Innkjøring med salmiakk? (side 4)

Hvis du vil spare testvæske, trenger du ikke teste GH og KH ofte. Disse vil normalt ikke endre seg ettersom vann fra offentlige vannverk er ganske stabilt. Om du gjør endringer i karet ditt eller bruker midler for å endre de verdiene vannet har i utgangspunktet, bør du selvsagt teste når du skifter vann.

Du ser at nitritt nå brytes ned og omdannes til NO3 i økende tempo.

Med så høy konsentrasjon av NO3, må du bytte ca 90% av vannet før du har i fisk. Pass på å bruke temperert vann av hensyn til bakteriekulturene dine.

Ok
jeg får kansje et akvarie til i dag,likt til det jeg har,å da lurer jeg på om det kan være en ide,å ta vann fra dette karet når det er innkjørt,over i det nye? Hvet du noe om det?
Takk
Det er ikke noe poeng å bruke vann fra eksisterende kar til nye kar. Det er forsvinnende lite bakterier i selve vannet. Du kan derimot ta litt filtergrums fra det filteret du nå kjører inn. Om det nye er et utvendig filter, kan du helle grums rett i filteret. Er det et innvendig filter, kan du ta grums i en bøtte akvarievann og kjøre filteret i bøtta. Når vannet er klart, er grumset, dvs. i det vesentlige bakterier, i filteret og det er klart til bruk i det nye akvariet.

Vær oppmerksom på at om du gjør det nå, reduserer du det "gamle" filterets kapasitet en del ettersom du fjerner endel bakterier. Det kan du kompensere ved å fortsette innkjøringen et par dager.

Jeg ville også brukt Salmi i tre - fire dager på det filteret du "ladet" med grums, eller kickstarte som de fleste sier, og teste for NH3/4 og NO2. Da er du tryggere på at det er i stand til å takle fisk.
Målinger i går morges:
NH4 3-5
NO2 1,0
NO3 160-240
PH 6 så jeg tilsatte et par teskjeer med natron.

Målinger i går kveld:
NH4 1,5
NO2 1,0
PH 6,5,så jeg tilsatte end mer natron.

Målinger i morges :
NH4 0,05 Hadde oppi 10 ml salmi
NO2 ? orange,fantes ikke på målearket
NO3 240
PH 6 enda mer natron.

Målinger nå i kveld :
NH4 0,05 tilsetter 10 ml salmi
NO2 ? orange samme som forrige måling.
NO3 160-240
PH 8
Dagens måling:
NH4 0,05 har tilsatt 10 ml salmi
NO2 ? orange (lysere enn i går)
NO3 160
PH 7 har tilsatt Natron

Som kjeminerd: denne metoden er spennende og må prøves ut med karet jeg har tenkt til å sette opp igjen snart.

Vil bare påpeke en liten misforståelse her:

530
ved pH 7 er det like store deler NH3 og NH4


Vanlig misforståelse, men det stemmer ikke. Ved pH 7 og normal akvarietemperatur vil andelen NH3 være under 1 %. Ved 25 grader må man opp i pH 9.25 for å få 50/50 av NH3 og NH4+. For et syre/basepar som dette er kalles den pH'en hvor man har like mye av hver for pKa, og pKa-verdien sier noe om hvor sterk en syre er. pKa-verdien er 9.25 for NH4. I pH-området fra ca 8-10.5 vil andelen NH3 øke drastisk med økende pH, fra 5.4% ved pH 8 til 85 % ved pH 10. Utenfor dette området er endringene i NH3-andel mindre "brå".

For de som er interessert i en oversikt over hva andel NH3 er ved en gitt temperatur og pH ligger det en tabell i dokumentet her

Prøver ikke å påstå at det er ufarlig med høye testutslag på NH4/NH3, ville bare oppklare en liten unøyaktighet når det gjelder kjemien i dette. Når det gjelder hvordan pH påvirker opptak og giftighet for fisk er det et felt for marinbiologer, ikke for en skarve kjemiker ;D

Flott at du kommer med en korreks(jon)! Fint også med link til mer info. Da jeg begynte å lese fra side 1, ble jeg fort minnet om hvorfor jeg valgte engelsklinjen og ikke reallinjen på gymnaset den gang det het så, for drøyt 50 år siden! Heldigvis var det en tabell sist i dokumentet. Det hele er behørig lagret i mappe Innkjøring.

Ettersom mange nybegynnere opplever fiskedød også like før de får nitritt, kan det tyde på at ammoniakk er skadelig også i svært lave konsentrasjoner? Er heller ikke marinbiolog, så om noen føler seg kallet .....

PS
Det var da ikke en ganske liten unøyaktighet heller



Er litt usikker her no, har hatt jevne målinger på NO2,den blir bare sånn gul/orange på farge,liksom ikke noe jeg finner på farge skalaen. Den blir rød med en gang jeg drypper oppi,men blir fort gul/orange,før det har gått 3 minutter.
Siste måling i dag viser:
NH4/3 0
NO2 Gul/orange
PH 8

Hadde håpet det var klart for innredning og fiskekjøp C",)
Jeg kjenner ikke fargeskalaen på den testen du bruker. Jeg bruker JBL som går fra gul til mer og mer rød jo mer NO2 man har, og skal stå ca 5 minutter før testen er klar til avlesning.

Det at NO2 verdien stopper opp, har jeg opplevd selv. Om konsentrasjonen ikke går opp, er bakteriene i gang og trenger bare noe mer tid på å oppnå tilstrekkelig mengde.
Det er den samme testen som du bruker,men gulfargen likner ikke de på de runde fargeplettene,hvis ikke det er den fargete linjen over da? da er den i hvertfall like over
0,1
OK. Går ut fra at du bruker to testglass, et med testreagenser i som settes over den nederste hvite sirkelen og et med rent akvarievann som settes over den fargede. Om du etter 3 - 5 minutter har en gul/orange farge, ser det ut til at NO2 er mellom 0,05 og 0,1. I så fall er du veldig nær målet. En dag eller to til så tenker jeg at du er der du gjerne vil.
ok,bare å fortsette å ha salmi oppi da?
Takk
Dagens måling:
NH4/3 0
NO2 Gul,ikke målbar på skalaen, hmmm
PH 8
Har hatt oppi salmi ca 6ml i går kveld, PH fikk jeg opp med en dose natron i går
venter venter venter C",)
Hvis NO2 viser gult, uten antydning til appelsin, dvs. mot gulorange, vil jeg si at karet er innkjørt om denne verdien ble oppnådd et døgn etter siste dose Salmi.

Nå kan du holde liv i bakteriekulturene dine fram til du skal sete inn fisk ved daglig dose Salmi. Foreta et massivt vannbytte dagen før, eller kanskje like bra, start et part tre dager før med vannbytter slik at du får redusert NO3 nivået til ca 20 - 30. Tilsett Salmi etter vannbytte.
Hei Sigmund. Ville bare si at innkjøringsmetoden din fungerte fantastisk. Har hentet 12 frontosa og en Gibbiceps. De virker fornøyde. Fine i fargene og aktive. Har hatt stabile verdier lenge nå. Tusen takk for all hjelp og alle de gode tipsene.
Hei Are,

takk for veldig hyggelig tilbakemelding, det setter jeg pris på. Og så er det fint at det går bra med nyinnflyttet fisk. Gratulerer!

Sigmund
Dagens målinger:

NH4/3 0
NO2 Gul,men mørkere enn fargeskalaen til JBL dråpetester.
NO3 160- 240
PH 8
GH 4
KH 4
ser ikke ut til at det skjer noe mer oppi her :-S
Jeg ville byttet ca 50 % vann i dag eller i morgen og 50% igjen en dag eller to etter, men slik at du beholder temperatur over 24 - 25 grader. Du har mye nitrat og det blir lettere å bytte vann i rimelig mengde for å få ned NO3 før du skal sette inn fisk. Dessuten liker alger høy nitrat.

Etter hvert vannbytte tilsetter du vanlig dose Salmi. NH3/4 bør gå ned i løpet av maks ett døgn. Hvis NO2 henger litt etter, må du nesten bare kjøre på noen få dager til. Det er også slik at når NH3 brytes ned i løpet av noen timer, vil NO2 stige som resultat av det, så det kommer kanskje også an på når du tester.

Da har jeg skiftet 50% vann,å hatt oppi 3 ml salmi
Utrolig at jeg ikke har noe tegn til alger,med så høy NO3!
Jaja,er vel det nærmeste jeg har vært
Tusen takk for hjelpen
Høy no2
Da har jeg skiftet ca 50% vann i dag også,å tilsatt 3 ml salmi kl.13.00

Ettermiddagens målinger ca kl 18.00
NH3/4 1mg
NO2 1,0+ på JBL måler og 1,8 på Tetra måler.
NO3 80
PH 8
KH 6
GH 3

Jeg forstår ikke hvorfor NO2 er blitt så høy igjen?
Har tatt oppi planter og en stein og 2 moseballer,kan dette ha innvirkning?
I såfall,bør jeg ta dette ut av igjen?

Fikk bare tak i Tetra måleutstyr,da jeg var redd jeg skulle gå tom i helgen
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap