- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Småtteri og spekulasjoner (side 40)
Småtteri og spekulasjoner (side 40)
Hvis vi er flinke til å bruke Erethistes og får skrevet det mange nok ganger sitter det forhåpnetligvis til slutt. Jeg har tidligere vært av oppfatningen at Erethistes jerdoni er særdeles skye, men nå når jeg har rundt et dusin av dem i et eget kar er det tiltider svært frempå og aktive. Spesielt når det fores med nyklekt artemia. Da går de til tider i bane rundt seg selv og ser nesten ut som små propeller.
Jeg tror ikke brukervennlighet var inne i bildet når nytt navn på genus hara ble bestemt, men vi får trøste oss med at det kunne blitt et mye vanskeligere navn.
Jeg tror ikke brukervennlighet var inne i bildet når nytt navn på genus hara ble bestemt, men vi får trøste oss med at det kunne blitt et mye vanskeligere navn.
Postet 25.06.10 kl 11:28
Postet 25.06.10 kl 11:39
Postet 26.09.10 kl 00:50
Endret: 26.09.10 kl 06:50
Ser ut som jeg er inne i en bobleperiode. Dvs. at små røde skumredebyggere er tingen. I det siste har det dukket opp Betta brownorum, B. rutilans og B. tussyae, samt Betta imbellis som jeg hadde tidligere uten å få noe action.
Betta coccina bobler rett som det er og jeg har noen yngel fra i våres som vel må ansees å ha oppnådd levedyktig alder. Har til og med fått noen få yngel på Parosphromenus deissneri (Imazo januar 2010).
På levendeføderfronten ser det ut til at jeg har en fin variant av gullguppy med rød/orange over og undersverd og en fantastisk lang ryggfinne, men er ikke helt sikker på om jeg har fått til en ren stamme enda. Har også noen Micropoecilia parae 'Melanozoma blue' som jeg håper å få til.
På sverigeturen med OAK fikk jeg endelig erstatninger for tangayikaene som gikk dukken i sommer, så nå kan jeg igjen nyte Altolamprologus calvus (selvfølgelig den sorte varianten 'Black pearl'), Neolamprologus leleupi og Julidochromis transcriptus i skjønn forening.
Skaldyrbuffeten er utvidet med enda en rekeart fra Kasatelven, Caridina sp. 'Blue tail Kasat river'. Fin liten sak med gule øyne. Nå er det kun lokasjonsreker fra Kasatelven som er tingen.
Betta coccina bobler rett som det er og jeg har noen yngel fra i våres som vel må ansees å ha oppnådd levedyktig alder. Har til og med fått noen få yngel på Parosphromenus deissneri (Imazo januar 2010).
På levendeføderfronten ser det ut til at jeg har en fin variant av gullguppy med rød/orange over og undersverd og en fantastisk lang ryggfinne, men er ikke helt sikker på om jeg har fått til en ren stamme enda. Har også noen Micropoecilia parae 'Melanozoma blue' som jeg håper å få til.
På sverigeturen med OAK fikk jeg endelig erstatninger for tangayikaene som gikk dukken i sommer, så nå kan jeg igjen nyte Altolamprologus calvus (selvfølgelig den sorte varianten 'Black pearl'), Neolamprologus leleupi og Julidochromis transcriptus i skjønn forening.
Skaldyrbuffeten er utvidet med enda en rekeart fra Kasatelven, Caridina sp. 'Blue tail Kasat river'. Fin liten sak med gule øyne. Nå er det kun lokasjonsreker fra Kasatelven som er tingen.
Postet 05.10.10 kl 19:18
Endret: 08.10.10 kl 14:36
Postet 12.10.10 kl 00:09
HumunukuHar til og med fått noen få yngel på Parosphromenus deissneri (Imazo januar 2010). .
Hva mener du, har du fått yngel på de du hadde eller har du kjøpt yngel? Veldig kult uansett å ha deissneri som faktisk ER deissneri!
HumunukuSkaldyrbuffeten er utvidet med enda en rekeart fra Kasatelven, Caridina sp. 'Blue tail Kasat river'. Fin liten sak med gule øyne. Nå er det kun lokasjonsreker fra Kasatelven som er tingen.
Ble veldig nyskjerrig, finner selvfølgelig ingen ting på denne reka når jeg googler, fant bare et dokument som var innom denne elva (hva er det med denne elva som er så spesielt forresten?)
Har du en lenke til reka, eller kan du få tatt noen bilder og legge ut?
Postet 12.10.10 kl 09:19
LisbethHva mener du, har du fått yngel på de du hadde eller har du kjøpt yngel? Veldig kult uansett å ha deissneri som faktisk ER deissneri!
Det har dukket opp yngel i karet av seg selv. Om disse faktisk er P. deissneri er ikke jeg brennsikker på. Derfor bruker jeg i tillegg benevnelsen (Imazo januar 2010). Har igjen en ekte P. deissneri 'Banka TWD2008' etter at jeg mistet hunnen i våres, men fikk aldri avkom på dem.
LisbethBle veldig nyskjerrig, finner selvfølgelig ingen ting på denne reka når jeg googler, fant bare et[URLBLOCK1]som var innom denne elva (hva er det med denne elva som er så spesielt forresten?) Har du en lenke til reka, eller kan du få tatt noen bilder og legge ut?
Det at det er så å si klin umulig å finne ut stort om Kasatevla er med på å gjøre den litt spesiell. Den ligger et sted i Thungyai-Huai Kha Khaeng Nasjonalpark og bytter navn fra Kasat til Ataran i det den krysser grensen til Myanmar. Folka i siamensis.org har [url=http://h-m-rm.blogspot.com/2008/01/suriya-and-kasat-full-team-revisited.html
]blogget omfattende om en ekspedisjon der[/url].
Det er i hvertfall laaangt til havet, så reker i dette området kan umulig være avhengig av saltvann for å reprodusere.
Bilder er ikke min greie og det ser ikke ut til at andre har festet denne arten på brikka, så kanskje du bør prøve å ta noen bilder av dine.
Postet 12.10.10 kl 10:56
Postet 13.10.10 kl 09:57
Postet 13.10.10 kl 10:36
Åja, det var samme navn du oppgav i tråden min!Caridina sp. 'Blue tail Kasat river' Det var disse rekene det!
<embed src="http://www.youtube.com/v/Ypb-ANBe6Xo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
De har blitt veldig "usynlige" av seg så noen bilder ser det dårlig ut for foreløpig.
<embed src="http://www.youtube.com/v/Ypb-ANBe6Xo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
De har blitt veldig "usynlige" av seg så noen bilder ser det dårlig ut for foreløpig.
Postet 13.10.10 kl 11:01
Endret: 13.10.10 kl 11:02
LisbethÅja, det var samme navn du oppgav i tråden min!Caridina sp. 'Blue tail Kasat river' Det var disse rekene det! De har blitt veldig "usynlige" av seg så noen bilder ser det dårlig ut for foreløpig.
Jepp, velkommen i Kasat-rekeklubben.
Mine er også relativt transparente, men fine gule øyne.
Jeg bruker ikke noe fancy lys utover sparepære så det er lite å se til den blå halen.
Ser ut som jeg har et par-tre hunner som går med egg så det blir spennende å se om det blir forøkning i stammen.
Postet 13.10.10 kl 11:23
Endret: 13.10.10 kl 11:23
HumunukuSer ut som jeg har et par-tre hunner som går med egg så det blir spennende å se om det blir forøkning i stammen.
Men må ikke småttisene vokse opp i saltvann?
Postet 13.10.10 kl 12:28
LisbethMen må ikke småttisene [URLBLOCK1]?
Jo i teorien må de det, men da det ser ut til at Kasatelven ligger et godt stykke inn fra kysten er det en viss sannsynlighet for at disse ikke har anledning og tilgang på saltvann, og kanskje derfor heller ikke er "Caridina"/amano-reker.
Det er litt derfor det blir spennende å se om de reproduserer seg. Da det som jeg skrev tidligere er laangt til havet og at reker i dette området umulig kan være avhengig av saltvann for å reprodusere. Men det vil tiden vise.
Postet 13.10.10 kl 13:41
Postet 13.10.10 kl 14:56
Postet 13.10.10 kl 15:02
Hei,
jeg kjøpte en kultur eddikål av deg da du besøkte MAK. Jeg blandet lydig en del Idun 7% klar eddik med en del eplejuice. Uheldigvis viste det seg av den typen som ikke er filtrert. I et hvert fall inneholder den såpass mye fruktkjøtt at det er totalt umulig å se småkrypene. Tips? Filtrere ut det som måte være av eddikål har jeg tenkt på, men hvordan unngå å få med det "grumset" som sikkert også ender opp i filteret? Bare bruke av det og håpe at noen edikål også finner veien til fangsredskapet? I mellomtiden blir det forhåpentlig mange av dem.
PS
Skal det være tett lokk på? bruker et toliters norgesglass.
Hilsen
Sigmund
jeg kjøpte en kultur eddikål av deg da du besøkte MAK. Jeg blandet lydig en del Idun 7% klar eddik med en del eplejuice. Uheldigvis viste det seg av den typen som ikke er filtrert. I et hvert fall inneholder den såpass mye fruktkjøtt at det er totalt umulig å se småkrypene. Tips? Filtrere ut det som måte være av eddikål har jeg tenkt på, men hvordan unngå å få med det "grumset" som sikkert også ender opp i filteret? Bare bruke av det og håpe at noen edikål også finner veien til fangsredskapet? I mellomtiden blir det forhåpentlig mange av dem.
PS
Skal det være tett lokk på? bruker et toliters norgesglass.
Hilsen
Sigmund
Postet 13.10.10 kl 17:01
Du vil kanskje risikere å filtrere bort eddikålen også, men forsøk å la eplejuicen stå litt og se om fruktkjøttet faller til bunns. Hvis ikke kan du sette nytt "vekstmedium" med 50/50 eller 1/3 7% eddik og 2/3 eplejuice. Prøv å ta ut en liten skvett fra den grumsete kulturen og vent til populasjonen vokser i det nye mediet.
Det er sikkert lurt å beholde den grumsete til er sikker på at du har fått til en ny kultur.
De skal ha litt luft så det er fint å ha et tøystykke over toppen slik at det ikke kommer mase bøss oppi.
Det er sikkert lurt å beholde den grumsete til er sikker på at du har fått til en ny kultur.
De skal ha litt luft så det er fint å ha et tøystykke over toppen slik at det ikke kommer mase bøss oppi.
Postet 13.10.10 kl 17:37
Postet 13.10.10 kl 18:35
Jo i teorien ...Humunuku[QUOTE=Lisbeth]Men må ikke småttisene [URLBLOCK1]?
... Det er litt derfor det blir spennende å se om de reproduserer seg ...
Ventetiden er over.
I dag oppdaget jeg yngel hos Caridina sp. 'Blue tail Kasat river'. Så da er det vel mer korrekt å kategorisere dem som Neocaridina, og det er helt sikkert at de ikke må ha saltvann for å reprodusere seg.
Postet 24.10.10 kl 13:22
Jo i teorien ...Humunuku[QUOTE=Humunuku][QUOTE=Lisbeth]Men må ikke småttisene [URLBLOCK1]?
... Det er litt derfor det blir spennende å se om de reproduserer seg ...
Ventetiden er over.
I dag oppdaget jeg yngel hos Caridina sp. 'Blue tail Kasat river'. Så da er det vel mer korrekt å kategorisere dem som Neocaridina, og det er helt sikkert at de ikke må ha saltvann for å reprodusere seg.
Så kult! Da skal jeg stirre litt ekstra inn i karet mitt med disse rekene. men de er kanskje litt unge ennå. jeg syns jo at det var litt kjipt å kjøpe reker som ikke kunne forøke seg, så dette er en god bonus
Postet 24.10.10 kl 14:00