Overmettning i vann er skadelig for fisk! (side 4)

Måtte bytte nesten alt vann i den ene 63 litern min i går. Har ikke fisk der kun reker. Men jeg helte vannbøtta i en tom bøtte og tilbake før jeg helte i karet. Lot vannet renne litt sakte i min "fulle lengde" (hehe jeg er 156 cm høy) sånn at vannet fikk lufta seg mest mulig. Fungerer dette eller gjør jeg det bare værre?
Lisbeth
Fungerer dette eller gjør jeg det bare værre?

Vet ikke hvor effektivt det er, men du gjør det nok uansett ikke verre. Når du heller vannet fram og tilbake skjer det i 1 atmosfæres trykk, og det er uansett mindre enn det som er inni rørene. Så hvis det fikk vannet til å endre seg i det hele tatt, endret det seg nok til det bedre.
Utrolig interesant trad dette her.
Kommer til a tenke pa dette nar jeg bytter vann i fremtiden, om jeg ikke har mulighet til a mellomlagre vann. Sa er jo muligheten til a ha ei kraftig pumpe eller noe slikt staende pa under vannbytte, slik at gass blir luftet ut med en gang...

Selv har jeg vel egentlig aldri slit noe med bobler pa verken glass eller annet, men som nevnt for betyr ikke det at vannet er "greit". Bare at man ikke ser det..

Men jeg har en sirkulasjonspumpe staende i overflaten med "diffusor" iallefal sann som lager bobler, hvis jeg har forstatt dette riktig, burde jeg fjerne diffusoren og heller bare ha "bolger" for a fa mer oksygen i vannet?

Jeg vil gjerne ha rad om en enkel losning for oss som da ikke har mulighet til a mellomlagre vannet ved vannbytte..
Enten om det kommer pga darlig tid eller liten plass..

Meget spennende dette her og haper noen kan forklare i enkle termer hva vi da kan gjore for a unga problemene ved vannbytte rett fra springen..

Bekreftelse, eller avbekreftelse av nevnte pastander er jo kjekt..
1: gjore flere og mindre vannbytter, istedet for et stort.
2: bruke dusj hodet eller annen type spreder av vannet for a lufte ut gass ved pafylling
3: la vannet sta med luftestein i botte ca 20 min for pafylling
4: bruke pumpe eller luftestein i karret under pafylling, for a lufte ut gass med engang
5: helle vannet frem og tilbake mellom to botter for pafylling
6: ikke bruke diffusor pa pumpe
7: ...

Haper noen kan gi klare svar, slik at ikke "feil rad" begynner a sirkulere blant akvaristene.
alle punktene dine er med å gjør en viktig rolle i bekjempning av overmetning. men man trenger ikke ha lufte steinen i hele 20 minutter. holder med 10 =)
Galemor
6: ikke bruke diffusor pa pumpe

Så det er ikke bra med diffusor som slipper luft under vannflaten med tanke på overmetning?
her var det mye å lære. har fått en del bobler på glasset og planter i det hjørnet jeg fyller på i og har trodd att dette bare var luft. Har ikke plass til mellomlagring jeg heller så da får det bli oftere og færre liter av gangen. Men er det noen som har noen tanker om det vegard skrev angående det glasset han brukte? tenkte å teste det selv neste gang for det hørte logisk ut for meg..
Henrik Antoine
[QUOTE=Galemor]6: ikke bruke diffusor pa pumpe

Så det er ikke bra med diffusor som slipper luft under vannflaten med tanke på overmetning?

1. Dette lurer jeg også på.

2. Har brukt bøtter med kaldvann. Legger seg luftbobler under store blader, men trodde dette var okygenbobler. Er dette feil?
Disse boblene ser helt like ut som de som kommer fra duffursoren på pumpa.

Kjekt å lære nye ting.
men snart har vi alle master i kjemi. hehe

Espen
Det er luftbobler som legger seg på bladene etter vannbytte ja. Det er visstnok dette som fører til overmettningen. Diffusoren sørger for å slippe luft i vannet som også legger seg på blader og røtter, så da må vel dette være like ille som bobler ved vannbytte. Men jeg stiller spørsmålstegn ved hvor ille dette kan være.

Diffusor som slipper ut luft under overflaten er nå altså no no?
Stein Erik Skjerve
her var det mye å lære. har fått en del bobler på glasset og planter i det hjørnet jeg fyller på i og har trodd att dette bare var luft. Har ikke plass til mellomlagring jeg heller så da får det bli oftere og færre liter av gangen. Men er det noen som har noen tanker om det vegard skrev angående det glasset han brukte? tenkte å teste det selv neste gang for det hørte logisk ut for meg..

Stein Erik

jeg har gjort dette ved hvert vannbytte siden vi prata om dette her før jul, lar ikke vannet renne så fort, og bruker den største koppen jeg har.... Tanken er at vannet når det renner ned på utsiden av koppen, skal få en størst mulig overflate, for å Luftes...

Jeg mener det blir mindre bobler på karets glass nå, enn mår jeg tappet rett i karet.... Jeg bruker kopp, da denne jo har utvendig håndtak, og er enkel og holde.... prøvde ei mugge, men den blei så tung å holde...

men om det virkelig hjelper, eller om det er en innbilning fordi det føles riktig, kan jeg ikke bevise.... men jeg liker å tro at det hjelper.....
Det som bestemmer om du får gassovermetning er hvor stor trykk/temperatur endring som vannet blir utsatt for.

Luften i vannet inneholder nesten den sammensetting som vanlig atmosfærisk luft, altså mest nitrogen.Når dere ser bobler i vannet, glasset, planter osv etter vannbytte er dette mest nitrogenbobler. Disse boblene er ikke farlige for fisken.

Men når disse nitrogenboblene dannes inne i fisken er dette skadelig, fordi disse kan bl a danne propper i fiskens blodbane, på samme måte som dykkere kan bli utsatt for dykkersyke.

Små diffusorer er som oftest ikke noe problem for fisken, men plasserer du en diffusor på en dybde over 60 cm bør du vite hva du gjør.

Men hva med luftesteiner??
De sitter jo gjerne i bunnen av tanken og henter luft fra utsiden av akvariet.. Og da ikke nødvendigvis like over vannflaten slik en diffusor gjerne gjør.
Noe jeg da mener vil gi en større temperatur forandring enn en diffusor..
Eller vil luften få en nogenlunde grei temperatur gjennom slangen på vei ned??

Det hadde vært fint med litt klare svar på hva som er no no og hva som er greit...
Man blir jo litt bekymret og usikker vettu...
Kan fortelle at jeg akkurat har vært gjennom dette og det endte med at 2 av mine rødmunntetra dessverre strøk med. Forvekslet i tillegg "gas bouble disease", som det heter, med annen sykdom som førte til at jeg bare fortsatte å bytte vann. Senere fant jeg ut av at det var det mettede vannet som gav fiskene "gassblemmer" på kroppen. skikkelig fælt. Har uansett lært leksa mi nå og lufter alltid vannet før jeg gjør vannbytter.
Jeg har en fisk til som fortsatt har noen gassbobler. Noen som vet om den blir bra igjen hvis man passer på ikke bruker mettet vann? Har lest både at den kan bli det, og at det ikke er noen kur annet enn å la fisken svømme på dypt vann (5-6 m). så.. O_o
Ja vist... Har en 190l med blant annet Discus og kardinaltetra. Karret er nystartet (2-3 uker). Her har jeg byttet mye vann og ganske ofte ca 50% 2-3 ganger i uken.
Bytter med slange fra kran, og vannet er tilnærmet samme temperatur som i karret.
Har alltid observert bobler på ting og tang etter vannbytte uten å få noen problemer. Men nå de siste 3 gangene etter vannbytte, så ser jeg også at Discusene får et slimlag med bobler som ser ut som om de mister "huden". Og når jeg tar en nærmere titt på kardinaltetraen min, så ser jeg at noen av dem har STORE bobler utenpå kroppene sine.
Dette er tydlighvis overmettning.
Jeg bruker luftestein i akvarie, men det hjelper ikke når jeg tilfører så mye nytt overmettet vann.

Bør kanskje bytte mindre vann og ikke så ofte?
Vil vel tro at luftestein og/eller difusor er bra for å lufte ut overmettningen av nitrogen i vannet? Og ikke en dårlig ting som det kan virke som noen har oppfattet her???
Hei.. jeg har hatt ett problem med veldig merkelig oppførsle på noen fisker i det siste. Jeg har ikke sett noe skader på fiskene. Men de begynner plutselig å oppføre seg veldig merkelig. De svømmer veldig ukotrollert og ofte i sirkler. Innimellom de røskene så ligger de bare stille på bunnen. Men kan altså ikke se noe på de som tilsier at de er syke, bortsett fra denne oppførselen. og dette kan de leve veldig lenge med før de til slutt dør. Kan dette ha med overmetning og gjøre? Noen som har vært borti dette i andre sammenhenger?
Divemaster Alex
Ja vist... Har en 190l med blant annet Discus og kardinaltetra. Karret er nystartet (2-3 uker). Her har jeg byttet mye vann og ganske ofte ca 50% 2-3 ganger i uken. Bytter med slange fra kran, og vannet er tilnærmet samme temperatur som i karret. Har alltid observert bobler på ting og tang etter vannbytte uten å få noen problemer. Men nå de siste 3 gangene etter vannbytte, så ser jeg også at Discusene får et slimlag med bobler som ser ut som om de mister "huden". Og når jeg tar en nærmere titt på kardinaltetraen min, så ser jeg at noen av dem har STORE bobler utenpå kroppene sine. Dette er tydlighvis overmettning. Jeg bruker luftestein i akvarie, men det hjelper ikke når jeg tilfører så mye nytt overmettet vann. Bør kanskje bytte mindre vann og ikke så ofte? Vil vel tro at luftestein og/eller difusor er bra for å lufte ut overmettningen av nitrogen i vannet? Og ikke en dårlig ting som det kan virke som noen har oppfattet her???

du kan prøve å bytte en gang i uka og 20-30% av vannet
Blir litt overrasket over dette temaet. Jeg har lest endel akvariebøker og sett akvarie-DVD-en med PC og ikke noe sted nevnes dette temaet med et eneste ord. Hvor stort kan dette problemet være? Er det sånn at dette er noe helt nytt som har blitt oppdaget nå?
Det er greit å få informasjon om forskjellige problemstillinger innen hobbyen, men klarer ikke helt å se det store problemet i dette.
Selv har jeg ingen negative erfaringer med dette og kommer til å fortsette denne fantastiske hobbyen med mine egne erfaringer og ved å lese faglitteratur.
Fortsatt lykke til alle akvarister der ute!

)
oslo
Blir litt overrasket over dette temaet. Jeg har lest endel akvariebøker og sett akvarie-DVD-en med PC og ikke noe sted nevnes dette temaet med et eneste ord. Hvor stort kan dette problemet være? Er det sånn at dette er noe helt nytt som har blitt oppdaget nå?

Det står om dette problemet i boken Akvariets lexikon av R. Riehl og H. A. Baensch.

Takk for en fantastisk informerende tråd som bekreftet en av mine store mistanker.

Skiftet vann senest igår og helte en bøtte med vann rett i karet. Kampfisken reagerte med panikk og svømte så fort den kunne til overflaten for å snappe til seg luft, dette fortsatte så videre i 10-15 minutter. Dette er faktisk noe som skjer hver gang jeg heller oppi bøtta.

Altså, min empiriske observasjon viste at det er NOE ved vannskiftet som gjør at fisken blir panisk, i tillegg til at den konstant snapper etter luft. Før jeg snublet over denne tråden konstanterte jeg at det måtte være en form for metning av vannet uten å vite hvor alvorlig dette var.

Til sist må jeg si meg veldig enig med cara79 og kindafishy. Det er utrolig skummelt hvordan visse folk reagerer og ser så lett på informasjonen i tråden, senest ved #76. En ting er mangel på kapasitet til mellomlagring, men at noen avviser informasjonen? Det er veldig begrenset hva et enkelt individ kan resonnere og komme fram til med sunt folkevett, spesielt med tanke på det vitenskapelige. Selv om det er visse ting man (les: gjennomsnittspersonen uten interesse for vitenskap) ikke kan observere selv her i verden, kan man ikke konkludere med at det ikke eksisterer.

Selv studerer jeg realfag med hovedtyngde på kjemi og fysikk og skulle likt å sett Ola Dunk resonnere seg fram til en brøkdel av det jeg leser om.
@ Divemaster Alex: Vet ikke ang luftesteiner, men det som i alle fall har virket for meg er å lagre en stor bøtte vann (25L) over natten og la det sakte varme seg opp til romtemp. Det blir litt mindre mengder vann i hvert vannbytte, men jeg gjør det bare litt oftere.

Fisken min har fortsatt bobler dessverre. Merkelig nok virker det ikke som den er i dårlig form, spiser og flørter med de andre rødmunnene hele tiden. Har vurdert å avlive den, men har ikke gjort det pga at det virker som den ikke har det vondt. men nå kan jeg ikke være for sikker på det. Skulle likt å vite hva dere andre, som har hatt fisk med gasbobler, har gjort i en slik situasjon.
Gas bouble disease
her er forresten en grei artikkel om dette.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap