Moralpolitiets behandling av nybegynnere (side 4)

Trygve Lillefosse
Det han mente var at tonen i en tråd og på forumet blir bestemt av hvordan brukerene spørr og svarer. Et vennlig spørsmål får et vennlig svar osv.


Ja, er slik det burde være, men det har vært tråder der et vennlig spm har fått et bedritent svar i det siste.

Tråden som TS henviser til, er et tydelig eksempel på at et vennlig sprøsmål ikke automatisk får et vennlig svar.
Hei Mountain -Tore-

Jeg ble også litt svimmel da jeg leste det avsnittet, men siden jeg har fri idag tok jeg med en tur innom Dahls Dyrerike i Moss og tittet litt. Det hadde en fantastisk helbredende effekt

Ha en vakker fortsetting på dagen.
Orphan
Hei Mountain -Tore- Jeg ble også litt svimmel da jeg leste det avsnittet, men siden jeg har fri idag tok jeg med en tur innom Dahls Dyrerike i Moss og tittet litt. Det hadde en fantastisk helbredende effekt ;) Ha en vakker fortsetting på dagen.



Jeg ble ikke bare svimmel av det avsnittet, jeg kom bare halvveis så ga jeg opp. Jeg også er glad i å skrive, men hvorfor gjøre det lett når det kan forklares slik at kun de med høy utdannelse skjønner hva vedkommende egentlig mener. Det er en del nybegynnere som dere sier her i tråden (På AF) og hva skjønner vel de av slik tolkning? Det sies her at det er noen som til tider er krasse i sine svar i tråder her og der på AF. En nevnte tidligere her at om EN synes svaret er krasst, så er det det. Er ikke helt enig i det. Vi er alle forskjellige og jeg har ved et par anledninger fått beskjed om det av et par medlemmer. (At jeg har vært litt krass) Skal en tyde utspillet om en (1) mener det, mener alle det? Men hvem skal egentlig avgjøre om hva som er krasst? Dvs at om en sier du er dust, ja så er du dust? Jeg mener det er moderator teamets oppgave å "snakke" til de som ER krasse, derfor blir det mod.... sin oppgave å snakke til de som trenger det. Om jeg er en av de det her skrives om i tråden vet jeg ikke, men håper ikke det. Men om jeg er det hadde det vært fint å få en pekepinn på det. F.ek at en moderator sendte en mail hvor han/hun mente at jeg burde ta en annen retning i mine innlegg ev fortalt meg/den det gjelder hva jeg/den gjore feil. Jeg mener at en som kommer med et utspill må takle de svar som kommer. Så hårsåre kan vi ikke være, eller er takhøyden for lav her inne?

Er jeg en av de det her skrives om, ja da vil jeg vite det. Jeg angrer ingenting av det jeg noen gang har skrevet her inne, og det er vel snart et par tusen innlegg
Trygve Lillefosse
Det han mente var at tonen i en tråd og på forumet blir bestemt av hvordan brukerene spørr og svarer. Et vennlig spørsmål får et vennlig svar osv.


Takker så mye for et greit og hyggelig svar.

Har for moro skyld oversendt "kompendiet" til en professor som underviser i litteratur ved universitetet i Oslo. Skal bli artig å høre hans tolkning.

-Tore-
Da bør du heller vise dette til en sosiolog og be h*n utdype begrepet sosial konstruksjonisme for deg, Tore.

Sosial konstruksjonisme, kan forstås som det sosialt skapte ved samfunnet. Det såkalte Thomas-teoremet, 'Situasjoner som oppfattes som virkelige, blir virkelige i sine konsekvenser', illustrerer hvordan aktørers fortolkninger gjennom subjektive synspunkt, kan ha like betydningsfulle konsekvenser som atskillig fastere ytre føringer. Dette kan eksemplifiseres gjennom f eks hvis mange nok mennesker blir overbevist av et rykte om at banken deres har gått konkurs, og alle drar til banken for å ta ut pengene sine, ville kunne banken gå konkurs i virkeligheten, selv om krisen kun startet som et rykte.

Sosiale fenomener ansees i sosial konstruksjonisme verken som gitte, konstante eller nødvendigvis funksjonelle, men snarere som formet og omformet gjennom objektive fortolkninger og definisjoner som gjennom samhandling mellom mennesker. Sosialkonstruksjonisme er dermed en teori om at mennesker konstruerer sin egen virkelighet gjennom språklig samhandling med hverandre.
Det betyr at mennesket både påvirker og er sterkt påvirket av den kulturen det tilhører. Ved å beskrive den opplevde virkeligheten og de eksistensielle dimensjonene ved tilværelsen, utvikles et felleskap med et bestemt språk eller forståelsesramme som definerer våre liv og livsførsel.

Språket bærer og konstruerer informasjon som har en direkte effekt på våre liv, og sosiale mediene som f eks Facebook, Twitter, blogger, Akvaforum osv, har utvilsomt åpnet for en kolossal informasjonsfrihet og informasjonsflyt som unektelig påvirker vår livsførsel og forståelse.

Men som da den tyske kunnskapssosiologen Karin Knorr Certina sier det, er det behov for en kontinuerlig videreutvikling og nyskaping av kunnskap om ”virkeligheten” og kunnskap er i vår tid ferskvare. Akkurat som tanker er det. Mengden sannhet om virkeligheten øker ikke nødvendigvis, men antallet virkeligheter øker og kunnskapen om dem.

Goolishian og Anderson som arbeidet ved Huston Galveston Institute i Texas, sa bl a at de relasjonelle problemene mennesker søkte hjelp for, ikke fantes som objektive størrelser ”der ute”. De mente at et problem, er bare et problem for dem som sa det var et problem, og for dem som sa seg enige i dette. Så de som snakket sammen, snakket det sant for seg, når de sa at noe var et problem. ”Problemet” fantes ikke, men ble oppfunnet av dem som så noe som et problem og av de som sa seg enige i den forståelsen. Denne sosiale gruppen som de oppfattet som det problemdefinerende systemet, og at dette systemet eksisterte så lenge det fortsatt var meningsfullt å snakke om det de snakket om som et problem.

Som en følge av denne forståelsen kunne problemet ikke løses som om det objektivt sett fantes. Det kunne imidlertid gå i oppløsning gjennom at det ikke lenger var mulig å snakke meningsfylt om det som et problem. Enten fordi en fant ut hva en ville gjøre i forhold til det de snakket om som et problem. Eller fordi de snakket seg frem til et perspektiv som gjorde at de så det de snakket om annerledes, og dermed ikke lenger kunne snakke meningsfylt om det som noe problem.

Problemer blir dermed ikke løst, de blir oppløste og det det problemdefinerende systemet går i oppløsning.

Språket skaper dermed den virkeligheten vi kjenner, og vi er tilbake til Thomas teoremet. Da tror jeg det er mer enn nok av denne lille analysen og forsøket på oppklaring av hva jeg mente i tidligere innlegg i denne tråden.
hikst

Nils, jeg får fysisk ubehag i hjernen av å lese det der, så tungt var det.
Du skulle vært politiker (om du ikke allerede er det)
Det var et par du skrev om Nils som mente: sitat :

De mente at et problem, er bare et problem for dem som sa det var et problem, og for dem som sa seg enige i dette. Sitat slutt.

Da må jeg spørre om du er enig i dette?

Det ble skrevet tidligere i tråden at, om en synes et svar/innlegg var krasst, så var det, det. Om en synes det og en annen ikke synes det, hvem har da et problem?
Kan du ytdype med med noen enkle linjer tror du Nils?
Selv om jeg måtte lese innlegget ditt noen ganger og fikk vondt både psykisk og fysisk fant jeg dette faktisk intr, selv om det nok ligger en del hakk høyere enn min intelligens, hehe. Det tok over et døgn etter mitt innlegg her før det kom et nytt innlegg..... Jeg ventet på reaksjoner og har vel sjekket mailen litt oftere i dag enn ellers for å høre reaksjonene. Jeg har IKKE hørt noe negativt hverken på mail eller her i tråden, så jeg antar at jeg IKKE er en av de det har vært snakk om her i tråden. Takk for intr innlegg Nils ;- = )
Sosialkonstruksjonisme:

Har funnet en litt enklere forklaring på dette, og lurer på om dette er relevant.

Sosialkonstruksjonisme er en filosofisk retning innen psykologi og samfunnsvitenskap som sier at mennesket konstruerer sin virklighet gjennom språklige interaksjoner med andre mennesker. Mennesket ses således som sterkt påvirket av den kulturelle konteksten den befinner seg i.

Dette må vel kunne tolkes som at det er normalt at meningene "går begge veier" i en gitt problemstilling? Og at det ikke er slik at den ene parten har helt rett og den andre helt feil?

Hva mener du om dette Nils?

(Må også innrømme at hjernefunksjonen her blir utsatt for harde prøvelser).

-Tore
Vi skulle ha fått inn Dr.Phil her nå
Geiren
Vi skulle ha fått inn Dr.Phil her nå ;)


haha
Hmm.

Oppfordres man i sosiologien til å skrive tekster med subteksten "Det jeg skriver er kronglete og derfor innviklet - altså er jeg smart" ?

Synes det blir litt snålt å se den type stammespråk på et akvarieforum.

Selv forsøker jeg å holde meg til mottoet "Kan du ikke skrive om noe på en forståelig måte, har du ikke forstått temaet".

(Egentlig ikke ment som en flamme.)
hmm stekt oksehjerte eller mygglarver til kvelds???
Trygve Lillefosse
...Oppfordres man i sosiologien til å skrive tekster med subteksten "Det jeg skriver er kronglete og derfor innviklet - altså er jeg smart" ?... ...Selv forsøker jeg å holde meg til mottoet "Kan du ikke skrive om noe på en forståelig måte, har du ikke forstått temaet".:-D


Veldig godt motto, og jeg forsto klart og tydelig hva du mente!
Sparesset
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar :)
Du mener vel: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme mennesker? :p
En som er smart kan skrive tungt forståelige setninger lagt på et høyt nivå som kan være vanskelig å tolke for almenheten.
En som er geni, kan snu på dette og formulere seg på en slik måte at det er forståelig for almenheten.

Jeg tror å bytte navn på nybegynner tråden kunne vært en idè, dessuten kanskje hatt en liste over medlemmer her inne man kunne ta kontakt med ang spm om forskjellige ting.
De fleste av oss vet hvem vi skal spørre når det gjelder corydoras.
Noen vet hvem som er rekespesialisten.
Og ja hvem kan vi spørre når det dreier seg om discus
osv...

Jeg kan jo innrømme at min venninne kuttet ut AF nesten like etter at hun hadde blitt medlem her inne, rett og slett på stygg og krenkende kritikk.

Men det jeg lurte på, var om kanskje det hadde vært en idè å rangere medlemmene her inne. At man er plussmedlem, betyr ikke nødvendigvis at man er en flink akvarist.
Men om man hadde en liste, over nybegynnere, aktive, dyktige osv, hvor man da kunne bli plassert etter å ha kontaktet og blitt sjekket ut av moderatorene feks.

Sånn at når man svarte på et innlegg, kunne den som leste svaret se at den som skrev faktisk har erfaring og da lettere kunne vite hvilke råd den burde sjekke nærmere.

Jeg kaller meg fremdeles lettere øvet nybegynner, for det er det jeg er. Man blir aldri utlært og det finnes så mange innfallsvinkler på det som er "riktig".
Men jeg mener at jeg er mere åpen for alle innfallsvinklene som finnes og derfor en "bedre" akvarist enn feks noen som hardnakket påstår at det er eneste måten og gjøre noe på.

Om man missforstår meg rett.

Slik at hvis jeg kommer med et innlegg, vil den som leser det på en måte se hva jeg står for uten å måtte lese hele tråden min, eller se hva mine interesser er.
For helt ærlig, når jeg svarer på et innlegg eller noe slikt, sjekker jeg aldri profilen til de andre.

Bare en tanke, ikke særlig utarbeidet heller, men likevel en idè som kanskje kan hjelpe nye medlemmer med å føle seg "tryggere" her inne. Når det kommer til råd de får, hvem de burde kontakte om forskjellige ting osv.


Hadde man feks formulert seg annerledes i tråden det her startet med:
Skal flytte og fisk må dø
Kunne heller vært formulert: Skal flytte og kan ikke ha med fiskene, må de dø?

Men da er det faktisk opp til oss som har holdt på en stund og komme med objektive syn på saken, ikke "klikke" pga dårlig formulering fra trådstarter.

Vi kunne feks sagt, hvorfor må de dø?
Kan du ikke bare legge de ut på gies bort annonsene?
osv......

Jeg leste artikkelen, men har glemt hvordan den var.
Husker bare at enkelte "klikket" i sin måte og svare på.
Husker ikke om jeg selv sa noe der, men mener å huske at den egentlig hadde fått de svar den trengte og at jeg ikke trengte komme med ennå et innlegg om at fiskene kunne gies bort osv.

Enig Galemor.


Savner fremdeles tilbakemeldinger fra moderatorene!
Huff, dette satte virkelig en ordblind stakkar på prøve.

Jeg har forsøkt å relatere Moderator Vollstad siste innlegget til hovedessensen i tråden, og kommet fram til følgende forståelse av teksten.

Vollstad mener han kan forklar hvorfor vi reagere på urett ved å knytte vår reaksjon til en "isme" kalt "Sosial konstruksjonisme". Han eksemplifiserer "ismen" ved å vise til at banken kan går konkurs fordi vi i frykt for at banken kan gå konkurs handler på en slik måte at den faktisk går konkurs.

Om jeg nå tar utgangspunkt temaet for tråden så betyr det altså at min observasjon om at noen "i sin trang etter å utbasunere egne så fortreffelige holdninger tråkker andre" kun er et resultatet av et ønske om eller frykt for at dette skal skje.

Videre skriver han at sosialkonstruksjonisme er en "teori om at mennesker konstruerer sin egen virkelighet gjennom språklig samhandling med hverandre". Pakket inn i min språkdrakt betyr dette at min virkelighet er kun en konstruksjon basert på kommunikasjon med andre, for eksempel her inne på Akvaforum.

Nede i Vollstads tekst henvises det til to personer ; Goolishian og Anderson som hevder at ”Problem” ikke finnes, men er oppfunnet av dem som ser noe som et problem og av de som er enige i denne forståelsen av situasjonen.

For igjen å knytte dette til start-temaet i tråden betyr det altså at den urett jeg og andre ser egentlig ikke finnes. Det er kun en konstruksjon av kommunikasjonen i vår "problemdefinerende" gruppe her på forumet.

Jeg tror ikke jeg vil kommentere dette noe videre ut over å inderlig håpe at mine evner til å analysere teksten har kommet til kort.


Endret pga typo

Hilsen en noe uggen

Galemor
Jeg tror å bytte navn på nybegynner tråden kunne vært en idè


Enig !


Galemor
, dessuten kanskje hatt en liste over medlemmer her inne man kunne ta kontakt med ang spm om forskjellige ting. De fleste av oss vet hvem vi skal spørre når det gjelder corydoras. Noen vet hvem som er rekespesialisten. Og ja hvem kan vi spørre når det dreier seg om discus osv...


Hvsi man vet hvem man vil kontakte, kan man sende mail. Hvis man lurer på noe ang discus, så poster man det under "discus" så får man mest sannsynlig svar fra noen som driver med discus.
Cory og reke ekspert? er vel ingen selvutnevnte personer det.... jeg vet ikke hvem det er med mindre noen kan fortelle meg det!!!

Galemor
Men det jeg lurte på, var om kanskje det hadde vært en idè å rangere medlemmene her inne. At man er plussmedlem, betyr ikke nødvendigvis at man er en flink akvarist. Men om man hadde en liste, over nybegynnere, aktive, dyktige osv, hvor man da kunne bli plassert etter å ha kontaktet og blitt sjekket ut av moderatorene feks.


Uenig ! Tror ikke rangering er løsningen på noen ting. Favorittisering er noe som sjelden drar med seg noe positivt, hverken for nybegynnere eller vidrekommende.

Jeg fulgte med på tråden som ble stengt, og etter stormen blir det ofte stille og slike tråder dukker opp, "nå må vi bli snille" tråder hvor man blir enige om hvordan noen skal ha det på forumet.

Nybegynnere kan kanskje ikke så mye, de trenger tolmodighet. Ellers er god og høflig folkeskikk og en rolig tone det som kreves. Svare på en vennlig måte er liksom tingen. alle har vært i startgropa.
Stå på folkens ;o)
julnil
Enig Galemor. Savner fremdeles tilbakemeldinger fra moderatorene!


Det er også litt av problemet på AF....
Mange moderatorer er det her på forumet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap