Nybegynner - med gullfisk (side 4)

Inaktiv bruker
Hei! igjen.

For par uke siden startet jeg med innkjøring av filteret. så nå er jeg halveis, men i dag tidlig og for å si det hele natta bråket pumpa mer enn normalt ser det er litt sån møkk ved der møkka går inn i pumpa , men det gjør ikke noe ennå. Men skal jeg bare la det bli innkjørt først også rense filteret. eller skal jeg vaske filteret nå også sette det inn igjen på nytt? Bare lurer. Det er sånn cirka 19 dager igjen så har jeg innkjørt filteret i 35 dager. så skal jegbare vente eller ikke?
Jeg synes du skal rense pumpa, for du orker ikke å gå og høre på at den kakler og bråker i nesten 3 uker til.

Ta den fra hverandre og rens forsiktig rundt impelleren og rundt der vannet suges inn.
Jeg vet ikke akkurat hvordan den pumpemodellen du har er konstruert, men hvis svampene et tredd på rør som leder vannet inn i selve pumpehodet, renser du disse rørene godt, slik at vannet kan passere. Selve svampene renser du ikke. Sett så det hele sammen igjen og se om ulydene blir borte.

Det kan virke som den filterpumpa du har er i minste laget, dersom den har tettet seg allerede nå.

Rens filteret forsiktig oppi akvariet. Vannet blir møkkete, men dette suges inn i pumpa igjen. Det er jo greit å beholde de bakteriene som har etablert seg, slik at innkjøringa ikke må startes på nytt.

Rens ved å klemme lett på filteret i akvarievannet. Selve pumpa kan du ta ut og rengjøre om det er nødvendig.

Inaktiv bruker
Takk for alle svar jeg har fått!
Hei!

Da har jeg kjøpt 10 Neontetra og 1 malle. De ser ut til å trives fra første dag selv om det er gått bare 2 dager. Jeg vil takke alle sammen som har hjulpet meg med å sette opp akvariet, innkjøring, fisketyper og nettsteder og mange bra tips. Tusen takk. Hadde jeg ikke funnet dette nettstedet hadde nok ikke vært noen fisk der. Så jeg er utrolig takknemlig for alle svar som jeg har fått som har hjulpet meg mye. God Sommer. Legger ut bilde senere.
Inaktiv bruker
Kan jeg spørre om du har kickstartet filteret eller har du venta lengre en 2 uker?
Inaktiv bruker
Filteret er godt innkjørt 4 Uker på Torsdag. Fiskene liker seg godt å får mat en gang om dagen
Inaktiv bruker
Hm, Godt inn kjørt er det neppe, det er vell akkurat innkjørt. (Godt innkjørt vil jeg si er etter ett år) Bra at fisken trives, Lykke til videre.
Inaktiv bruker
Spørsmål ( nybegynner)
Håper noen kan svare på spørsmålene jeg stiller

Hvor mange ganger skal jeg mate Neontetraene om dagen? Jeg har Tetramin flak för.

Når jeg skal rengjøring av Akvariet kan fiskene bare være oppi der da, selvom jeg flytter på planter,stener,røtter og andre ting?

Tenkte jeg skulle endre litt plassering i akvariet, Kan jeg gjøre det mens fiskene er der eller er det best å ta dem i en bøtte med akvarie vann som jeg har oppi en bøtte etter vannskift?

Når jeg ga de mat i går så ble de så rare de begynte å svømme nedover med hodet å kom opp igjen etter en stund hadde de roet seg, men var det fordi de akkurat hadde spist?

Jeg har en Malle. Men hva kan jeg gi den å spise utenom det han ellers spiser som mat rester,alger osv? Hørt om at man kan ta en agurk-skive å stikke en t-skje igjennom den går det?

Er det lurt å vente 2-3 uker med å kjøpe inn mer fisk til Akvariet?

Vis dere hadde dette Akvariet med 10stk Neontetra og 1 Malle hva slags fisker viller du/dere kjøpt som går fint sammen med Neontetra som ikke blir så mye større en 3-5 cm?

Hilsen Erik.

PS. Dere kan gjerne legge ut bilder av Akvariet så jeg kan få noen Innredning og inspirasjon tips av hva jeg kan endre på i Akvariet.
Når du sier rengjøring, mener du da ukentlig vedlikehold? Du trenger ikke ta ut noe som helst... å fjerne planter, røtter, osv osv blir bare gris (og plantene blir nok rimelig furten om du røsker de opp ved rota hver gang du skal vaske). Ved ukentlig vannbytte tar du bare ut så mye vann du syns er nok. Noen tar ut 50 % vann, andre tar 20 - 30 % vann osv. Noen tar ut 10 % vann to, tre ganger i uken.

Om du skal rengjøre karet, ved oppblomstring av alger, kan du bruke filterskrape eller litt filtervatt eller en ubrukt tannbørste å gni litt på glasset, om det er her algene sitter. Planter som er overtatt av alger kan du knipe, om det er stengelplanter..men som regel er det vel ekstremt mye alger i starten.(?)..så jeg ville heller sett det litt ann.

Man skal IKKE ta ut alt av dekorasjoner/planter osv for å koke/sterilisere osv..det er helt unødvendig, med mindre du har hatt en slags avansert sykdom som det ikke finnes medisiner mot ellernoe, men det er ikke noe man trenger å ta stilling til nå.

Hvis du vil se på andre sine akvarier, er det bare å gå inn på profilen deres og se på registrerte akvarier, eller se på personlige tråder.

Når det gjelder å flytte planter/røtter og slikt, er det bare å holde på...fiskene kan bli redde, spesielt om du er for rask på hånden eller "hardhent" osv, så vær heller forsiktig, gjør ting litt rolig og prøv å la de ha et hjørne hvor de kan rømme og gjemme seg. Du kan for eks ta en "halvdel" av akvariet først, så de har et sted å være uten å dø av skrekk.

Ja, jeg ville vente noen uker med å sette inn flere fisk..og i 100liter ville jeg hatt kanskje 20 neontetra og noen små corydoras.. men du har en malle (ancistrus?) som griser veldig, så jeg vet ikke helt.. kanskje flere neontetraer. Personlig syns jeg det er finere med en eller to typer fisk i akvariet, istede for masse forskjellig..men det er smak og behag.

Ang mating så mater jeg bare et par ganger i uken (nesten hver dag)... andre mater en-to ganger om dagen, så lenge all maten blir spist med en gang så er det som regel OK. Men husk, jo mer du mater, jo mer griser de til vannet.
Inaktiv bruker
Når jeg skriver rengjøring så mener jeg ukentlig rengjøring ja.
Skal sjekke ut litt på andres akvarium så jeg kan få noen tips. Skal være sakte i bevegelsene når jeg flytter på Dekorasjon der. Skal kjøpe inn steiner og mere planter til akvariet på Mandag så det blir trivelig og koselig for fiskene.

Malle: Jeg vet faktisk ikke hva slags Malle jeg har, men jeg tror dama i kassa sa at den ikke blir så stor???). Vet ikke.

Fordi når jeg kjøpte akvariet og la i grus osv. Så ble jeg ikke fornøyd å nå har jeg lyst til å ta en liten "Makeover" det mener jeg med å få inn flere steiner,planter,fisk og dekorasjon.
Jeg vurdere å kjøpe inn litt flere Neontetraer. Jeg hadde tenkt sånn ca 10-20stk til?.Så på mandag skal jeg handle mye mye planter og dekorasjon. Jeg har veldig lite dekorasjon og planter føler jeg.

Sett på videoer på YouTube å så at de som gjorde "makeover" tok ut fiskene å la de i en bøtte og tok ut alt vann osv. Det har jeg tenkt på og gjøre,men ikke alt vannet men 30% -40% tenker jeg så jeg får plantet plantene bedre fast og får dekorert slik jeg ønsker da. Men når fiskene mine ser håven blir de jo helt ville..jeg får jo dem ikke ut?

Synes nesten det hadde vært greit å starte fra nesten fra bunnen av?? Tips?
Når jeg byttet fra grus til biltema sand, så sparte jeg på ca 50 prosent av vannet, i 10liters bøtter. Samt planter og fisk. Det tar en stund men det er verdt det..dvs det er verdt det om du skal for eksempel bytte fra grus til sand.

Å ta en make-over med å flytte bare på planter/røtter/dekorasjoner osv kan det være likesågreit å la fiskene være. Du trenger ikke gjøre alt i slow motion, men bare vær rolig og forsiktig. Da trekker de seg unna og venter. Det er fullt mulig å ta opp alle plantene selv om du har vann i akvariet. Det blir kanskje grumsete, men dette vil klarne etterhvert. Spesielt om du har fisk som blir redde av håven. Jeg har problemer med å fange inn fisk, og jeg har ofte rett og slett stresset de såpass at de går i en slags koma..noen ganger våkner de, andre ganger ikke. Så derfor, når jeg vet at jeg grøvler sånn med håven, tar jeg de ikke ut med mindre det er absolutt nødvendig. Men får du tak i de, så er det helt OK det også.

Tips til å bli inspirert, finn en "type" innredning du liker, for eks er det røtter? steiner? planter? Hva er det mest av, og hvor er hovedfokuset? (I midten, på sidene osv) - så bare skaper du din versjon av dette. Husk at det tar litt tid før ting ser helt rett ut, etter noen uker har plantene fått satt seg tilrette og grodd skikkelig, og da er det som regel mye finere. Man må bare smøre seg med litt tålmodighet.

Se også på hva slags planter du vil ha, og om de er vanskelige. Noen gang finner man kjempefine planter som er utrolig vanskelige, men så finnes det da også alternativ som er nesten identisk men mye lettere.

Det er sikkert blitt nevnt, men planter i butikk er svindyre i forhold til på internett. Akvariekjellern.no har billige planter! Veldig billige, men frakten er litt dyr så da gjelder det å kjøpe mye i slengen. Aquaticmagic på Ebay har myyyeeee billige planter (mest mose), og ofte free shipping.
Inaktiv bruker
Greit.!

Jeg har tenkt litt så det står mellom Planter og steiner. Som skal være liksom Det du ser mest av. Skal jo sefølgelig ha en eller to røtter til Malla. Jeg kan sende deg bilde av Akvariet ( ja, jeg vet det er dårlig satt opp,men jeg skal gjøre noe med det).

Vill kjøpe inn steiner. Sånn at jeg kan f.eks sette de oppå hverandre så det blir noen huler. Og masse masse planter i bakgrunnen sånn at de kan hjemme seg i plantene om natta og egt når som helst.

Vanskelig å får klare. Noe sånt noe vil jeg nesten ha http://www.google.no/imgres?start=260&um=1&hl=no&biw=1517&bih=714&addh=36&tbm=isch&tbnid=A9VYKolX4WwyxM:&imgrefurl=http://hegeogtorstein.com/%3Fp%3D225&docid=w3XIUyMK_AbVKM&imgurl=http://hegeogtorstein.com/extbilder/Kjeller/IMG_3380.jpg&w=640&h=360&ei=eTbvT-CUIIzc4QTKn7XADQ&zoom=1&iact=hc&vpx=744&vpy=363&dur=842&hovh=167&hovw=300&tx=100&ty=103&sig=100094852937318924801&page=12&tbnh=121&tbnw=216&ndsp=24&ved=1t:429,r:3,s:260,i:246 litt lang link men det får gå. Hadde det vært fint med 18 -22 neontetra? også hatt en rot liten i hjørnet fremst til venstre får oss?.

Nå er dette bare. Eksempler jeg kom på nå , men jeg vill kanskje ikke ha så store stener , men noen av de kunne jeg ha tatt. Men da må jeg bytte til Sand? Jeg har grus ?? Skal sende bilde av mitt.

" Ja, jeg vet at pumpa er i det minste laget. Skal kjøpe bedre, men ikek nå. Ikke få sjokk av bildet da. Jeg er nybegynner...... Så jeg vil få inn flere dekorasjoner eller masse stener å lage huler for fiskene.
Om du skal ha corydoras eller kuhlii ål noengang burde du ha biltema sand, men ellers kan du ha grus..det er ikke noe problem med grus. vanlig elvegrus trooor jeg kan øke gh litt, altså hardhet, men dette er jeg noe usikker på, og ikke noe fatalt tror jeg.

men om du nå skal begynne helt på nytt er det lurt å huske, alle fisk kan ha sand, ikke alle fisk kan ha grus. men om du ikke har planer om fisk som vil sile sand gjennom gjellene, så ikke tenk på det. Biltema sanden er ihvertfall veldig billig, og fåes visstnok enda billigere på Jula. På biltema har sanden artikkelnummer 175425. Det er lettere å holde rent med sand, da grums og skitt ikke forsvinner i grusen, men blir liggende oppå sanden, så man kan "støvsuge" med en slamsuger. Men som sagt, det er ikke noe problem med grus.

i et 100liters kar vil jeg si du godt kan ha rundt 25 neontetra. Om du vil ha mye annet må du nok ikke ha så mange, men jeg syns ihvertfall en stor stim er finere enn mange små stimer (med mindre man har svæææært akvarium hehe)

Inaktiv bruker
Uff..Biltema kan jeg kjøpe sand?. Men hvor får jeg tak i sånne steiner som dette omtrent?
Jah, på biltema selger de sand, se artikkelnummer litt lengre opp. De selger samme sanden på Jula til billigere pris men vet ikke artikkelnummeret der. Det er viktig å huske artikkelnummeret på Biltema sin, for de selger to typer, og den ene kan absolutt ikke brukes i akvarier.

Neontetra tåler sand ja, alle fisk er OK med sand..ikke alle liker grus, men neontetra siler ikke grus så de bryr seg ikke om det er grus eller sand. Det er oftest corydoras man pirker på at skal ha sand, for de kan skade bartene sine på grus.

Men som sagt, neontetra trenger ikke sand.

Disse steinene har jeg ikke så mye greie på, jeg bruker ikke stein i akvariene mine. Jeg bruker bare røtter og planter. Det skal være noen artikler ang stein her på forumet, da det er noe sånt at stein som har glinsende partikler i seg ikke er så lurt å bruke, da de inneholder diverse (mineraler ellerno) som ikke er så bra for fisk. Men mesteparten av stein du finner i skog og mark skal være brukbar. Du kan ta en titt på Artikler - Innredning og se om det står noe ang bruk av stein.
Inaktiv bruker
Hvorfor er det en fisk som hjemmer seg inni en blekkspruts dekorasjon og kommer ikke ut? Hva gjør han? er han redd? eller Legger den kanskje egg?
Inaktiv bruker
Hvilken fisk er det snakk om?
Inaktiv bruker
Neontetra. Men den har kommet seg nå Så nå er alle som Normalt.
Inaktiv bruker
da gjemmer den seg, den legger iallefall ikke egg/rogn.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap