Dårlige råd i butikken? (Nytt akvarium, feil fisk?) (side 4)

Bra observert gullfisk Ser oyvindk har brukt mye mer "jeg" og ikke "kona" i de siste innleggene også
Det er vel slik at jeg har engasjert meg mer enn jeg hadde tenkt, ja.
Og det er også blitt observert og kommentert av min kone. Hun følte ikke lenger at det var "hennes" prosjekt. Velvel.

Når det gjelder forumfrekvens, så er jeg en uforbederlig "forumoholiker", og frekventerer mange forskjellige forum, dette inkludert.

Noe litersyke er det ikke snakk om, og det blir det neppe heller, selv om jeg trives godt med å sitte og se på fiskene. Nå døde dessverre den ene ancistrusen i helgen mens vi var borte. Den andre hadde på nytt kommet seg oppi filterhuset. Vet ikke hvorfor den absolutt skal oppi der.

Og før helgen måtte vi levere tilbake de to platyene, siden butikken hadde oppdaget at de hadde finneråte. Guppyene ser heldigvis ikke ut til å ha pådratt seg dette. Vi får ta en tur innom klubbauksjonen i dag, så ser vi om vi kanskje ender opp med en fisk eller to derfra.

oyvindk
Noe litersyke er det ikke snakk om, og det blir det neppe heller, selv om jeg trives godt med å sitte og se på fiskene.


Første stadiet:
urealistisk syn på litersykens snikende smitteevner.
Hva kommer videre framover? Tror nemlig jeg er forbi det stadiet der

Etter auksjonen vil du finne ut at mange av fiskene du ønsker deg ikke går sammen, kanskje de vil spise hverandre?
Kanskje de trenger forskjellige vanntyper?

Hva med oppdrett, kanskje et lite kar det slikt?

Når disse tankene begynner å surre, spesielt når de helst burde sove/jobbe/lese/dusje eller sitte på do har prosessen forsiktig begynt.
Auda Dette hadde jeg lenge før jeg fikk meg kar

*knis*

"neeeida.. jeg får ikke litersyke.. neeeida!!"
Dårlige råd i dyrebutikk
Mikkel Thorkildsen
Nå har det seg slik at han desverre har gått til den butikken i byen man IKKE bør gå til når det gjelder å få råd! Snakker fra egen erfaring her! det gjelder faktisk alle de som jobber der. Null peil, kun interessert i salg. Mikkel


Jeg må si meg helt enig der! For ca. 2 år siden begynte jeg å interessere meg for fisk og akvarium, og søkte så klart mot dyrebutikkene som jeg trodde visste best på dette området. Der tok jeg altså feil. Jeg hadde veldig lyst på kampfisk, og ville bare ha en hann men ble anbefalt å kjøpe to hunner også. Allerede de første dagene så jeg noe var galt da begge hunnene nappet i halen på hannen, og i tillegg nesten drepte hverandre. Jeg dro derfor til dyrebutikken, men mente de ikke kunne se noe var galt og nektet for at de hadde solgt meg feil, og ville heller ikke gi meg pengene tilbake eller gi meg nye fisker. Det endte med at jeg ga opp da de var fast bestemte, og jeg spurte derfor om jeg skulle gi hannen noe medisin siden halen var helt ødelagt, men det trengte vi ikke sa dem så jeg stolte på dem i dyrebutikken. Jeg kvittet meg med jentene (som de forøvrig ikke ville ha tilbake), og lot hannen være igjen alene noe som fungerte kjempebra! Ettersom tiden gikk ble han dårligere og dårligere til å svømme og jeg gikk til en annen dyrebutikk og spurte om hva jeg skulle gjøre. Her ble jeg fortalt at han skulle fått medisin for lenge siden, og at han sikkert ikke kom til å leve lenge, og det gjorde han ikke heller.

Det er helt fantastisk hvor masse det varierer fra dyrebutikk til dyrebutikk angående informasjon. Mitt råd er å heller spørre folk om hvilke erfaringer de har, for de i dyrebutikkene er ikke interesserte i annet enn å selge!
oyvindk
Nå har jeg luktet nedi filterboksen, og det lukter omtrent som når du åpner en sekk med plantejord.


OffTopic, men en liten eureka:

Det du luktet, var kanskje Nitrosomonas- og Nitrospira-bakteriene som er felles for akvariefiltre og plantejord.

Noe som leder meg til å tro at man kan kickstarte et filter med en dært fersk muld.

Hmmmmm..... ikke spesielt lønnsomt for akvarieselgerne, selvsagt. Lurer på om det er mye nitritt i jord.
Kampfisk: denne tråden er fra 2006...
Interessant tanke uansett, Kampfisk. Du får følge litt med i denne tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap