Revestrekenes akvarieverden (side 40)

Takk for at du legger de fantastiske bildene ut i stort format
Ottoene har jeg også slitt med å få til å overleve, men plutselig, for et par år siden, fikk jeg alle 6 innkjøpte til å leve, og de lever ennå

Kan nok hende karet de gikk i da hadde akkurat det rette innholdet av type alge osv, jeg vet ikke. Men skulle tro det siden det er så viktig at de får spist godt når de er nyinnkjøpt
Det kan nok være noe i det med algene for den første ottogruppen vi hadde flyttet rett inn i et nyinnkjørt kar uten særlig algevekst. De to cocamaene som døde nå tålte nok ikke flyttingen, men den tredje går det veldig bra med heldigvis
Jeg er helt i barnebarnsmodus om dagen, lille Andrine er jo bare så herlig Og hun skal nok få alle muligheter til å bli interessert i både hund og akvaristikk når hun blir gammel nok

[External Image]
Plussmedlem
Rita Revestrek
Og hun skal nok få alle muligheter til å bli interessert i både hund og akvaristikk når hun blir gammel nok :)


Høres veldig bra ut!
Hvorfor ikke starte allerede nå? Det er mange søte klær som kan forberede henne på akvaristlivet. Her er to av dem: For en kommende oppdretter og for en kommende kulefiskentusiast.
De var jo artige, kanskje jeg skal bestille slike til henne Mona skal sy krabbeteppe til Andrine og hun har bestilt noen kjempestilige stoffer med dachshunder på, jeg gleder meg skikkelig til å se teppet når det er ferdig
[External Image]
To "rødnakker", først en ung C121...

[External Image]
og så en bitteliten adolfoi som ikke har fått fargene på plass enda
Plussmedlem
Slutter ikke å forelske meg i C121! Er så glad for alle bildene du legger ut her!

Forresten; så søt lille Andrine er Babyer er hjerteknusere! Gleder meg til å se lille Vetle (min kusines nye sønn/baby).
Åh, for noen flotte bilder du legger ut!! )

Gratulerer med vakkert barnebarn, hun ser ut som en liten engel.
Lisa-S
Åh, for noen flotte bilder du legger ut!! :)) Gratulerer med vakkert barnebarn, hun ser ut som en liten engel. :)


Takk Lisa, ja lille Andrine er kjempesøt, helt sikkert det søteste barnebarnet i hele verden
[External Image]
Tukano i uklart vårvann

Ja, da var jeg ferdig med vannbytte i alle karene, helt typisk meg å begynne med slikt sent på kvelden Brønnvannet vårt stammer fra en bekk og det er helt tydelig at vi er midt i vårløsningen nå. Vannet er fullt av mikroskopiske partikler og skikkelig uklart, og slik er det ett par dager hver vår og høst. Akvariene ser ikke ut men de klarner vel opp etterhvert håper jeg. Fiskene ser ihvertfall ut til å like grumsevannet, de får sikkert skikkelig vårfornemmelser nå

[External Image]
Plussmedlem
Coryer er jo vant til det fra naturen, så de liker de vel sikkert tenker jeg

Imponerende vannbytte, flere og 20 på en gang? Eller tok du noen før også, kanskje
Går å leker med tanken på å få laget et lavt og avlangt kar tilsvarende det Equeesène deres går i bare ikke fullt så langt . Synes dette kar er superflott og helt ideelt til coryer.
I den forbindelse lurer jeg på om du kan fortelle meg hvordan dere har løst det mht.
pumpe og lys?
Anders Kaste
Coryer er jo vant til det fra naturen, så de liker de vel sikkert tenker jeg :) Imponerende vannbytte, flere og 20 på en gang? Eller tok du noen før også, kanskje :-)


Karene på akvarierommet fikk vannbyttene tidligere på dagen, mens de resterende fikk nytt vann sent i går. Vi mellomlagrer ikke vannet men tar det rett fra krana på kjøkkenet og da går det med slike store vannbytter. Jeg fikk også renset noen innvendige filter med ymse gjennomstrømming, fanget inn tre nannostomus eques som ble flyttet til et oppdrettsforsøk på kjøkkenbenken, luket ut planter i et par kar som var helt gjengrodd... og da var det jammen blitt natt
Sølvi Gullaksen
Går å leker med tanken på å få laget et lavt og avlangt kar tilsvarende det Equeesène deres går i bare ikke fullt så langt . Synes dette kar er superflott og helt ideelt til coryer. I den forbindelse lurer jeg på om du kan fortelle meg hvordan dere har løst det mht. pumpe og lys?


Ja det var det da, jeg er nok ikke den beste til å forklare tekniske løsninger på ting men jeg kan jo prøve Karet er borret med to hull i bunnen i hver ende og to plastrør går fra hull til hull under karet. Inne i karet står det to powerhead montert på hver sin rørstump som er festet til hullene i den ene enden. I den andre enden er det svart blåfilter så vannet suges igjennom filtermatten og ned i hullene før det går gjennom rørene under karet og kommer ut igjen via powerheadene... var det helt håpløst forklart )) Det var ihvertfall slik karet var planlagt fra tidligere eier, jeg vet at Atle har gjort noen forandringer fordi det ble for lite gjennomstrømning på midten av det laaange karet men er ikke helt sikker på hva. Lyset er veldig enkelt men det fungerer som bare det, plantene trives, til og med blyxaen. Et langt T8-rør henger i kassen Atle har laget over karet
Forklaringen er sikkert god nok den ,men er håpløs med sånne teknisne ting jeg og
Tror jeg får finne en annen løsning enn den ,er litt redd for huller i bunne he he .
Men nå blir evt. dette karet ikke så langt ,så klarer det kaskje med 2 innvendige filtre.

Så det er en lyskasse på toppen av karet ,den var ikke lett å se på bildene men det høres jo ut som en grei løsning

Så da er det bare å overtale gubben til å få igang dette prosjektet
Sølvi Gullaksen
Forklaringen er sikkert god nok den ,men er håpløs med sånne teknisne ting jeg og ;) Tror jeg får finne en annen løsning enn den ,er litt redd for huller i bunne he he . Men nå blir evt. dette karet ikke så langt ,så klarer det kaskje med 2 innvendige filtre. Så det er en lyskasse på toppen av karet ,den var ikke lett å se på bildene men det høres jo ut som en grei løsning :) Så da er det bare å overtale gubben til å få igang dette prosjektet ;)


er vel bare å skjule en powerhead midt i karet også?
Black_Flys
er vel bare å skjule en powerhead midt i karet også?


Atle har satt en powerhead i hver ende så vannet møtes på midten og lager sirkulasjon i hele karet
[External Image]
I dag er de små nannostomusene 5 uker og 4 dager gamle, og over cm'ern lange Om alle fire lever fortsatt vet jeg ikke for karet deres er helt gjengrodd av planter men to lever ihvertfall i beste velgående. De siste dagene har de fått "bunnstøvet" fra en boks med mygglarvepiller og de spiser det som synker ned rett foran nesene deres.

[External Image]
Nannostomusen og pestsneglen...

[External Image]

[External Image]
OMG! Er du fotograf av yrke eller? Det er absolutt noen av de festeste bildene jeg har sett på lenge. Om jeg må velge en favoritt blir det eneren, men alle er jo superbe... Si fra om du skal holde akvafotokurs... 8-O
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap