Marens akvarieverden (side 41)

Anngående den svampbiten så trenger jeg den ikke lenger. Eller jo forsåvidt, men det har ingen hast lenger. Jeg flyttet over aquaballen og den var nesten innkjørt. Bestiller meg en full plate med blåsvamp neste gang jeg bestiller ting fra Tyskland.

Men takk for tilbudet. Det jeg KUNNE tenkt meg var å få kommet å sett når du har 240 literen oppe å går.


-Tim
MarenB
Så da må jeg tenke på å prøve å finne ett så billig alternativ som likevell er grei i forhold til støy. Jeg vet jo at Mona har en fin en, men den tror jeg koster ganske mye.... hm... Jeg får se om jeg finner noe, for de andre pumpene som er svakere og mindre støyete, er nå i bruk. Jeg vet jo at man skal ha luftsten oppi mellomlagring og jeg leste nylig hvorfor, men min teflonhjerne har litt begrenset kappasitet for tida og dermed er det glemt. Jeg husker at det det hele var ganske ganske opplagt;)


Jeg kan anbefale en stillegående luftpumpe: Schego som du får her hos Webzoo.
Det er den luftpumpetypen jeg har vært borti som er mest stillegående. Og jeg har jobbet meg gjennom en hel del! Hvis du velger den som pumper 350 L/T så klarer den å drifte to luftesteiner. Du kobler på en passende lengde luftslange på luftpumpen, så setter du på et T-stykke, setter en ny lengde luftslange på hver av de to T-stykke utgangene, og så setter du på en luftestein på hver av de slange-endene

Luftingen er for å få ut alle de millioner av ørsmå gassbobler som finnes i kranvann. Vannet leveres til våre vannkraner under stort trykk gjennom ledningsnettet, for at det skal klare å komme helt frem Dette gjør at vannet inneholder store mengder gassbobler. Og hvis vannverket også har oppdaget noe muffens med vannkvaliteten ved stikkprøvene sine, så desinfiserer de det med bl.a. klor. Og klor luftes også ut ved hjelp av luftestener i vanntønnene

Hvis jeg bruker vann rett fra krana, begynner fiskene mine å sprette og klø mot sanden eller inventaret i karet. De ørsmå gassboblene klør og irriterer huden, og kanskje er det litt klor i blant også. Og etter å ha lest artikler om Gas Bubble Disease, så fikk jeg enda en grunn til å mellomlagre og lufte vannet før bruk.
Hvis du søker på "Gas Bubble Disease" på nett, så ser du enda en grunn til å lufte vannet først
Du skal selvfølgelig få komme og se en dag Tim!

Jeg vil absolutt mellomlagre vann etter å sett litt på google ja, Mona!
Jeg har ganske varmt vann i akvariene mine, men vannet som blir mellomlagret har en temp på 24 grader. Når da vannet kommer i karet og blir varmet opp, da blir det flere bobler? Jeg tror jeg må kjøpe meg ei sterkere luftpumpe for å få luftet ordentlig.
Da er det 2 ting på lista, UV-filter og Luftpumpe.
Da er alle fisker, planter og filtrer flyttet over i 240Litern og 110Litern står nå tom med litt sand, torv og plantesubstrat.

Det er fortsatt tåkete, men fiskene ser ikke ut til å bry seg om det! Jeg tror de ble overrasket over all plassen de plutselig har fått!
Coryene så nesten slitne ut etter å ha spurtet fra den ene enden og over til den andre! De begynte selvfølgelig å svømme langs glassene og leke

Pygmeguramiene kan jeg antagelig registrere oppdrett på! Det var flere enn 6 pygméer som ble flyttet i alle fall Men litt mer observasjoner må nok til. Jeg har mange ganger tenkt det på den minste av de, da den er mye mindre og holder seg for seg selv. Jeg så den aldri før jeg flyttet de ut fra 33Literen heller. Det er muig det er 2 stk for mye i gruppen i forhold til hva jeg kjøpte

Jeg hadde en avkrysningsliste hvor jeg noterte hver fisk som ble puttet oppi. Når vi var ferdig manglet det 2 amanoreker, men de kan ha fulgt med mosen, ingen å se andre plasser i alle fall.

De 2 assistentene som i dag ordnet ferdig karet har måttet jobbet i blinde pga tåka og bare satt planter og røtter ned der de mente det var riktig. Jeg må nok hjem for å "ordne opp" i morgen tenker jeg Jeg skal prøve å finne Lotusen også og plassere den best mulig også.

Jeg vet det er fy-fy å poste bilder med algemagnet, termostat osv, så det beklager jeg. Her er karet slik det så ut kl 15.00 i dag
[External Image]

Veldig dårlig sikt og det ser rotete ut synes jeg. De har visst brukt det meste jeg hadde av ledige røtter, så det skal være litt av de her...
[External Image]


Tar med dette bildet også Viftereka har virkelig personlighet og den er veldig kreativ til å finne nye plasser og stillinger;D Her holder den seg fast i luftpumpeslangen forran utblåset til pumpa, tydelig nærsynt!
[External Image]
Jeg vil så gjerne gi viftereka et par kompiser, men er ikke sikker på det egentlige navnet, kan det være "asiatisk brunreke"?
Kan du få til å ta et bilde av ryggen på den?

Dersom den har en markert stripe langs hele ryggen er det nok en brunreke ja.


-Tim
Ser ut som asiatisk brunreke det der.


-Tim
Her : http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=520014

kjøpte jeg min siste redmoor-rot og som jeg var kjempefornøyd med.

Ser dere har Tropehagen i Trondheim og så da kan du og bestille på nettet og hente i butikken din.
Oi, denne nettbutikken visste jeg ikke fantes!:O Det er jo utrolig greit om jeg bare bestiller og henter på TAM! Det er slik denne sida fungerer?

jeg har vel så smått bestemt meg for mangroverot. Kan jeg spørre om det ble mye i porto når du bestilte rot fra danmark? De jeg har sett på TAM hittil har ikke helt infridd:/
Så vidt jeg husker så ble det nærmere 300 i frakt .Da kjøpte jeg riktignok litt småtterier ved siden av. men den roten du ser på er jo endel tyngre enn den redmoor-roten jeg kjøpte ,så litt mer må du regne. Det er dyrt å sende tunge ting

Du kan forresten ringe hovedbutikken til Trophagen å høre om de har noe inne som ikke ligger på nettet. Jeg snakket med de på forhånd å fortalte hva jeg ønsket og ble som sagt veldig godt fornøyd.

Du slipper porto på denne måten når du selv henter i butikken
Da kan jeg jo kanskje ringe og spørre om de har noen aktuelle mangroverøtter, kanskje forklare hvilket bruk det er til osv!?! Var de greie og hjelpsomme? Det er slike telefoner jeg gruer meg til å ta, pysa som jeg er
Det kan du ja .Vedkommende jeg snakket med var veldig hyggelig i hvertfall så tror ikke du skal kvi deg for det
Juwel-filter
Høres bra ut!

Jeg var hjemmom en tur for 1 time siden(!) og så til akvariet. Tåka har lagt seg mye mer og fiskene ser ut til å trives Jeg klarte selvfølgelig ikke å dy meg og måtte flytte litt og omorganisere i karet;P

Vi prøvde å finne ut hvordan man kan regulere trykket på vannet i Juwel-filteret, men måtte gi opp. Går det an å justere det egentlig? Jeg har ikke funnet noe på bruksanvisninga heller, men nå skal det sies at jeg ikke er den beste til å lese slike ting heller:S
Dersom det finnes, så er det en liten skyvebryter enten på innsugsrøret eller ublåsningsrøret. Det er ikke alle powerheads som har justering.


-Tim
Da håper jeg det finnes justeringer, for ellers så er jeg usikker på om jeg kan bruke filteret Skikkelig storm i det karet nå!
Filteret kan du bruke uansett, du må bare eventuelt kjøpe en annen powerheadpumpe. Koster vel rundt 500 for en god.


-Tim
Er det fluwal som selger det? Forundrer meg forresten ikke om det er det, de har klistret klistremerker overa alt på karet for produkter som kan kjøpes i etterkant.

Du har svar på det meste, Tim! Takk for all hjelp! Det er sikkert ikke siste gangen jeg spør
Kan man da koble disse til filteret til juwel? Blir det byttet ut med det jeg har nå eller blir det i tillegg?
Jeg skal prøve noen tips jeg fikk i en annen tråd og så vurdere å skifte. Jeg har så innmari kipt tynn pengebok for tida og skulle ha kjøpt så veldig mye

Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap