Helt ny (side 4)

Høres ut som du har funnet en bra dyrebutikk :o)

Med pH 8 og GH 5, så har du fine verdier for platy og andre levendefødere, samt eplesnegler.

Supert at han ba deg vente med å kjøpe malle. De spiser (som regel) alger, og i et nytt akvarium er det ikke mye alger å spise.

Hva slags filter har du kjøpt?

Be gjerne om å få hjelp til å plukke ut hurtigvoksende planter. Det er bra å ha i starten da de tar opp. overskuddsnæring.
Fint med filterguffe og lurt å gi salmi for å se om bakteriene er tilstede og mange nok til å bryte ned ammoniakken ig den påfølgende nitritten. Godt poeng cara 79.
Jeg ville imidlertid ventet mer enn noen timer, gjerne fra en ettermiddag til neste morgen eller utpå dagen når det passer å gjøre det, med å teste vannet. Det kan tenkes at 1 ml er en vel stor dose for de bakteriene du har fått med deg, men allikevel tilstrekkelig til de fiskene du setter inn til å begynne med. Er ammoniakk og nitritt borte, er karet klart for fisk. Er det ikke, ville jeg gitt 0,5 - 1 ml salmi og ventet til neste dag igjen med å måle. Den dagen alle spor av ammoniakk og nitritt er borte, tar du et vannbytte og setter inn fiskene.

Ser ikke at test for NH3/4 ammoniakk var blandt "labsettet" ditt. Det bør den absolutt være.
Hadde det vært mulig å trykke på en knapp med tommel opp for denne tråden, hadde jeg gjort det.
Lykke til med akvariet ditt. Dette går sikkert bra.
530
Fint med filterguffe og lurt å gi salmi for å se om bakteriene er tilstede og mange nok til å bryte ned ammoniakken ig den påfølgende nitritten. Godt poeng [B]cara 79[/B]. Jeg ville imidlertid ventet mer enn noen timer, gjerne fra en ettermiddag til neste morgen eller utpå dagen når det passer å gjøre det, med å teste vannet. Det kan tenkes at 1 ml er en vel stor dose for de bakteriene du har fått med deg, men allikevel tilstrekkelig til de fiskene du setter inn til å begynne med. Er ammoniakk og nitritt borte, er karet klart for fisk. Er det ikke, ville jeg gitt 0,5 - 1 ml salmi og ventet til neste dag igjen med å måle. Den dagen alle spor av ammoniakk og nitritt er borte, tar du et vannbytte og setter inn fiskene. Ser ikke at test for NH3/4 ammoniakk var blandt "labsettet" ditt. Det bør den absolutt være.


Ja, men ammoniakk testen bestilte jeg på nett i går, så den kommer vel i posten.

Da måler jeg vannet igjen i morgen å ser da hva de sier før jeg tar vannbytte og setter inn 5 platy.. kan ikke overdrive i starten heller.. sånn i tilfelle noe skjer så er jeg ikke skyld i en hel haug med døde fisk
Flott å oppleve noen som spør på forhånd og både innretter seg etter råd fra medlemmene samt forbereder seg godt. Mange nok som kommer med spørsmål som "Hvorfor er platyen min syk" eller "Guppyen min døde, hvorfor det?"
Dette kommer til å gå fint og du vil få mye glede (og noen sorger, det gjør vi alle) av akvariet ditt. Du har forresten funnet en dyrebutikk som virker oppegående. Håper det fortsetter slik når du skal velge fisk fremover.
Fiskebutikken jeg bruker fik jeg anbefalt av naboen her.. Han har drevet med dette i 30 år sa han, startet selv med et lite 60 l akvariet og nå har han en butikk full. Hovedinteressen hans er Koi, men han har også både saltvann og ferskvanns akvarier samt selger stasj til det. han har kun fisker som dyr i butikken sin, men har noe katte og hundemat i tilegg, men ingen andre dyr.

Noen sorger får vel alle som holder dyr, for ingenting lever evig..

Håper dette blir bra.. og jeg vet jo hvor jeg får de beste svara... nemlig fra de med mest erfaring
Har det noe si hvor mye pumpa / filteret eller hva det er som spruter vann, står på ? påvirkes fisken evt av for sterk eller for svak strøm/ sirkulasjon???
Det finnes fisker som liker sterk strøm, f.eks. flere maller, mens andre vil ha svakere strøm, f.eks. scalarer. Begge disse er ytterpunkter.
Det kan være greit å vite mer om filteret ditt først. Står det hvilket merke det er og hvilket type, eventuelt også kapasitet, dvs. liter pr time eller l/h. Det vil gi ifo om det lager sterk eller passe strøm i ditt akvarium.

Det er lurt å sette utstrømmingen slik at den skaper god bevegelse i overflaten. Det er der utveksling av oksygen med lufta skjer og bevegelse er viktig for oksygenopptaket i vannet.

Når du har bestemt deg for typer fisk, kan du se i fiskebasen. Om fisken har spesielle krav til strøm, vil det gjerne stå noe om det der.

Har en Eheim 2012 og kan regulere strømmen litt.. litt voldsom i akvariet mitt syns jeg, så lurer på å bytte etterhvert.. men det er jo ikke bare bare det heller sikkert..

Skal ha PLaty i akvariet til å starte med, har lest om de, men sto ikke noe spesifisert oms trøm, bare at de var ikke så glad i elver med stri strøm..

570 l/h tror jeg det var vi fant ut...
Filteret ditt er beregnet på et akvarium på 100 til 200 liter og pumper mellom 250 og 650 liter pr time. Du kan regulere mengden vann innenfor disse grensene. Etterhvert som filteret blir tett av slam, vil strømmen gjennom det avta. Da er det tid for filterrens.

Ettersom ditt kar er 60 liter (om det fortsatt gjelder), er filteret mer enn stort nok, men det er bare en fordel. Du kan regulere ned strømmen om du synes det blir vel friskt. Om det står på maks. vil vannet i karet ditt sirkulere ti ganger i timen og det kan være litt i overkant. Jeg ville nok selv regulert ned til ca 50 - 60% av maks, men føl deg frem. Se på bevegelse i planter og ikke minst, sjekk støynivået - plasker det mye kan du regulere ned.

For sikkerhets skyld, om det skulle bli glemt senere, filterrens gjøres skånsomt i en bøtte med vann fra akvariet i forbindelse med vannbytte og når vannstrømmen er blitt tydelig svakere enn ønskelig. Klem forsiktig hvis det er svamp eller skyll lett om det er faste kuler/bioballer el.l. Filteret skal ikke renses fullstendig, da forsvinner bakteriekoloniene dine.
fantastisk.. ja da skal jeg føle litt frem i forhold til pumpa.. det beveger seg greit på toppen og man kan se litt bevegelse i plantene.

Ja det er fortsatt 60 l... selv om han på fiskebutikken hadde et tilbud til meg på 500 l til 7000 kr.. alt inkl... bare pumpene koster vel 7000 kr.. var to av de og de var stoooore... jeg har jo bare en pytt i forhold.. heheh... men er vel å overdrive litt å dra i hus et så stort kar tenker jeg.. må klare dette nå

Gleder meg til å få fisk oppi, da skal jeg ta bilde å la dere få se.. er jo rene fellesprosjektet blitt dette siden dere leder meg fram med stø hånd nå
Du har sett på AF at det er noe som heter litersyken? Gjelder det samme for den som i sangen til Leonard Cohen: " There aint no cure for love".

Litersyken arter seg på to måter, enten ønsket om stadig større akvarium, eller man beveger seg bort fra selskapskar og vil drive med ulike arter for å studere adferd og for å få frem yngel, hvilket alltid er interessant. Det første gir seg selv, det andre krever flere kar, men ikke nødvendigvis så store, fra 60 liter til 160 liter er nok for mange arter.

Vær forberedt på harde angrep i tiden som kommer, og finn helst ut på forhånd hvilken variant du ønsker å bli angrepet av. Selv startet jeg på nytt for snart tre år siden med et kar på 530 liter,flott akvarium, men da jeg ble lei av selskapskaret, skulle jeg ønske at jeg isteden hadde kjøpt en reol med 6x 120 liter. Nå blir det litt hummer og kanari i kjellerstua,
hehehe.. jeg håper i allefall jeg blir angrepet av den med flere selskapskar.. Kunne tenkt meg et større etterhvert med andre type fisk, som man kan innrede litt mer spennende osv.. men det får bli med tiden
Da har det flyttet inn 5 platy og en eplesnegle. Verdiene i vannet er stabile og fritt for nitritt. Jeg må avgårde å kjøpe noen planter til for jeg lurer litt på om den ene platyen som driver å gjemmer seg langt inni den ene planten er smelt på tjukka.. så vi må ha noe mer evt yngel kan gjemme seg i..

Han på fiskebutikken sa at vi skulle følge med verdiene for vi kunne få en liten nitritt topp når fiskene har flyttet inn, men vi skulle da fåreta litt delvannbytte og fortsette og måle og følge med. Han mente at toppen ville bli mindre og kortere enn om vi ikke hadde hatt litt filterguffe og sånn. Men vi kan være heldige å slippe unna også siden vi har kjørt salmiakk gjennom. VI fikk derimot ikke lov å sette fler fisk i karet før om ca 14 dager for da skal det være helt i orden, så da var vi velkomne til å kjøpe noen guppier Vi hadde jo ikke tenkt å kjøpe fler heller nå, men vente en stund, men er jo kjekt når man møter noen som er opptatt av fiskens ve og vel

Så et lite bilde for å vise dere hvordan det ser ut .

Må vel nevne at etter fisken var oppi så skulle vi bytte noen sugekopper på pumpa som var blitt gåene og pumpa streika så vi måtte jo i hui og hast ned å kjøpe ny pumpe (10min kjøring), men kjøpte samme så vi kunne bare flytte over filteret i den nye pumpa. Filteret var jo nytt her om dagen når vi satte det inn med filterguffe fra butikken.
Inaktiv bruker
Kjøp Javamose det er fint for yngelen og gjemme seg i.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap