"
[External Image]

Og 80L som skal forandres drastisk bare jeg får plantene og rota, oog det ekstremt skitne glasset later vi som vi ikke ser
[External Image]
Jippi! I dag oppdaget jeg noe morsomt, jeg satte meg ned for å telle fisker og der oppdager jeg til min store overraskelse 3 albinocoryer! Jeg har lenge tenkt på å utvide gjengen min på to etter tritt knertet resten av dem. Og i dag oppdaget jeg en bitteliten snøhvit cory! Aww! Søteste jeg har sett på lenge. Superglad nå. Tydelig at jeg har han og hun av aeneusene i allefall. De har tydelig lagt egg uten at jeg har merket det. Håper triligjengen gjør det samme. Skulle lagt ut bilde, men skriver dette innlegget på mobilen.
Tenkte det kunne være på tide å legge igjen et lite spor her. Hei hei! Titter innom her rett som det er, og må si jeg liker måten du skriver på Kan være jeg har fulgt litt dårlig med, men sa du noen gang hva som skjedde med Nei? (Hvis det var navnet på en av disse kampfiskene fra Maren, hehe)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap