Mitt første paludarium :) (side 4)

Johnny Helgesen
Når det gjelder orkideer og muligheter her så anbefaler jeg denne siden. [URLBLOCK1] Kanskje ikke helt i din retning men allikevel i samme leia om det blir studert nøye nok :-) Mvh. Johnny


Tusen takk for tips. Åhh men ja, hvis jeg en gang får satt opp noe skikkelig, noe med størelse på og bedre lys, skal jeg koble til regnsystemet jeg har liggende. Og DA vil jeg ha orkideer som de på den sida. Fantastiske orkideer det var der! Ikke sånt som man får kjøpt på mester grønn liksom
Fantastisk!

Inspirerende dette her! Fikk lyst på selv.

Lurer på åssen du gjør når du skifter på vannet i dette akvariet.

PS: Jeg har en sånn liten orkide selv. Men ikke helt fått den til. Men etter å ha sett åssen dine trives, skjønner jeg nå at jeg har vannet alt for lite. Og ikke brukt sprayflaska nok.

Håper dine blomstrer! Skal bli en glede å se!

Kjempe flott
oppsett, på tross av at mye døde i starten.
Hei Gomp. Jeg bytter vann på samme måte som i akvariene, med slange. Bare at her bruker jeg en ganske tynn slange så det ikke tappes tomt med en gang.

Er veldig usikker på om orkideene kommer til å blomstre. Det er nok litt lite lys. Jeg hadde først mye sterkere pærer, men de smeltet i stykker armaturene, så nå må jeg greie meg med maks som kan gå i disse lampene, og det kan virke som det ikke er nok lys.

Har også nå oppdaget at det har kommet skjold-lus på landplantene. Lusa drepte bregna jeg hadde der ganske kjapt, men det ser ut som de tykkblada plantene står i mot. Kan liksom ikke bare spraye med lusespray når det går fisk der, så er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette nye problemet...
Lyspærene kan kansje byttes med ledpærer da de ikke avgir så mye varme?
Noen bruker rødsprit mot skjoldlus, men vet ikke helt hvordan du kan spraye med rødsprit inni her... Kansje bruke en q-tip med rødsprit?
Trond13
Lyspærene kan kansje byttes med ledpærer da de ikke avgir så mye varme? Noen bruker rødsprit mot skjoldlus, men vet ikke helt hvordan du kan spraye med rødsprit inni her... Kansje bruke en q-tip med rødsprit?


De ledlysa jeg har sett på og prøvd, syns jeg gir enda dårligere lys enn de plantepærene jeg har der.

Rødsprit mot skjoldlus var et godt tips. Men selv om jeg hadde brukt Q-tips og bare smurt direkte på dem, vil det jo dryppe rester ned i vannet når jeg dusjer plantene. Tør nok ikke det..
Potetmel blandet ut med vann er et gammelt tips mor lus på rosetre ute. Kan jo prøve det. Er i så fall ufarlig for fiskene vil eg tru..
Om rødsprit tar dem så tar nok ren alkohol dem også. rødsprit er jo bare alkohol med uggelimonk i for at vi ikek skal drikke det. Sjekk på polet, eller om du har venner som jobber på lab så se om de kan ordne 96% uten rektifiseringsmiddel i (såkalt 100% sprit).
siande
Om rødsprit tar dem så tar nok ren alkohol dem også. rødsprit er jo bare alkohol med uggelimonk i for at vi ikek skal drikke det. Sjekk på polet, eller om du har venner som jobber på lab så se om de kan ordne 96% uten rektifiseringsmiddel i (såkalt 100% sprit).


Doktorsprit? Når jeg jobba på trykkeri kjøpte vi det på apoteket... Ikke sikker på om man må ha noen form for tilatelse?
Skvis dem, alle du ser.
Det eneste jeg vet som faktisk fungerer med lus og slikt. Knuse også kanskje fiskene vil synes det er snadder.
Galemor
Skvis dem, alle du ser. Det eneste jeg vet som faktisk fungerer med lus og slikt. Knuse også kanskje fiskene vil synes det er snadder. ;)


Hadde det vært bladlus hadde jeg bare pirket dem løs så de datt i vannet som fiskesnadder. Men dette er skjoldlus. De er helt flate og sitter tett på bladet. Ser ikke ut som dyr i det hele tatt, ser bare ut som en fargeflekk på bladene. Skal de skvises må jeg nok skvise i stykker plantene også
Trond13
Doktorsprit? Når jeg jobba på trykkeri kjøpte vi det på apoteket... Ikke sikker på om man må ha noen form for tilatelse?


Slik "100%" må du ha godkjenning for, ja. Er en grunn til at all 96% er rektifisert. Men polet selger noe relativt kraftig noe, husker bare ikke hvor sterkt det er. Slik bestemødre bruker til kirsebærlikør
kanskje jeg er helt på vidda, men tar ikke marihøner lus på rosebusker? uansett, kjempeflotte greier dette prosjektet ditt. Blir rent misunnelig, haha men er så utrolig dårlig på planter som ikke er undervann. Kan knapt gro blomkarse! :p

kjempestilig med mose oppetter roten da, og ja bare generelt flott alt sammen. Håper du får bukt med lusa ihvertfall, finnes sikkert noe lurt som kverker de
Grapejuice
kanskje jeg er helt på vidda, men tar ikke marihøner lus på rosebusker?


Kanskje jeg må ut og fange noen marihøner
Først tenkte jeg at de ikke kunne ta denne type lus, siden de ikke kryper rundt men ligger beskyttet under et skjold. Men her står det at marihøner kan ta dem!

Mine ser ut som de lyse flate på bilde nr 2 på denne siden
Og marihøner er jo så søte i tilegg.
Grapejuice
Og marihøner er jo så søte i tilegg. :)


Ja. Bare de ikke drukner i vanndelen da...
Hmm, nja godt poeng. Men det er vel noen insekter som uansett skal kunne klare seg dagesvis i vann ellernoe? (maur mener jeg å ha hørt klarer seg ihvertfall) - i tillegg har de jo et skall utenpå vingene, så selv om dette blir vått er vingene inntakt, trooooor jeg?? Lite greie på marihøner altså
Fjern bladene som er infisert. Eller kast alt og kjøp nytt. tenkte jeg.

Men biologisk er jo det beste! En får kjøpt marihøner.

Veit de er fine å ha i hagen ute og sånt.

Håper det løser seg!

Men har du beskrevet andre steder åssen du bytter vann ellers?
Er meget nysgjerrig på åssen du gjør det i detaljer ..

Men jeg er nå kanskje litt for nysgjerrig av meg til tider.
Gomp
Men har du beskrevet andre steder åssen du bytter vann ellers? Er meget nysgjerrig på åssen du gjør det i detaljer ..

Er ingen detaljer å beskrive, bytter vann på akkurat samme måte som i akvariene. Med slange. Fyller på fra bøtte og ei lita skål jeg fyller oppi så det ikke blåser vekk all sand
Ah.. Bare suger i slangen og tømmer i bøtte?
Lurte på åssen du klarte å fylle i vann uten å virvle opp alt det som ligger på bunnen.

Har forsøkt med ei skål selv. Men nytter ikke her.

Men da får jeg bare passe på å ha plass til ei skål i neste oppsett jeg lager.
Videosnutt av paludariumet fra mars til juli. Det vokser veldig godt på den veggen som står i vann. Har satt nye avleggere av den bregna som døde på andre sida. Skulle ønske jeg hadde latt alle veggene gå ned i vannet, ville jo blitt frodig og fine vegger da, siden det tyter bregner ut av den som står i vann

Mars:
<embed src="http://www.youtube.com/v/ITHHeBqehv8?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Juli:
<embed src="http://www.youtube.com/v/y8g2I85RBDk?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap