Tante Astrid´s undervannsverden (side 40)

Tror det må være noen skikkelig avmagra stjernedanioer som er i salg nå, så noen helt utrolig ynkelige eksemplarer i byn også. Så relativt voksne ut, men skikkelig innhule i magen. De hadde visst fått dem inn sånn til butikken. Sikkert lurt å fore minimum 2 ggr om dagen hvis de var på hakket med de jeg så. Stakkars fisk, nesten så en får lyst å kjøpe dem for å "redde" dem.
Jeg har sett noen virkelig tynne viltfangede, men selv om jeg tenkte å utvide stimen min så hadde jeg ikke lyst til å kjøpe de uten muligheten for å ha de i karantene. De jeg kjøpte i vår var drettet og da blir jeg ikke fullt så skeptisk, selv om de var tynne. Har som sagt ikke karantenekar, men kjører all nyinnkjøpt fisk i et bad med dactymor noen timer. Det eliminerer forhåpentligvis noen problemer. I og med at jeg fant ut at de var lette å drette så har jeg jo fått utvidet stimen på en mye sikrere måte
Definitivt en mye morsommere måte å få utvidet stimen på Er så utrolig gøy å se yngel vokse til. Jeg har sjøsatt lampeøye yngelen sammen med de voksne i dag Sånt er morro!
De hadde hatt de inne ca 1måned og det hadde ikke slått ute noe der, de regnet oxo med at markkur var gjort av leverandør. (en importør fra sverige). Så jeg håper det går bra.
Tatt noen bilder, ikke veldig bra, men det viser sånn ca størrelse i forhold til venusene. Hi hi nå her jeg venus og stjerner
Virket oxo som stjernene ble trygge av venusene som fartet rundt, gikk bedre enn forventet, de tok oxo til seg noen cyclops, men venusene var nok de som fikk mest. Nå på slutten før jeg slo av lyset, virket det faktisk som man kunne se prikkene tydligere, så da begynte de nok å føle seg tryggere
1 gjemmer meg
2 og 3 man ser tydelig hvem som er hva
De var bleke og små ja, men heldigvis ikke så tynne som de jeg så i byn i dag Det går nok sikkert bra, cyclops er fint å fore med
Disse var da ikke så allerverst synes jeg. Mye bedre form enn mine var til å begynne med, for ikke å snakke om enkelte andre jeg har sett i butikk. Fine fisker!
Takk flott at de ikke er de verste tilfellene dere har vært borti, det gir jo håp da. Nå er ikke jeg fan av tykke fisker, men jeg synes fiskene skal ha utover og ikke innover mage. Det er lissom kledelig, akkurat som babyer skal jo være litt lubne.
Gleder meg til lyset kommer på så jeg kan sjekke tilstanden oppi der. Fikk et lite sjokk rett etter jeg slapp dem ut, plutselig fløt en rundt i strømmen med buken i været, heldigvis kom jeg på at det er forsvaret til mange stimfisk, se død ut. Desverre virker det noen ganger mot sin hensikt, venninna mi kjøpte neontetra, hadde kampfisk fra før, og da hun slapp de ut var det en som reagerte med å spille død, desverre begynte da kampfisken å spise den, de andre så den ikke engang på. Så vil kalle det litt backfire.
Hi hi dagens preken fra anne
I dag var fiskene litt merkelige i søramerika-karet, altfor rolige og pustet litt fortere enn normalt. Noen tester senere viser det seg at den vanlige ph på rundt 7 hadde falt til under 6 (testen går ikke lavere) og kh var ikke målbar. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre med dette karet. Dette er tredje gangen dette halvåret at jeg har fått ph-dropp på tross av at jeg tilsetter en del natron ved vannbytter og at vannet det byttes med har ph 7 og kh 4.

Testet nå også asia-karet hvor også ph nå ligger på litt over 6 med null kh, men her er det litt mer forståelig siden jeg ikke tilsetter noe natron. I lillekaret har jeg samme tilsetning som i søramerika, men her er verdiene fine med ph 6.9 og kh på 2.

Nå har jeg tilsatt litt mer natron og skal ta et vannbytte igjen litt senere, men jeg lurer fremdeles på hva som egentlig foregår i dette karet og hva jeg kan gjøre med det. Tror ikke fiskene setter pris på ph-karussellen
ph og kh er no styr.. jeg sliter selv med å få opp kh =/ har ph på 8 i krana, men kh på 0, så det blir nærmest jojo uansett hva jeg gjør... og det ene karet er verre enn det andre her og. har kanskje med røtter å gjøre? har røtter i begge kar, men forskjellig typer... karet med redwood'en sliter mye mer med ph drop, selv om det er mer enn dobbelt så stort kar.
Huff merkelig det der, kanskje du må ta vannbytter oftere for å stabilisere det litt mer, jeg aner ikke hva det kan være ellers.
Her sliter jeg litt andre veien, pH er litt for høy for meg, vil den skal ligge mellom 6,5 og 7, mens den ligger på 7 - 7,4.
Men oxo her er KH altfor lav, måler 2 ifra krana, ellers lå pH på 7,4 fra krana idag, igår var den på nesten 8. Men nå har det regnet både igår og idag, kanskje det har noe å si på verdiene?
Ellers ga jeg fiskene litt GH vann med verdier på 24, det virket som venusene likte det, plutselig så jeg nemlig at det hvite ble nesten skimrende, lyste nesten av det. GH er til vanlig på 2, målte at det hadde sunket til 1 i sør amerika.
Skal teste senere idag hva GH har lagt seg på, har nemlig testet litt natron og alabastergips i bøtter med vann. (kan lese mer om det i tråden min)
Teller bare 6 av stjernene, fant en død under vannbytte istad, kjøpte alle 8.
Det viser seg at flere ting ikke stemmer i dette karet i dag. Jeg har nemlig fått utslag på nitritt! Riktignok ikke mer enn 0.05, men jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle få problemer med to godt innkjørte filter i karet. Produsenten oppgir at disse tilsammen vil kunne filtrere 430 liter og selv om man tar dette med en klype salt og halverer det til 215 så skulle det være mer enn nok til min 180 liter. Dette skjønner jeg rett og slett ikke. Har det kanskje vært et strømbrudd jeg ikke har fått med meg? Eller kan redusert sirkulasjon i filtrene føre til nitritt? Er nemlig litt lite sprut i disse og snart tid for rens - igjen. Den innvendige må skylles hver uke og det utvendige holder ikke lenge før det er tett det heller. Jeg missunner dere som kan greie dere med filterens en eller to ganger i året
Ja, jeg tror at redusert sirkulasjon i filtrene kan føre til nitritt. Det har jeg sett flere ganger i min 70-liter som har en inv. Fluval 3 pluss. Dette filteret gror fort igjen hos meg på grunn av mye bladrusk som av en eller annen grunn stadig flyter omkring i vannet. Jeg har testet vannet flere ganger når jeg har sett at sirkulasjonen har blitt dårlig, og den har da alltid vært litt forhøyet. Etter lett filterrens, og noen timers drift med god sirkulasjon, har nitrittverdien gått ned til null.

Grattis og grattis som vinner av månedens akvarium. Det var velfortjent!
Tusen takk evoT Da regner jeg med at det kan være årsaken her også.

Har nå tatt et vannbytte og fått renset opp det innvendige filteret. Det utvendige var faktisk ikke så ille, men plantene mine hadde vokst så mye i det siste at de rett og slett bremset på vannstrømmen. Luket nå unna en del og de fleste fiskene har kviknet til. Et par av schultzeiene har riktignok fremdeles raskere gjellebevegelser enn jeg liker, men får håpe det går over. Guppyen ser også ut til å ha taklet ph-droppet dårlig. Den ser ihvertfall litt pjusk ut, synes det er antydning til bukvannsott også. Jeg får se det an til i morgen.

Skal nå teste både nitritt, ph og kh noen dager fremover og se om det kanskje blir nødvendig å tilsette natron i mellom vannbyttene for å holde kh oppe.

Det ser ihvertfall ut til at Leopold trives i det sure vannet i det andre karet. Han blåser bobler så det står etter. Når Clotilde viser seg så driver han enten å jager henne eller svømmer to-tre runder rundt henne før det er tilbake til bobleblåsingen. Morsom fisk Skal forresten prøve å få tatt flere bilder av Clotilde. Hun har nå perioder hvor stripene ikke er synlig og da er hun rett og slett dritlekker (unnskyld uttrykket). Det viser bare betydningen av gode forhold for fiskene. I butikk-karet så hun temmelig anonym og fargeløs ut og var bare en av flere, lignende hunner.
Får håpe du får orden på vannverdiene igjen, slitsomt når sånt skjer - blir mye styr av det med vannprøver og tilsetninger. Men du får nok orden på det - håper det hjelper når filtreringen går for fullt igjen. Har vanskelig for å se hva annet det kan skyldes i et godt innkjørt kar.

Her har det vært en begivenhetsrik helg på yngelfronten Stadig nye morsomme overraskelser, slikt som gjør det gøy å holde på
I dag var det heldigvis ingen tegn til nitritt. Ph var også fin, 6.9, men kh hadde sunket med en grad til 2 og da turte jeg ikke annet en å tilsette ørlite grann natron igjen. Skal måle i morgen og se om jeg trenger mer.

Greide å knipse noen nye bilder av yngelen i går. Om jeg har regnet riktig så blir de 5 uker denne uken. Jeg vet ikke om bildene er tydelige nok, men de begynner nå å få antydninger til mønster på sidene. Den minste er rundt centimeteren mens den største muligens er halvannen centi. Synes likevel de har vokst mye på kort tid og er store i forhold til de voksne. De er tross alt ikke mer enn rundt 2.5 cm de heller.
begynner å se ut som voksenfisk jo
Å så skjønne de er Den største begynner å se ut som skikkelig stjernedanio
Ja, de er fine Som dere kan se i bildet i midten så er artemia endelig godtatt som mat. Den lille brukte nesten fire uker på å skjønne at de var spiselige. Det er forresten den minste i midten og øverst og den største nederst. De er såpass ulike i kroppsformen og størrelsen så det er lett for meg å se forskjell.
Lovet noen bilder av Clotilde igjen. Hun trives tydeligvis veldig godt og det er sjelden hun viser stripene hun hadde til å begynne med. Unntaket er når Leopold er etter henne. Regner med at hun nå ellers er trygg i karet siden hun har fått de vakre fargene hun nå viser frem. De hunnene hun gikk sammen med i butikken ser fremdeles temmelig kjedelige ut, enda de altså var så like da jeg kjøpte henne at det var vanskelig å skille de fra hverandre.

Karet er blitt veldig mørkt pga alle flyteplantene, men litt miksing og triksing så ble ikke bildene så aller verst. Har ikke trikset med fargene altså, bare lyset

Øverst to bilder som er postet tidligere og viser hvordan hun så ut til å begynne med. Nederst et bilde av Clotilde og en amanoreke.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tre bilder til av skjønnheten. Er hun ikke vakker kanskje

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap