- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Drømmen om et akvarierom! (side 4)
Drømmen om et akvarierom! (side 4)
Postet 29.05.11 kl 18:45
Postet 29.05.11 kl 22:30
Postet 30.05.11 kl 07:40
Endret: 30.05.11 kl 07:41
SiljeOJeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre med de korte armene mine enda. Fant ingenting på Ikea for det da ;) Gode råd når akvariet er dypere enn armene er lange?
Jeg bruker gardintrapp når det skal stelles i 450 litern min. Står jeg på den kan jeg komme meg litt over kanten og bøye meg oppi karet. En pupp blir gjerne våt :P Men stort sett tapper jeg ut en tredjedel før jeg begynner å rydde. Funker bedre det
Jeg er 157 høy (liten) og tenkte ikke på dette i det hele tatt før jeg kjøpte karet. Skal jeg ha et stort kar igjen skal det spesial-lages! Jeg sliter ganske mye med at det er så høyt...
Legger ved et bilde fra når jeg vasket det før oppsett. Kommer ganske godt til med en sånn 2-trinnstrapp
Postet 30.05.11 kl 08:40
Endret: 30.05.11 kl 08:41
Postet 05.06.11 kl 10:13
badatHello my ladies. Det finnes noe som heter akvarieskraper (Eheim). Ellers så duger det også med en bilskraper. Bare husk å kjøpe en med laaaaaaannnnnnng skaft.
Er jo litt andre ting man skal gjøre enn å skrape alger. Plante, luke, stikke ned plantenæring til plantene sånn litt bakerst i karet... Ikke lett å nå bakover i karet uten å lene seg mot frontveggen, og det er skumle greier
Postet 05.06.11 kl 14:42
Må bare skryte litt av Badat! Kjøpte en brukt, eldre 530 l av han for en tid tilbake. Lystoppen er, som gamle akvastabiler flest, litt morken i lysrørfestene. Nevnte dette for Badat, og han tilbyr seg umiddelbart å skifte disse. En av de mest seriøse aktørene der ute! (har til gode å møte noen useriøse altså, men ros bør gis når det er fortjent!)
Ingen bilder i dag, for akvarierommet ser ut som et katastrofeområde. Hvilket det også er. Sliter VELDIG med regulering av temperaturen. Selv uten varmekolber, varmekabler og med lysene av, holder flere av karene 30 - 31 grader. Dette visste jeg ikke når jeg satt opp karene, så jeg sleng selvfølgelig oppi varmekolber. En gikk amok, ikke første gang dette skjer meg, så det ble en grusom skjebne for innbyggerne... Gir en dårlig følelse i magen når man finner 8 kongotetra som er kokt sakte.
Men altså, denne høye temperaturen... Hva kommer den av? Rommet er i underetasje, uten vindu, med god ventilasjon (avtrekk) ingen varmekilder ut over teknisk utstyr. Som nå begrenser seg kun til pumper... Noen som har gode råd??
Ingen bilder i dag, for akvarierommet ser ut som et katastrofeområde. Hvilket det også er. Sliter VELDIG med regulering av temperaturen. Selv uten varmekolber, varmekabler og med lysene av, holder flere av karene 30 - 31 grader. Dette visste jeg ikke når jeg satt opp karene, så jeg sleng selvfølgelig oppi varmekolber. En gikk amok, ikke første gang dette skjer meg, så det ble en grusom skjebne for innbyggerne... Gir en dårlig følelse i magen når man finner 8 kongotetra som er kokt sakte.
Men altså, denne høye temperaturen... Hva kommer den av? Rommet er i underetasje, uten vindu, med god ventilasjon (avtrekk) ingen varmekilder ut over teknisk utstyr. Som nå begrenser seg kun til pumper... Noen som har gode råd??
Postet 10.06.11 kl 18:06
Nols!
Endelig fikk jeg også tatt turen til Nols
Utrolig innholdsrik butikk med hyggelige medarbeidere og gode priser. Jeg kjøpte nok ikke det mest spennende. Hadde på forhånd bestemt meg for kun mbunas. Og mannen min var med, så da blir planer fulgt. Men en dag, om ikke så lenge skal jeg ta turen igjen, og da er det litt annet på ønskelisten.
Fangsten i dag ble:
10 golden (har en fra før, så da er det 11
8 rødsebra (har en hann fra før så da er det 9. Og 4 små yngel)
8 Labidochromis sp. ”Hongi”
8 Melanochromis johanni
5 Labidochromis sp. perlmutt
10 Saolusi
Utrolig innholdsrik butikk med hyggelige medarbeidere og gode priser. Jeg kjøpte nok ikke det mest spennende. Hadde på forhånd bestemt meg for kun mbunas. Og mannen min var med, så da blir planer fulgt. Men en dag, om ikke så lenge skal jeg ta turen igjen, og da er det litt annet på ønskelisten.
Fangsten i dag ble:
10 golden (har en fra før, så da er det 11
8 rødsebra (har en hann fra før så da er det 9. Og 4 små yngel)
8 Labidochromis sp. ”Hongi”
8 Melanochromis johanni
5 Labidochromis sp. perlmutt
10 Saolusi
Postet 11.06.11 kl 22:32
Da har jeg solgt reolen min med 128 litere. Nå har jeg eiet denne i drøye 18 mndr uten å egentlig bruke den. En halvhjertet gruppe med guppy, og kirsebærreker som fulgte med, er ikke mye å skryte av. Må nok bare innse at jeg liker større kar. Sannsynligvis bruker jeg pengene og fyller opp et av de andre karene med noe morsomt. Jeg er jo ikke så flink til å kjøpe fisk. Bare akvarier... Akkurat nå står en 530l og en 490l tom... Men ikke lenge
Var flink og hentet noen yngel i går. 10 Demasoni fra FiskErArtig her på forumet. Knallfine barn som skal få vokse litt før de slippes ut i storkaret.
Gruppen i storkaret er kjempefin. Har sett lek, og lurer på om det er tygging også. Vanskelig å ta gode bilder på dagtid (og bildene blir så gule...). Men jeg er superfornøyd med dette karet. Bakgrunnen og modulene gir akkurat den effekten jeg var ute etter. Og så skader det ikke at vi har stein i samme farge her på tomten . Led-lysene gir klart, blått lys, med skimmer på bunnen. Har ikke sett algevekst enda, så jeg krysser fingrene. En morsom effekt er at når kun det blå lyset står på, blir rødzebra helt rustrød. Ser ut som en helt annen fisk...
Var flink og hentet noen yngel i går. 10 Demasoni fra FiskErArtig her på forumet. Knallfine barn som skal få vokse litt før de slippes ut i storkaret.
Gruppen i storkaret er kjempefin. Har sett lek, og lurer på om det er tygging også. Vanskelig å ta gode bilder på dagtid (og bildene blir så gule...). Men jeg er superfornøyd med dette karet. Bakgrunnen og modulene gir akkurat den effekten jeg var ute etter. Og så skader det ikke at vi har stein i samme farge her på tomten . Led-lysene gir klart, blått lys, med skimmer på bunnen. Har ikke sett algevekst enda, så jeg krysser fingrene. En morsom effekt er at når kun det blå lyset står på, blir rødzebra helt rustrød. Ser ut som en helt annen fisk...
Postet 20.06.11 kl 11:27
Da har en gruppe med 47 tropheus red moliro ankommet akvarierommet. Fantastisk fisk! Så vakker, og med så spennende adferd. Jeg syntes det var litt vanskelig å flytte en såpass stor gruppe med fisk, og er redd tilvenningen i nytt kar ikke ble optimal. Hadde på forhånd sørget for samme vannverdier som der de kom fra. Men temperaturen var litt tricky. Men de så ut til å trives. Lekte flere ganger.
Dagen etter var det dukket opp to yngel. Gudene vet hvor de kom fra. De var ca en cm. Har hunnene så store yngel i munnen??? Og det dukket opp hvitprikk... Særlig et par mobbeofre (?) var hardt angrepet. Esha og temperaturkur er i gang, og i dag ser jeg ingen symptomer. Heldigvis!
Dagen etter var det dukket opp to yngel. Gudene vet hvor de kom fra. De var ca en cm. Har hunnene så store yngel i munnen??? Og det dukket opp hvitprikk... Særlig et par mobbeofre (?) var hardt angrepet. Esha og temperaturkur er i gang, og i dag ser jeg ingen symptomer. Heldigvis!
Postet 26.06.11 kl 21:49
Postet 27.06.11 kl 10:58
Det kommer... Må bare vaske litt i karene først. Vil ikke stresse fisken så mye enda, etter flyttingen. Noen av dem er fremdeles litt sky og skvetne.
Det ene karet har heller ikke kommet på plass. Skal fjerne en gammel isoporbakgrunn. Hvis noen har tips for hvordan man gjør dette tas det imot med takk! For en drittjobb....
Det ene karet har heller ikke kommet på plass. Skal fjerne en gammel isoporbakgrunn. Hvis noen har tips for hvordan man gjør dette tas det imot med takk! For en drittjobb....
Postet 27.06.11 kl 15:50
Postet 27.06.11 kl 22:01
Postet 27.06.11 kl 22:41
Postet 27.06.11 kl 22:51
Postet 28.06.11 kl 09:36
Takk Anders! Øverst til venstre bor Bob, min flotte Paratilapia polleni. Bob flyttet inn hos oss for 2-3 år siden, da vi kjøpte et brukt 530 liter i Sverige. Selvfølgelig med innhold. Fiskene kom i en isoporkasse som vi ikke turte å å åpne før vi var hjemme, på grunn av temperaturtap. Mannen som eide han fortalte selvfølgelig at det fulgte med et ciklidepar, men han kalte dem Madagaskarciklide, og det sa meg ikke så mye....
Vel hjemme åpnet jeg kassen og fant Bob og fruen. Noen maller. En gjeng hannguppy, for forrige eier påsto at Bob likte å jakte guppy....! Godt det bare var hannguppyer, ellers hadde jeg fått en hel koloni. Bob liker nemlig ikke guppyer. Jeg tror det blir for mye finner og for lite kjøtt... Platy skal man derimot ikke slippe i karet, for de har samme farge som mygglarver, og det er det beste han vet. En gjeng med grønne barber var også med. De forsvant i påskeferien, da Bob likte disse bedre enn feriefor...
Bob er altså en rovfisk. Men en kresen rovfisk, så han kan ha andre fisker i karet. Jeg skal innrømme at jeg fikk litt sjokk første gangen jeg så han. Altfor stor til en 530 liter. Så jeg forsøkte å gi han bort, men jeg ble ikke overbevist om at de nye eierne ville gi han bedre betingelser. Så han endte opp som kontorfisk for mannen min. Det likte han godt, for Bob er interessert i hva som skjer utenfor karet. Og mannen min er ganske bløthjertet når det kommer til tigging. Bob tigger mye! Han kan for eksempel sprute vann over kanten på karet hvis han ikke får oppmerksomhet. Eller slå i frontveggen. Det gikk med Bob som med så mange andre med stillesittende jobb og altfor gode kantineordninger. Bob ble ganske raskt overvektig. Behovet for større plass var åpenbar, så vi forsøkte omplassering igjen. Uten å lykkes... Så da ble det trim (kraftig sirkulasjonspumpe) og diett.
Bob og fruen hadde vel det man kaller et stormfult ekteskap. Men med innføring av et sunnere kosthold og jevnlig trimming, steg også humøret. Kanskje noe å lære for oss utenfor tanken også? Ganske snart hadde vi 2000 små Bob'er svømmende rundt. De var (heldigvis) dårlige foreldre, så mallene brukte yngelen som kosttilskudd. Når siste yngel var spist, røk foreldrene skikkelig uklar. De klandret hverandre, og kranglet både sent og tidlig. Men plutselig var de ignag igjen... Og igjen. Jeg fikk litt vondt av dem, når de hele tiden mistet kullet sitt. En dyrebutikk hadde også ytret interesse for yngel av denne flotte fisken. Så jeg flyttet dem til et kar hvor de var alene. Dette karet var dessverre uten heldekkende topp, og flyttingen skjedde omtrent på den tiden katten vår lærte å dykke. En dag var fruen borte. Jeg sier ikke at katten tok henne, men jeg finner det merkelig at en såpass stor fisk plutselig er helt borte. Misstanken ble forsterket av noen kraftige kloremerker på pannepukkelen til Bob. Så nå er Bob enkemann, og tilbake i 530 literen med topp...
Der bor han med noen guppyer (han liker litt liv) og en gjeng coryer. Var litt spent på coryene, men de står vist ikke på menyen. Da har veldig mange gjemmesteder, men de virker ikke redde i det hele tatt. Bob og jeg er grunnleggende uenige om aquascapingen. Jeg synes planter ville gjort seg i karet. Bob liker kun flyteplanter. Og alle planter flyter, bare man befrir dem for rotsystemet... Bob er gartner både sent og tidlig...
Paratilapia polleni er foresten en intelligent fisk (hvis man kan bruke det ordet om fisk). Han kan kjenne igjen 300 mennesker (det er irisen i øyet han kjenner) og han kan lære triks. Bob gjemmer seg når det kommer nye mennesker, men maser når han ser noen han kjenner. Barna mine gir han meitemark i sommerhalvåret, og da setter han pris på en liten drakamp. Han blir sur av forandringer, og siden jeg stort sett står for disse, er vi ikke alltid på talefot. Han mugger vanligvis en uke, og da tar han heller ikke imot mat. Av meg... Jeg har foresten blitt fortalt at denne fisken kan bli 70 år gammel, så vi ser for oss hele livet med Bob
Vel hjemme åpnet jeg kassen og fant Bob og fruen. Noen maller. En gjeng hannguppy, for forrige eier påsto at Bob likte å jakte guppy....! Godt det bare var hannguppyer, ellers hadde jeg fått en hel koloni. Bob liker nemlig ikke guppyer. Jeg tror det blir for mye finner og for lite kjøtt... Platy skal man derimot ikke slippe i karet, for de har samme farge som mygglarver, og det er det beste han vet. En gjeng med grønne barber var også med. De forsvant i påskeferien, da Bob likte disse bedre enn feriefor...
Bob er altså en rovfisk. Men en kresen rovfisk, så han kan ha andre fisker i karet. Jeg skal innrømme at jeg fikk litt sjokk første gangen jeg så han. Altfor stor til en 530 liter. Så jeg forsøkte å gi han bort, men jeg ble ikke overbevist om at de nye eierne ville gi han bedre betingelser. Så han endte opp som kontorfisk for mannen min. Det likte han godt, for Bob er interessert i hva som skjer utenfor karet. Og mannen min er ganske bløthjertet når det kommer til tigging. Bob tigger mye! Han kan for eksempel sprute vann over kanten på karet hvis han ikke får oppmerksomhet. Eller slå i frontveggen. Det gikk med Bob som med så mange andre med stillesittende jobb og altfor gode kantineordninger. Bob ble ganske raskt overvektig. Behovet for større plass var åpenbar, så vi forsøkte omplassering igjen. Uten å lykkes... Så da ble det trim (kraftig sirkulasjonspumpe) og diett.
Bob og fruen hadde vel det man kaller et stormfult ekteskap. Men med innføring av et sunnere kosthold og jevnlig trimming, steg også humøret. Kanskje noe å lære for oss utenfor tanken også? Ganske snart hadde vi 2000 små Bob'er svømmende rundt. De var (heldigvis) dårlige foreldre, så mallene brukte yngelen som kosttilskudd. Når siste yngel var spist, røk foreldrene skikkelig uklar. De klandret hverandre, og kranglet både sent og tidlig. Men plutselig var de ignag igjen... Og igjen. Jeg fikk litt vondt av dem, når de hele tiden mistet kullet sitt. En dyrebutikk hadde også ytret interesse for yngel av denne flotte fisken. Så jeg flyttet dem til et kar hvor de var alene. Dette karet var dessverre uten heldekkende topp, og flyttingen skjedde omtrent på den tiden katten vår lærte å dykke. En dag var fruen borte. Jeg sier ikke at katten tok henne, men jeg finner det merkelig at en såpass stor fisk plutselig er helt borte. Misstanken ble forsterket av noen kraftige kloremerker på pannepukkelen til Bob. Så nå er Bob enkemann, og tilbake i 530 literen med topp...
Der bor han med noen guppyer (han liker litt liv) og en gjeng coryer. Var litt spent på coryene, men de står vist ikke på menyen. Da har veldig mange gjemmesteder, men de virker ikke redde i det hele tatt. Bob og jeg er grunnleggende uenige om aquascapingen. Jeg synes planter ville gjort seg i karet. Bob liker kun flyteplanter. Og alle planter flyter, bare man befrir dem for rotsystemet... Bob er gartner både sent og tidlig...
Paratilapia polleni er foresten en intelligent fisk (hvis man kan bruke det ordet om fisk). Han kan kjenne igjen 300 mennesker (det er irisen i øyet han kjenner) og han kan lære triks. Bob gjemmer seg når det kommer nye mennesker, men maser når han ser noen han kjenner. Barna mine gir han meitemark i sommerhalvåret, og da setter han pris på en liten drakamp. Han blir sur av forandringer, og siden jeg stort sett står for disse, er vi ikke alltid på talefot. Han mugger vanligvis en uke, og da tar han heller ikke imot mat. Av meg... Jeg har foresten blitt fortalt at denne fisken kan bli 70 år gammel, så vi ser for oss hele livet med Bob
Postet 28.06.11 kl 11:20
Postet 28.06.11 kl 11:59
Hanne SamuelsenDa har en gruppe med 47 tropheus red moliro ankommet akvarierommet. Fantastisk fisk! Så vakker, og med så spennende adferd. Jeg syntes det var litt vanskelig å flytte en såpass stor gruppe med fisk, og er redd tilvenningen i nytt kar ikke ble optimal. Hadde på forhånd sørget for samme vannverdier som der de kom fra. Men temperaturen var litt tricky. Men de så ut til å trives. Lekte flere ganger. Dagen etter var det dukket opp to yngel. Gudene vet hvor de kom fra. De var ca en cm. Har hunnene så store yngel i munnen??? Og det dukket opp hvitprikk...:( Særlig et par mobbeofre (?) var hardt angrepet. Esha og temperaturkur er i gang, og i dag ser jeg ingen symptomer. Heldigvis!
Ja Moliro er en popular Tropheus. Du var heldig med kjøpet fikk jeg hører. Fiskene kommer fra Norges desidert beste Tanganyka akvarist så kvalitet er ihvertfall sikker.
Lek på første dag og yngel dagen etter... He... he.. mirakel fisk. Nei da ... de har nok tygget en stund før du fikk dem. Selgeren på sin side gadd ikke å tømme yngel. "Moren" på sin side ville ikke slippe dem ut av munnen... Resultat ble at en del ble spist av moren, en del ble sluppet ut i akvariet og ble kanskje spist opp av andre. Når hun har bare to igjen i munnen da er det god plass.
Har du tenkt å få mest mulig yngel da bør du tømme dem etter 3-4 uker. Noe særlig lenge er ikke lurt. Når yngel vokser blir det trangt om plass i munnen og de kan får knekt rygg og andre deformering.
Husk å ta et stort vannbytte etter medisinering etter hvitprikk.
Gratulerer med nydelig Tropheus og et flott fiskerom.
PS! Kan du legge ut noe nærbilde av Moliro gruppen og hele akvariet med dem i.
Postet 28.06.11 kl 14:58
Føler at jeg var svært heldig med kjøpet, ja. Utrolig flotte fisk, med nydelige farger. Har forsøkt å ta noen bilder, men de er ikke mye i ro... Og så har jeg sannsynligvis feil lys. Frem til lystoppen er klar, kjører jeg reserveløsning med veksthuslys . Spesiallys for å fremme plantevekst i et planteløst akvarium høres ut som oppskriften på katastrofe. Men det er ikke så ikke, egentlig. Og jeg føler at det røde lyset får frem fargen til fisken ganske ok...
Karet er som følger: Eldre akvastabil med Pangea bakgrunn. Blåsesand fra Badat og lavastein (?). FX5 pumpe, og filterløsning bak bakgrunn. I tillegg går det en Boyupumpe der akkurat nå, for å sjekke om den er tett. Det er den ikke.....
Karet er som følger: Eldre akvastabil med Pangea bakgrunn. Blåsesand fra Badat og lavastein (?). FX5 pumpe, og filterløsning bak bakgrunn. I tillegg går det en Boyupumpe der akkurat nå, for å sjekke om den er tett. Det er den ikke.....
Postet 03.07.11 kl 14:35