Lachvarium (side 4)

530
Det er selve nitrifikasjonsprosessen som gjør at pH synker. Opplevd det samme hos meg under innkjøring av flere kar. Ser det kontinuerlig i et kar som står standby som karantenekar. Der vedlikeholder jeg filteret med daglige doser med 1-2 ml. Salmi. PH synker mellom hvert vannbytte eller mellom hver gang jeg har i pH/KH+. Finnes ikke noe i karet bortsett fra sand og noen få vanstelte planter som byttes når jeg luker i de andre. Vannet her er særdeles bløtt med KH og GH ca 2. Jeg gidder ikke bytte vann ofte og resultatet er også at jeg har målt nitrat til 250. Det tålte plantene ikke og de visnet. Når du slutter med Salmi og har i fisk, vil belastningen bli mindre og problemet vil høyst sannsynlig løse seg selv.

Höres bra ut!

530
Står karet mange dager uten tilførsel av Salmi, risikerer du at bakteriefloraen er redusert, slik at du må bruke noen dager på å bygge den opp igjen.

Ja, har tenkt på det, men kom ikke unna det dessverre. Bytta vann og hadde oppi Salmi rett för jeg dro og gjör det samme med en gang jeg kommer hjem. Har da värt borte i 1 uke. Venter og ser at det er omdannet til nitrat för kjöper fisk.
Siste finish før fiskeinnkjøp!
Da er man hjemme fra 1 ukes ferie!

Full runde med målinger er gjort:

Temp: 26° C
pH: 6.7
KH: 0° dKH
GH: 0° dGH
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: mindre enn 0.1 mg/l
NO3: 5 mg/l
PO4: mindre enn 0.02 mg/l

Ser mao bra ut!

Algeveksten ser ut til å roet seg betraktelig. Noe mer blågrønnalger på bunnen enn da jeg dro, ellers ser jeg ingen forskjell.

Plantene har vokst bra! Spesielt Ceratopteris cornuta, Bacopa australis og Micranthemum umbrosum vokser veldig bra! Limnophila sessiliflora ser også ut til å ha kommet seg litt etter det verste algesjokket. Echinodorusene har ikke vokst så mye, men ser fine ut. Verre er det med Vallisneriaene. Disse ser rett og slett ikke ut til å trives så bra i sandunderlaget (selv om jeg har blandet inn litt større grus der de står). De brer seg utover med avleggere, men vokser ikke i høyden. Blir mer som gress dette.

Bytter 1/3 vann nå og har oppi ukentlig dose av Happy Life Plant og Ferro og daglig dose av Happy Life Carbo. Har også oppi en ukentlig vedlikeholdsdose Happy Life Algin Regular og fortsetter med dette en stund framover.

Salmi flaska får stå! Nå er det av gårde og handle fisk!: 8 Otto, 9 (3 hann + 6 hunn) Smykketetra, 6 Øksefisk og 3 (1 hann + 2 hunn) Apistogrammaer!
Nannostomus beckfordi, otocinclus affinis/hoppei
Da har jeg vært på Tam Alna og handlet 10 stk Nannostomus beckfordi (Gullbåndstetra), og 6 stk Otocinclus, 3 stk affinis og 3 stk hoppei! Her er noen bilder av Ottoene.
Nannostomus beckfordi
...og her er Nannostomusene. (Ikke lett å få skarpe bilder av disse kjappe rakkerne med et lite kompaktkamera...)
En død otto
Etter nærmere observasjon er jeg rimelig sikker på at jeg fikk 4 Otocinclus hoppei og 2 affinis, ikke 3 av hver som jeg trodde. Men uansett, nå er det max 5 igjen. Jeg så at en hoppei virket dårlig etter at jeg hadde dem oppi i forigårs og at den ikke ble noe bedre i går. I dag fant jeg den død. Har letet en stund nå og ser bare 4, 3 hoppei og 1 affinis, men med såpass mye gjemmesteder og planter så kan det selvfølgelig være at det finnes en levende til der nede et sted. Får se etter hvert. De jeg ser virker i hvertfall å ha tatt til seg bra med næring, alle ser fyldige ut. Og de er livlige og fine i fargene.

Har målt nitrit og ph og det ser fint ut. Ikke noe nitrit og pH rett under 7.

Nannostomus beckfordiene ser ut til å trives veldig bra og de 3 hannene har farget ut fint med røde hale og gattfinner og en rød stripe hele veien langs kroppen. Flott fisk! Alle ser ut til å ha tatt til seg bra med næring og er fete og fine. De er absolutt ikke sky og stimer ikke lenger. De er overalt, og plages ikke av aktivitet foran akvariet. Trodde dette skulle være en litt sky og rolig fisk, men den virker relativt livlig på meg!
Flotte fisk, men nå begynner jeg å bli spent på å få se noen apistoer
Bilder av nannostomus beckfordi
Her er noen flere bilder av Nannostomus beckfordiene (denne gangen tatt med et litt bedre kamera)
ohr
Flotte fisk, men nå begynner jeg å bli spent på å få se noen apistoer :-)

Jeg også! Har tenkt meg en tur opp til Aquamanias på Kløfta på mandag (de har stengt fram til da). Antar da jeg kjøper 1 hann og 2 hunner av en av artene de har (eller burde jeg satse på 3 hunner i en 128l?), antagelig macmasteri, men jeg lar følelsene styre litt og ser på de de har før jeg bestemmer meg. Gleder meg som en unge!

Tar nok med meg noen ekstra Ottoer også. Håper de fortsatt har Otocinclus coccama inne! Mulig det også skal bli med en gjeng marmorerte øksefisk. Får se.
5 otto!
Der så jeg alle 5 Ottoene og alle ser friske og fine ut, så da er det bare den ene som er død. Jeg er 99% sikker på at det er 4 hoppei og 1 affinis. (Dvs. jeg fikk 1 affinis og 5 hoppei, ikke 3 av hver. Den som døde var definitivt en hoppei.)

Jeg mener dette er en affinis siden den har en stripe langs hele siden og ingen flekk bakerst:
[External Image]

og at dette er en hoppei siden den har en utpreget flekk ved haleroten:
[External Image]
Apistogramma macmasteri/otocinclus cocama/carnegiella strigata
Da har jeg vært en tur hos Aquamanias på Kløfta og nå er 3 Apistogramma macmasteri (1 hann og 2 hunner), 3 Otocinclus cocama (Sebraotocinclus) og 8 Carnegiella strigata (Marmorert øksefisk) i hus! Bilder kommer!
Bilder av apistogramma macmasteri hannen
Her er noen bilder av Apistogramma macmasteri hannen.
Det begynner å gå seg til i karet. All fisk lever og har det bra, plantene vokser som bare det (kanskje med et lite unntak av vallisneriaene som fortsatt ser mer ut som nyklipt gress).

Nannostomus beckfordiene er de som har overrasket meg mest. De er meget livlige og jager rundt hele tiden. Selv Apisto-hunnene må melde pass for beckfordi-hannene! Apisto-hannen jager på begge hunnene og jeg kan ikke se at noen av dem jages mer enn den andre. Jeg mistenker allikevel at den ene er en ung hann da den har noe spissere finner enn den andre og litt farge på finnene... Får se etterhvert hvordan de utvikler seg.

Eneste bekymring akkurat nå er at det skal bli for lite alger(!) til Ottoene. Har matet med diverse frossenfor (røde og svarte mygglarver, dafnier) og tørrfor (Tetra Min Crisps, Tropical Vegetable, TetraDiskus og Sera Catfish Chips) og det ser ut som om det meste går ned. Bortsett fra dafniene. De var stort sett uinterressante for alle... Har også prøvd litt agurk, men det er det ingen som rører, ikke en gang Ottoene.

Det er lenge siden jeg gjorde noen målinger så jeg gjorde en omfattende en i dag:

Temp: 26
GH: 2
KH: 0
pH: 7.0
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: mindre enn 0.1 mg/l
NO3: 1 mg/l
PO4: mindre enn 0.02 mg/l

Ser bra ut selvom jeg kunne tenkt meg noe lavere pH. Har hatt oppi noen eikeblader for noen dager siden, så det vil kanskje bidra litt.
Bilder av apistoene
Her er noen bilder av den ene av Apistoene, den som jeg er helt sikker på at er en hunn. Den har farget skikkelig ut. Knallgul til tider! Og den jager hannen (som tidligere har jaget henne).
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap