Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 40)

Et par bilder av skjønnhetene i boksen. Stadig like gøyale, og de legger på seg i rekordfart. Gleder meg veldig til å få dem over. Men nå må jeg være standhaftig og vente til det er helt sikkert at alt er i orden, har jo bomma på det før. Det blir nødvendigvis litt stress med overføring når de er så mange og så store. Kan ikke akkurat plukke dem med pipette...
[External Image]

[External Image]

Åh, nå kan jeg logge med inn på Corydorasworld. Kanskje best å fore poden først, han blir så svimmel uten mat ;o)
Bumsa 1 var nok oppe i god alder ja. Dei gule våre har vi hatt siden jul i fjor og dei er ikkje så store som Bumsa 1 var enda i alle fall.

Har delt opp fisken eg fekk no så no er eg spent på om det er behov for så tilsette GH salt lenger. Tenkte måle litt ofte for å følge med.

Glad du likt dei alle sammen. Vi er jo nokså nye innen dette her og har mye å lære.
De er skikkelig fine de coryene dine, det er noe spesielt med disse langnesene
Hei

Så flotte cory du har.

De er fine, og nå har de fått perlemorkinn igjen. Langsnutene bruker jo mye mer av karet, i alle fall de tre vi har fra før. Svømmer på rad og majestetisk rekke i midten av karet, ligger på blader, danser snoopy og tar en speedrunde, ikke fullt så mye bunnfisk som de andre vi har. Nå er det ikke all verdens plass å tulle på i akrylboksen som rommer noe sånt som seks liter vann, så jeg gleder meg veldig til karanteneperioden er over. Kan ikke se noe skummelt i det hele tatt, de spiser og styrer og holder på. Nå tror jeg øvelsen er å se hvor mange som kan ligge oppå hverandre uten å klemme de nederste, og uten å velte :o)

Burde salmiakkvaske bodvegger og prime betonggulv og fuge med akryl og male lister og få på plass utforing og gerikt på døra og skjære til gulvbelegg og sparkle de stygge sårene etter gudene vet hva og fjerne oljeledningsspetakkelet og flytte fryser og handle bodhyller og snekre garderobestativ med hattehylle og finne bokser som skal stå oppå den, og rive av tapetet på kjøkkenet og vaske vekk det som sitter igjen og få på glassfiberstrie og sparkle skjøter og male to strøk før kjøleskap og fryseboks kommer torsdag men hva gjør jeg? Står på kjøkkenet og stirrer betatt på små snegler og virginiaer. Hvis jeg ikke står i gangen og stirrer betatt på små caudimaculatuser og teller milleriyngel. Eller sitter på huk og stirrer etter små venezuelanuser og pandabarn i stua. Kan jo ikke sitte i sofaen og stirre på plantene i Juwelen, jeg som har så mye å gjøre!

[External Image]
Flotte coryer.
Må trykke på bildene for å få sett de her på akvaforum. EDIT: Nå kom de opp. hehe

Hvordan er mineralsteiner for coryer? Går det greit?

Espen
Utrolig flotte corydoras! Og du har også mange flott innredet kar
Black_Flys
Hvordan er mineralsteiner for coryer? Går det greit? Espen


Er kanskje ikke den aller beste til å svare på det, lettere øvet som jeg er. Men jeg har lest og tenkt fælt, og velger å leve litt farlig med levendefødere, snegler, reker og Cory i plantekar, det gjelder å følge med i timen når det gjelder GH selv om ikke alle levendefødere i verden har Poecilia sphenops-krav til hardhet.

Lager mineralsteinen selv av kalsium- og magnesiumsulfat, tilsetter sukkerbitstore biter sånn omtrent ukentlig eller hver 14. dag så GH holder seg jevn et sted på 6-7-tallet. Det blir uansett ikke mye hoppogsprettverdier med ting som løser seg opp over tid, tror det er frykteligere enn om verdien ikke helt følger tabellen, i alle fall hardheten. Helt til det blir alvor med Coryoppdrett, da kan det nok tenkes jeg må tenke helt på nytt. Den tid, den glede, for da blir det reol med artskar!

Nå blir det øvre grense for Coryer, nedre for levendefødere, ikke bra for sphenophs selv om de heldigvis svever i lykkelig uvitenhet om det, toppers for planter, og reker og snegler gir blaffen bare de får skallbyggematerialer. Tror jeg, inntil det motsatte er bevist :o)
Plussmedlem
Veldig flotte langsnuter du har her!
[External Image]
De unge caudimaculatusene dine vokser sakte men sikkert, etter forrige vannbytte prøvde de ut noe som minnet om lek men det var nok bare pubertetstendenser

[External Image]
Smugspiser mygglarver

[External Image]
Åh, så skjønne! Og så flotte bilder! Takk Rita! Nå gleder jeg meg vel ikke akkurat mindre til å få dem i hus! De fem vi har trulter rundt og har ikke engang startet med øvingen, men vokser litt gjør de. Plantene dine vokser ikke litt. De vokser veldig. Den Nesaeaen er Althernanthea på speed :o)

Nyinnkjøpene er på plass i storekaret, og dermed er det slutt på å bli stresset der igården ser det ut til. Litt ikke så veldig festlig å bli flyttet, men de roet seg med en gang i "tilvenningsboksen" De er ferdig tilvendt nå selvfølgelig, liker bare ikke å slippe helt panisk fisk uti. De nølte ikke akkurat, men svømte rolig ned og startet undersøkelsene. Over hele karet. Ikke antydning til angst eller stiming. Herlig!

De dytter sine nesten dobbelt så store artsfrender til side for å komme til maten, de tre store mistet nesten fargen i forskrekkelse over den kjempestore familien helt plutselig. Vet ikke om de små noensinne har møtt fullvoksne SAEr, på vennlig Coryvis vimser de i alle fall helt uaffisert rundt, over og forbi dem. Gjett hvem som ikke kommer til å få lest avis til morgenkaffen!
Linda & Ove
Burde salmiakkvaske bodvegger og prime betonggulv og fuge med akryl og male lister og få på plass utforing og gerikt på døra og skjære til gulvbelegg og sparkle de stygge sårene etter gudene vet hva og fjerne oljeledningsspetakkelet og flytte fryser og handle bodhyller og snekre garderobestativ med hattehylle og finne bokser som skal stå oppå den, og rive av tapetet på kjøkkenet og vaske vekk det som sitter igjen og få på glassfiberstrie og sparkle skjøter og male to strøk før kjøleskap og fryseboks kommer torsdag men hva gjør jeg? Står på kjøkkenet og stirrer betatt på små snegler og virginiaer. Hvis jeg ikke står i gangen og stirrer betatt på små caudimaculatuser og teller milleriyngel. Eller sitter på huk og stirrer etter små venezuelanuser og pandabarn i stua. Kan jo ikke sitte i sofaen og stirre på plantene i Juwelen, jeg som har så mye å gjøre!
He he he! *Ler* Ja, jeg tar meg selv i å sitte og stirre betatt inn i karene, når jeg har myyyye annet som skulle vært gjort :0) Herlig avkopling i det minste!!

Nå har jeg bestilt snegler :0) Både sandsnegler og posthornsnegler. Takk igjen for god hjelp!!
Bare koselig Kamilla, var ikke rare anstrengelsen som skulle til :o)

Nå er det full Snoopy i karet, dagfisken har lagt seg og de tre store vimser rundt med sine nye samboere. Er lettet, har jo hatt vondt av dem siden oktober i fjor egentlig. Ikke det at de har virket plaget, men jeg ser jo på pandaene hvor gøy det er å være mange. Nå er de det. Blir ikke bedre :o)
Anders Kaste
Veldig flotte langsnuter du har her! :)


Så koselig at du stakk innom Anders! Ligger vel litt etter deg i Cory-samling, men nå har jeg i alle fall langsnuter jeg også! Ikke eques da, det er flott Cory, det. Blir det du eller Rita som løser avlsknuten først? Fus på kjøperlista :o)
Hei og hopp, i morgen er det utdeling av diplomer, jeg har noen til deg og må du ta med deg Ove og kom å se på de nye lokalene, de er supre. Har du med kake og, blir vi ekstra glade i deg

Litt fisk og planter til auksjonen settes også pris på.
E-Dahl
Hei og hopp, i morgen er det utdeling av diplomer, jeg har noen til deg og:) må du ta med deg Ove og kom å se på de nye lokalene, de er supre. Har du med kake og, blir vi ekstra glade i deg:) Litt fisk og planter til auksjonen settes også pris på.


Hvis jeg finner igjen fryseren og har noe i den blir det kake, ovnen måtte gudene vite hvor befinner seg, og mel mener jeg jeg så under gummistøvlene fra entreen - eller var det dopapir? Huset ligger i ruiner, vi pusser opp. Eller pusser egentlig mest ned når jeg tenker meg om. Men det skal opp. Før torsdag...

Akvariene vet jeg hvor er, så noe til auksjonen skal jeg klare. Uten Ove, han har nå fire roller i De tre musketerer og ikke tid til noe som helst. Hverken å pusse opp eller ned :o)
Virginiaebilder
Kan jo ikke sitte og se på at malingen tørker, det er for mørkt og vått til å skjære til gulvbelegg, og virginiaene har tøyset siden de kom i karet. Må være uendelig deilig å kunne rote rundt og ha så stor plass etter lang tid i poser og bokser, ellers hadde de vel ikke holdt på sånn...

Fram
[External Image]

svær fisk - uæææ liksom
[External Image]

og tilbake
[External Image]

opp
[External Image]

og ned, de gamle skal med
[External Image]

og da er det egentlig helt fryktelig å skulle holde på med alt mulig annet surr. Men de er små og skal tulle mange ganger til, får tusle ned til kaoset igjen. Blir fint da, hvis det noensinne blir ferdig :o)
Venezuelanusgjengen komplett!
Koselig med klubbmøte igjen. Spennende foredrag om fangst-tur til Uruguay. Og det aller beste, nå har vi boksen full igjen, for de ti trillrunde små venezuelanustingestene fra Rasmus ble litt stressa av flytting og kaldt vann. Lar dem like godt ta tilvenningen på sand, de skal jo bare en etasje ned. Mat har de ikke manglet i sitt liv, og de lot seg på vanlig Coryvis ikke be to ganger da jeg drysset ned noen smuler. Dette går bra. Herlig!

Eller - herlig når jeg får rotet ut de fem som går i 160-literen. Det gruer jeg meg litt til. Skulle ha malt lister osv, men endte med en endeløs jakt på gyldne Mollyer. Som gikk for en god pris på auksjon, med plantesalget dekket det driftsutgiftene ved å ha med seg en storvokst elleveåring på møte. Som er rystet helt inn i sjelen over sin mors utligivelige utakknemlighet, jeg kom nemlig i skade fra å legge oppdrettsdiplomene alle andre steder enn i kjøleboksen der jeg er helt sikker på at jeg la dem...

Flotte nye lokale da. Tok bilder, de kommer nok ut på klubbsiden etterhvert. Eller det, kan ikke ha blitt mer enn ett som holder. Mennesker i motlys er vanskelig og nå er en forkjølet frue fryktelig forsinket i forberedelsene til foryngelsessøvn...
Akvaforum er akkurat så kjapp som jeg føler meg akkurat nå. Det er et helt utenomjordisk kaos i heimen, sko og ytterklær over absolutt hele huset, sperregrunn skal plutselig tørke i 12 timer før neste strøk og jeg leste 2 med feil briller, og den dusten som fant opp strukturmaling kan bare komme hit og få juling! Hva var det vedkommende tenkte tro? Kan ikke ha vegger som glefser, orker ikke tanken på plaster hver gang man skal ha syltetøyglasset fra innerst på hylla, så nå verker absolutt hvert eneste ledd jeg kan komme på. Blir fint da, med hvite, relativt glatte vegger i boden, og gulvbelegg vi skar til på en presenning ute i hagen i lyset fra en lommelykt, og i et samarbeid det burde bli laget film av. Moro!

Til pasienter som er litt skrale sier jeg strengt:" Nå lytter du til kroppen din, og tar det med ro. Det er en ordre!" Og hva gjør jeg selv? Skraper vegger og puster inn støv, for heftgrunn hefter ikke til grunnen før grunnen er fast, maske er for pyser. Grunner med heftgrunn med latmannsrulle selv om jeg vet at det blir altfor tungt, pauser er også for pyser, så nå tror jeg nesten at den snuen ble et eller annet som kommer til å ta litt tid. Det har jeg ikke tid til, for i morgen kommer Arne fra vannverket for å montere vannmåler, etterfulgt av forhåpentlig mer enn en herre fra Elkjøp med fryser og kjøleskap. Kjøleskapet får bare stå der det gamle sto selv om det slett ikke er plass, gammelfryseren står ute under en presenning og durer for seg selv og har ikke annet valg enn å virke til i morgen, heldigvis har akvarister en myriade isoporkasser på lur på loftet så det meste skal gå greit, og nå er det på høy tid med et glovarmt bad. Med massevis av oljer i. For heftgrunn hefter i grunnen godt til slitne fruer også ;o)

Det jeg egentlig vil bruke tid på er å få HMF-filter på plass i Lykkelandet så caudimaculatusene får det enda bedre og alt er klart til de som fortsatt bor hos Rita, nøste opp i artsfloken i 160-literen så de skjønne små venezuelanusene kan flytte hjem, beundre synkronsvømmingsøvelsene til virginiaene i Juwelen, og kanskje få luket bittelitegrann i hagen som aldri noensinne har vært så overgrodd. Godt det kommer flere dager :o)
Ja, er ikke strukturmaling det teiteste som noen gang er oppfunnet? Helt forferdelig å ha, og helt forferdelig å bli kvitt...

Men du må følge dine egne råd Linda, og passe på deg selv, slik at du orker å nyte resultatet, og kan glede oss med videre oppdateringer og bilder ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap