Aldersgrense på å kjøpe fisk? (side 4)

Ja det kan jo hende det.

Jeg ble spurt om alderen min en gang jeg var og skulle handle fisk.
Jeg er 31år men er ikke mer en 1,53 og i tillegg sitter jeg i rullestol så jeg virker av og til mye yngre en jeg er. Så det er nok sånn begge veier.
At en kan bli tatt for og være eldre enn man er mener jeg.

Har kjøpt fisk selv i dyrebutikker i 10 år og aldri blitt spurt om alderen. Men fornuftig er det jo. De har vel brent seg på at foreldre har kommet tilbake med en hamster eller et marsvin og kjører samme prosedyre for fisk.

Dog jeg synes det blir litt teit når man må begynne å vise legg for å kjøpe Guppy...
Jeg har også kjøpt fisk mange ganger blir aldri nektet.
Det er nok ikke så rart at tidligere fikk "alle" kjøpe kjæledyr og hobbydyr uten at det ble stlit spørsmål om alder, da den nye dyrevelferdsloven ble kunngjort først kl. 16.45 den 19.06.2009, altså for snart et år siden, og ble gjordt gjeldene fra 01.01.2010.

Og for å berolige alle som er under 16 år og har fått kjøpe akvariefisk og andre dyr, det vil ikke bli iverksatt noen sanksjoner ovenfor dere eller deres forsatte hvis dere steller dyrene deres godt. Derimot vil det kunne gå utover butikken hvis de selger dyr til barn under 16 år, og her vil konsekvenser f eks være at de i en kortere eller lengere periode ikke får lovt til å selge f eks fisk, ved gjentatt brudd kanskje ikke får selge noen dyr i det hele tatt osv.

Det er mange, både dyreeiere og ansatte i butikker som ikke kjenner til denne betsemmelsen som diskuteres her. Dette viser seg igjennom flere innlegg her, som viser til at barn har fått kjøpe dyr etter at den nye dyreveldferdsloven tråtte i kraft. Hensikten med å løfte frem disse paragrafene i loven er å informere om at de faktisk finnes.

Mvjnz
[quote]Dersom tilsynsmyndigheten finner at dyret ikke kan leveres tilbake til eier, skal dyret avlives. Hvis eieren samtykker, kan dyret likevel omplasseres eller selges.

Den er for teit synes jeg. Dyrets liv avhenger av en person som de har bestemt ikke burde holde dyr, eller hvertfall ikke det dyret?

Jeg ser helt klart mange betenkeligheter med at det skulle lovpålegges at dyr skulle kunne tvangs-selges mot eiers vilje. Dette ville kunne både hindre tilsynsmyndigheters muligheter til å få innpass og innsyn i hva som faktisk skjer, og det ville kunne være andre hensyn enn rent dyrevensmessig som ligger til grunn f eks økonomisk for å hevde at f eks verdifulle avelsdyr blir utsatt for misshandling.

På den andre siden er det selvfølgelig en rekke lover som behandler dyr som en "vare" f eks kjøpsloven som er betenkelig, sett fra et dyrvelferdsmessig ståsted. Hadde f eks en misshandlet hunden fått velge hadde den nok helt sikkert valgt å bli omplassert eller solgt fremfor å bli avlivet...

Og, ja det er som oftes eieren som bestemmer over liv og død til sine dyr. De fleste dyrene hadde nok valgt en helt anne livsform enn å bli plassert i bur, akvarier eller innhengninge, hvis de hadde hatt mulighet til dette.

Hvis dyret fjernes fra eieren, så er han jo ikke eier lenger?? Jeg ser mye større problemer med å tvangsavlive et dyr enn å tvangsomplassere.

Her i Australia kan RSPCA fjerne dyr på stedet dersom eieren ikke behandler dem slik de skal, og da er det standard at dyret får dyrlegebehandling og deretter blir gjort tilgjengelig for adopsjon. De avlives kun dersom de er for syke til å behandles, eller de har et gemytt som gjør at de ikke kan omplasseres.

Den tidligere eieren blir dratt for retten hvor de blir bøtelagt eller får fengselsstraff. De har ikke noe de skulle ha sagt når det gjelder dyret, for de er ikke eier lenger.

Det er ikke snakk om videresalg av dyret, men adopsjon av folk som vil hjelpe et dyr som ikke har et hjem lenger, alle raser/blandinger koster akkurat det samme, og betalingen dekker kastrering og microchipping av dyret, slik at hvis det skulle havne i samme situasjon igjen, vet de hvor det kommer fra.
Inaktiv bruker
Nils Vollstad
Det er nok ikke så rart at tidligere fikk "alle" kjøpe kjæledyr og hobbydyr uten at det ble stlit spørsmål om alder, da den nye dyrevelferdsloven ble kunngjort først kl. 16.45 den 19.06.2009, altså for snart et år siden, og ble gjordt gjeldene fra 01.01.2010. Og for å berolige alle som er under 16 år og har fått kjøpe akvariefisk og andre dyr, det vil ikke bli iverksatt noen sanksjoner ovenfor dere eller deres forsatte hvis dere steller dyrene deres godt. Derimot vil det kunne gå utover butikken hvis de selger dyr til barn under 16 år, og her vil konsekvenser f eks være at de i en kortere eller lengere periode ikke får lovt til å selge f eks fisk, ved gjentatt brudd kanskje ikke får selge noen dyr i det hele tatt osv. Det er [B]mange[/B], både dyreeiere og ansatte i butikker som ikke kjenner til denne betsemmelsen som diskuteres her. Dette viser seg igjennom flere innlegg her, som viser til at barn har fått kjøpe dyr etter at den nye dyreveldferdsloven tråtte i kraft. Hensikten med å løfte frem disse paragrafene i loven er å informere om at de faktisk finnes.

Jeg visste ikke om dette..

AquaRonja, jeg har et godt tips ang. svar i tråder her på forumet:
når du svarer på innlegg, er det veldig fint om du begrenser bruken av "siter" knappen. Ikke bruk den om og om igjen i tråder. Det fører til at du har opptil 8-10 sitater i hvert av dine innlegg og det blir skikkelig pes å scrolle nedover for å finne igjen noe, finne selve svaret ditt eller bare komme forbi til neste innlegg. I innlegg du har svart på med kanskje bare EN setning nederst, er innlegget likevel en halv side langt pga alle sitatene du tar med.
You see? Det er unødvendig å sitere alt man svarer på

Det holder lenge at du klikker på "svar" knappen som står ved siden av siterknappen
Siterknappen er fin å bruke f.eks. hvis man vil svare på noe helt konkret et stykke unna i tråden, slik at andre ser sammenhengen og vet hvilket innlegg du svarer på da (hvis innlegget du vil kommentere er f.eks. 6 eller 7 innlegg lenger oppe).
Inaktiv bruker
mona o
AquaRonja, jeg har et godt tips ang. svar i tråder her på forumet: når du svarer på innlegg, er det veldig fint om du begrenser bruken av "siter" knappen. Ikke bruk den om og om igjen i tråder. Det fører til at du har opptil 8-10 sitater i hvert av dine innlegg og det blir skikkelig pes å scrolle nedover for å finne igjen noe, finne selve svaret ditt eller bare komme forbi til neste innlegg. I innlegg du har svart på med kanskje bare EN setning nederst, er innlegget likevel en halv side langt pga alle sitatene du tar med. You see? Det er unødvendig å sitere alt man svarer på :-) Det holder lenge at du klikker på "svar" knappen som står ved siden av siterknappen :) Siterknappen er fin å bruke f.eks. hvis man vil svare på noe helt konkret et stykke unna i tråden, slik at andre ser sammenhengen og vet hvilket innlegg du svarer på da (hvis innlegget du vil kommentere er f.eks. 6 eller 7 innlegg lenger oppe).

Syns sitatknappen er bedre for da får man se hvem man svarer liksom. :p Åsså kan folk misstolke siden de tror de er til dem
Jeg har en bedre idè til deg AquaRonja. skriv bare navnet på personene du svarer til.

F.eks. B.Andre.
Takk for idèen.

Inaktiv bruker
Okei
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap