Når lykken bor i vann (side 4)

Planlegging på høyt nivå - så artig! Gleder meg til å se bilder av akvariet
Er så utålmodig nå! En bøtte full av planter står på vaskerommet, en sekk sand ligger i bilen, akvariet står under trappa. Venter på en innvendig bakgrunn som forhåpentligvis kommer i posten i dag. Må huske å kjøpe Aceton i tilfelle jeg er så heldig å få bakgrunnen i hus i dag eller i morgen.

I 60-literen går livet sin vante gang. Det er fryktelig mye partikler i vannet nå. Etter at jeg var så uhendlig å riste litt på den enorme fyteplanten drysset det over alt. Skulle helt klart ha skyllet filteret, men jeg sparer opp til kickstarten av 180-literen.

Fikk jo utrolig store mengder filtergørr av Linka her inne til kickstarten av 60-literen, som jeg mot bedre viten tømte i 60-literen. I tillegg er det en del planterester der + at jeg sikkert forer litt mye av og til. Ikke rart at det blir litt mye for Fluvalen, modifisert eller ei.

Tror jeg har løst problemet midlertidig etter at jeg i går kveld liksågodt satte inn en til Fluval 2 +. Orker ikke bytte ut filerinnmaten på denne, så den kjører med orginalfilter. Er spent på om jeg ser noe forskjell på vannet når jeg kommer hjem i dag (lyset var av i morrest da jeg dro på jobb).

Planlegger følgende kickstart av 180-literen (forhåpnetligvis i helga!!!):
Tenker å ta et vannbytte og ta gammelvannet over i 180-literen, deretter skal jeg ta en bit av den innkjørte blåsvampen (den er smart nok i tre deler) oppi det nye filteret + skylle de brukte svampene i en bøtte med brukt akvarievann og så tømme dette vannet i det nye filteret. Blir ikke det kickstart, så vet ikke jeg!

Det høres ut som en super kickstart
Langhelg! Skulle bruke den til å sette opp 180-literen med innvendig bakgrunn, planter og alt.

Istedenfor har jeg en bøtte planter på vaskerommet og ingen innvendig bakgrunn å lime fast. For med Dovrebanen og Nordlandsbanen delvis ute av drift, blir det dårlig med pakker til meg...

Det som er dumt er at selv om jeg skulle få pakken på tirsdag, så er det ikke sikkert jeg rekker å få det hele på plass før jeg drar på jobbreise på torsdag...

Den snille mannen min har tilbudt seg å gjøre det som må gjøres for meg. Det er jo et veldig hyggelig tilbud, men jeg har jo lyst til å gjøre dette selv...

Men jeg gleder meg til å få 180-literen på plass - det kan ingen stengte togstrekninger ta fra meg!!!
MarenB
Grattis med Lakriser!:D

Takk, tror jeg. Synes nesten synd på dem siden jeg ikke har nevnt dem i min egen tråd, men kun i din

De skal få helga på seg. Skal bestemme meg til tirsdag hvorvidt de blir hos meg eller ei. Ikke det at jeg vet hva de eventuelt skal erstattes med heller. Man bytter liksom ikke lakriser mot Platy sånn uten videre (seksåringen vil så gjerne ha fargesterke fisker etter å ha sett en gul Malawiciklide)
Kan jeg spørre hva som gjør at du ikke er helt sikker på lakrisene? De får flotte farger når de blir husvarme, ev eldre (vet ikke om det er ungfisk du har?) Jeg vet hvordan det er å ha fisker man begynner å tvile på, så jeg skal ikke holde deg igjen, er bare litt nysgjerrig

Det er i hovedsak fordi jeg er "redd" for at jeg ikke får dem til å spise/at jeg ikke orker styre med å klekke artemia etc. Akkurat den biten hadde jeg ikk satt meg godt nok inn i på forhånd.

En annen ting er at jeg skal sette opp en 180-liter med guramier og da hadde tenkt å beholde 60-literen som den er med kampfisken, kuhlii-ålene og gjengen med svart fantomtetra. Men hele sju lakriser oppi der ble det bare kaos. Tetraene har bleknet og endret adferd, kampfisken - som aldri har brydd seg om tetrane - går hele tiden etter lakrisene. Mulig det gir seg når de blir vant til de nye samboerene...

Men altså: Maten.

Og du - jeg setter faktisk pris på at du hjelper meg å tenke!
Da er det første dødsfallet i 60-literen et faktum. En Kuhlii-ål er i dag død. Lurer på hva som kan ha skjedd... Skal mote meg opp til å fiske den opp nå...

Uff, det var skikkelig leit... Orker ikke å si dette til ungene, kjenner jeg...

Opprydningen viste at også en lakris var død.

Gjentatte tellinger viser fem lakriser. Jeg hadde sju i går, og fant altså en død. Hvor er den sjette? Død og oppspist?

Målte nitritt og nitrat. Helt stabilt og som normalt.

Gjengen med Svart fantomtetra var seg selv igjen i dag. Da de to resterende Kuhlii-ålene dukket opp virker de også helt fine. De fem lakrisene likeså. Og kampfisken, men hun tror jeg er en hardfør liten sak.

Ancistrusen kunne jeg ikke se, men han har det jo med å gjemme seg litt.

Tror jeg har tre hunner og to hanner blant lakrisene nå. Den som er igjen i butikken er også en hann.

Byttet ellers vann på bøtta med planter som står på vaskerommet. Kjempevallisneriaen ser litt trist ut, men det gjør jo også den mindre varianten i akvariet. Tror nok de foretrekker hardere vann enn mitt superbløte.

I mangel på tøffe bunnfisker til 180-literen vurderer jeg nå ikke-asiatiske coryer. Må jo ha bartefisker! Og Kuhliiene er ikke akkurat en stor gjeng. Ingen butikker har Kuhliier inne nå, men Coryer har de!
Trist å høre om dødsfallene. Jeg vet ikke om det kan være mulig at lakrisene har med seg noe griserier? Om du ikke ser noe tegn på de andre så kan det jo være tilfeldig?
At lakrisen/-ne døde er ikke unormalt. Som jeg har skrevet tidligere så mistet jeg veldig mange den første tida.
Jeg har selv 3-4 hanner og 1 hunn i mitt kar. Hannene er så mye finere med de fargene, så jeg vil anbefale deg å hente den siste hannen om du ønsker å fortsette med de!
Et annet forslag jeg har er at du innreder en dunk som du kjøper på en hvilken som helst butikk med planter og setter lakrisene der om du har et filter ledig. Da kan de gå i karantene der (om det var det som var meningen)

Om du ønsker rolige og fredlige fisker i asiakaret, så passer lakrisene etter min erfaring perfekt inn!

Håper på oppdatering om hvordan det går med fôringa. Lakrisene er jo normalt ikke de kjappeste i matfatet
Maren, nå er det bestemt: Lakrisene blir! Skal kjøpe luftepunpe og artemiaegg og klegge artemia til dem. Håper de klarer seg til over neste helg uten...

De har farget skikkelig ut i dag. Kullsorte striper og blått på ytterkanten av finnene. Og jammen sto ikke to av dem fullt oppblåst nettopp! De var skikkelig tøffe!

Skal jeg først ha dem, så skal jeg forsøke å drette dem. Det betyr at de skal få ha karet mest mulig for seg selv.

Takk for at du snakket meg gjennom dette. Har troa nå! Skal stikke innom butikken på tirsdag og se om den siste hannen er der. Synes så synd på han der han er alene.

Det kan godt hende at de hadde med seg noe rusk ja. Vi får se. Får bare briste og bære at de er sammen med de andre fiskene mine nå. De har nemlig funnet seg så godt til rette i de "markspiste" røttene som er full av gjennesteder. Det er masse Javabregner med store røtter der, så noe spisende av et eller annet slag må de vel finne?
Jeg håper du blir fornøyd med valget, at jeg ikke har gjort noe jeg vil angre på...
Artig at de allerede har funnet seg tilrette!
Du vet ikke om noen andre akvarister som bor i nærheten som kan ha microorm? Disse er mye enklere enn artemia og det er ikke så mye pes med de.

Du tar bare en "startkultur" bestående av ormer og litt grøt som du får fra noen andre og blander den med havregrøt eller babygruøt i en boks og høster etter hvert som de kryper ut av grøten og opp veggene. Det kan ta par-tre dager fra du lager den til du kan høste.
Jeg bruker slike smågodt-bokser som du får gratis fra kiosker osv, lager grøt av havregryn med en del sukker og gjær. Lokket stikker jeg masse "luftehull" på.
Etter at kulturen er tatt i bruk må man Innimellom strø litt gjær over grøten igjen, for det er det ormene spiser. Kulturen holder ca 1mnd før du må lage en ny grøt som du blander med den gamle kulturen.

Microorm skal visst ikke være "like bra" som artemia, men tenkte bare å tipse likevel. Jeg ga opp artemia ganske fort, men angrer egentlig, så mulig jeg lager et nytt klekkeri jeg også Det kan være greit å ha begge deler også.

Mulig noen under "rubrikk" selger disse også. Jeg har desverre ikke noe tilgjengelig for øyeblikket, så jeg får ikke sendt noe om du hadde ønsket å prøve.
Jeg så en rubrikk her på microorm i dag.
Hehe, synes microormene virker så ekle... Men jeg skal prøve - så også den annonsen i dag. Får den uansett ikke før jeg drar bort på torsdag. Er rimelig sikker på at mannen min ikke gror ormer for meg mens jeg er borte!

Men i dyrebutikken der jeg handler sa hun at det var en her i området som hadde lakriser, kanskje jeg kan få tak i vedkommende? Kan jo hende hun i dyrebutikken vet navn og nummer!

Har vært ute i skogen og grillet pølser og pinnebrød - og plukket orrekongler
Da har jeg bestilt utstyr for å klekke artemia og kjøp microorm her inne. Meeeen siden det tar noen dager og siden lakrisene nok er sultne, så fanget jeg noen sorte mygglarver i dag. Tok bare med noen få, for jeg måtte hjem og sjekke på det store Internett hva jeg hadde i boksen.

Da det var bekreftet at det var sorte mygglarver, brukte jeg en sprøyte fra kofferten med vanntester, sugde opp mygglarvene og slapp dem oppi en liten kopp med vann fra springen.

Fiskene digget det! Gjengen med Svart fantomtetra tok brorparten, men jeg så at den ene lakrisen fikk tak i en som den spiste. Da jeg etterpå ga flakfor var det en lakris som smakte litt på det også. Hun spyttet det ut igjen, men likevel!

Siden åtte sorte mygglarver ikke metter så mye, skal jeg ut en tur igjen nå snart og finne flere. Det er så moro å se lakrisene spise!

Tips til leie nybegynnerakvarister: Kjøp fisk som trenger det lille ekstra - da blir det gøy igjen!

Fikk forresten solgt 54-literen som har ligget under Rubrikk her en stund. Modifiserte filteret litt og ga kjøperne en innføring i kickstart av filter. De hadde et nyoppstartet kar med Guppy og Platy som hadde fått så mange unger at de måtte ha et kar til. De var så søte og hyggelige at jeg sendte med dem en jafs av flyteplanten fra 60-literen slik at yngelen deres får gjemme seg litt. Artig å kunne hjelpe litt til!
Så bra at ting ordner seg! Kanskje bra du ikke leverer lakrisene tilbake?
MarenB
Så bra at ting ordner seg!:D Kanskje bra du ikke leverer lakrisene tilbake?:)

Det er kjempebra! Jeg bare må ta utfordringen med noen krevende fisker. Det åpner jo en hel rekke dører med tanke på arter og oppdrett dersom jeg får dette til!

Har nettopp vært ute og fanget en god dose svarte mygglarver på en utrolig knotete måte på grunn av at håven jeg hadde med var for grovmasket (måtte bruke en kopp). Men fiskene spiste med god apetitt! Tror jeg fikk med cyclops også - ut fra det jeg kan se i levendefor-artikkelen.

Blir nok en runde ut i morgen kveld også. Må jo fore opp stakkarene før jeg reiser bort. De andre får jo flakfor av mannen og barna, men lakrisene må nok vente med mat til jeg kommer hjem igjen.
Helinor
[QUOTE=MarenB]Så bra at ting ordner seg!:D Kanskje bra du ikke leverer lakrisene tilbake?:)

Det er kjempebra! Jeg bare må ta utfordringen med noen krevende fisker. Det åpner jo en hel rekke dører med tanke på arter og oppdrett dersom jeg får dette til!


Nemlig!
Du må komme og hilse på sjokoladene mine, så kanskje du får mere godsaker i karet etter hvert

Tøft av deg å hente mygglarver fra naturen selv! Jeg har aldri gjort noe slikt, kun bestilt fra springhalen.dk når det gjelder levendfôr:p
Sjokolader tror jeg det er en stund til jeg tør prøve. Men det hjelper ikke akkurat at butikken min nettopp har fått inn en gjeng av dem... Skal se hvordan det står til med dem når 180-literen er oppe og går
Endelig har jeg fått pakkelapp! Skal hente bakgrunnen til 180-literen i dag.

Montro om akvariet bør ligge på "ryggen" eller om det er ok at det står vanlig mens silikonen herdes? Vet ikke om jeg tør gjøre noe annet enn å la det stå vanlig - i frykt for at ungene skal komme borti det før det er riktig plassert.

Akvarieplantene jeg kjøpte for lenge siden nå ser ut til å ha det fint i bøtta på vaskerommet. Eller ok ihvertfall. En av dem får flyte rundt i lillekaret enn så lenge.

Skal ut og hente noen mygglarver mens poden er på svømmekurs i kveld. Lakrisene mine har ikke fått "ferskmat" siden onsdag (har vært på utenlandsreise). Håper alle er ok. Prøvde å telle dem i går, men så bare tre. Det skal være sju. Men de er mestere i å gjemme seg og har mange gjemmeplasser: Planter, kokosnøttskall, røtter med "markspiste" ganger etc.

Så ingen døde lakriser, men så glupske som tetraene og kampfisken var i går, så tviler jeg ikke på at de ville ha gjort kål på en død stakkar. De har fått mat altså, men ikke av meg, så jeg vet ikke hvor mye de har fått. Instruksjonen til mann og barn var "en liten klype hver dag". Selv forer jeg to-tre ganger alt ettersom.

Det krydde litt i microorm-boksene jeg satte igang på torsdag, men ikke noe oppover kantene. Mulig boksen er litt lav - skal vurdere å bytte boks.

Håper virkelig 180-literen er oppe og går innen det blir helg!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap