Marens akvarieverden (side 40)

Jeg var så spent i morgest! Har drevet å lest mye om perlegruami i det siste og i dag var jeg på TAM for å skjekke statusen for de VF perleguramiene der. Alle 5 var der fortsatt, noe forskremt stakkarne! De hadde blitt flyttet fra øverste reol i ett hjørne, ned til nederste hvor det går mest folk forbi. Det passet meg egentlig helt utmerket iom at det er "riktig" høyde for min del

Jeg satt selvfølgelig og studerte de nøye. Det jeg kunne se var 2 hanner og 3 hunner. Den ene hannen har et lite sår på den ene sida, nesten som et rift. Den andre så helt fin ut, men hadde en liten rund flekk i "ansikts"-partiet. Jeg vet ikke om det er noe galt v å ha det eller om det er en skjønnhetsfeil? Jeg fikk i alle fall satt av 1par ut mandag! *ekstase!*

Det blir jo skifte av akvarium i morgen og da regner jeg med at jeg må flytte sjokoladen på en "forsiktig" måte over i 240Litern, dvs kanskje 2stk annen hver dag v tanke på filteret.
Da skal de være ute av karantenekaret innen mandag om ting går som planlagt Jeg skulle helst ha hatt hele gjengen over samtidig da de er så avhengig av hverandre, men tror ikke jeg tar sjangsen på den belastninga på filteret altså..... Frykter jeg kan ende opp med død gurami og syke coryer

Jeg må hjem og se at alt er på plass, klar for i morgen. Torva skal være lagt i vann, 110Litern er flyttet, sanden er vasket, så det er ikke mye igjen nå
Når det gjelder pumpe er Elite 799 eller Elite 800 en fine små billige pumper som ikke lager stort med lyd. Med fordelingskryss og noen justeringsventiler kan du drive flere luftesteiner.

Skal du kickstarte det nye karet siden du skal flytte noen få fisk av gangen. Og hva med det gamle filteret, kan du ikke ha det i det nye karet i innkjøringen. Og flytte alle fiskene samtidig. Hvis de trives/overlever best i grupper er det kanskje litt risky å dele de opp?
Takk for at du tipset med de pumpene!

Jeg skal flytte den utvendige fluval 305 som nå står i 110Litern over i den nye 240Litern. Der skal jeg prøve å kick-starte juwel-filteret (Juwel Rio 240) og la det gå sammen med fluvalen. I tillegg skal jeg bruke fluval 2+ som er modifisert med blåsvamp og innkjørt.

Jeg skal flytte fiskene som nå går i 110Literen:
14 Cory
6 pygmegurami
5 amanoreker
1 viftereke
kirsebærreker

Jeg har sjokoladeguramien gående i karantenekaret, men de skal over i hovedkaret, altså 240Literen, så fort det lar seg gjøre.
Det hadde vært best å flytte hele sjokoladegjengen samtidig ja, men vet ikke om jeg tar sjangsen.... Flytte 2+2+3 eller 3+4...?
Har du fått opp det nye karet enda?
Er så spent på å se hvordan det blir!

Du må legge ut bilder av det etterhvert da, til inspirasjon for andre vet du
I dag er det tirsdag;D
Det blir satt opp i kveld om alt går etter planen!

Han som selger er utrolig grei og han og en annen skal sette det opp for meg. Det er mulig jeg ikke kan være til stede da de gjør det, men det blir en assistent der da. Håper hun kan knipse noen bilder Vil jo gjerne se selv også hvordan det har gått! Spennede blir det i alle fall, spesielt om jeg ikke kan være der. Da får jeg se hvordan de innreder det uten påvirkning av meg;D

Jeg har tenkt litt på om jeg skal ha perleguramiene i karantene i 110Litern. De skal jo egentlig ha 120L, så jeg innser at 62L kan bli smått. De er bare halvstore enda, men likevell...
Jeg har begynt å tenke på om jeg skal ha flere hunner... kanskje 2-3, men klarer ikke å bestemme meg. Jeg vet ikke hvor stor plass det blir i det nye karet, de blir jo ganske store.
Det er litt synd å kjøpe 1 hann og 3 hunner også, for da er det bare 1 enslig hann igjen på TAM. Føler meg som el sviker da

Kom gjerne med innspill, blir bare gld for det!

Inspirasjon til innrednig kommer jeg sikkert til å hente fra deg Siv!
Jeg fikk akkurat telefon om at karet var kommet og at de kommer for å sette det opp i 18-tia. Det som var dumt var at de ikke hadde sendt med alle plantene som var bestilt Det kan bli ett veldig tomt kar uten særlig mye planter. Men men. Ikke noe å gjøre med.
Blir spennende dette her Maren. Flott at de setter det opp for deg og ,men litt kjedelig at du ikke kan være til stede . Men da blir det jo ekstra spennende for deg å se det etterpå
Ja, jeg var faktisk til stede da de satte det opp, det vil si møbelet og karet uten vann Vi rakk ikke å bli ferdig i kveld, så resten venter vi med til i morgen.
Det var myyyye mer arbeid enn jeg regnet med, en del større enn 110L for å si det slik!

Det var desverre lite med planter han hadde med seg, så jeg skal se hvordan det blir med det jeg har nå, ev kjøpe mer. Har også lagt ut annonse på rubrikken etter planter til 110Literen da jeg nå skal ha det som karantenekar til Perlene

Jeg har også en del røtter, men ingen hovedrot og ha oppi. Jeg var derfor på den nettbutikken, Sølvi, og fant denne. Den koster under 200kr, men hvor mye i frakt vet jeg ikke...? Jeg vet ikke om den er passelig i størrelse heller, men fin det var den, den på bildet

Tar alltid lengre tid enn en beregener ja

Når det gjelder rota så så den fin ut på bildet men det er ikke sikkert den er lik i virkeligheten.Den var ganske tung (7kg) så det blir endel i frakt pluss tollavgift desverre . Men vet jo ikke hva du må gi for en tilsvarende i butikken da,røtter er jo ikke så veldig billig akkurat. Spør om de kan sende deg et bilde av en rott.
Den blir ikke fortolla og jeg slipper vel moms da den koster under 200kr?
Jeg vet ikke hva fraktprisen blir, men jeg kan jo alltids be de sende bilde, bra ide! Om jeg kunne ha fått akkurat den rota som er på bildet hadde det vært topp

Ellers så har assistenten min kommet tilbake etter å ha jobbet noen timer med karet. Torvplater, plantesubstrat og sand er på plass. Hun fylte karet fult med vann, så det ser ikke ut til å være lekk I tillegg fikk hun startet Juwel-puma.

Her kan du se forskjellen på størelsen på karene. 240L er jeg fornøyd meg
[External Image]
[External Image]


Jeg vet ikke hvordan man kick-starter et slikt filter som det innerfilteret i juwel? Jeg tok mye filtergugge og blandet i akvarievann som jeg helte oppi filteret fra toppen av og nedover. I tillegg så ligger det mye gugge som er skvist opp i vannet. Av filter inni pumpa så har jeg kun grov blåsvamp og ikke det som fulgte med, så jeg håper jeg ikke har gjort noe galt i det.

Disse Juwel-pumpene må ha innsuget veldig høyt oppe? Karet måtte fylles helt opp for å komme igang.

Sjokoladene er alltid nysgjerrige. Jeg tenker de ble litt misunnelig på karet
[External Image]

Men da er jeg i gang folkens! Jeg håper den tykke tåka legger seg ganske godt til i morgen formiddag, for da er det meninga å flytte fisk...


Resten av bildene
Her kommer resten av bildene...

Tåka har lagt seg skikkelig. Tror ikke det er noe særlig for fiskene å bo her nå:/
[External Image]

Her er det vesle med plantene som jeg hadde bestilt. Resten av plantene kom ikke
[External Image]
Akavari
det så veldig bra ut det akvariet . den rota som var på forige side ( 7 kg ) skulle også likt å vist hvor mye det blir i frakt på den størelsen..hadde likt å hatt ei slik kjempe rot i akvariert ..hvis du tar 2 eller 3 røtter oppå eller ved siden av hverandre .så pleier det å bli et ok resultat av det og .
Flott kar Maren ,blir bra dette her når du får rot/røtter og planter i det.

Skal du ha noen form for bakgrunn i det ?
Ser ut til å bli bra dette.

Anngående filteret så er innsuget i bunn. Grunnen til at du må fylle helt opp erat pumpen er en powerhead som har sitt innsug i toppen. Når den først starter, så drar den vannet gjennom svampen og pumper vannet ut i øvre kant.

Jeg ville byttet ut litt av den grove filtersvampem med fin for å filtrere bort de mindre partiklene. Noen cm er nok.


-Tim
Tenker litt på "Tante Astrid"-bakgrunn om jeg finner akvarell-lerrett i den størrelsen
Nå har jeg sendt 2 assistenter hjem for å gjøre ferdig resten, om de klarer det før kl 15 da:P Jeg drar vel hjem jeg også når det begynner å bli ferdiginnredet og fiskene skal oppi.

Jeg håper tåka har lagt seg i alle fall!:S

Jeg tenker litt på den Lotusen. Hvor i karet er det lurt å plassere den?
Tim
Ser ut til å bli bra dette. Anngående filteret så er innsuget i bunn. Grunnen til at du må fylle helt opp erat pumpen er en powerhead som har sitt innsug i toppen. Når den først starter, så drar den vannet gjennom svampen og pumper vannet ut i øvre kant. Jeg ville byttet ut litt av den grove filtersvampem med fin for å filtrere bort de mindre partiklene. Noen cm er nok. -Tim

Her ble det visst postet innlegg samtidig:P

Jeg har den fine typen i ei invendig pumpe, men synes den går tett veldig fort. Men noen cm må gå bra! Bør den være øverst eller nederst, den fine delen altså?

Fint å høre at filteret faktisk filtrerer gjennom hele boksen! Måtte klø meg litt i hodet da filteret ikke ville gå uten at karet var fylt med vann i går.
OK ,blir sikkert bra det

Lotusen bør vel plantes i bakre del av karet siden den blir rimelig stor. Men det er jo ikke så godt å vite akkurat hvor den skal plantes før du vet hvilken rot som skal i og hvordan det vil se best ut og plassmessig i forhold til denne.
Om den fine delen skal være først eller sist kommer litt ann på. Setter du den i bunn sparer du mye vedlikehold på det som er over, men den må skylles oftere. På Juwel går dette rimelig fort så kanskje greit.

Setter du den øverst er den lett å ta ut å rengjøre, men mye av dritten havner i den grove delen.

Pick your poison......

Selv hadde jeg lagt den nederst.


-Tim
Ok. Jeg får se litt etter hvert, Tim. Jeg har forresten blåsvampen du skal ha liggende her, så bare si fra når du vil ha den. Jeg er bil, så jeg er fleksibel

Jeg har fått en telefon om at vannet fortsatt var litt tåkete i 240Litern, men jeg valgte å fortsette likevel da de trodde det ville gå bra. Håper fiskene synes det er greit også...
Alle fiskene er i alle fall fanget og Coryene skal ligge alle 14 stk under ett blad

Fluval 305 skal også være på plass,så da har det gått bra med slangene. Mulig de har stablet noen bøker under, men det funker i alle fall

Jeg tenker, tenker, tenker på sjokoladene, hvordan jeg skal flytte de, men blir aldri enig med meg selv.
Om nitritten kommer og gjør skade på fiskene kan jeg ikke tilgi meg selv at det var fordi jeg flyttet for mange om gangen. Så jeg vet da søttan jeg:/
240L og vannbytte 30-40% hver dag... det er ganske mye:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap