Akvarieprosjektet vårt (mitt) (side 4)

Myggen har funnet en måte slik at han kan følge med på hva skalarene driver med
Livsforvalteren
Lykke til med dem, ville stukket om de tok frem solbrillene :) Ønsker deg, dine og tanken et godt 2016!

Takk det samme
Haha! Kjempegøy bilde av Myggen! Problemløser
Myggen er en av de tøffeste gutta i gata, Grapejuice

Akvariet har vært bebodd i noen uker. Må si at planleggingen nesten er morsommere enn selve akvarielivet

Til nå har jeg mistet en kardinal og en skalare. I tillegg er karet hardt angrepet av det jeg tror er hvitprikk. Kardinaltetraene er spesielt hardt rammet. Det er noen prikker på skalarene. Coryene ser jeg ikke prikker på, men flere av dem klør tydeligvis.

Varmebehandling er igangsatt. Jeg har skrudd termostaten på full guffe, og temperaturen begynner å nærme seg 32 grader, som visstnok er det magiske tallet. Det jeg tenker på nå er om det kan være hensiktsmessig å kombinere varmebehandlingen med Esha Exit?

Jeg ventet nok litt for lenge med å starte behandlingen. Først tenkte jeg at det skulle gå over av seg selv. Men av gammel erfaring burde jeg vite at det er lite som går over av seg selv i et akvarium. Er også usikker på hva som har forårsaket hvitprikken. Men holder en knapp på stress i forbindelse med innflyttingen. Vannverdiene har holdt seg gode hele veien. Nitritt 0, Ammoniakk 0, Nitrat 12,5, PH kommet ned i 6,5. Jeg har skiftet vann en gang i uka, 30-40 % av vannet.

De ekle kiselalgene jeg slet med ved oppstart har forsvunnet. Nå har jeg en del grønnalger. Ikke alt for ille, men på grensen til at det blir estetisk stygt. Plantene virker og trives ganske godt. Jeg holder fortsatt på med å la dem vokse seg litt til, før jeg skal begynne å stelle litt på dem. Spesielt blant stengelplantene kunne jeg tenke meg å få det litt tettere. Og det er jo enkelt å fikse, i og med at de vokser såpass mye som de gjør.

Ellers så satser jeg på å få bukt med hvitprikken. Om gjengen dauer, blir det et lite tilbakeslag, men jeg krysser fingrene.
Kjedelig start på både nytt år og nytt kar :/ Krysser fingrene med deg!

Skulle likt å sett statistikk på hvilke arter som oftest angripes av/kommer med hvitprikk (og andre sykdommer for den saks skyld). Tetra virker å være en gjennganger i det jeg har lest, men så er det jo mange som har dem også..
Tetraene er hardest rammet. Skalarene har noen få prikker. Corydorasen ser jeg ingen prikker på, men det er tydelig at de klør.

Jeg forsøkte varmebehandling. Da møtte jeg på en utfordring. I følge internett må jeg opp i minst 32 grader. Jeg klarer maks 30 +. Og da fyrer jeg så hardt at det blir ubehagelig for både mennesker og hunder.

Esha Exit tok det litt tid å få tak i. Butikkene jeg går fordi i Oslo hadde ikke. Ville ikke bruke salt, pga. coryene. Og de andre medisinene jeg ble tilbudt ville drept alt av filterbakterier.

Til slutt fikk jeg tak i på min lokale dyrebutikk. Eller mer korrekt, samboeren fikk tak i. Jeg jobber såpass lenge at jeg ikke rekker innom etter jobb, så da måtte oppgaven delegeres. Første dag av kuren er i gang. Jeg endte opp med 66 dråper. I morgen og overmorgen blir det 32 dråper (rundt regnet ), og om tre dager: POFF! Hvitprikk gone
(kanskje).
Kuren med Esha Exit mot det jeg trodde var hvitprikk gikk ikke så bra. Jeg trodde det hadde fungert. Kardinaltetraene ble prikkfrie. Men ganske raskt slo det tilbake for full styrke, og tetraene begynte å dø som fluer (fisk? ). Av de opprinnelig 20 pluss er det ikke mange igjen.

Så nå er planen som følgende: Kardinaltetraene har jeg gitt opp. De få som er igjen vurderer jeg å avlive, da de er tydelig svekket, og jeg antar at de ikke kommer seg igjen. Vannverdiene har vært fine, utenom at PH antageligvis er litt for høy. Så det har nok ikke bidratt til å styrke stimen.

Kjører en kur til med esha exit. Mest for å unngå at smitten sprer til de andre fiskene. Forsåvidt ser de fine ut. Men tror ikke det skader.

Så får jeg vurdere lenge og vel om jeg vil ha en stim til med tetraer. Når jeg tenker meg om, har jeg egentlig aldri vært særlig flink med dem. Og skalarene skaper nok liv de.
Mulig du avsluttet hvitprikk-kuren for fort ? Man må medisinere i minst 3 dager etter at synlige prikker borte.
Det er sikkert det jeg gjorde feil. Kjøper inn mer Esha. Uansett fint å ha i skapet.

Vet noen om det er innenfor å bruke Esha Exit forebyggende, når det settes inn nye fisk i akvariet?

Nei, det syns jeg ikke er innafor. Det blir litt som å ta paracet nå i tilfelle du får vondt i hodet en dag til uka. Og det fører til en falsk trygghetsfølelse. Hvis man ikke kan holde fiskene friske uten slikt, er man ingen akvarist. Og det kan føre til at karet utvikler bakterie- og parasitt-stammer som er tolerante overfor medisinen.
Jeg får holde meg til behandling
Det er ihvertfall mitt syn Den beste forebyggelse er ikke å konstant gi medisin, men å drive akvariene på riktig måte slik at fiskene holder seg friske og sterke. Da får man lite sykdom !
I dag skjedde det
Jeg kommer hjem fra jobb. Aner fred og ingen fare. Og hva tror dere at møter meg. En figur i akvariet. Jeg fryktet det kunne skje, men håpet at min samboer ville holde seg unna en stund til.

Så historien min om at corydoras jakter fingre i karet og stikker kraftig, holdt ikke lengre.

Kardinaltetraene er snart et tilbakelagt kapittel. Tre igjen av 20+. Selve prikkene er i ferd med å forsvinne. Men tror dessverre de er så svekket at det bare er et tidsspørsmål før jeg må fram med håven.

Skjønner ikke helt hvorfor de dør. Verdiene har vært fine hele veien. PH litt utenfor anbefalt verdi her på Akvaforum, men kan det ha så stor effekt så fort? De ser ikke ut til å bli plaget, men jeg overvåker heller ikke 24/7.

Neste gang skal jeg i hvert fall begynne behandling ved første symptom på hvitprikk. Varmebehandling dropper jeg, da jeg ikke får tempen høy nok.

Så nå er spørsmålet: Prøve en annen tetra, eller la det være?

Hva ligger vannverdiene på, da ? Kardinalen er en sortvannsfisk, og kan bli svekket av å gå i feil vannverdier. Da er det ikke så mye de tåler av ekstra-belastning, som hvitprikk.
Amoniakk og nitritt: 0
Nitrat: 12,5
PH: 6,5. Har vært høyere.

Temperatur har svingt en del i forbindelse med at jeg forsøkte å utrydde hvitprikken. Det var helt sikkert ikke bra for fiskehelsa. Nå ligger det på 25, men har vært helt oppe i 30+.

Kenneth1981
Så historien min om at corydoras jakter fingre i karet og stikker kraftig, holdt ikke lengre.

ROFLMAO !

Hva med å forlange en faktisk historisk kopi? Gjerne med en god historie? Så kan du ihvertfall prøve å nyte noe autentisk og ha noe å vise frem

Du har vurdert GHen til fiskene også?

Av all slags mulig pynt så er jo ikke disse de verste, heldigvis! Ikke noe jeg ville hatt i akvariet, men om jeg nå skulle valgt så hadde sukne skip, store klinkekuler og sånn "atlantis"-preget pynt vært å foretrekke. Er vel et par steder i verden hvor man faktisk finner slike under vann, og det ser jo veldig spennende ut, haha.
Jeg kan jo late som at det er en historisk kopi. Ekte buddhistisk kunst smuglet fra det fjerne østen.

Stengelplantene har vokst gått. Det såkalte bunndekkende gresset går det sakte med. Sverdplantene virker å ha blitt litt overveldet. Jeg har ikke begynt å klippe enda. Tenker litt på hvordan jeg vil ha det først.

Alle kardinalene utenom en har dratt til Atlantis. Håper det var en svak gruppe. Passer uansett på vannverdiene.
Blitt bra nedi der Fikk faktisk lyst på noe atlantisete selv!

Var det ikke selveste Delaugh Pratt som fant den der? Mener å huske at han oppdaget en hel oversvømt by i Indonesia mens han flyktet fra blodtørstige pirater.... Er jo selvsagt funnstedet du har gjenskapt

Veldig pent! Kjempeflotte stengelplanter. Fikk jaggu lyst på noen selv, nå, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap